Sementara Terus Ditekan Umno Dalam Kes Najib Ismail Sabri Sebaliknya Semakin Diterima Baik Di Mata Rakyat


 
Selain hakim, khususnya Mohd Nazlan Mohd Ghazali dan Ketua Hakim Negara, Tengku Maimun Tuan Mat yang banyak dikritik serta dipersalahkan oleh kelompok tertentu dalam UMNO susulan pemenjaraan Najib Razak, tidak terkecuali menerima beban yang sama ialah Perdana Menteri, Ismail Sabri Yaakob.
Beliau dipersalahkan secara merata kerana tidak mahu campurtangan dan menyelamatkan Najib daripada dipenjarakan.
Sebaik saja Najib menerima hukumannya dan sehinggalah ke hari ini, malah dalam perhimpunan di WTCKL petang ini, itulah sentimen yang kedengaran dan dijangka terus berpanjangan.
Bertitik tolak kerana marah kerana tidak mahu campurtangan itu, Ismail Sabri turut ditekan untuk menyegerakan PRU15 supaya semua pesalah yang kini sedang dibicarakan lebih mungkin dapat diselamatkan.
Mereka yang membela Najib itu seolah-olah lupa dengan fakta dan keterangan yang diberikan di dalam mahkamah tentang wang RM42 juta yang masuk ke akaun peribadinya dan bagaimana wang tersebut telah dibelanjakannya dengan sesuka hati.
Yang dipersalahkan akhirnya ialah Ismail Sabri kerana tidak mahu campurtangan manakala Najib yang menerima wang dan membelanjalannya seperinya tidak bersalah sama sekali.
Kegilaan apakah ini?
Daripada satu segi, dengan tindakan berterusan menyalahkan Perdana Menteri kerana tidak mahu campurtangan itu, mereka secara tidak sedar telah mengakui Najib telah melakukan kesalahan dan melanggar undang-undang.
Jika tidak, untuk apa minta Perdana Menteri campurtangan?










Begitu pun, daripada sudut yang lain. pendirian Ismail Sabri tidak mahu campurtangan dan membiarkan sistem pemisahan kuasa berjalan dengan seadanya di negara ini telah membuatkan nama beliau semakin diterima baik serta dihormati.
Rakyat biasa, mereka yang menghormati undang-undang dan tidak taksub keterlaluan kepada individu tertentu, secara umumnya menerima baik sikap serta pendirian tidak mahu campurtangan itu.
Ini sekaligus sebenarnya menjadikan nama Malaysia yang sedang dipimpinnya mulai beransur-ansur pulih daripada kerosakan di mata dunia akibat rasuah serta skandal mega, terutamanya 1MDB yang memalukan itu.
Bayangkan apa jadi kepada nama negara di mata rakyat Malaysia sendiri dan juga dunia jika Perdana Menteri didapati campurtangan dalam kes “straightforwwad” seperti SRC International itu?
Ismail Sabri sendiri pastinya ketika ini sedang diserang bertalu-talu daripada pelbagai sudut yang akhirya perkara itu bukan saja menjadikan dirinya tidak lagi dipandang elok, bahkan nama negara lebih membusuk jadinya.
Berkongsi pendirian yang sama ialah bekas Ahli Parlimen Jerantut, Tengku Azlan Sultan Abu Bakar yang turut memuji Ismail Sabri kerana berjaya kekal tidak mahu campurtangan di sebalik tekanan dan asakan daripada kelompok tertentu UMNO makin menghimpitnya.
Kata beliau, dengan kekalnya hukuman kepada Najib dalam kes SRC Intenational sebagaimana diputuskan oleh Mahkamah Persekutuan, negara kini akan lebih dihormati serta dipandang elok di mata dunia.
“Saya juga percaya keadaan negara, khususnya perkembangan ekonomi akan beransur-ansur menjadi lebih baik selepas ini,” katanya ketika ditemui di pejabatnya.
Tengku Azlan turut memuji hakim-hakim Mahkamah Persekutuan yang dianggapnya tegas serta berpegang kepada fakta dalam membuat keputusan.
Meski begitu, apa yang berlaku kepada Najib itu hanyalah permulaan kepada perjalanan yang panjang untuk memulihkan imej dan prestasi negara.
Jika lebih banyak pesalah rasuah VIP menerima hukuman atas kesalahan yang dilakukan semasa berkuasa, sebagaimana yang pernah berlaku di Indonesia sebelum ini, negara kita juga mampu melangkah dengan lebih gagah serta dihormati lagi.
Itulah harapan kita, mudah-mudahan dengan permulaan kes Najib ini dan ketegasan kepada dunia bahawa tiada campurtangan dalam sistem kehakiman, adalah langkah yang dapat menjanjikan masa depan lebih baik kepada semua. – ShahbudinHusin 27/08/2022.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/08/sementara-terus-ditekan-umno-dalam-kes.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Menyekat Ismail Sabri Dari Menolong Najib

Umno Menyekat Ismail Sabri Dari Menolong Najib

papar berkaitan - pada 26/8/2022 - jumlah : 159 hits
Umno menyekat Ismail Sabri dari menolong Najib Disebabkan budak budak Umno buat kecoh dan menekan Ismail Sabri Yaakob untuk campur tangan di dalam perbicaraan SRC International maka ini membuat keadaan sukar untuk PM membantu Najib
Pemimpin Umno Semakin Tak Waras Serang Ketua Hakim Dalam Kes Najib

Pemimpin Umno Semakin Tak Waras Serang Ketua Hakim Dalam Kes Najib

papar berkaitan - pada 20/8/2022 - jumlah : 122 hits
agendaily com19 08 2022UMNO mempertikai keputusan perbicaraan kes SRC International Sdn Bhd melibatkan Datuk Seri Najib Razak Ketua Hakim dalam kes perbicaraan SRC International Sdn Bhd menjadi sasaran pemimpin UMNO dan penyokongnya yang se...
A Day After Najib Jailed Pm Ismail Sabri Attends Political Bureau Meeting At Umno Headquarters

A Day After Najib Jailed Pm Ismail Sabri Attends Political Bureau Meeting At Umno Headquarters

papar berkaitan - pada 25/8/2022 - jumlah : 109 hits
Prime Minister Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob is pictured leaving the 2023 Budget Consultation at Ministry of Finance in Putrajaya August 23 2022 Picture by Sayuti ZainudinKUALA LUMPUR Aug 24 Barely 24 hours after disgraced former prime min...
Kes Najib Akan Terus Diulas Rakyat Sedang Menghakimi Ahmad Maslan

Kes Najib Akan Terus Diulas Rakyat Sedang Menghakimi Ahmad Maslan

papar berkaitan - pada 23/8/2022 - jumlah : 169 hits
Setiausaha Agung Umno Ahmad Maslan hari ini mengingatkan bahawa keputusan mahkamah terhadap bekas perdana menteri Najib Razak akan terus diulas dan sedang dihakimi rakyat Kenyataannya itu hadir kira kira satu jam selepas Mahkamah Persekutua...
Pm Ismail Sabri Says Not Under Pressure From Umno Over Najib S Last Src International Appeal

Pm Ismail Sabri Says Not Under Pressure From Umno Over Najib S Last Src International Appeal

papar berkaitan - pada 24/8/2022 - jumlah : 173 hits
Prime Minister Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob said he has not felt any pressure from Umno to intervene in the ongoing hearing of party colleague Datuk Seri Najib Razak who is fighting against a 12 year jail sentence and RM210 million fine a...
Take Action On Ismail Sabri Lokman Urges Umno

Take Action On Ismail Sabri Lokman Urges Umno

papar berkaitan - pada 1/9/2022 - jumlah : 137 hits
Former Umno supreme council member Lokman Noor Adam has urged his party to take disciplinary action against the prime minister and party vice president Ismail Sabri Yaakob Speaking to reporters outside the Kuala Lumpur court complex today h...
Poor Turnout At Urgent Meeting Of Umno Chiefs Najib S Imprisonment To Ease Pressure On Ismail

Poor Turnout At Urgent Meeting Of Umno Chiefs Najib S Imprisonment To Ease Pressure On Ismail

papar berkaitan - pada 24/8/2022 - jumlah : 187 hits
A gathering of Umno divisional chiefs on Monday confirmed fears within the court cluster group about the extent of their support within the party Umno sources familiar with the hastily arranged meeting held just a day before Najib Razak was...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Resepi Char Kuew Teow Udang

Kuih Lopes

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

Panduan Menjalankan Sujud Sahwi Dalam Solat Dan Sebab Sebab Perlu Sujud Sahwi

April 18 2024 Pesan Orang Alim