Sebenarnya Dari Rm150 Billion Itu Kerajaan Hanya Suntik Rm10 Billion



Kerajaan masih perlu memikirkan pelan jangka panjang untuk rakyat dan pemulihan ekonomi negara sekiranya situasi pandemik COVID-19 berlarutan hingga ke tahun depan.
Meskipun Pakej Perlindungan Rakyat dan Pemulihan Ekonomi (PEMULIH) yang diumumkan semalam secara dasarnya memuaskan, bantuan kewangan itu bagaimanapun hanya untuk jangka pendek dan bersifat sementara.
Sedangkan, rakyat berkemungkinan berdepan kesan komitmen jangka panjang membabitkan pinjaman perumahan dan kewangan sekiranya krisis kesihatan berlarutan,
“Sekarang ini ramai yang terkesan dan ada mengambil tindakan di luar batasan disebabkan kemurungan dan ketidakstabilan mental.
“Apa yang rakyat perlukan ialah pekerjaan supaya mereka boleh mendapat pendapatan yang berterusan bukannya bantuan jangka pendek,” katanya , hari ini.
Justeru, beliau mencadangkan supaya kerajaan memberi fokus kepada peluang pekerjaan yang lebih meluas kepada rakyat, walaupun pendapatan mungkin tidak seperti sebelum negara dilanda wabak.
Melalui langkah itu juga, katanya, rakyat akan lebih mudah mengatur komitmen perbelanjaan, sekali gus merancakkan kembali sektor ekonomi secara berperingkat.
“Saya juga ingin mencadangkan sekiranya wabak dan PKP ini berlarutan, benarkan sesiapa yang hilang pekerjaan atau tiada pendapatan terutama bagi yang berkeluarga untuk merentas negeri pulang ke kampung atau rumah keluarga.
“Mereka boleh mengusahakan ladang atau bercucuk tanam untuk menampung kehidupan harian. Ini secara tak langsung mengurangkan gejala sosial di luar batasan,” katanya.
Itu pendapat Penganalisis ekonomi, Prof Madya Dr Abu Sofian Yaacob yang disuarakan kepada kepada Ismaweb.net

Berikut pula pendapat Profesor Universiti Malaya, Dr Awang Azman Awang Pawi mengenai PEMULIH
SELEPAS dikritik hebat baru-baru ini kerana respons suam-suam kuku untuk mengadakan sidang Parlimen, pakej bantuan terbaharu Perikatan Nasional (PN), Pemulih, dilihat dapat memberi sedikit ruang buat kerajaan daripada amarah rakyat, kata penganalisis politik.
Bagaimanapun mereka memperingatkan ruang kerajaan bernafas itu hanya sekejap sahaja kerana banyak insentif Pemulih hanyalah langkah sementara dan tidak dapat kembalikan kredibiliti PN.
Profesor Universiti Malaya, Dr Awang Azman Awang Pawi berkata, skim i-Citra yang membolehkan pengeluaran wang sehingga RM5,000 dari Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan moratorium pinjaman enam bulan hanya sementara kerana ia masih wang rakyat.
Peruntukan RM300,000 untuk digunakan oleh semua ahli Parlimen untuk bantuan bakul makanan juga merupakan langkah sementara, katanya.
“Bantuan bakul makanan bersifat sementara dan maka itu kemarahan yang reda juga bersifat sementara.
“Umpama memberi harimau lapar makan, maka apabila lapar akan mengaum lagi,” kata pensyarah kajian etnik Melayu itu.
Awang Azman berkata perkara terbaik dibuat PN melalui Pemulih adalah memberikan peruntukan sama rata kepada semua ahli Parlimen tanpa mengira fahaman politik.
Beliau yang berasal dari Sarawak itu berkata walaupun tepat pada masanya, Pemulih hanya memberi gambaran kerajaan membantu rakyat ketika ekonomi sedang parah.
““Sebenarnya rakyat lebih banyak menggunakan wang simpanan mereka sendiri seperti penggunaan wang simpanan KWSP.
“Juga terdedah kepada kadar faedah bank akan terus berjalan untuk tempoh 6 bulan dan ini membebankan rakyat menghadapi kemelut ekonomi yang sukar,” kata Awang Azman.
Selepas lebih sebulan sekatan pergerakan dilaksana, pada Isnin, Perdana Menteri Muhyiddin Yassin mengumumkan pakej bantuan ekonomi terbaharu dikenali sebagai Pemulih.
Walaupun disebut-sebut sebagai pakej RM150 bilion, kerajaan berkata ia hanya menyuntik RM10 bilion melalui pembayaran tunai langsung.
Secara keseluruhan, kerajaan PN mendakwa mengagihkan RM380 bilion melalui tujuh pakej bantuan walaupun suntikan fiskal kurang daripada suku lapor The Malaysian Insight

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2021/06/sebenarnya-dari-rm150-billion-itu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lelaki Ini Dedah Bukan 43 Billion Tetapi Hanya 2 Billion Saja Fdi 2021 Di Kedah

Lelaki Ini Dedah Bukan 43 Billion Tetapi Hanya 2 Billion Saja Fdi 2021 Di Kedah

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 165 hits
June 22 2021 Bukan 43 Billion tapi hanya 2 Billion Sahaja FDI 2021 di Kedah Kalau benda ini jadi masa Mukhriz jadi MB pun saya akan persoalkan kenapa jumlah data dia ada kesenjangan dari tahun terdahulu inikan pula di bawah lebai selut Tapi...
Hanya 5 Dari 40 Ahli Parlimen Umno Nak Keluar Dari Kerajaan Pn

Hanya 5 Dari 40 Ahli Parlimen Umno Nak Keluar Dari Kerajaan Pn

papar berkaitan - pada 4/7/2021 - jumlah : 258 hits
July 4 2021 Hanya 5 ahli parlimen Umno nekad keluar kerajaan PN 35 daripada 40 Ahli Parlimen Barisan Nasional menyokong kerajaan Perikatan Nasional sehingga akhir penggal 31 Ahli Parlimen UMNO tidak akan mematuhi sebarang keputusan Majlis T...
Hanya Tiga Kaunter Kerajaan Dibuka Ketika Pkpd

Hanya Tiga Kaunter Kerajaan Dibuka Ketika Pkpd

papar berkaitan - pada 4/7/2021 - jumlah : 225 hits
Oleh MOHD HUSNI MOHD NOOR Gambar hiasanPUTRAJAYA Hanya tiga perkhidmatan kaunter kerajaan dibenarkan beroperasi sepanjang pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan khususnya di Kuala Lumpur dan Selangor Ketua Setiausaha Negara T...
Kerajaan Akan Salurkan Bantuan Tunai Rm10 Bilion Kepada Rakyat Sehingga Hujung Tahun

Kerajaan Akan Salurkan Bantuan Tunai Rm10 Bilion Kepada Rakyat Sehingga Hujung Tahun

papar berkaitan - pada 29/6/2021 - jumlah : 306 hits
KUALA LUMPUR Kerajaan akan menyalurkan bantuan tunai langsung kepada rakyat dengan nilai keseluruhan berjumlah RM10 bilion sehingga hujung tahun ini kata Tan Sri Muhyiddin Yassin Perdana Menteri berkata ia merangkumi bayaran tambahan Bantua...
Dakwaan Enggan Keluar Kerajaan Hanya Propaganda

Dakwaan Enggan Keluar Kerajaan Hanya Propaganda

papar berkaitan - pada 7/7/2021 - jumlah : 157 hits
Dakwaan enggan keluar kerajaan hanya propaganda Dakwaan 35 ahli Parlimen UMNO dijangka menolak ketetapan parti itu untuk keluar daripada kerajaan Perikatan Nasional sekiranya dimuktamadkan kelak adalah tidak tepat dan sekadar propaganda pih...
Pm Muhyiddin Unveils Additional Rm150 Billion Stimulus Package As Malaysia Extends Total Lockdown

Pm Muhyiddin Unveils Additional Rm150 Billion Stimulus Package As Malaysia Extends Total Lockdown

papar berkaitan - pada 29/6/2021 - jumlah : 151 hits
Malaysian Prime Minister Muhyiddin Yassin unveiled a new economic stimulus package worth RM150 billion on Monday in an attempt to mitigate the impacts of a continued total lockdown Speaking during a televised national address Mr Muhyiddin s...
Hanya Ahli Mkt Umno Akan Keluar Dari Kerajaan Pn Atau Umno Akan Keluar Dari Kerajaan Pn Sebelum 1 Ogos

Hanya Ahli Mkt Umno Akan Keluar Dari Kerajaan Pn Atau Umno Akan Keluar Dari Kerajaan Pn Sebelum 1 Ogos

papar berkaitan - pada 6/7/2021 - jumlah : 187 hits
July 6 2021 Ahli MKT yakin Umno akan keluar kerajaan sebelum 1 Ogos Anggota majlis tertinggi Umno Mohd Puad Zarkashi berkata dia yakin parti itu akan memuktamadkan keputusan untuk keluar daripada kerajaan Perikatan Nasional sebelum 1 Ogos I...
Zahid Sebenarnya Balaci Ambil Peruntukan Tapi Masih Nak Jatuhkan Kerajaan

Zahid Sebenarnya Balaci Ambil Peruntukan Tapi Masih Nak Jatuhkan Kerajaan

papar berkaitan - pada 25/6/2021 - jumlah : 158 hits
agendadaily comBekas ahli Majlis Tertinggi UMNO Datuk Seri Nazri Aziz membidas Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi sebagai adalah balaci apabila masih menerima peruntukan walhal beliau adalah perancang utama dalam menjatuhkan keraja...
Hanya Kerajaan Allah Boleh Hapus Covid 19 Kata Hadi

Hanya Kerajaan Allah Boleh Hapus Covid 19 Kata Hadi

papar berkaitan - pada 5/7/2021 - jumlah : 197 hits
Hanya kerajaan Allah boleh hapus Covid 19 kata Hadi Presiden PAS Abdul Hadi Awang mengulangi pandemik Covid 19 adalah ujian kepada manusia dan hanya kerajaan Allah yang Maha Berkuasa dan Maha Sempurna boleh menghapuskan virus itu walaupun p...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan

Selepas 20 Tahun Berhubung Baru Abang Berani Nikahi Aku Malam Itu Penentu Segalanya