Selalu Mengutamakan Cita Cita Dari Ibu Sendiri Inilah Kesannya Pada Hidup Abang Ni Rileks Media


Ini kisah aku. Dahulu aku seorang yang sangat mengutamakan rakan-rakanku, sehingga suatu hari berlaku suatu kejadian yang terkesan bagiku yang membuatkan aku tersedar daripada kesilapanku. Ibuku seorang yang sangat lembut dan tegas. Seorang pegawai kerajaan yang sangat sibuk dan dikagumi.
Tidak hairanlah apabila pulang ke rumah, tidak dapat tidak mestilah ianya dalam keadaan kemas dan teratur. Tempat yang sering menjadi tumpuan adalah ruangan dapur dan ruang tamu.
Tinggal beberapa hari sahaja lagi untuk aku buat persiapan sebelum peperiksaan akhir. Seperti yang kita tahu, cara belajarnya seseorang itu berbeza. Waktunya juga berbeza. Sama juga dengan aku.
Petang adalah waktu kemuncak, semua orang pulang dari kepenatan bekerja dan kebanyakannya dalam keadaan lapar. Waktu inilah ibuku sangat perlukan bantuan aku.
Malangnya, waktu itulah perasaan semangat untuk mengulangkaji aku datang membuak-buak. Sedang seronok aku belajar ibuku memanggil. Pada awalnya aku ikutkan sahaja.
Tetapi semakin lama aku rasa seperti terganggu dan membuatkan aku rasa malas mahu melayan kehendak ibuku akhirnya aku mengabaikannya dengan protes membuat muka masam serta memberi alasan aku mahu mengulangkaji pelajaran.
Beberapa hari kemudian kejadian yang sama berlaku kembali. Hati aku memberon tak, aku tahu aku bersalah, tetapi aku mela wan rasa itu, mengatakan bahawa ibuku yang tidak faham akan aku.
Bahkan dosaku bertambah lagi dengan menyangka buruk bahawa ibuku merasa aku tidak akan berjaya walaupun aku belajar bersungguh-sungguh. Manakan tidak, setiap kali mahu belajar pasti ibuku memanggil untuk melakukan sesuatu. Kesabaranku teruji.
Sehingalah satu saat, ayahku menghampiri aku dan berkata;
”kamu mahu berjaya bukan? Bukankah kamu belajar bahawa syurga seorang anak itu di bawah telapak kaki ibumu? “
Hatimu tidak tenang bukan? Ting galkanlah kerjamu sebentar. Kehendaknya itu bukan untuk menggembirakannya sahaja tetapi untuk kamu juga. Tenangkan dia, kelak kamu juga akan merasa tenang melihat dia sudah rasa senang. Sekejap saja.”
Akhirnya aku bangun lalu terus membantu ibu dengan hati yang lapang.
Alhamdulillah seusai Isya’ aku terus mengulangkaji dan Tuhan membantuku dengan berikan fokus dan kefahaman yang lebih lagi. Aku dapat merasa lapangnya hatiku, aku dapat rasakan bantuanku dihargai ibuku dan berkatnya bantuanku yang kecil itu.
Hari demi hari, aku mendahului kerjaku dengan bertanyakan pada ibuku jika terdapat sebarang kerja rumah atau memasak yang perlu dilakukan terlebih dahulu.
Setelah itu baru aku mulakan kerjaku. Jika aku kepenatan dan mahu rehat, aku akan pastikan aku meminta izin dahulu daripada ibuku kerana takut hatiya dilukai sekali lagi dengan sikapku yang kurang peduli padanya dahulu. Apabila tiba hari peperiksaan, Alhamdulillah aku dapat menjawab dengan baik dan tenang sekali.
Ajaibnya, aku dapat menghabiskan kesemua tajuk yang hendak aku ulangi ditambah pula dengan latihan tambahan yang dapat dijawab dengan kefahaman yang menyeronokkan.
Daripada kisah ini, dapatlah disimpulkan bahawa Ya! Ilmu itu penting. Tetapi ingatlah tanpa ibu, tidak wujudlah kita. Tanpa ibu, ibarat sayap kanan telah patah iaitu kita tiada pendokong kuat.
Contohnya, apabila kita senang semua orang akan menghampiri. Apabila kita susah, ibulah yang akan terus menerus berada di samping meskipun kadang kita pernah buat air matanya menitis.
Jasanya, takkan pernah kita mampu untuk membalas tetapi alangkah baiknya jika hidup mereka dihiasi dengan kenangan baik daripada anak-anak mereka iaitu sentiasa berbuat baik dan perkara yang menyenangkannya.
Berjaya, ketahuilah kejayaan dunia tidak akan dinilai jika taatnya seorang hamba itu tidak pada Tuhannya. Ia akan menjadi sia-sia secara tidak langsung.
Ketaatan itu Allah menyuruh hamba-Nya untuk taat. Taatnya seorang anak itu adalah pada ibu bapanya. Jika tidak taat maka balasan akan menyusuri. Allah S.W.T bersabda dalam;
“Dan kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibubapanya; ibunya telah mengan dungnya dengan menanggung susah payah dan telah melahirkannya dengan menanggung susah payah”
Surah al Ahqaf 46 : 15
Wallahualam.
Source link
The post Selalu Mengutamakan Cita-Cita Dari Ibu Sendiri, Inilah Kesannya Pada Hidup Abang Ni – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/selalu-mengutamakan-cita-cita-dari-ibu-sendiri-inilah-kesannya-pada-hidup-abang-ni-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kalau Dah Kahwin Janganlah Duduk Rumah Mertua Atau Rumah Ibu Bapa Sendiri Rileks Media

Kalau Dah Kahwin Janganlah Duduk Rumah Mertua Atau Rumah Ibu Bapa Sendiri Rileks Media

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 404 hits
Skrg aku nak cerita kisah aku sikit Lps brkwn dgn bf aku setahun dia ajak kahwin Prkara prtama yg aku tanya adalah nak duduk mana lps kahwin Aku tak ada nak brsweet2 plan anak berapa org nama anak apa yada yada yada dok cerita2 berangan bua...
Kata Kata Ini Ibu Ayah Ini Mampu Pujuk Anaknya Solat Tepat Pada Waktunya Rileks Media

Kata Kata Ini Ibu Ayah Ini Mampu Pujuk Anaknya Solat Tepat Pada Waktunya Rileks Media

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 245 hits
Haaa cerita tidak solat bukan isu baru namun perlu dibangkitkan untuk perbincangan supaya amalan sepanjang Ramadan tidak menjadi sia sia kerana sesetengah umat Islam begitu menjaga ibadat puasa namun solat diabaikan Solat adalah amalan pert...
7 Makanan Ini Baik Untuk Perkembangan Otak Anak Memang Selalu Jadi Menu Kegemarannya Rileks Media

7 Makanan Ini Baik Untuk Perkembangan Otak Anak Memang Selalu Jadi Menu Kegemarannya Rileks Media

papar berkaitan - pada 4/3/2019 - jumlah : 317 hits
Kecerdasan otak si manja bergantung sepenuhnya kepada rangsa ngan sepanjang tempoh pertum buhannya sejak usia bayi Daripada pelbagai jenis rangsa ngan yang perlu diberi salah satunya melibatkan pemakanan Makanan berkhasiat berupaya membantu...
Jom Amalkan Air Rebusan Ini Jika Selalu Lenguh Lenguh Badan S4 Kit Saraf Dan Koles Trol Tinggi Rileks Media

Jom Amalkan Air Rebusan Ini Jika Selalu Lenguh Lenguh Badan S4 Kit Saraf Dan Koles Trol Tinggi Rileks Media

papar berkaitan - pada 28/2/2019 - jumlah : 346 hits
Umum tahu bahawa stress kerja boleh menyebabkan tubuh turut berasa lesu dan tidak bermaya Ditambah pula dengan keadaan badan yang mula berasa sengal dan berangin sana sini Ketahui penyebab anda mula berasa sengal seluruh badan Kebarangkalia...
Senarai Doa Mustajab Untuk Anak Anak Ibu Bapa Boleh Amal Rileks Media

Senarai Doa Mustajab Untuk Anak Anak Ibu Bapa Boleh Amal Rileks Media

papar berkaitan - pada 26/2/2019 - jumlah : 587 hits
Apa pentingnya ibu bapa bacakan doa untuk anak Seharian kita sibuk dengan tugasan dan menguruskan anak anak dengan harapan anak anak dapat membesar dengan segala kecukupan Perlu diingat bahawa selain usaha kita satu lagi faktor penentu keja...
Lima Ayat Ke Ramat Yang Perlu Ibu Bapa Guna Untuk Melentur Emosi Anak Sulung Terhadap Adiknya Rileks Media

Lima Ayat Ke Ramat Yang Perlu Ibu Bapa Guna Untuk Melentur Emosi Anak Sulung Terhadap Adiknya Rileks Media

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 372 hits
Ibu bapa sudah pasti seronok dengan kehadiran cahaya mata yang baru Tapi ia tidak semudah yang disangka jika tidak mendapat respon yang baik dari si kakak abang Kelahiran adik sememangnya akan menggugat kedudukan kakak atau abang Yela kena ...
Jika Barang Hi Lang Atau Tersalah Letak Bacalah Ayat Ini Rileks Media

Jika Barang Hi Lang Atau Tersalah Letak Bacalah Ayat Ini Rileks Media

papar berkaitan - pada 5/3/2019 - jumlah : 311 hits
Kehila ngan barang berharga tentu membuat gusar Entah hilang kerana lupa atau mungkin hilang kerana dicu ri Mungkin barang itu adalah sesuatu yang sangat berharga seperti perhiasan emas berlian kereta motor atau wang Segala cara dan usaha p...
Menghilangkan Kahak Dari Dalam Paru Paru Dan Penawar Batuk Berkesan Rileks Media

Menghilangkan Kahak Dari Dalam Paru Paru Dan Penawar Batuk Berkesan Rileks Media

papar berkaitan - pada 5/3/2019 - jumlah : 434 hits
Kita semua seolah olah berhadapan dengan tambahan mukus banyak lebih kerap yang kita mahu Ketika itu berlaku ubat ini boleh membantu Jom Remedi ini bekerja kerana lobak merah atau bahan utama dipenuhi dengan antioksidan yang bermanfaat Loba...
Amalkan Doa Ini Ketika Ditim Pa Kesu Litan Yang Sangat Berat Rileks Media

Amalkan Doa Ini Ketika Ditim Pa Kesu Litan Yang Sangat Berat Rileks Media

papar berkaitan - pada 5/3/2019 - jumlah : 331 hits
Daripada Abdullah daripada Nabi SAW bahawasanya baginda SAW pernah berdoa Ya Allah Sesungguhnya aku memohon kepada Mu petunjuk ketaqwaan al iffah dan kecukupan Matan Hadith 2721 Pengajaran Hadith Maksud hidayah ialah petunjuk dan bimbingan ...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama

Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya

Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord