Selangor Utuh Bersama Ph Biar Pun Cuba Digugat Syamsul Firdaus


 
Kerajaan Pakatan Harapan (PH) Selangor kekal utuh biarpun Perikatan Nasional (PN) berjaya menukar kerajaan memerintah di beberapa negeri.

 Bagi Ahli Dewan Negeri (ADN) Selangor, Ustaz Syamsul Firdaus Mohamed Supri, meskipun terdapat beberapa percubaan untuk memesongkan sokongan ADN Selangor sejak Langkah Sheraton pada Februari lalu, namun usaha berkenaan menemui jalan buntu.
 Katanya, bukan sahaja kerana Selangor merupakan kubu kuat PH tetapi juga ADN di negeri ini lebih bertanggungjawab terhadap mandat yang begitu besar diberikan oleh rakyat dalam Pilihan Raya Umum (PRU) ke 14 lalu.
 "Dalam PRU lalu kita mendapat peningkatan jumlah kerusi yang banyak berbanding PRU 13. Pada PRU 2008 Pakatan Rakyat menang 36 kerusi, tahun 2013 menang 44 kerusi tetapi pada 2018 PH menang 51 kerusi. Pembangkang hanya tinggal 5 kerusi.
 "Namun setelah 22 bulan, berlaku pula Langkah Sheraton. Terdapat kesan di Selangor apabila beberapa wakil rakyat yang terbabit itu berasal dari Selangor. Mereka dari DUN Bukit Antarabangsa dan Gombak Setia.
 "Parti Bersatu yang ada 5 ADN juga mengisytihar keluar PH. Kita hilang 7 kerusi dan tinggal 44 kerusi. Kemudian berkurangan 2 kerusi lagi, iaitu Lembah Jaya dan Sementa. Jadi 42 kerusi itu kekal (hingga kini) utuh sebagai kerajaan.
 "Negeri Sembilan dengan beza 4 kerusi pun tidak jatuh kerana kekuatan yang dibina dan sukar dipesongkan. Selangor dengan kekuatan 42 kerusi saya yakin ADN konsisten dengan sokongan tersebut. Mungkin ada sedikit sebanyak perselisihan pendapat. Di mana-mana pun ada perkara seperti itu," katanya dalam forum anjuran Gabungan Reformis Malaysia baru-baru ini.
 Menurut Syamsul lagi, pihak lawan bagaimanapun tidak berputus asa untuk mengubah pemerintahan Selangor. Cuma, bagi beliau prinsip dan taat setia kepada perintah agama diutamakan berbanding laba dunia.
 Katanya, sebaik sahaja seseorang ahli politik mensia-siakan harapan para pengundi maka seseorang itu berisiko tidak mendapat kepercayaan rakyat lagi pada masa hadapan.
 "Saya sendiri, ada seorang ADN yang berpaling tadah bertemu saya, mungkin secara bergurau atau serius memberitahu: "Taman Medan, kalau Taman Medan ikut kami, kita tambah peruntukan sekali ganda".
 "Tapi bila mana kita ingat balik amanah yang diberikan oleh rakyat, rakyat mengundi dengan satu harapan tiba-tiba kita curang, kita harus bimbang orang yang memilih kita rasa dianiaya.
 "Saya amat berpegang kepada sabda Nabi Muhammad s.a.w, 'takutlah kamu kepada doa orang teraniaya'. Mereka doa, dijanjikan Allah tidak akan tolak.
 "Selain itu saya juga bimbang rakyat tidak akan percaya lagi kepada sistem demokrasi di negara ini (apabila wakil rakyat dengan mudah menjual diri)," katanya lagi.
 Ustaz Syamsul merupakan wakil rakyat penggal pertama di DUN Taman Medan. Beliau pernah menjadi tajuk berita pada awal 2009 apabila diberhentikan dari jawatan imam di sebuah masjid di Wilayah Persekutuan kerana kecenderungan politiknya. Sejak itu, Syamsul terus menceburkan diri ke dalam dunia politik dan berjaya dilantik sebagai wakil rakyat di Selangor pada 2018.

 




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/09/selangor-utuh-bersama-ph-biar-pun-cuba.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kita Dah Cuba Sedaya Upaya Tetapi Syarikat Ini Perlu Terus Bertahan Ratusan Kakitangan Airasia Akan Diberhentikan

Kita Dah Cuba Sedaya Upaya Tetapi Syarikat Ini Perlu Terus Bertahan Ratusan Kakitangan Airasia Akan Diberhentikan

papar berkaitan - pada 29/9/2020 - jumlah : 221 hits
Syarikat penerbangan tambang rendah AirAsia Bhd berkemungkinan melaksanakan pusingan terbaharu langkah pemberhentian beratus ratus pekerjanya dalam usaha untuk terus bertahan dalam industri yang terjejas teruk akibat krisis COVID 19 Pada aw...
Kononnya Kempen Bunuh Katak Kini Warisan Cuba Pancing Adun Baru Pbs

Kononnya Kempen Bunuh Katak Kini Warisan Cuba Pancing Adun Baru Pbs

papar berkaitan - pada 28/9/2020 - jumlah : 388 hits
PETALING JAYA Parti Bersatu Sabah mendakwa parti kapal berusaha memancing Ahli Dewan Undangan Negeri parti itu yang baru dipilih sementara menunggu pembentukan kerajaan baharu Dalam kenyataannya di Facebook hari ini PBS berkata parti itu di...
8 Tempat Makan Yang Sedap Dan Murah Di Johor Bahru Pasti Tidak Rugi Untuk Anda Cuba

