Selepas Tun Faisal Kluster Menteri Yang Derhaka Presiden Umno Juga Wajib Diambil Tindakan


 
Mesyuarat MT UMNO malam tadi mengambil keputusan menggantung keahlian Tun Faisal Ismail Aziz selama enam tahun atau dua kali pemilihan atas kesalahan mengkritik Presiden UMNO, Ahmad Zahid Hamidi.
Tun Faisal adalah Timbalan Ketua UMNO Bahagian Putrajaya dan kini bertugas sebagai Setiausaha Akhbar kepada Menteri Wilayah Persekutuan, Annuar Musa.
Annuar Musa juga didapati kerap melakukan tindakan mengkritik dan menyerang Presiden UMNO, baik melalui sidang media atau catatan di media sosialnya.
Keputusan MT menggantung keahlian Tun Faisal sehari sebelum menjelang PAU tidak lain adalah isyarat bahawa kepimpinan UMNO kini sedia bertindak tegas terhadap anasir yang cuba memecah-belah dan tidak menghormati institusi Presidennya sendiri.
Sesungguhnya dalam mana-mana organisasi pun, adab dan hormat kepada institusi Presiden itu harus ada, malah merupakan keutamaan.
Jika tidak hormat kepada ketua atau ketua boleh diperlekeh secara terbuka, parti akhirnya akan jadi kucar-kacur serta huru-hara.
Lagi pun, dalam era kepimpinan UMNO sebelum-sebelum ini, bukan sedikit mereka yang digantung dan dipecat keahlian hanya kerana mengkritik dan menyerang Presidennya.
Untuk itu, tindakan terhadap Tun Faisal ini bukan saja perkara biasa, malah sesuatu yang wajar dalam usaha UMNO memperkukuh kedudukannya menjelang PRU15 akan datang.
Bahkan, tidak setakat Tun Faisal saja sebenarnya, sesiapa yang lain juga yang kerap mengkritik Presiden secara terbuka, termasuk yang memegang jawatan menteri sekali pun, jika ada aduan, siasatan harus dijalankan dan kemudian mesti disusuli dengan tindakan yang sewajarnya.
Elemen derhaka kepada Presiden adalah penyakit yang perlu ditangani dan dibanteras oleh UMNO kalau ia serius mahu segala usaha ke arah kembali berkuasa dan memenangi PRU15 akan datang tidak tergendala di tengah jalan.
Lebih buruk lagi, sebahagian mereka yang mengkritik dan menderhakai Presiden UMNO sekarang ini turut menunjukkan kecendungan taksub kepada presiden parti lain semata-mata kerana pemimpin berkenaan memegang jawatan Perdana Menteri.
Mentang-mentanglah Presiden UMNO bukan Perdana Menteri, berdepan pula banyak kes mahkamah yang memungkinkannya lebih hampir ke penjara berbanding Bangunan Perdana Putra, maka dirinya seolah-olah tidak lagi dihormati.
Tetapi, selagi Zahid Hamidi adalah Presiden UMNO dan belum dijatuhkan hukuman oleh mahkamah, semua pemimpin dan ahli UMNO sepatutnya menghormati kedudukan beliau yang diperolehinya melalui pengundian dan tidak dipertikan keabsahannya.
Mahu mengkritik, menjatuhkan atau apa sekali pun terhadapnya, kenalah ikut cara yang betul dan jika mengikut cara yang tidak betul, maka bersedialah berdepan tindakan.
Dengan yang demikian, PAU yang bermula hari ini, selain bakal memuktamadkan putus hubungan dengan Bersatu, mengambil ketetapan untuk bertindak tegas kepada penderhaka, pengkhianat dan pembocor rahsia parti juga harus menjadi keutamaannya.
Bagi memastikan perjalanannya untuk kembali berkuasa tidak tergendala atau tersekat di tengah jalan, memecat atau menggantung mana-mana ahli, waima berjawatan menteri sekali pun, adalah kewajipan yang tidak dapat lagi dielakkan.
Apa lagi, mereka yang derhaka dan khianat itu, walaupun mereka ahli UMNO, terang-terang mahu mengekalkan lagi pemimpin daripada parti yang mahu ‘membunuh’ UMNO untuk dikekalkan lagi sebagai Perdana Menteri selepas PRU15 akan datang.
Ini tentu saja merupakan seburuk-buruk adab dalam berparti kerana sebelum ini mereka yang mengkritik Presiden tidak pernah pula ada ketaksuban kepada Presiden parti lain, cuma mereka hanya mahukan pemimpin UMNO lain saja dijadikan penggantinya.
Jadi, di mana tidak wajarnya golongan pengkhianat, musuh dalam selimut dan api dalam sekam dalam UMNO itu harus diambil tegas dengan segera?
 (Shahbudindotcom 28/03/2021)


















Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/03/selepas-tun-faisal-kluster-menteri-yang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tun Faisal Digantung 6 Tahun Dari Umno Kerana Tak Setuju Presiden Umno Bekerjasama Dengan Pkr Dap

Tun Faisal Digantung 6 Tahun Dari Umno Kerana Tak Setuju Presiden Umno Bekerjasama Dengan Pkr Dap

papar berkaitan - pada 28/3/2021 - jumlah : 374 hits
Bekas pengarah Jabatan Hal Ehwal Khas Tun Faisal Ismail Aziz digantung dari Umno selama enam tahun Surat penggantungan itu dikeluarkan semalam selepas Majlis Kerja Tertinggi Umno mengesahkan keputusan yang dibuat oleh lembaga disiplin parti...
Jika Mahu Menteri Umno Letak Jawatan Presiden Diminta Berundur Pemuda Umno Pontian

Jika Mahu Menteri Umno Letak Jawatan Presiden Diminta Berundur Pemuda Umno Pontian

papar berkaitan - pada 3/4/2021 - jumlah : 274 hits
Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi diminta berundur sama dari jawatannya jika mahu menteri menteri UMNO meletak jawatan atas dasar kepentingan parti Ketua Pemuda UMNO Bahagian Pontian Mohd Helmi Buang berkata berundur setapak tidak...
Selepas Dapat Nasihat Muhyiddin Menteri Umno Tidak Keluar Dari Kabinet

Selepas Dapat Nasihat Muhyiddin Menteri Umno Tidak Keluar Dari Kabinet

papar berkaitan - pada 1/4/2021 - jumlah : 221 hits
Alhamdulillah atas nasihat yang saya berikan kesepakatan telah dicapai bahawa semua menteri Umno akan terus kekal berada dalam Kabinet Selepas bertemu Tan Sri Muhyiddin Yassin menteri menteri dan timbalan menteri Umno kekal dalam kerajaan P...
Kluster Menteri Umno Akan Kekal Dalam Kerajaan Pn

Kluster Menteri Umno Akan Kekal Dalam Kerajaan Pn

papar berkaitan - pada 31/3/2021 - jumlah : 255 hits
BORHAN AHMADPara menteri dan timbalan menteri Umno yang berjumpa Perdana Menteri petang semalam mengambil keputusan untuk kekal dalam kerajaan sehinggalah Majlis Kerja Tertinggi Umno membuat keputusan mengenainya Menurut sumber Perdana Ment...
Adakah Menteri Umno Kena Buat Laporan Kepada Najib Atau Zahid

Adakah Menteri Umno Kena Buat Laporan Kepada Najib Atau Zahid

papar berkaitan - pada 1/4/2021 - jumlah : 232 hits
Saya membaca tulisan Najib Razak bekas PM Antara tulisannya yang panjang lebarKeputusan muktamad dalam PAU ialah untuk tidak bertanding bersama PPBM Anwar dan DAP pada PRU15 dan memberi mandat kepada presiden dan MKT UMNO untuk tentukan mas...
Menteri Umno Tidak Akan Letak Jawatan Ini Sebabnya

Menteri Umno Tidak Akan Letak Jawatan Ini Sebabnya

papar berkaitan - pada 1/4/2021 - jumlah : 224 hits
Menteri Umno Tidak Akan Letak Jawatan Ini Sebabnya Menteri dari Umno enggan melepaskan jawatan serta merta kerana tidak mahu menjejaskan nama baik parti selain masih banyak tugas dan tanggungjawab diamanahkan yang belum dilaksanakan sepenuh...
Panas Najib Tempelak Menteri Umno Reka Pelbagai Alasan Nak Terus Kekal Sebagai Menteri

Panas Najib Tempelak Menteri Umno Reka Pelbagai Alasan Nak Terus Kekal Sebagai Menteri

papar berkaitan - pada 2/4/2021 - jumlah : 216 hits
April 1 2021 Keputusan muktamad dalam PAU ialah untuk tidak bertanding bersama PPBM Anwar dan DAP pada PRU15 dan memberi mandat kepada presiden dan MKT UMNO untuk tentukan masa tarik diri sokong PN Sebab itu tiada keperluan untuk menteri me...
Shamsul Anuar Menteri Umno Pertama Isytihar Setia Pada Parti

Shamsul Anuar Menteri Umno Pertama Isytihar Setia Pada Parti

papar berkaitan - pada 2/4/2021 - jumlah : 228 hits
April 1 2021 Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO Datuk Seri Dr Shamsul Anuar Nasarah menegaskan bahawa kesetiaan beliau tetap pada UMNO dan Barisan Nasional Shamsul dalam satu tulisan di Facebooknya pada Khamis berkata beliau tidak rela hilang...
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Prove Existence Of Addendum Decree For Najib S House Arrest Experts Say

Reflections On 25 Years Can Pkr Realise Its Reform Goals

7 Petunjuk Tentukan Kemenangan Prk Kuala Kubu Bharu

Tular Gambar Pelupusan Beras Amp Barang Dapur Di Temerloh Pahang Bekas Mp Kuala Krau Tampil Mengaku Bertanggungjawab

Noorkhiriah Disangka Sudah Meninggal Dunia Hanya Kerana Akak Hidup Lagi Dik Baru 5 Hari Kau Dah Arwah Kan Akak