Selepas 7 Bulan Kabinet Pm Ismail Masih Belum Isytihar Harta Gubal Akta Deklarasi Aset Sim


 
Perisytiharan harta merupakan pembaharuan besar yang dibawa oleh Pakatan Harapan (PH) dalam mentadbir Putrajaya selepas 2018.

Dengan perisytiharan harta menteri kabinet dianggap tidak berani untuk mengumpul harta yang bukan daripada sumber rasmi pendapatan mereka manakala rakyat boleh menilai kejujuran menteri dalam melaksanakan tanggungjawab.
Menurut Ahli Parlimen Bayan Baru, Sim Tze Tzin, amalan perisytiharan harta mewajibkan anggota kabinet menyatakan pendapatan, aset, liabiliti dan butiran kewangan mereka, termasuk harta boleh alih seperti kenderaan, barang kemas, lesen dan permit, saham, bon dan sekuriti serta pendapatan bulanan dan nilai simpanan bank. Semua anggota pentadbiran diwajibkan mengisytiharkan aset dalam tempoh 90 hari.
"Menteri Undang-Undang pada masa itu (PH) Datuk Liew Vui Keong memberitahu jika seorang Ahli Parlimen membuat deklarasi palsu, mereka akan terikat oleh Act 783 Statutory Declarations Act 1960 dan Section 199 Kanun Keseksaan.
"Semasa kerajaan Perikatan Nasional, Tan Sri Muhyiddin Yassin pula mengumumkan anggota pentadbiran mesti menyerahkan pengisytiharan harta dalam tempoh tiga bulan dari tarikh mengangkat sumpah.
"Datuk Takiyuddin sebagai Menteri Undang-Undang pada masa itu berkata anggota pentadbiran yang gagal berbuat demikian akan dirujuk kepada Jawatankuasa Hak dan Keistimewaan Parlimen," katanya dalam kenyataan hari ini.
Menurut Sim lagi, rujukan kepada Jawatankuasa Hak dan Keistimewaan Parlimen itu adalah berdasarkan Peraturan Mesyuarat 80 kerana melanggar hak dan keistimewaan prosiding Parlimen.
Bagaimanapun, ujarnya, timbul keraguan hari ini sama ada anggota pentadbiran Kerajaan BN pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob masih komited kepada pengisytiharan aset seperti amalan kerajaan PH dan PN yang lalu.
"Saya telah menanya soalan parlimen kepada Perdana Menteri sama ada Kerajaan masih komited dengan dasar pengisytiharan dan pemaparan harta oleh anggota pentadbiran.
"Saya amat terkejut dengan jawapan yang diberikan, iaitu: "SPRM merupakan platform untuk pemaparan harta melalui portal dan bukan menjadi tanggungjawab SPRM untuk memaksa mana-mana pihak untuk mengisytiharkan harta mereka. SPRM hanya diberikan mandat oleh Kabinet untuk menentukan masa dan kaedah pemaparan perisytiharan harta sahaja."
"Maksudnya, anggota pentadbiran tidak lagi diwajibkan mengisytiharkan harta dan SPRM tidak mempunyai kuasa untuk mengambil tindakan.
"Ini satu masalah besar apabila SPRM tidak diberi kuasa mencukupi untuk menjalankan tanggungjawab mereka," katanya.
Tegas Sim, Menteri dan Timbalan Menteri yang dilantik oleh PM Ismail Sabri mengangkat sumpah pada 30 Ogos 2021 dan mereka sepatutnya mengisytiharkan aset pada 30 November 2021. Bagaimanapun selepas 210 hari atau 7 bulan, anggota pentadbiran ini masih belum mengisytiharkan aset .
Manakala jawapan bertulis yang diterimanya berbunyi: "Ahli Parlimen yang gagal mengisytiharkan harta akan dirujuk kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen mengikut Peraturan Mesyuarat 80 Peraturan-peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat kerana melanggar hak dan keistimewaan."
"Oleh itu, saya menyeru Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Wan Junaidi agar segera mengambil tindakan merujukan anggota-anggota pentadbiran yang belum mengisytiharkan aset ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen untuk tindakan selanjutnya," kata Sim.
Dalam pada itu, Pengarah Strategi KEADILAN itu turut mencadangkan agar dibentang Akta Deklarasi Aset untuk semua anggota pentadbiran merangkumi Menteri, Timbalan Menteri dan juga Setiausaha Politik bagi menggantikan amalan perisytiharan harta yang agak longgar sebelum ini
"Hal itu sejajar dengan obligasi negara kita di bawah United Nations Convention Against Corruption (UNCAC) yang telah diratifikasi oleh Malaysia pada 24 September 2008.
"RUU ini mustahak untuk kepengunaan SPRM bagi meneliti, menyemak dan mensahkan deklarasi yang dibuat dan dapat mewajibkan pihak pentadbiran untuk membuat deklarasi.
"Tanpa undang-undang pengisytiharan aset wajib, SPRM hanya memainkan peranan "penjaga" dalam kes borang pengisytiharan aset diserahkan kepadanya dan tidak melakukan sebarang pengesahan ke atas dokumen pengisytiharan aset yang diserahkan," katanya lagi.
Sehubungan itu, Sim dalam kenyataannya mendedahkan nama nama menteri yang masih lagi tidak mengisytiharkan harta seperti Senator Datuk Ustaz Hj. Idris Ahmad, Menteri di Jabatan Perdana Menteri; Datuk Seri Dr. Shahidan Kassim, Menteri Wilayah Persekutuan; Tan Sri Datuk Seri Noh Omar, Menteri Pembangunan Keusahwanan dan Koperasi; Datuk Seri Mahdzir Khalid, Menteri Pembangunan Luar Bandar; Yamani Hafez Musa, Timbalan Menteri Kewangan; Datuk Mohamad Alamin, Timbalan Menteri Pendidikan; Datuk Seri Jalaluddin Alias, Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan dan Datuk Dr Abdul Latiff Ahmad, Menteri di Jabatan Perdana Menteri.
 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/03/selepas-7-bulan-kabinet-pm-ismail-masih.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemilihan Umno Hanya Akan Di Adakan Enam Bulan Selepas Pilihan Raya Umum Yang Ke 15

Pemilihan Umno Hanya Akan Di Adakan Enam Bulan Selepas Pilihan Raya Umum Yang Ke 15

papar berkaitan - pada 20/3/2022 - jumlah : 128 hits
KUALA LUMPUR Perhimpunan Agung UMNO bersetuju pemilihan parti ditangguh selama enam bulan selepas pilihan raya umum Timbalan Presiden UMNO Datuk Seri Mohamad Hasan berkata keputusan itu akan dimaklumkan kepada Jabatan Pendaftaran Pertubuhan...
Video Mira Filzah Makin Cantik Bila Sarat Meng4ndung 8 Bulan Ini Tempoh Cuti Yg Diambil Selepas Bers4lin

Video Mira Filzah Makin Cantik Bila Sarat Meng4ndung 8 Bulan Ini Tempoh Cuti Yg Diambil Selepas Bers4lin

papar berkaitan - pada 20/3/2022 - jumlah : 246 hits
Kejelitaan pelakon drama The Hotel ini memang tak perlu dipertik4ikan lagi Malah Mira Filzah makin cantik dan berseri seri sejak bakal bergelar ibu tak lama lagi
Zahid Isytihar Perang Dengan Ismail Sabri

Zahid Isytihar Perang Dengan Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 19/3/2022 - jumlah : 139 hits
Ahmad Zahid Hamidi dengan rasmi telah mengisytihar perang dengan Ismail Sabri Yaakob di dalam PAU Umno yang sedang berlangsung Zahid secara terbuka telah mengumumkan yang beliau menentang Ismail Sabri dalam isu pembubaran parlimen
5 Harta Karun Yang Belum Ditemui

5 Harta Karun Yang Belum Ditemui

papar berkaitan - pada 13/3/2022 - jumlah : 104 hits
Alangkah bertuahnya jika anda dapat menemui harta karun yang banyak Sebenarnya istilah harta karun ini bukannya baru Ada antara kisah penemuan harta karun di filemkan dan ada juga dibukukan dalam bentuk buku cerita Semuanya menarik minat pe...
Rentasan 1089 Panas Menteri Kabinet Ismail Sabri Tak Layak Tadbir Ne

Rentasan 1089 Panas Menteri Kabinet Ismail Sabri Tak Layak Tadbir Ne

papar berkaitan - pada 12/3/2022 - jumlah : 299 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 10891 KATAKANLAH YANG BENAR MESKIPUN PAHIT 2 JENAYAH KOLAR PUTIH MENJADI JADI 3 BANJIR DAN TANAH RUNTUH ADAKAH SEMATA MATA BENCANA 4 APABILA KUASA DIBERI KEPADA BUKAN AHLI
Will Smith Mohon Maaf Chris Rock Masih Belum Keluarkan Apa Apa Kenyataan

Will Smith Mohon Maaf Chris Rock Masih Belum Keluarkan Apa Apa Kenyataan

papar berkaitan - pada 30/3/2022 - jumlah : 161 hits
Insiden Will Smith menampar Chris Rock dalam acara yang disiarkan secara langsung menjadi salah satu detik hitam dalam sejarah televisyen Kejadian tersebut disaksikan penonton seluruh dunia yang pada ketika itu sedang mengikuti majlis penya...
Di Sebalik Ditekan Ismail Sabri Masih Pegang Kekuasaan

Di Sebalik Ditekan Ismail Sabri Masih Pegang Kekuasaan

papar berkaitan - pada 14/3/2022 - jumlah : 102 hits
mediarania com14 3 2022PENDAPAT 13 Mar Meskipun diperlekehkan dengan seolah olah hanya Najib Razak yang berperanan dalam memastikan kemenangan BN dalam PRN Johor serta layak diberi penghargaan kemudiannya dijerit pula secara biadap dengan l...
Lelaki As Yang Menerima Pemindahan Jantung Khinzir Pertama Meninggal Dunia Selepas Dua Bulan

Lelaki As Yang Menerima Pemindahan Jantung Khinzir Pertama Meninggal Dunia Selepas Dua Bulan

papar berkaitan - pada 11/3/2022 - jumlah : 164 hits
Hospital Maryland yang melakukan pembedahan itu mengumumkan pada hari Rabu bahawa individu pertama yang menerima pemindahan jantung khinzir telah pun meninggal dunia David Bennett 57 meninggal dunia pada hari Selasa di Pusat Perubatan Unive...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Why The Us Can T Win The Trade War With China And Shouldn T Try

Umur 21 Terlibat Dalam Mesyuarat Penajaan Ukm

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Hukum Baca Quran Dan Berzikir Tanpa Wuduk

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Pandangan Pertama Filem Aksi Komedi Back In Action Lakonan Jamie Foxx Cameron Diaz



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Yong Tau Foo Homemade

Remaja Perempuan Hilang Lepas Naik Teksi E Hailing Ke Tempat Kerja Di Ipoh

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

Official Position Of The State Government Of Sabah In Relation To The Constitutional Right To Claim The 40 Percent

2 Pegawai Polis Johor Terbunuh Suspek Dikaitkan Dengan Kumpulan Pengganas Jemaah Islamiyah