Umno Negeri Tiada Kuasa Autonomi Bekerjasama Dengan Pas Bersatu


agendaily.com19/08/2022
Setiausaha Agung UMNO Datuk Seri Ahmad Maslan.
UMNO tidak membenarkan mana-mana bahagiannya atau badan perhubungan negeri untuk mengadakan sebarang kerjasama politik dengan PAS mahupun Bersatu pada Pilihan Raya Umum Ke-15, kata Setiausaha Agungnya Datuk Seri Ahmad Maslan.

Beliau memberitahu UMNO negeri dan pemimpin akar umbi bahwa mereka tidak mempunyai kuasa autonomi berbuat demikian, sebaliknya perlu merujuk kepada keputusan yang dibuat dalam Perhimpunan Agung UMNO (PAU) 2021 pada Mac.

“Setakat ini kami berpegang kepada keputusan perhimpunan agung pada Mac lalu. Keputusan adalah untuk seluruh parti dan tidak terkecuali. Keputusan itu tidak diubah dan ia adalah keputusan tertinggi.

“Perhimpunan itu tidak menyebut pengecualian di mana-mana negeri,” Ahli Parlimen Pontian itu dipetik sebagai berkata dalam laporan Utusan hari ini.

UMNO, PAS dan Bersatu membentuk pakatan lemah untuk menggulingkan gabungan Pakatan Harapan (PH) namun perpecahan menyebabkan ketiga-tiga parti itu bertanding sesama sendiri dalam tiga Pilihan Raya Negeri (PRN) baru-baru ini yang telah mengukuhkan kedudukan UMNO sebagai ketua daripada gabungan itu.

Namun, Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Selangor Tan Sri Noh Omar dilaporkan menyokong untuk meneruskan kerjasama politik antara partinya dan PAS di bawah panji-panji Muafakat Nasional (MN) untuk pilihan raya umum akan datang, yang ramai percaya akan diadakan sebelum tahun ini berakhir.

Bahagian UMNO negeri lain, termasuk Pulau Pinang, dilaporkan berminat untuk menggunakan pendekatan yang sama, mengadakan kerjasama dengan PAS melalui MN.

Mengulas lanjut, Ahmad bagaimanapun percaya Barisan Nasional (BN) yang diterajui UMNO mampu untuk menang pada PRU-15 tanpa perlu bekerjasama dengan parti lain.

Beliau memberi contoh kemenangan besar BN pada PRN Melaka dan Johor untuk menyokong dakwaannya.

Ditanya sejauh mana keyakinannya terhadap peluang BN pada PRU-15, Ahmad berkata pengundi di kedua-dua negeri itu kembali menerima BN.

“Jadi saya harap kemenangan dapat diberikan di Selangor dan juga beberapa negeri lain.

“Mengenai MN, kami langsung tidak menyentuhnya semasa PAU Mac lalu. Kami hanya berkata BN akan pergi secara solo,” katanya.

17 Ogos lalu, Pengarah Pusat Penyelidikan PAS Mohd Zuhdi Marzuki berkata PAS dan akar umbi UMNO untuk mengelakkan pertembungan sesama sendiri di 27 kerusi Parlimen pada PRU-15.

Menurutnya PAS dan akar umbi UMNO telah membincangkan perkara membabitkan kerusi berkenaan dan cadangan itu akan dimajukan kepada pucuk pimpinan kedua-dua parti, bagi mengelak kemenangan Pakatan Harapan (PH).

Katanya PAS dan UMNO perlu mencapai kata sepakat untuk mengelak pertembungan di 27 kerusi Parlimen di Semenanjung yang digelar “kerusi Muafakat Nasional (MN)”, dan jika gagal, ianya boleh menyebabkan PH kembali berkuasa


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/08/umno-negeri-tiada-kuasa-autonomi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Sabah Tetap Bekerjasama Dengan Bersatu Pas Hadapi Pru 15

Umno Sabah Tetap Bekerjasama Dengan Bersatu Pas Hadapi Pru 15

papar berkaitan - pada 21/8/2022 - jumlah : 230 hits
agendaily com20 08 2022Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Sabah Datuk Seri Bung Moktar Radin Sabah tidak terikat dengan keputusan Perhimpunan Agung UMNO 2021 yang mengarahkan parti itu di peringkat bahagian atau negeri untuk tidak mengadakan ...
Selesai Konflik Pas Umno Bersatu Sebelum Bincang Kerusi Mn

Selesai Konflik Pas Umno Bersatu Sebelum Bincang Kerusi Mn

papar berkaitan - pada 16/8/2022 - jumlah : 153 hits
Konflik antara PAS UMNO dan Bersatu perlu diselesaikan terlebih dahulu sebelum cadangan kerusi Muafakat Nasional dibincangkan bagi menghadapi pilihan raya umum ke 15 kata Mursyidul Am PAS Datuk Hashim Jasin Memetik laporan Malaysiakini beli...
No Autonomy For Umno State Leaders To Decide On Working With Pas Bersatu

No Autonomy For Umno State Leaders To Decide On Working With Pas Bersatu

papar berkaitan - pada 19/8/2022 - jumlah : 233 hits
Umno s state and division leaders do not have the autonomy to decide on cooperation with PAS and Bersatu says the party s secretary general Ahmad Maslan Instead he said all parties need to refer to the Umno general assembly in March 2021 wh...
Unsound For Hadi To Pick Bersatu Over Umno Former Pas Mp

Unsound For Hadi To Pick Bersatu Over Umno Former Pas Mp

papar berkaitan - pada 10/8/2022 - jumlah : 196 hits
Why go with small party says Datuk Khairuddin Aman Razali PAS president Tan Sri Abdul Hadi Awang has committed a tactical blunder by choosing Bersatu over Umno said Datuk Khairuddin Aman Razali Speaking to Free Malaysia Today Khairuddin who...
Tiada Kerusi Mn Selagi Pas Bersama Bersatu Razlan

Tiada Kerusi Mn Selagi Pas Bersama Bersatu Razlan

papar berkaitan - pada 14/8/2022 - jumlah : 103 hits
malaysiakini comTiada kerusi Muafakat Nasional antara Umno dan PAS bagi menghadapi PRU15 selagi mana parti Islam itu kekal memilih Bersatu kata Ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno Razlan Rafii Mengulas cadangan pemimpin PAS supaya kerusi Muafa...
Lcs Saga Umno Youth Returns Fire At Pas Ahmad Fadhli

Lcs Saga Umno Youth Returns Fire At Pas Ahmad Fadhli

papar berkaitan - pada 17/8/2022 - jumlah : 121 hits
PAS Youth chief Ahmad Fadhli Shaari has been accused of unfairly linking Umno to the littoral combat ship procurement controversy In a statement Umno Youth communications director Syed Mohd Johan Rizal Syed Unan Mashri said Fadhli was tryin...
Tak Mustahil Pas Kembali Kepada Pkr Dap Pemuda Umno

Tak Mustahil Pas Kembali Kepada Pkr Dap Pemuda Umno

papar berkaitan - pada 17/8/2022 - jumlah : 181 hits
Malaysiakini Sejurus selepas Pemuda PAS mengajak penyokong pembangkang menjatuhkan kerajaan Pahang yang dipimpin Umno bersama BN Asyraf Wajdi Dusuki tampil memberikan reaksi segera Kata Ketua Pemuda Umno itu melihat kepada tindakan Pemuda P...
Umno Info Chief Does Bersatu Expect Pm To Fawn Over Them

Umno Info Chief Does Bersatu Expect Pm To Fawn Over Them

papar berkaitan - pada 16/8/2022 - jumlah : 137 hits
Umno information chief Shahril Hamdan has shot back at his Bersatu counterpart Wan Saiful Wan Jan who claimed that Prime Minister Ismail Sabri Yaakob still owed Perikatan Nasional an official meeting Shahril said the meeting had already tak...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

My Duty Role As Src Director Only Existed In Name Shahrol Tells Court

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Tuah Adzmi Zack Zakwan Adikkk Muna Shahirah Wani Syaz Nurul Iman Ya Raya Chord

Neoclassical Apartments Interior Decor Inspirations



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tadabbur Surah Surah Lazim Qarin Persiapan Mencari Lailatulqadar

Singo Pear Manfaat Pada Kesihatan Dan Petua Redakan Batuk

10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

Hablun Minallah By Dr Hm Rakib S H M Ag Nurul Ikhlas Pekanbaru

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan