Sedih Singa Betina Bunuh Pejantannya Sendiri


28 Oktober 2018  Zuri yang membunuh pejantannya sendiri (Foto: Reuters)
AMERIKA SYARIKAT - Seekor singa betina di Zoo AS membunuh singa jantan yang merupakan bapak dari tiga anaknya di kandang mereka - insiden yang mengejutkan, menurut para ahli, dan belum pernah terjadi sebelumnya. 
Sepasang singa itu tinggal di satu kandang sejak delapan tahun lalu di Zoo  Indianapolis. Sebelumnya tidak pernah terjadi perkelahian di antara keduanya, kata staf zoo  dalam pernyataannya.
Apa yang terjadi? Singa betina, Zuri, 12 tahun, menyerang singa jantan, Nyack, 10 tahun dan sayangnya petugas zoo tidak dapat memisahkan dua ekor singa itu. Nyack kemudian mati lemas setelah lehernya digigit tanpa henti, sementara Zuri tidak terluka sama sekali. Pihak zoo mengatakan akan melakukan "kajian secara menyeluruh." 
Keperibadian yang kasar? Prof Craig Packer, Pengarah Pusat Kajian Singa dari Universiti Minnesota, mengatakan kepada BBC serangan semacam ini "belum pernah terjadi sebelumnya". 
"Kami sudah melihat berbagai contoh singa-singa jantan singa-singa betina, dan kawanan singa betina memburu singa jantan, tetapi singa betina membunuh singa jantan, satu lawan satu? Saya belum pernah mendengarnya." Ia menduga keperibadian individu dari singa tersebut memainkan peranan dalam pembunuhan itu.
Di alam bebas, singa-singa jantan 'mendominasi' singa-singa betina 'sepenuhnya'. Nyack sudah dipelihara dari kecil oleh zoo, satu hal yang mungkin membuatnya lebih rentan, kata Prof Packer. Sebaliknya, Zuri lebih dominan dibanding singa betina lainnya. Zuri hanya memiliki berat 136 kg, yang 11kg lebih ringan dibanding pasangannya yang berat badannya 147kg. Singa jantan biasanya memiliki berat 149kg-259kg dan singa betina 120-180kg, menurut Zoo San Diego Zoo. 
"Jika perkelahian itu timbul akibat keperibadiannya yang kasar, mungkin ini adalah salah satu faktor risikonya. Pihak zoo harus mempertimbangkannya bila akan menggabungkannya lagi dengan singa lain," katanya. 
Profesor packer menyebut ada misteri lain dari fakta bahwa Zuri menyerang Nyack sebanyak dua kali: pertama Nyack lari, lalu singa jantan itu kembali lagi ke Zuri bersikap patuh, dan di situ Zuri menyerangnya lagi. "Kami tidak dapat menyimpulkan apa penyebab dari semua ini, sampai kami melihat kes-kes serupa muncul ," katanya. 
Seberapa aneh perilaku singa ini? Paul Funston, Pengarah Regional Afrika Selatan untuk Panthera, organisasi konservasi kucing liar global, juga sepakat bahwa kejadian ini mengejutkan. Di alam bebas, kawanan singa betina boleh menyerang singa-singa lainnya, namun biasanya mereka melakukannya untuk membela anak-anaknya atau wilayahnya. Insiden seperti itu pernah difilemkan di sebuah taman safari. Namun Funston mengatakan ia belum pernah melihat kejadian yang berakhir dengan kematian. 
Singa-singa betina terakam tengah menyerang singa lainnya di West Midland Safari Park. 
Singa-singa jantan liar juga biasanya akan mengusir anak-anaknya supaya tidak diburu oleh singa-singa betina yang berkuasa. Kadang-kadang singa boleh membunuh anak-anaknya sendiri - biasanya ketika mereka mengambil alih wilayah baru dari singa-singa betina penguasanya - untuk menegaskan dominasi mereka terhadap singa betina itu. Singa jantan juga dikenal agresif terhadap singa betina dan boleh membunuh singa betina yang menolak untuk dia kahwini. 
Satu kemungkinan, kata Funston, adalah bahwa Zuri - yang digambarkan oleh zoo sebagai "ibu yang penuh perhatian dan protektif" - menjadi takut pada Nyack, dan akhirnya berbuntut perkelahian. 
Naluri alami Zuri bisa menjadi dominan pada titik itu, jelasnya, dan akhirnya Zuri membunuhnya. "Bahkan ketika hewan-hewan itu tenang atau tampak tenang, itu bukan berarti tidak ada ketegangan," kata Funston. 
Bruce Patterson, seorang peneliti di Field Museum di Chicago, mengatakan ia tahu kes-kes tentang singa betina liar yang menyerang - dan melukai - singa jantan yang sebelumnya membuat mereka kesal. "(Tapi) tidak seperti kes zoo,  tidak ada yang menggigit lehernya!" katanya. 
Funston, yang telah mempelajari seluk beluk singa selama 25 tahun, mengakui insiden ini 'tidak biasa' dan 'langka' - tetapi itu bukan berarti hal yang aneh. "Kami melihat model yang khas dan kami cenderung berfikir kami tahu semuanya. Tetapi ini adalah spesies yang sangat kompleks secara sosial. " 
"Itu satu hal yang saya suka tentang singa," Funston menambahkan. "Anda tidak tahu persis apa yang akan terjadi, dan itu membuat mereka menjadi hewan yang benar-benar menarik untuk diamati dan perlu dlindungi dan dilestarikan." Okezone

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://idahsalam.blogspot.com/2018/10/sedih-singa-betina-bunuh-pejantannya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
12 Gambar Ibu Sembelih Anak Sendiri Dan Cuba Bunuh Diri Akibat Masalah Kemurungan

12 Gambar Ibu Sembelih Anak Sendiri Dan Cuba Bunuh Diri Akibat Masalah Kemurungan

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 715 hits
SEORANG bayi lelaki berusia lapan bulan terbunuh manakala dua kakak dan abangnya parah dipercayai dikelar ibunya yang kemurungan di sebuah kuarters di Pulau Mantanani Kota Belud semalam Lokasi kejadianDifahamkan selepas mengelar anak anakny...
Isteri Bunuh Diri Dan Dua Anaknya Selepas Suami Palsukan Kematian Sendiri

Isteri Bunuh Diri Dan Dua Anaknya Selepas Suami Palsukan Kematian Sendiri

papar berkaitan - pada 16/10/2018 - jumlah : 347 hits
The ReporterJumaat lalu polis di Loudi Hunan China menahan seorang lelaki yang memalsukan kematiannya dalam kemalangan hanya kerana mahu mendapatkan pampasan insuran menyebabkan isterinya bertindak melemaskan dua orang anak mereka sebelum m...
Bunuh Isteri Sendiri Demi Hubungan Sulit

Bunuh Isteri Sendiri Demi Hubungan Sulit

papar berkaitan - pada 4/11/2018 - jumlah : 324 hits
Manjeet dan Angel Gupta ditahan atas dakwaan membunuh Sunita Foto sify com NEW DELHI INDIA Gara gara menentang hubungan sulit suaminya seorang guru sekolah ditembak mati di wilayah Bawana New Delhi pada Isnin lalu Seorang lelaki dan dua sus...
Cara Buat Kasut Batik Sendiri Ala Koboi

Cara Buat Kasut Batik Sendiri Ala Koboi

papar berkaitan - pada 25/10/2018 - jumlah : 332 hits
Di sini saya akan mengajar cara paling mudah membuat kasut batik ala koboi step by step Sebenarnya saya tiada pengalaman langsung di dalam membuat kasut atau membaiki kasut dan tidak pernah menggunakan mesin jahit Semua yang bakal saya kong...
Dah Tumpang Kereta Orang Tu Hulurlah Duit Minyak Kecewa Dengan Bff Sendiri Gadis Menganjing Di Twitter

Dah Tumpang Kereta Orang Tu Hulurlah Duit Minyak Kecewa Dengan Bff Sendiri Gadis Menganjing Di Twitter

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 339 hits
Benar kata orang sikap seseorang yang nbsp terlalu baik dan tak berkira pasti akan disalahgunakan oleh sesetengah pihak Itulah yang terjadi kepada seorang gadis cantik yang dikenali sebagai Sahira apabila dia meluahkan rasa kesal di laman T...
5 Snek Barat Segera Buat Sendiri Kan Lagi Sedap

5 Snek Barat Segera Buat Sendiri Kan Lagi Sedap

papar berkaitan - pada 25/10/2018 - jumlah : 466 hits
Snek barat memang sungguh mengenyangkan Boleh pulak dibuat makan tengahari dan juga malam Makanan segera ni sebenarnya tidaklah sukar sangat dibuat Jika diperhati kepingan burger dan sosej buatan sendiri lebih berkhasiat dan sedap berbandin...
Diduga Dibakar Ibunya Sendiri Bocah Sd Ini Doakan Ibunya Sebelum Membakar Dirinya

Diduga Dibakar Ibunya Sendiri Bocah Sd Ini Doakan Ibunya Sebelum Membakar Dirinya

papar berkaitan - pada 25/10/2018 - jumlah : 261 hits
Ini adalah cerita pilu Jessica Manonahas seorang siswi SD dari Desa Pintareng Kecamatan Tabukan Selatan Tenggara Sangihe Kabupaten Kepulauan Sangihe Sulawesi Utara Jessica meninggal dunia setelah mengalami kejadian pilu Ia diduga disiram mi...
Soal Konsolidasi Smartfren Sebut Masih Fokus Dengan Pengembangan Jaringan Sendiri

Soal Konsolidasi Smartfren Sebut Masih Fokus Dengan Pengembangan Jaringan Sendiri

papar berkaitan - pada 25/10/2018 - jumlah : 215 hits
Isu konsolidasi operator seluler belakangan ini mulai gencar Semua itu di awali dengan pernyataan bos baru Indosat Ooredoo yang tiba tiba mengatakan bahwa adanya rencana untuk konsolidasi bisa mungkin terjadi Hal itu tergantung dari kemungk...
Pap Smear Pengalaman Sendiri Ngeri Ke Tak

Pap Smear Pengalaman Sendiri Ngeri Ke Tak

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 424 hits
Assalamualaikum Hai Lama dah nak tulis pasal ni Nak kongsi pengalaman sendiri buat Ujian Pap Smear Sepanjang dah 5 tahun berkahwin dan dah memberanakkan 3 malaikat kecik CikSha tu baru 2 kali CikSha buat ujian Pap Smear Masa pertama kali de...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Sempena Mother S Day Enfagrow A Mindpro Menjemput Semua Ibu Ibu Untuk Hasilkan Lagu

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Power Of Storytelling In Marketing

Lirik Lagu Berharap Kau Kembali Fabio Asher

Bisikan Setan

Buah Berangan Snek Sihat Keluarga Manfaat Pada Kesihatan