Selesai Konflik Pas Umno Bersatu Sebelum Bincang Kerusi Mn



(Warta Rakyat) – Konflik antara PAS, UMNO dan Bersatu perlu diselesaikan terlebih dahulu sebelum cadangan “kerusi Muafakat Nasional,” dibincangkan bagi menghadapi pilihan raya umum ke-15, kata Mursyidul Am PAS, Datuk Hashim Jasin.
Memetik laporan Malaysiakini, beliau berkata, persefahaman perlu diwujudkan bagi mengelakkan pertembungan tiga penjuru pada PRU akan datang.
“Seboleh-bolehnya kita wujudkan persefahaman antara parti-parti khususnya PAS, UMNO dan Bersatu supaya tidak berlaku pertandingan tiga penjuru, (jika) pertandingan dua penjuru, baru kita bincang masalah pembahagian kerusi.
“Kalau itu pun kita tak (selesaikan), mungkin kita akan katakan (PRU-15) akan bertanding tiga penjuru. Ini belum dipastikan lagi kerana kita masih berusaha untuk laksanakan pertandingan dua penjuru sahaja,” katanya hari ini.
Sebelum ini, Ahli Jawatankuasa (AJK) PAS Pusat, Mohd Zuhdi Marzuki memberi cadangan pembentukan “kerusi MN” antara Barisan Nasional (BN), Perikatan Nasional (PN) dan Gerakan Tanah Air (GTA), bagi mengelakkan kemenangan besar Pakatan Harapan.
Ini memandangkan terdapat 27 kerusi di Semenanjung Malaysia yang sangat berisiko untuk jatuh ke tangan PH sekiranya UMNO dan PAS bertembung dalam PRU nanti.
Bagaimanapun, Hashim berkata, beliau yakin setiap parti dalam tiga gabungan itu telah bersedia dengan calon mereka tersendiri untuk PRU.
“Kalau persediaan itu dibuat, kemudian tiada persetujuan dua penjuru, maka dia akan bertembunglah. Itu yang kita nak elakkan,” katanya.
Terdahulu Ahli Parlimen Kuala Nerus, Datuk Mohd Khairuddin Aman Razali baru-baru ini berkata, umat Islam dalam PAS dan UMNO kerugian jika perpecahan berlaku sekali lagi selepas mereka meleraikan persengketaan politik lebih 44 tahun.
Bekas AJK PAS Pusat itu turut menyuarakan kebimbangannya bahawa umat Islam dalam kedua-dua parti dominan itu akan kerugian berikutan peluang mensia-siakan muafakat tersebut.
Sementara itu, anggota Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) Bersatu Datuk Razali Idris pula mempersoalkan keberadaan PAS dalam PN dan MN.
Menurutnya Bersatu tiada isu sekiranya PAS memutuskan untuk bekerjasama dengan MN.
“Itu antara PAS dengan UMNO. Di situ ada persoalan lagi kenapa PAS ada dalam MN dan PN? Kita sebenarnya terbuka PAS nak bekerjasama dengan MN… kita tak ada masalah. Go ahead (Teruskan).
“Tapi tentang agreement PN nak bertanding di mana tu, itu satu perspektif lain. Jadi kita serahkan PAS berunding dengan Umno kalau boleh,” katanya.
Bagaimanapun, katanya apa yang menjadi masalah apabila terdapat laporan mengatakan Umno ingin bertanding di semua kerusi di Terengganu dan Kedah yang merupakan negeri di bawah pimpinan PAS.
“Jadi kita tak tahu apa justifikasi UMNO nak bekerjasama dalam MN. Kita tak nampak di situ.
“Tapi pemimpin PAS kita nampak masih lagi berbincang untuk (kerjasama dengan) MN. Itu tak apa, kita serahkan kepada pemimpin PAS.
“Tapi dalam masa yang sama, PN sekarang ni dah bergerak untuk bertanding untuk persiapan PRU15,” katanya.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2022/08/15/selesai-konflik-pas-umno-bersatu-sebelum-bincang-kerusi-mn/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tiada Kerusi Mn Selagi Pas Bersama Bersatu Razlan

Tiada Kerusi Mn Selagi Pas Bersama Bersatu Razlan

papar berkaitan - pada 14/8/2022 - jumlah : 106 hits
malaysiakini comTiada kerusi Muafakat Nasional antara Umno dan PAS bagi menghadapi PRU15 selagi mana parti Islam itu kekal memilih Bersatu kata Ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno Razlan Rafii Mengulas cadangan pemimpin PAS supaya kerusi Muafa...
No Autonomy For Umno State Leaders To Decide On Working With Pas Bersatu

No Autonomy For Umno State Leaders To Decide On Working With Pas Bersatu

papar berkaitan - pada 19/8/2022 - jumlah : 238 hits
Umno s state and division leaders do not have the autonomy to decide on cooperation with PAS and Bersatu says the party s secretary general Ahmad Maslan Instead he said all parties need to refer to the Umno general assembly in March 2021 wh...
Unsound For Hadi To Pick Bersatu Over Umno Former Pas Mp

Unsound For Hadi To Pick Bersatu Over Umno Former Pas Mp

papar berkaitan - pada 10/8/2022 - jumlah : 201 hits
Why go with small party says Datuk Khairuddin Aman Razali PAS president Tan Sri Abdul Hadi Awang has committed a tactical blunder by choosing Bersatu over Umno said Datuk Khairuddin Aman Razali Speaking to Free Malaysia Today Khairuddin who...
Makna Kata Pas Dan Bersatu Lah Yang Kencing Umno Gitu Lah Ya Pas Kan Bersama Bersatu Dalam Pn Oooo Kencing Lagi Yak

Makna Kata Pas Dan Bersatu Lah Yang Kencing Umno Gitu Lah Ya Pas Kan Bersama Bersatu Dalam Pn Oooo Kencing Lagi Yak

papar berkaitan - pada 5/8/2022 - jumlah : 99 hits
Muafakat Nasional Jangan salahkan UMNO Bersatu tidak ikhlas Shahril HamdanMadiha AbdullahOgos 4 2022 Shahril berkata UMNO tidak melengahkan penubuhan gabungan tersebut namun proses berkenaan tergendala disebabkan penubuhan Perikatan Nasiona...
Ph Akan Bincang Pembahagian Kerusi Fokus Pada 52 Kerusi Ditandingi Bersatu

Ph Akan Bincang Pembahagian Kerusi Fokus Pada 52 Kerusi Ditandingi Bersatu

papar berkaitan - pada 13/8/2022 - jumlah : 113 hits
Fahmi tidak menolak kemungkinan wujudkan kerjasama seperti Pilihan Raya Negeri Johor sebelum ini KUALA LUMPUR Pakatan Harapan setakat ini masih belum membincangkan pembahagian kerusi melibatkan parti dalam gabungan itu bagi menghadapi Pilih...
Umno Sabah Tetap Bekerjasama Dengan Bersatu Pas Hadapi Pru 15

Umno Sabah Tetap Bekerjasama Dengan Bersatu Pas Hadapi Pru 15

papar berkaitan - pada 21/8/2022 - jumlah : 232 hits
agendaily com20 08 2022Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Sabah Datuk Seri Bung Moktar Radin Sabah tidak terikat dengan keputusan Perhimpunan Agung UMNO 2021 yang mengarahkan parti itu di peringkat bahagian atau negeri untuk tidak mengadakan ...
Umno Negeri Tiada Kuasa Autonomi Bekerjasama Dengan Pas Bersatu

Umno Negeri Tiada Kuasa Autonomi Bekerjasama Dengan Pas Bersatu

papar berkaitan - pada 19/8/2022 - jumlah : 146 hits
agendaily com19 08 2022Setiausaha Agung UMNO Datuk Seri Ahmad Maslan UMNO tidak membenarkan mana mana bahagiannya atau badan perhubungan negeri untuk mengadakan sebarang kerjasama politik dengan PAS mahupun Bersatu pada Pilihan Raya Umum Ke...
Pru 15 Umno Pahang Tidak Ada Bincang Soal Anak Najib Jadi Calon Kerusi Parlimen Pekan

Pru 15 Umno Pahang Tidak Ada Bincang Soal Anak Najib Jadi Calon Kerusi Parlimen Pekan

papar berkaitan - pada 12/8/2022 - jumlah : 863 hits
KUANTAN Badan Perhubungan UMNO Negeri Pahang sudah sedia menghadapi sebarang kemungkinan bagi menghadapi Pilihan Raya Umum akan datang termasuk jika Datuk Sri Najib Razak hilang kelayakan untuk bertanding Ketua Penerangan UMNO Pahang Dato S...
Skandal Lcs Pas Sedia Bantu Pertahan Umno

Skandal Lcs Pas Sedia Bantu Pertahan Umno

papar berkaitan - pada 19/8/2022 - jumlah : 201 hits
KUALA LUMPUR Pas sedia memberi bantuan kepada UMNO yang kini dilihat cedera bagi memperoleh kemenangan pada Pilihan Raya Umum Ke 15 Ketua Penerangan Pas Khairil Nizam Khirudin berkata kecederaan UMNO itu adalah berikutan serangan bertubi tu...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih