Kata Kata Ini Ibu Ayah Ini Mampu Pujuk Anaknya Solat Tepat Pada Waktunya Rileks Media


Haaa… cerita tidak solat bukan isu baru namun perlu dibangkitkan untuk perbincangan supaya amalan sepanjang Ramadan tidak menjadi sia-sia kerana sesetengah umat Islam begitu menjaga ibadat puasa namun solat diabaikan.
Solat adalah amalan pertama yang dihisab di akhirat nanti, bukan puasa, haji, zakat atau infak yang kita buat. Jadi jika puasa tetapi tidak solat, sia-sia juga. Solat tidak ada fidyah atau tebusan tetapi puasa boleh ditebus dengan fidyah. Jadi macam mana nak ajar anak solat agar ikut waktunya, tidak melambat-lambatkan malah dengar azan terus boleh bangkit untuk solat?
Ok, sebenarnya untuk suntik aura positif ini dalam diri anak-anak tak payah, anda boleh baca perkongsian dari Puan Ainizal Abdul Latif ini, agak ‘lembut’ tetapi in shaa Allah anak akan bertindak.
Kelmarin suami menasihati anak gadis saya yang lewat solat asar. Sudah di penghujung waktu. Memandang kan usianya sudah melebihi 10 tahun dan sudah menjengah baligh, pendekatan memarahinya dengan membentak- bentak mungkin tidak sesuai rasanya pada kami untuk di aplikasikan.
Saya serahkan tugas menasihati anak perempuan ini kepada papanya.
Papanya bertanya, “Kenapa lewat sangat baru solat kakak..”
Dia menjawab dan mencari alasan untuk mempertahankan diri, ” Kakak tertidur tadi. Dah terjaga, tapi lepas tu tak sedar dan terlelap semula. Itu yang jadi lewat sangat..”
Papanya tidak fokus kepada alasannya, sebaliknya terus menyambung,
“Kakak, papa ada satu cerita yang papa nak ‘share’. Ada seorang bapa ni, dia dikurniakan seorang anak perempuan yang cantik. Sampai masa cukup umurnya, datang satu keluarga datang mahu meminang anak perempuannya.
Ketika keluarga tu menyatakan hasrat mahu meminang anak perempuannya, bapanya terdiam dan termenung seketika. Tidak lama kemudian, bapa nya mengambil keputusan untuk menolak pinangan tersebut.”
“Kenapa dia tolak pinangan tu papa? Bapanya kenal ke dengan lelaki yang meminang anaknya itu.” Tanyanya laju dan berminat mahu tahu cerita seterusnya.
Papanya pantas menjawab, “Tidak. Bapanya tidak kenal langsung dengan lelaki itu. Ketika ditanya oleh pihak lelaki mengapa pinangan nya di tolak, bapa perempuan itu terus menjawab,
Sekiranya anak perempuan ku ini seorang yang menjaga solatnya, tidak pernah lalai dan solat diawal waktu, sentiasa menjaga auratnya, faham dengan Al Quran, maka sekarang juga aku terima pinangan ini. Namun, sekarang dia masih lagi berusaha menyempurnakan ibadahnya.
Dalam keadaan nya yang begini, aku risau bagaimanalah keadaan suaminya kelak. Kerana aku percaya pada janji Allah, bahawa perempuan yang baik adalah untuk lelaki yang baik.
Jika dia sudah mampu menjaga semua ibadahnya dengan baik, aku yakin, Allah akan mengurniakan lelaki yang menjaga ibadahnya juga.”
Jadi kakak, jika kita mahukan yang terbaik, kita mesti lakukan yang terbaik juga.”
Saya lihat, mukanya sedikit berubah. Mungkin dia bermonolog, “Aku baru 12 tahun, dah kenapa nak cerita pasal jodoh yang baik…”
Lantas saya mencelah,
“Doa untuk dikurniakan pasangan yang baik bukan nanti apabila sudah sampai masa mahu berkahwin. Sebaliknya bermula apabila kita sudah menanggung dosa sendiri.
Sesungguhnya ayat Allah ini sungguh memberi motivasi untuk beribadah dengan sempurna dan Allah menjanjikan balasan dengan pasangan yang sama dan sefikrah dalam hal ibadah.”
An-Nur : 26
(Lazimnya) perempuan-perempuan yang ja hat adalah untuk lelaki-lelaki yang ja hat, dan lelaki-lelaki yang ja hat untuk perempuan-perempuan yang ja hat; dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang-orang (yang ja hat); mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia.
Dia mula termenung dan kelihatan lebih tersentuh apabila di ‘hidangkan’ dengan dalil daripada Allah. Saya terus menyambung lagi.
Betapa pentingnya menjaga solat dan memiliki kerurunan yang menjaga solat sehinggakan Allah merakamkan doa Nabi Ibrahim di dalam Al Quran sehibgga hari Qiyamat nanti.
Ibrahim : 40 :
“Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.”
Jadi untuk mendapat jodoh dan keturunan yang baik, segalanya bermula dengan memperbaiki diri dan amalan kita terlebih dahulu.”
Bermula hari itu, sekiranya ingin mengingati anak da ra ini bersegera dengan solat, bukan lagi menyuruh-nyuruhnya solat, sebaliknya ungkapan :
“Kakak, lelaki yang baik adalah untuk perempuan yang baik…”
Menjadi motivasi paling ampuh yang papanya gunakan untuk menyegerakannya untuk bersolat.
Source link
The post Kata-kata Ini, Ibu Ayah Ini Mampu Pujuk Anaknya Solat Tepat Pada Waktunya – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/kata-kata-ini-ibu-ayah-ini-mampu-pujuk-anaknya-solat-tepat-pada-waktunya-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerap Beri Makan Kucing Jalanan Di Makkah Dan Madinah Allah Bantu Dapatkan Tempat Solat Subhanallah Rileks Media

Kerap Beri Makan Kucing Jalanan Di Makkah Dan Madinah Allah Bantu Dapatkan Tempat Solat Subhanallah Rileks Media

papar berkaitan - pada 2/3/2019 - jumlah : 406 hits
Dalam sejarah Islam kucing memiliki keistimewaan yang sangat luar biasa Baginda Nabi berpesan kepada para sahabatnya untuk menyayangi kucing peliharaan layaknya seperti menyayangi keluarga sendiri Sesungguhnya kucing adalah makhluk yang man...
Selain Murahkan Rezeki Solat Ini Juga Boleh Buat Wajah Cantik Dan Berseri Bagi Yang Melaksanakannya Rileks Media

Selain Murahkan Rezeki Solat Ini Juga Boleh Buat Wajah Cantik Dan Berseri Bagi Yang Melaksanakannya Rileks Media

papar berkaitan - pada 1/3/2019 - jumlah : 282 hits
Faedah solat dhuha memang sangat banyak baik untuk jasmani ataupun rohani sehingga akan begitu baik bila dikerjakan setiap hari Pada kesempatan kali ini akan dibicarakan tentang faedah dari solat dhuha Solat dhuha sendiri adalah solat yang ...
Selalu Mengutamakan Cita Cita Dari Ibu Sendiri Inilah Kesannya Pada Hidup Abang Ni Rileks Media

Selalu Mengutamakan Cita Cita Dari Ibu Sendiri Inilah Kesannya Pada Hidup Abang Ni Rileks Media

papar berkaitan - pada 10/3/2019 - jumlah : 311 hits
Ini kisah aku Dahulu aku seorang yang sangat mengutamakan rakan rakanku sehingga suatu hari berlaku suatu kejadian yang terkesan bagiku yang membuatkan aku tersedar daripada kesilapanku Ibuku seorang yang sangat lembut dan tegas Seorang peg...
Hati Hati Dengan 7 Anggota Sujud Yang Boleh Menyebabkan Solat Tidak Sah Rileks Media

Hati Hati Dengan 7 Anggota Sujud Yang Boleh Menyebabkan Solat Tidak Sah Rileks Media

papar berkaitan - pada 3/3/2019 - jumlah : 415 hits
SYARAT SUJUD ADA 7 Harus sujud dengan 7 anggota badan Harus dengan dahi yang terbuka Kepala harus ditekan Tidak boleh ada hawa lainnya Tidak boleh sujud diatas sesuatu yang bisa bergerak ketika bergerak untuk sujud Kepalanya harus lebih ren...
Cara Melunaskan Hutang Dengan Mengamalkan Solat Sunat Dhuha Rileks Media

Cara Melunaskan Hutang Dengan Mengamalkan Solat Sunat Dhuha Rileks Media

papar berkaitan - pada 3/3/2019 - jumlah : 321 hits
Solat Dhuha adalah solat yang ringkas tetapi amat sukar untuk di amalkan oleh setiap orang Pelbagai halangan dan alasan diberikan untuk tidak melakukannya Sedangkan jika dilakukan memerlukan masa kurang dari 10 minit sahaja Melakukan solat ...
Kalau Dah Kahwin Janganlah Duduk Rumah Mertua Atau Rumah Ibu Bapa Sendiri Rileks Media

Kalau Dah Kahwin Janganlah Duduk Rumah Mertua Atau Rumah Ibu Bapa Sendiri Rileks Media

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 400 hits
Skrg aku nak cerita kisah aku sikit Lps brkwn dgn bf aku setahun dia ajak kahwin Prkara prtama yg aku tanya adalah nak duduk mana lps kahwin Aku tak ada nak brsweet2 plan anak berapa org nama anak apa yada yada yada dok cerita2 berangan bua...
Apakah Hukum Jika Solat Sunat Istikharah Mohon Petunjuk Bagi Masalah Perce Raian Rileks Media

Apakah Hukum Jika Solat Sunat Istikharah Mohon Petunjuk Bagi Masalah Perce Raian Rileks Media

papar berkaitan - pada 4/3/2019 - jumlah : 315 hits
Disyariatkan solat istikharah dalam urusan yang mubah atau membandingkan keutamaan antara beberapa perkara yang sunnah Soal Apakah dibolehkan salat istikharah dalam urusan ce rai Jawab Alhamdulillah Pertama disyariatkan salat istikharah dal...
Inilah Sebab Mengapa Puasa Dan Solat Sunat Nabi Daud Paling Disukai Allah Rileks Media

Inilah Sebab Mengapa Puasa Dan Solat Sunat Nabi Daud Paling Disukai Allah Rileks Media

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 416 hits
Dari Abdullah bin Amr bin Al Ash Rasulullah SAW bersabda Puasa yang paling disukai disisi Allah adalah puasa Nabi Daud dan solat yang paling disukai Allah adalah solat Nabi Daud Beliau biasa tidur dipertengahan malam dan bangun pada seperti...
Demi 2 Anaknya Seorang Ayah Nekat Pakai Gaun Ke Sekolah Untuk Rayakan Hari Ibu

Demi 2 Anaknya Seorang Ayah Nekat Pakai Gaun Ke Sekolah Untuk Rayakan Hari Ibu

papar berkaitan - pada 10/3/2019 - jumlah : 293 hits
Semua orangtua tentu ingin memberikan kebahagiaan bagi anaknya Termasuk seorang pria yang bernama Chatchai Parn uthai ini Chatchai merupakan seorang duda asal Thailand yang telah memiliki 2 anak Chatchai yang tak ingin anaknya kecewa pun ne...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Ketika Anwar Usman Dua Kali Terbukti Melanggar Kode Etik Hakim Konstitusi

Panduan Pemula Untuk Iklan Bisnes Perkhidmatan Anda Di Google Ads

Gaya Hidup Sihat 8 Perkara Yang Perlu Anda Amalkan

Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart