Sebelum Nak Hapuskan Pencen Penjawat Awam Apa Kata Pm Dan Menteri2 Secara Sukarela Tolak Pencen Terlebih Dahulu


 
Berikutan keputusan kabinet sebagaimana diumumkan Timbalan Perdana Menteri, Ahmad Zahid Hamidi semalam bahawa lantikan penjawat awam baharu berstatus tetap selepas ini tidak lagi menikmati skim pencen, libasan paling popular untuk menghentam kerajaan yang kedengaran ialah kenapa pencen untuk menteri dan wakil rakyat tidak dihapuskan terlebih dahulu?

Yang turut bersuara sedemikian, selain sebahagian besar netizen melalui pelbagai platform media sosial, adalah Pergerakan Pemuda UMNO sendiri.

Secara logiknya, walaupun keputusan kabinet itu atas alasan kerana beban kewangan yang makin menggunung terpaksa ditanggung kerajaan, ditambah kedudukan ekonomi dan pendapatan negara yang tidak bertambah baik, ia bagaimanapun adalah jelas suatu keputusan yang berat sebelah, sambil tidak malu untuk mengekalkan kepentingan bagi diri sendiri.

Ini kerana kabinet yang terdiri daripada orang-orang politik dilihat hanya membuat keputusan yang menjejaskan pihak lain, tetapi tetap menguntungkan masa depan mereka.

Sepatutnya, jika benar beban kewangan yang menjadi kekangan, sementara pencen untuk penjawat awam pengambilan baharu dilihat wajar untuk dimansuhkan, ia perlu didahului dengan penghapusan semua pencen untuk orang-orang politik, merangkumi Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, Menteri-Menteri, Timbalan-Timbalan Menteri, Ahli Parlimen, Ahli Dewan Negara, Adun, Menteri Besar/Ketua Menteri, Exco kerajaan negeri dan juga Setiausaha-Setiausaha Politik.

Lagi pun, syarat untuk penjawat-penjawat politik berkenaan dibolehkan menikmati pencen hanya dengan berkhidmat sekurang-kurangnya tiga tahun saja berbanding penjawat awam yang kena berkhidmat berpuluh-puluh tahun sehingga bersara dan hanya selepas itu barulah ada pencen untuk kehidupan selepas bersara.

Jika kerajaan bertukar setiap lima tahun sekali, begitu juga kiranya setiap kali pilihan raya diadakan, Ahli Parlimen dan Adun yang menang sentiasa bersilih ganti – bayangkan berapa banyak wang negara perlu dibelanjakan untuk membayar pencen orang-orang politik?

Lebih parah, termasuk yang kaki tidur, kaki ponteng dan tidak pernah bercakap walau sepatah pun sepanjang lima tahun sidang Parlimen dan Dewan Undangan Negeri diadakan, di sebalik mereka itu tetap megah membawa gelaran Yang Berhormat ke sana sini, tetapi turut sama beroleh pencen juga.

Bukankah golongan ini yang patut terlebih dahulu dimansuhkan pencennya?

Sebab itu, jika kerajaan benar-benar mahu dilihat bersikap adil dalam penghapusan pencen kakitangan awam ini, tiada pilihan melainkan ia mesti dimulakan dengan memansuhkan pencen orang politik terlebih dahulu.

Dalam hal ini, adalah amat mulia dan terpuji jika Perdana Menteri, Anwar Ibrahim sendiri dapat mengetuai semua penjawat politik yang dilantik selepas PRU15 lalu untuk tampil secara sukarela memulai persetujuan menolak pencen masing-masing sebagai tanda prihatin kepada kedudukan kewangan negara.

Jika ini dapat dilakukan, diikuti dengan keputusan tiada sama sekali nikmat pencen untuk orang politik adalah kekal selama-lamanya selepas ini, maka barulah keputusan kerajaan mahu menghapuskan pencen untuk pengambilan baharu penjawat awam itu boleh diterima dengan senang hati.

Ini tidak, pencen untuk penjawat awam hendak dihapuskan, tapi pencen bagi diri sendiri sentiasa dikekalkan?

Tambahan lagi, buruk benar wajah masa depan negara kita jika orang politik terus menikmati pencen, sedangkan penjawat awam tidak lagi menikmatinya.

Selain itu, yang pasti juga, tindakan memansuhkan pencen untuk pengambilan baharu kakitangan awam ini turut memberi kesan berangkai kepada kerajaan semasa.

Disamping kerajaan menjadi tidak popular dan perkhidmatan awam bukan lagi suatu tarikan untuk rakyat bekerja, pasti juga wujud tohmahan bahawa kerajaan yang ada ini tidak lagi berpihak kepada orang Melayu.

Tidak dinafikan bahawa lebih 95 peratus daripada kakitangan awam dalam pelbagai sektor adalah terdiri daripada orang-orang Melayu.

Bahkan, dalam banyak keadaan, sektor awamlah satu-satunya lapangan kerja yang dilihat sebagai tempat orang Melayu mencari rezeki yang boleh menjamin urusan kehidupan mereka sehingga ke liang kubur.

Bersediakan gabungan parti dalam kerajaan sekarang menghadapi hambatan politik daripada parti lawan jika mereka memainkan isu tersebut mulai sekarang sehingga PRU16 akan datang?

Lebih buruk jika ada parti pembangkang pula tampil dengan ketegasan untuk terus mempertahankan pencen kakitangan awam jika mereka diberi kuasa selepas PRU akan datang?

Mampu lagikah PH/BN mengekalkan kuasa pemerintahan yang ada ini? – ShahbudinHusin 25/01/2024.



 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2024/01/sebelum-nak-hapuskan-pencen-penjawat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cuepacs Tolak Cadangan Hapus Pencen Penjawat Awam Sebaliknya Mansuh Pencen Ahli Politik Adnan

Cuepacs Tolak Cadangan Hapus Pencen Penjawat Awam Sebaliknya Mansuh Pencen Ahli Politik Adnan

papar berkaitan - pada 26/1/2024 - jumlah : 199 hits
utusantv comOleh January 25 2024SKIM KWSP kurang sesuai untuk simpanan saraan penjawat awam kerana mereka dibayar gaji rendah Gambar hiasanKERAJAAN tidak sepatutnya memansuhkan skim pencen penjawat awam yang secara puratanya berkhidmat untu...
Naikkan Gaji Penjawat Awam Hapuskan Pencen Menteri Wakil Rakyat

Naikkan Gaji Penjawat Awam Hapuskan Pencen Menteri Wakil Rakyat

papar berkaitan - pada 26/1/2024 - jumlah : 153 hits
Syed Saddiq gesa kerajaan naikkan gaji penjawat awam berbanding menghapuskan pencen mereka kerana gaji golongan itu tidak dinaikkan sejak 2013 selain berdepan cabaran lain seperti tempat tinggal yang daif Gambar failSHAH ALAM Ahli Parlimen ...
Tak Adil Pencen Penjawat Awam Dimansuhkan Wakil Rakyat Dapat Pula Pemuda Umno

Tak Adil Pencen Penjawat Awam Dimansuhkan Wakil Rakyat Dapat Pula Pemuda Umno

papar berkaitan - pada 26/1/2024 - jumlah : 137 hits
Dr Muhamad Akmal SalehKUALA LUMPUR Pergerakan Pemuda UMNO menggesa cadangan pemansuhan pencen wakil rakyat dilaksanakan terlebih dahulu sebelum melaksanakannya kepada penjawat awam Ketuanya Dr Muhamad Akmal Saleh berkata semua pihak memaham...
Dakwa Agensi Nak Bunuh Dia Jaga Jaga La Hang Orang Dok Geram Hang Kata Macam Macam Ke Orang

Dakwa Agensi Nak Bunuh Dia Jaga Jaga La Hang Orang Dok Geram Hang Kata Macam Macam Ke Orang

papar berkaitan - pada 21/1/2024 - jumlah : 130 hits
Aku tengok video ni berulang kali takut salah dengar Tapi macam jelas Sanusi kata nama dia dalam senarai untuk dibunuh boleh sebuah agensi Agensi Agensi mana Kalau agensi nk biasanya ada kaitan dengan kerajaan Sanusi nak kata kerajaan ada u...
Penjawat Awam Diarah Selesaikan Program Pembelajaran Ai Untuk Rakyat

Penjawat Awam Diarah Selesaikan Program Pembelajaran Ai Untuk Rakyat

papar berkaitan - pada 21/1/2024 - jumlah : 204 hits
Imej hiasan KUALA LUMPUR Semua penjawat awam di peringkat persekutuan negeri dan kerajaan tempatan diarah menyelesaikan program pembelajaran dalam talian AI untuk Rakyat Program berkenaan yang dilancarkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Anw...
Penjawat Awam Dedah Gaji Hanya Rm3 000 Tetapi Berhutang Sampai Rm500 000 Kerja Gomen Kan Loan Senang Lulus

Penjawat Awam Dedah Gaji Hanya Rm3 000 Tetapi Berhutang Sampai Rm500 000 Kerja Gomen Kan Loan Senang Lulus

papar berkaitan - pada 13/1/2024 - jumlah : 104 hits
Menerusi satu hantaran di Facebook seorang individu yang memperolehi pendapatan sebanyak RM3 000 membuat pengakuan dan meluahkan tentang bebanan kewangan yang ditanggungnya Lelaki yang enggan identitinya diketahui ramai itu mendedahkan dia ...
Bukan Senang Nak Siasat Golongan Atasan Kata Pm

Bukan Senang Nak Siasat Golongan Atasan Kata Pm

papar berkaitan - pada 21/1/2024 - jumlah : 149 hits
PERDANA nbsp Menteri Anwar Ibrahim hari ini berkata bukan mudah untuk menjalankan sebarang siasatan nbsp terhadap nbsp golongan kenamaan Justeru beliau meminta rakyat menyokong usaha kerajaan dalam menyiasat golongan atasan termasuk individ...
Pelaburan Emas Sebagai Dana Persaraan Bagi Penjawat Awam

Pelaburan Emas Sebagai Dana Persaraan Bagi Penjawat Awam

papar berkaitan - pada 15/1/2024 - jumlah : 133 hits
Wajarkah pelaburan emas dijadikan sebagai dana persaraan bagi penjawat awam seterusnya capai matlamat kebebasan kewangan Bolehkah emas dijadikan alat untuk menyimpan kekayaan Bila ditanya kepada penjawat awam Apa nak risau Saya kan dah pili...
Penjawat Awam Baharu Dilantik Secara Kontrak Mulai 1 Februari

Penjawat Awam Baharu Dilantik Secara Kontrak Mulai 1 Februari

papar berkaitan - pada 23/1/2024 - jumlah : 167 hits
PETALING JAYA Suatu kaedah baharu bagi lantikan tetap pegawai awam diperkenalkan ke arah mengukuhkan lagi sistem saraan perkhidmatan awam di Malaysia Dalam satu surat pekeliling bertarikh 15 Januari Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Datuk Se...
Pentingnya Muhasabah Diri

Forest City Casino Misreporting Pas Leader Wants Brave Pmx To Teach Bloomberg A Lesson At Qatar Economic Forum

Anwar Ibrahim Terima Mandat Rakyat

Record 13 Pay Hike For Civil Servants Get Ready For Subsidy Cuts Skyrocketing Inflation And Even Recession

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

2 Direman Kemuka Butiran Palsu Pelaburan Rm38 Juta

Porsche Design Honor Magic V2 Rsr Menang Red Dot Award Product Design 2024

Empat Maut Mpv Dan Kereta Api Berlanggar



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Bite Sized Bliss Of Weed Edibles For Every Occasion To Use

Sindiket Scammer Didalangi Warga Asing Tumpas

Mak Terpaksa Buat Banyak Kerja Untuk Dapat Rm700 Tiap Minggu Rupanya Ini Abang Buat Pada Mak

Pengalaman Anak Anak Sertai Poomsae Di 7th Hypermax Junior Taekwondo Invitational Championship 2023

Lumira Kawasan Rumah Moden Dan Ideal Di Eka Heights

Rethink Reuse Refill Challenging The Disposable Smoking Accessory Market