Semua Ingat Cedera Teruk Kereta Terbalik Car Seat Selamatkan Nyawa Bayi 4 Bulan


Kemalangan boleh berlaku bila-bila masa. Kadang kita dah beringat pun orang akan langgar. Ibaratnya sedikit kecuaian boleh menyebabkan kecederaan atau kehilangan nyawa.
Bagaimanapun kesedaran mengenai penggunaan car seat di kalangan rakyat Malaysia masih lagi kurang untuk diguna pada bayi atau kanak-kanak sehingga sanggup riba atau pegang. Alasan lain lagi bila diletakkan dalam car seat anak terus menangis dan akhirnya ibu bapa terpaksa mengalah.
Jika tak berlaku kemalangan ok lagi tapi seandainya berlaku kejadian diluar kawalan menyesal tak sudah. Perkongsian dari seorang ibu di Facebooknya Meme Umaida Taib mengenai kemalangan yang berlaku pada mereka sekeluarga benar-benar membuktikan penggunaan car seat penting dan anaknya yang berusia 4 bulan terselamat walaupun keempat-empat tayar kereta yang dinaiki mereka terbalik ke atas.
Berikut perkongsiannya
HEBATNYA PERCATURAN ALLAH SWT.
Assalamualaikum semua sanak saudara dan rakan taulan. Keluarga kecil saya baru mengalami kemalangan yang tragis pada 12.00pm semalam 12 August 2019. Alhamdulillah ajaibnya kuasa Allah, kami bertiga tidak mengalami apa-apa kecederaan langsung terutama anak kami yang berusia 4 bulan. Kalau tengok pada gambar kereta semua ingat kami cedera teruk.

PENTINGNYA CAR SEAT
Asytar memang tidur sepanjang perjalanan semalam. Lepas kejadian kereta terbalik suasana sunyi sepi. Dalam keadaan terbalik kami mencari menjerit nama Asytar sebab saya tak jumpa car seat. Alhamdulillah selepas beberapa saat kami terdengar tangisan Asytar. Dalam keadaan upside down Asytar berada dalam keadaan buckle up di dalam car seat. Saya baring di bawah Asytar dan cepat-cepat buka buckle nak keluarkan Asytar dari kereta. Dalam keadaan kereta upside down lega bila tengok car seat dan Asytar masih dalam keadaan baik. Suami dapat keluar kereta dahulu dan cepat-cepat ambil Asytar dari saya. Alhamdulillah bersyukur kami sekali lagi Asytar terus berhenti menangis seperti tiada apa yang berlaku.
Kami agak terlambat ajar Asytar duduk dalam car seat sebenarnya. Kadang-kadang memang kesian kalau dia menangis taknak duduk car seat tapi kami keringkan hati biarkan dia menangis dalam carseat. Alhamdulillah sekarang he get used to it. Lepas apa yang terjadi depan mata sendiri saya nak memberi kesedaran supaya parents luar sana especially orang-orang yang rapat dengan saya, kalau anda sayangkan anak-anak anda saya merayu tolonglah didik anak anda duduk dalam car seat seawal usianya baru lahir. Tiada siapa tahu apa yang akan terjadi dalam hidup kita. So kita kena take extra precaution before kita menyesal di kemudian hari. Kereta boleh beli, nyawa anak tiada gantinya.
Alhamdulillah Asytar sangat active lepas kejadian sampai hari ni. Hari ni kami bawa dia pergi clinic dan specialist. Alhamdulillah tiada tanda2 serius terjadi dekat Asytar. Mungkin Allah tu lindung Asytar yang tidak berdosa, dengan ibu dan ayah Allah lindung sekali untuk terus menjaga Asytar sehingga akhir hayat kami. Setiap kali solat saya tak pernah fail minta supaya Allah sentiasa lindungi Asytar Rizqi Akmal supaya sentiasa dibawah lindungan dan rahmat Allah SWT. Car seat masih dalam keadaan baik setelah apa yang terjadi semalam.

ALLAH MAHA BESAR, MAHA MELINDUNGI
Hebatnya kuasa Allah bila Allah hantar orang yang betul-betul ikhlas menolong kami. Cuma satu je kami ralat. Kami tak sempat berterima kasih pada keluarga yang menolong kami semalam. Abang dan kakak tu berserta keluarga melalui jalan yang sama untuk pulang ke Ipoh. Abang tu yang menyambut Asytar dari suami saya terus dia beri pada isteri dia. Dalam kami masih kusut, kakak tu jaga Asytar selama 2 jam macam anak dia sendiri walaupun bersempit-sempit dengan anak-anak dia dalam kereta. Kami terhutang budi dan nyawa pada keluarga tersebut.
Kalaulah abang dengan kakak tu tak ada tak tau lah Asytar macam mana tengah panas sementara menunggu keluarga saya datang beri bantuan. Ya Allah ikhlasnya keluarga tu sampai sanggup tunggu berjam-jam padahal perjalanan mereka masih jauh lagi. Disebabkan trauma dan kelam kabut semalam kami tak sempat nak minta contact number pada abang dan kakak tu. Gambar keempat tu kakak tu tengah dukung Asytar dengan anak kecil dia sekali. Video yang kelima agak blur tapi ada nampak sipi2 kereta dan abang yang tolong kami tu. Dengan kuasa viral, kalaulah abang dan kakak tu baca post kami ini, mintak tolong contact saya di nombor 0122628220 dan suami 0126410243.
Terima kasih tak terhingga pada keluarga Raja Nor Laila, Raja Shahrul Nizam dan Raja Norzakiah terutama Wan Shyrell, Raja Adly Izuan Badak-king, Raja Shahrul Nizam, Wan Shyney dan Amy Rahimi sebab bersama dan menunggu kami sehingga selesai semuanya. Jasa anda tak terbalas, hanya Allah yang dapat membalas. Terima kasih juga pada semua yang mendoakan kesejahteraan kami. Semoga kita semua dijauhkan dari segala perkara buruk yang tidak kita ingini.
“Benda yang rosak boleh dibaiki dan dibeli, nyawa yang hilang tiada galang gantinya.”
Sumber: Meme Umaida Taib
 
 
The post Semua Ingat Cedera Teruk! Kereta Terbalik Car Seat Selamatkan Nyawa Bayi 4 Bulan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/semua-ingat-cedera-teruk-kereta-terbalik-car-seat-selamatkan-nyawa-bayi-4-bulan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pembantu Rumah Didakwa Tuduhan Bunuh Bayi 13 Bulan

Pembantu Rumah Didakwa Tuduhan Bunuh Bayi 13 Bulan

papar berkaitan - pada 20/8/2019 - jumlah : 286 hits
Pembantu rumah anak yatim didakwa di Mahkamah Majistret Selayang pada Isnin atas tuduhan membunuh bayi 13 bulan yang ditemukan dengan 39 kesan kecederaan pada badannya di sebuah rumah di Gombak baru baru ini Bagaimanapun tiada sebarang peng...
Pekakkan Telinga Keraskan Hati Cara Ibu Ini Disiplinkan 3 Anaknya Dalam Car Seat

Pekakkan Telinga Keraskan Hati Cara Ibu Ini Disiplinkan 3 Anaknya Dalam Car Seat

papar berkaitan - pada 16/8/2019 - jumlah : 256 hits
Ramai ibu bapa merungut susah nak ajar anak duduk dalam car seat Letak je terus menangis Itu belum lagi yang meronta dan meraung supaya diangkat Dalam keadaan ini kebanyakan ibu bapa akan terus mengalah kerana tak sanggup dengar anak menjer...
Lahir 3 4kg Tanpa Jahitan Tali Pusat Terbelit Nyawa Dihujung Tanduk Bayi Keluar Biru

Lahir 3 4kg Tanpa Jahitan Tali Pusat Terbelit Nyawa Dihujung Tanduk Bayi Keluar Biru

papar berkaitan - pada 16/8/2019 - jumlah : 443 hits
Gerak hati ibu setelah merasakan kurang pergerakan menyelamatkan nyawa si kecil Puncanya tali pusat membelit leher sehingga dua kali Perkongsian Puan Erni Abdul Rahman ini boleh dijadikan pengajaran dan panduan kepada ibu ibu lain Selamat m...
Durian Itu Jatuh Kena Isteri Dulu Selepas Itu Melantun Ke Kepala Anak Durian Jatuh Timpa Bayi 4 Bulan

Durian Itu Jatuh Kena Isteri Dulu Selepas Itu Melantun Ke Kepala Anak Durian Jatuh Timpa Bayi 4 Bulan

papar berkaitan - pada 1/8/2019 - jumlah : 598 hits
Musim durian telah tiba Pergi sahaja ke mana mana pasti akan terjumpa peniaga durian di tepi tepi jalan Kelazatan isi dan aroma yang memukau dari durian membuatkan orang ramai tergila gilakannya Namun menerusi Harian Metro satu kejadian yan...
Sebelum Caesar Ada Sebab Doktor Suruh Puasa Dulu Curi Curi Makan Bahayakan Nyawa Ibu Bayi

Sebelum Caesar Ada Sebab Doktor Suruh Puasa Dulu Curi Curi Makan Bahayakan Nyawa Ibu Bayi

papar berkaitan - pada 14/8/2019 - jumlah : 284 hits
Selama ini mungkin ramai ibu yang terfikir kenapa perlu berpuasa sekurang kurangnya 6 jam sebelum pembedahan caesarean Rupanya ia bersebab kalau tak patuh boleh bahayakan nyawa ibu dan anak Melahirkan anak sama ada secara pembedahan atau no...
Pemergian Pilu 3 Beranak Sehidup Semati Suami Isteri Bayi 14 Bulan Rentung Kebakaran

Pemergian Pilu 3 Beranak Sehidup Semati Suami Isteri Bayi 14 Bulan Rentung Kebakaran

papar berkaitan - pada 21/8/2019 - jumlah : 371 hits
Seolah berjanji sehidup semati suami isteri pergi buat selama lamanya bersama sama Lebih menyayatkan hati si kecil buah cinta mereka turut sama terkorban Kejadian kebakaran yang berlaku di Kampung Alah Batu Selangor Slim River mengorbankan ...
Paksu Janji Akan Jaga Awak Macam Baba Jaga Mangsa Maut Dalam Pergelutan Tinggalkan Bayi 4 Bulan

Paksu Janji Akan Jaga Awak Macam Baba Jaga Mangsa Maut Dalam Pergelutan Tinggalkan Bayi 4 Bulan

papar berkaitan - pada 11/8/2019 - jumlah : 660 hits
Kuala Lumpur 11 Ogos Paksu janji paksu akan jaga awak dengan baik Sharifah Dian Malika binti Syed Muhammad Danial paksu akan sentiasa ada untuk awak macam mana baba ada untuk awak demikian luahan adik ipar mangsa yang maut dalam pergelutan ...
Dukung Bayi 4 Bulan Dengan Air Mata Suasana Pilu Menanti Jenazah Suami

Dukung Bayi 4 Bulan Dengan Air Mata Suasana Pilu Menanti Jenazah Suami

papar berkaitan - pada 12/8/2019 - jumlah : 337 hits
Kemeriahan Hari Raya Aidiladha kali ini sedikit tercalar apabila satu insiden yang berlaku sehingga menyebabkan kematian seorang lelaki Kejadian yang berlaku di Lebuhraya Kuala Lumpur Seremban berhampiran susur keluar Bangi yang melibatkan ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Penerima Zakat Untuk Fii Sabilillah Apakah Terbatas Hanya Pada Jihad

Salam Nuzul Alquran Kuiz Menguji Pengetahuan Tentang Al Quran

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah