Lahir 3 4kg Tanpa Jahitan Tali Pusat Terbelit Nyawa Dihujung Tanduk Bayi Keluar Biru


Gerak hati ibu setelah merasakan kurang pergerakan menyelamatkan nyawa si kecil. Puncanya tali pusat membelit leher sehingga dua kali.
Perkongsian Puan Erni Abdul Rahman ini boleh dijadikan pengajaran dan panduan kepada ibu-ibu lain. Selamat melahirkan anak kelimanya yang dinamakan Anas Bin Musa pada 6 Ogos lalu, ibu ini turut berkongsi tip yang diamalkan yang mempermudahkan proses bersalin. Bayi seberat 3.44kg ini lahir tanpa sebarang koyakan atau jahitan!

Pengalaman hampir caesar sebab tali pusat terbelit dua kali dileher baby. Segeralah ke hospital kalau baby kurang gerak. Tarikh jangkaan bersalin sepatutnya pada 9 Ogos, start 2 minggu sebelum hari-hari ada mild contraction. Baru tahu sebab apa. Baby terlalu ketat nak usaha cari jalan.
4 Ogos 2019
Baby start hampir give up. Baby dah stop mengeras dan sangat lemah gerakannya. Nak dapat pukul 3 petang baru ade 2 gerakan. Itupun sangat2 perlahan. Mummy tak senang duduk. Mummy plan nak ke hospital hanya untuk check up tetapi lepas doktor cek sudah bukaan 1cm dan buat CTG pon baby masih tak gerak. Doktor goncang-goncang perut mummy banyak kali untuk baby aktif. Baby respond perlahan sekali dua je. Doktor tahan suruh admit ward kena bersalin paksa secara induce.
6 Ogos 2019
Seawal jam 7 doktor terus masukan ubat dan perlu tunggu 6 jam untuk lihat tindak balas. Masa tu ade 3 org termasuk mummy induce pada waktu yg sama. Selang 2 jam, 2 ibu yang lain dah rase contraction.
Mummy masih takde rase apa-apa. Buat CTG, doktor cakap no contraction at all. Jam 1 petang cek bukaan ade pertambahan 2cm lagi. 3cm tapi no contraction. Doktor terus hantar ke labour Rom utk pecahkan ketuban.
PECAHKAN KETUBAN
Jam 3 petang, doktor pecahkan ketuban. 5pm baru ade mild contraction 10 minit sekali. 7pm baru dapat 4cm dengan mild contraction selama 4jam. Doktor teruskan induce drip utk kerapkn contraction. Setengah jam kemudian terus strong contraction 3 minutes sekali.
Sampai jam 9. But tak ada bukaan baru. Still 4cm. Mummy agak frust kat situ. Doktor suruh bersabar banyak. Doktor nampak mummy dah tak tertahan sakit contraction. Doktor cucuk ubat tahan sakit.
Jam 9 malam, bukaan 4cm dan baru lepas cucuk ubat tahan sakit di punggung. Doktor kata suruh tidur. Sebab bukaan baru 4cm. Maybe lambat lagi. Dalam masa 10 minit jantung baby terus drop. Drop and drop. Alarm berbunyi. Mummy dah tak dapat buka mata kesan dari ubat tahan sakit yang terlalu mengantuk dan pening.
DALAM MASA 10 MINIT BUKAAN 4CM KE 10CM
Semua benda nampak 3, 4, berbaris baris. Kelam kabut doktor-doktor masuk keliling mummy. Doktor kelam kabut jantung baby drop. But kuasa Allah, dalam mase 10 minit tadi bukaan dari 4cm terus ke 10cm.
DOKTOR BAGI SEMANGAT TERAN
Doktor bagi semangat untuk teran. Doktor kena standby emergency caesar dalam mase yang sama. 5 minit mummy fokus teran terus teran. Curi nafas then teran lagi. Kepala baby dah Kuar. Rupanya tali pusat lilit 2 kali pada leher baby punca baby stress tak nak turun. Akhirnya baby keluar jam 9.16pm.
BAYI KELUAR KULIT MEMBIRU
Baby keluar je tak sempat skin to skin. Baby agak biru. Doktor bawa segera untuk rawatan sementara mummy disiapkan bersihkan diri. Alhamdulilah tak perlu jahitan. Takde sedikit pon koyak. Jam 11 malam baru doktor pulangkan baby. Syukur baby ok. Takde apa-apa masalah. Daddy azankan.
Anas bin Musa
6/8/19
9.16pm
3.44kg
Boy

