Selesema Batuk Lebih 5 Hari Suhu Tinggi Kahak Hijau Kuning Sukar Bernafas Itu Bahaya


Bila anak sakit seperti selesema dan batuk, ibu bapa jadi tidak tenang. Tak tahan si kecil batuk dan merengek kesakitan.
Batuk dan selesema berlarutan sering terjadi. Si kecil tidak terkecuali. Mama papa yang mempunyai anak-anak berusia bawah lima tahun khususnya perlu lebih peka pada kesihatan si manja mereka. Ketika usia ini, kanak-kanak mudah mengalami kesihatan yang berkaitan dengan sistem pernafasan ialah batuk dan selesema.
BATUK SELESEMA SERING TERJADI PADA LIMA TAHUN PERTAMA
Demam selesema adalah antara punca utama batuk berlaku di kalangan kanak-kanak. Sebab-sebab lain yang bleh menjadi faktor penyebab ialah;
jangkitan pada bahagian pernafasan atas atau kerongkong alahan asma batuk kokol jangkitan sinus batuk kering. Namun, batuk yang tidak kronik akan sembuh. Sesungguhnya batuk adalah satu refleksi sihat yang membantu mengeluarkan lendir daripada saluran pernafasan.
Ia dapat menghindarkan jangkitan kuman kepada tekak dan paru-paru. Pada masa yang sama, batuk juga merupakan refleksi pertahanan tubuh manusia apabila berlaku ketidakseimbangan sistem badan.

CIRI-CIRI BATUK YANG SERIUS
Dalam beberapa situasi ini, ibu bapa perlu segera membawa anak menerima rawatan iaitu jika mempunyai anak berusia satu tahun ke bawah, demam, batuk dan selesema.
Batuk,selesema disertai demam melebihi 38° Celsius bagi berumur 6 bulan ke bawah dan melebihi 39° Celsius bagi bayi berumur bawah setahun. Selesema dan batuk dengan kahak berwarna hijau atau kuning. Batuk dan selesema yang tidak sembuh selepas lima hari Batuk dan selesema sehingga menyebabkan anak tidak aktif dan mengalami kesukaran bernafas. Selalunya, si kecil akan dibekalkan dengan antibiotik sekiranya didapati mendapat jangkitan kuman bakteria.

BAWA BAYI MENDAPATKAN RAWATAN
Untuk mengelak batuk menjadi kronik, ibu bapa perlu segera membawa anak mendapatkan rawatan. Ubat-ubatan yang diberikan oleh doktor adalah untuk melambatkan bakteria, manakala nebulizer adalah untuk membuka saluran pernafasan bayi yang sempit manakala fisioterapi untuk membantu mengeluarkan kahak.
Kombinasi tiga elemen iaitu ubat, nebulizer dan fisioterapi merupakan kaedah yang lazim dilakukan di hospital ke atas bayi yang menghadapi masalah pernafasan.

 FISIOTERAPI LONGGARKAN KAHAK
Selain ubat dan nebulizer, kaedah fisioterapi dikatakan mampu mengatasi batuk di kalangan kanak-kanak malah juga orang dewasa!
Apabila bayi diserahkan kepada ahli fisioterapi mereka akan dibedung dan teknik tepukan untuk melonggarkan kahak akan dibuat. Bagi mengelak anak ini meronta-ronta. Namun, jika ia dilakukan di rumah, anda boleh lakukannya tanpa perlu dibedungnya.
Selain menggunakan tangan untuk melakukan tepukan percussion, terdapat alat bantuan untuk melakukan tepukan. Alat bantuan ini untuk menjadikan tepukan percussion menjadi lebih berkesan. Alat bantuan yang digunakan dinamakan sebagai percussion cup.
Bagi bayi bawah 1 tahun, tepukan mesti menggunakan tapak tangan dibentuk seperti cup seperti yang ditunjukkan oleh doktor di dalam video ini.

The post Selesema & Batuk Lebih 5 Hari, Suhu Tinggi, Kahak Hijau/ Kuning & Sukar Bernafas, Itu Bahaya appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/selesema-batuk-lebih-5-hari-suhu-tinggi-kahak-hijau-kuning-sukar-bernafas-itu-bahaya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ilmu Itu Cahaya Jahil Itu Bahaya

Ilmu Itu Cahaya Jahil Itu Bahaya

papar berkaitan - pada 25/2/2019 - jumlah : 484 hits
Seseorang itu tidak akan tahu segala perkara selagi tidak belajar Ketidaktahuan atau kejahilan ini wujud atas pelbagai faktor Terkadang disebabkan perkara tersebut sememangnya sifatnya baharu Adakalanya disebabkan keangkuhan kita untuk bela...
Harga Mencapai Tiga Bulan Tinggi Adakah Catatan Itu Berguna Untuk Menilai Kesinambungan Pertumbuhan

Harga Mencapai Tiga Bulan Tinggi Adakah Catatan Itu Berguna Untuk Menilai Kesinambungan Pertumbuhan

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 257 hits
Hari ini emas hitam telah didagangkan berhampiran nilai maksimum sejak akhir bulan November 2018 di tengah pengurangan jumlah pengeluaran minyak oleh negara anggota OPEC dan jangkaan yang optimis mengenai penyelesaian pertikaian perdagangan...
Ibu Hamil Lebih Senang Kena Kencing Kotor Doktor Jelaskan Bahaya Jika Tak Dirawat

Ibu Hamil Lebih Senang Kena Kencing Kotor Doktor Jelaskan Bahaya Jika Tak Dirawat

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 350 hits
Kencing kotor dikenali sebagai jangkitan kuman dalam saluran kencing Jangkitan ini biasanya didapati oleh golongan wanita kerana golongan ini mempunyai saluran pembuangan air kecil yang sangat pendek dan sangat mudah dijangkiti kuman Kenapa...
Dana Asing Lebih Bahaya Dari Isu Rm90 Juta Kata Tuan Ibrahim

Dana Asing Lebih Bahaya Dari Isu Rm90 Juta Kata Tuan Ibrahim

papar berkaitan - pada 16/2/2019 - jumlah : 365 hits
Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man berkata isu dana asing yang didakwa diterima DAP lebih bahaya berbanding isu RM90 juta yang dididakwa diterima PAS Ini kerana katanya dana asing tersebut disahkan sendiri oleh International Republ...
Risiko Rabun Jauh Dan Juling Lebih Tinggi Sekiranya Anak Main Gajet Lebih 2 Jam Seminggu

Risiko Rabun Jauh Dan Juling Lebih Tinggi Sekiranya Anak Main Gajet Lebih 2 Jam Seminggu

papar berkaitan - pada 12/2/2019 - jumlah : 445 hits
Kebanyakan kanak kanak sekarang mudah terdedah kepada risiko rabun jauh seawal usia dan juling jika ibu bapa gagal mengawal penggunaan gajet dalam tempoh terlalu lama Perkara ini bukan main main tapi benar berlaku Mungkin sekarang ibu bapa ...
Berat Badan Bayi Turun Lepas Hari Ke 10 Itu Normal Tapi Sangat Mustahak Untuk Dipantau Selalu

Berat Badan Bayi Turun Lepas Hari Ke 10 Itu Normal Tapi Sangat Mustahak Untuk Dipantau Selalu

papar berkaitan - pada 12/2/2019 - jumlah : 432 hits
Berapa berat baby masa lahir ya Itulah antara soalan popular untuk diajukan ketika melawat bayi baru lahir atau setiap kali berbual tentang perihal bayi Isu berat badan bayi juga ada kala menimbulkan kebimbangan apabila ia tidak selari deng...
Hadapi Industri 4 0 Kemenperin Ajak Perguruan Tinggi Lebih Aktif Lakukan Riset

Hadapi Industri 4 0 Kemenperin Ajak Perguruan Tinggi Lebih Aktif Lakukan Riset

papar berkaitan - pada 24/2/2019 - jumlah : 208 hits
Kementerian Perindustrian mengajak perguruan tinggi agar semakin aktif dalam melakukan kegiatan penelitian dan pengembangan khususnya di bidang industri untuk menghasilkan berbagai inovasi yang dapat dimanfaatkan di era industri 4 0 guna me...
Pandu Lebih 39 Minit Ke Kerja Setiap Hari Boleh Jejaskan Kesihatan Dan Hidup Anda

Pandu Lebih 39 Minit Ke Kerja Setiap Hari Boleh Jejaskan Kesihatan Dan Hidup Anda

papar berkaitan - pada 22/2/2019 - jumlah : 385 hits
Adakah anda orang itu Berapa banyak masa yang anda habiskan sehari di jalan raya Sama ada dalam perjalanan ke tempat kerja menghantar anak anak ke sekolah atau menyelesaikan sebarang urusan luar anda mungkin menghabiskan sebahagian besar ma...
Honor Perawat Di Pelosok Harusnya Lebih Tinggi Daripada Di Kota

Honor Perawat Di Pelosok Harusnya Lebih Tinggi Daripada Di Kota

papar berkaitan - pada 16/2/2019 - jumlah : 493 hits
Senyumperawat com Sudah selayaknya memang honor perawat di pelosok lebih tinggi Ketua Komisi IX DPR Dede Yusuf Macan Effendi meminta pemerintah untuk lebih jeli dalam pendistribusian tenaga kesehatan Mengingat masih tingginya ketimpangan la...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api