8 Tempat Makan Yang Sedap Dan Murah Di Johor Bahru Pasti Tidak Rugi Untuk Anda Cuba

papar berkaitan - pada 1/10/2020 - jumlah : 425 hits
Adakah anda pernah berkunjung ke Johor Bahru dan pening kepala mahu makan apa Mungkin perkongsian ini akan menjimatkan masa anda memilih tempat makan apabila anda berkunjung sekali lagi ke sana Pengguna Twitter telah berkongsi beberapa keda...
Kesalahan Terbesar Najib Cuba Selamat Kawannya Dalam Isu Felda Kata Kadir Jasin

Kesalahan Terbesar Najib Cuba Selamat Kawannya Dalam Isu Felda Kata Kadir Jasin

papar berkaitan - pada 3/10/2020 - jumlah : 311 hits
SITI NUR ZAWANI MISCON Susulan dakwaan Amerika Syarikat bahawa FGV Holdings Berhad menggunakan buruh paksa di ladang ladangnya sehingga menyekat import minyak sawit dari negara ini Datuk A Kadir Jasin menyalahkan Najib Razak di atas apa yan...
Beras Pulut Rahsia Putihkan Wajah Dengan Kos Murah Dan Berkesan Jom Cuba

Beras Pulut Rahsia Putihkan Wajah Dengan Kos Murah Dan Berkesan Jom Cuba

papar berkaitan - pada 3/10/2020 - jumlah : 206 hits
Mesti ramai wanita dah berbelanja banyak untuk membeli produk putihkan wajah nak pula yang banyak berada di luar kawasan terbuka Kulit muka lebih mudah menjadi gelap dan kusam Pernah tak dengar orang kata kenapa orang orang Siam atau yang d...
Kering Idea Nak Masak Boleh Cuba Ayam Perap Mayo Ni Sedap Hingga Menjilat Jari

Kering Idea Nak Masak Boleh Cuba Ayam Perap Mayo Ni Sedap Hingga Menjilat Jari

papar berkaitan - pada 3/10/2020 - jumlah : 404 hits
Hujung minggu sememangnya hari yang ditunggu oleh anak anak Mana tidaknya di waktu cuti beginilah hidangan penuh di atas meja disediakan oleh ibu di dapur Jadi apa menu istimewa anda untuk anak anak dan suami hari ini Kering idea untuk mema...
Sprm Tahan Ejen Hartanah Bebas Cuba Rasuah

Sprm Tahan Ejen Hartanah Bebas Cuba Rasuah

papar berkaitan - pada 27/9/2020 - jumlah : 227 hits
SPRM TAHAN EJEN HARTANAH BEBAS CUBA RASUAH KLUANG Gara gara cuba menyogok seorang Pembantu Penguat Kuasa Majlis Perbandaran Kluang seorang ejen hartanah ditahanSuruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Cawangan Kluang semalam Suspek yang berus...
7 Resepi Makaroni Sedap Mudah Masak Macam Pro Untuk Kita Cuba

7 Resepi Makaroni Sedap Mudah Masak Macam Pro Untuk Kita Cuba

papar berkaitan - pada 26/9/2020 - jumlah : 352 hits
7 Resepi Makaroni Sedap Mudah Masak Macam Pro Untuk Kita Cuba Makaroni mungkin masih ada yang masih tidak tahu bagaimana untuk memasaknya akan tetapi makaroni ini sebenarnya mudah saja untuk memasaknya Bahkan makaroni ini boleh dipelbagaika...
Disebabkan Anwar Cuba Rebut Jawatan Perdana Menteri Pak4r Pelembagaan Mula Bersuara Ini Yang Dia Perlu Buat

Disebabkan Anwar Cuba Rebut Jawatan Perdana Menteri Pak4r Pelembagaan Mula Bersuara Ini Yang Dia Perlu Buat

papar berkaitan - pada 25/9/2020 - jumlah : 267 hits
SHAH ALAM Hanya Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang layak menghadap Yang di Pertuan Agong bagi menyatakan kedudukan semasa beliau sama ada masih mempunyai kepercayaan majoriti atau sebaliknya di Parlimen Sehubungan itu tindakan Pr...
Pet Expo Midvalley 2024

All Cheers For 1q 2024 Gdp Growth Of 4 2 But Sustaining That Pace Is Tricky And Highly Challenging

Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Speed Read Rsd S Nitrous Fueled Bmw R18 Drag Bike And More

Cara Buat Kad Guru Malaysia Online Dan Cara Dapatkan Sijil Guru Malaysia

Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Menyamar Polis Samun Warga Asing Penjawat Awam Antara 4 Ditahan

Iranian President Raisi Feared Dead As Helicopter Wreckage Found



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Khasiat Lobak Putih

Transit Aliran Automatik Di Putrajaya Percuma Selama Tiga Bulan

Rumah Terbuka Wld Raya 2024

Ayam Masak Merah Untuk Tetamu

Beyond Lettuce Wraps Unleash The Power Of Low Carb Bread

Pengadu Terima Panggilan Pertama Ebit Pada 3 40 Pagi Mahkamah Diberitahu