BERSENAM & SQUAT MUDAHKAN BERSALIN
Erni turut berkongsi tip yang dilakukannya sepanjang kehamilan untuk memastikan proses kelahiran berjalan lancar. Paling ketara ialah bukaan pintu rahim yang pantas dari 4 hingga 10cm dalam masa 10 minit sahaja.
Walau pun kelahiran bayi ini agak besar namun tiada koyakan terjadi dan ibu ini tidak memerlukan sebarang jahitan.
Erni tidak lokek bercerita tentang persediaan yang dilakukannya sepanjang kehamilan iaitu;
“Saya amalkan senaman semasa hamil dan briskwalk pusing taman seminggu sekali.
“Selalu juga saya lakukan squat dan mencangkung untuk menguatkan rahim. Alhamdulillah kelahiran anak saya dipermudahkan,” katanya kepada Pa&Ma.
Sumber: Erni Abdul Rahman
The post Lahir 3.4kg Tanpa Jahitan & Tali Pusat Terbelit. Nyawa Dihujung Tanduk, Bayi Keluar Biru appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/lahir-3-4kg-tanpa-jahitan-tali-pusat-terbelit-nyawa-dihujung-tanduk-bayi-keluar-biru/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jaga Tali Pusat Bayi Lakukan 8 Langkah Ini Elak Jangkitan Kuman Bernanah

Jaga Tali Pusat Bayi Lakukan 8 Langkah Ini Elak Jangkitan Kuman Bernanah

papar berkaitan - pada 20/8/2019 - jumlah : 569 hits
Elakkan daripada membuat kesilapan ini dalam penjagaan tali pusat bayi baru lahir Bukan mama sahaja papa ahli keluarga pun perlu tahu Silap cara boleh akibatkan jangkitan kuman dan bernanah Fungsi plasenta ialah mengangkut oksigen dan nutri...
Tak Ada Nyawa Kedua Kalau Selisih Dengan Dia Kisah Wira Sang Saka Biru Yang Digeruni Musuh

Tak Ada Nyawa Kedua Kalau Selisih Dengan Dia Kisah Wira Sang Saka Biru Yang Digeruni Musuh

papar berkaitan - pada 6/8/2019 - jumlah : 429 hits
Polis Diraja Malaysia atau PDRM adalah salah sebuah pasukan keselamatan Malaysia yang bertanggunjawab dalam memelihara keamanan dalam negeri dari sebarang anasir anasir yang berniat jahat mencemarkan kesejahteraan awam Banyak kisah kisah ya...
Ulang Tahun Ke 41 Annisa Pohan Posting Foto Agus Yudhoyono Saat Bayi Ganteng Dari Lahir

Ulang Tahun Ke 41 Annisa Pohan Posting Foto Agus Yudhoyono Saat Bayi Ganteng Dari Lahir

papar berkaitan - pada 12/8/2019 - jumlah : 278 hits
Meski sosok Ani Yudhoyono nggak ada lagi di ulang tahunnya kali ini namun kenangan Agus bersama sang ibu tetap ada sepanjang masa Termasuk fotonya saat lahir
Wajibkan Pemeriksaan Imunodefisiensi Primer Terhadap Bayi Baru Lahir

Wajibkan Pemeriksaan Imunodefisiensi Primer Terhadap Bayi Baru Lahir

papar berkaitan - pada 10/8/2019 - jumlah : 229 hits
Kementerian Kesihatan Malaysia disaran untuk mewajibkan saringan pemeriksaan penyakit daripada kumpulan imunodefisiensi primer terhadap bayi yang baru dilahirkan PID atau penyakit lemah daya imun sejak lahir itu memerlukan rawatan peringkat...
Sebelum Caesar Ada Sebab Doktor Suruh Puasa Dulu Curi Curi Makan Bahayakan Nyawa Ibu Bayi

Sebelum Caesar Ada Sebab Doktor Suruh Puasa Dulu Curi Curi Makan Bahayakan Nyawa Ibu Bayi

papar berkaitan - pada 14/8/2019 - jumlah : 321 hits
Selama ini mungkin ramai ibu yang terfikir kenapa perlu berpuasa sekurang kurangnya 6 jam sebelum pembedahan caesarean Rupanya ia bersebab kalau tak patuh boleh bahayakan nyawa ibu dan anak Melahirkan anak sama ada secara pembedahan atau no...
Gadis Sorak Bunuh Tanam Mayat Bayi Baru Lahir Selepas Majlis Prom

Gadis Sorak Bunuh Tanam Mayat Bayi Baru Lahir Selepas Majlis Prom

papar berkaitan - pada 22/8/2019 - jumlah : 265 hits
Richardson akan dibicarakan atas pertuduhan membunuh bayinya pada 3 September depan SEORANG gadis didakwa membunuh bayinya yang baru lahir dan bertindak menanam mayat tersebut di belakang rumah keluarganya Brooke Skylar Richardson yang kini...
Semua Ingat Cedera Teruk Kereta Terbalik Car Seat Selamatkan Nyawa Bayi 4 Bulan

Semua Ingat Cedera Teruk Kereta Terbalik Car Seat Selamatkan Nyawa Bayi 4 Bulan

papar berkaitan - pada 15/8/2019 - jumlah : 536 hits
Kemalangan boleh berlaku bila bila masa Kadang kita dah beringat pun orang akan langgar Ibaratnya sedikit kecuaian boleh menyebabkan kecederaan atau kehilangan nyawa Bagaimanapun kesedaran mengenai penggunaan car seat di kalangan rakyat Mal...
Bayi Baru Lahir Usia Tujuh Hari Perlu Di Bedah Segera Di Ijn

Bayi Baru Lahir Usia Tujuh Hari Perlu Di Bedah Segera Di Ijn

papar berkaitan - pada 5/8/2019 - jumlah : 307 hits
MARAN Seorang bayi berusia 7 hari memerlukan bantuan kerana mengalami masalah saluran darah pada jantungnya gagal berfungsi dengan baik di mana pembedahan segera akan dijalankan pada hari esok Isnin 5 Ogos Dari makluman oleh pakar perubatan...
Mayat Bayi Baru Lahir Ditemui Tersangkut Dalam Sungai

Mayat Bayi Baru Lahir Ditemui Tersangkut Dalam Sungai

papar berkaitan - pada 19/8/2019 - jumlah : 403 hits
Seorang penduduk kampung yang sedang mandi di Sungai Dipang berhampiran Kampung Sahom Kampar terkejut apabila menemui mayat seorang bayi lelaki yang tersangkut dalam sungai itu Dalam kejadian jam 2 petang Ahad bayi yang dipercayai baru dila...
Cabinet Discusses Reactions To Minimum Wage Epf Proposals

Dilema Malaysia Berapa Lama Dasar Beralah Boleh Mengekalkan Kesatupaduan Persekutuan

Monkeys Canopy Resort

Hiburan Saya Tak Ganggu Siasatan Datuk Seri Najib Tun Razak Nafi Dakwaan Ganggu Siasatan 1mdb Dan Src

Aeon Digital Bank Pertama Patuh Shariah

Sains Di Hujung Jari Polimer Pembentuk Filem Mencantikkan Kuku

Guan Eng Malukan Umno Di Dewan Rakyat

Permohonan Maaf Bukti Bossku Diperdaya Kata Umno


echo '';
Biodata Tengku Natasha Natasya Puteri Tengku Adnan Isteri Tengku Muhammad Iskandar Ri ayatuddin Shah Perkahwinan Diraja

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Luruhnya Bunga Cinta Musim 2 Versi Malaysia Autumn In My Heart Slot Akasia TV3

5 Kelemahan Utama Pakai Kereta EV Yang Rakyat Malaysia Perlu Tahu

Biodata Tengku Muhammad Iskandar Ri ayatuddin Shah Bakal Suami Tengku Natasha Natasya Puteri Tengku Adnan Perkahwinan Diraja

5 Pekerjaan Yang Akan Membuatkan Kita Kenal Sifat Sebenar Manusia


Miskin Di Usia Tua Realiti Yang Membuka Mata

Singgah Di Yala Thailand

Itulah Islam 1 Yahya Sinwar Syahid 1000 Muncul Ganti Mampuslah Israel As

Gildcoustic Jare Tresno Chord

Pudar Gazza Rindu Serindu Rindunya Chord

Jumpa Kami Di Sini