Sebab Wang Gaji Tidak Cukup


 Pekerja bujang bergaji RM3000 sebulan masih tidak cukup untuk menampung perbelanjaan bulanan. Fakta itu tentu dilihat antara lain berpunca masalah kenaikan kos sara hidup. Betulkah kerana kenaikan kos sara hidup atau gaya hidup yang tidak menepati kemampuan?
Tidak dinafikan kos sara hidup meningkat, terutama dialami warga metropolitan. Semua keperluan hidup perlu dibeli. Tidak ada percuma sehingga nak masuk tandas pun kena bayar. Tempat letak kereta kena bayar, tol memang seakan-akan tidak dapat dielak. Lalulah jalan manapun, sudahnya kena masuk tol juga.
Persoalannya, kenapa ketua keluarga yang mempunyai tiga atau lebih tanggungan mampu menyara hidup di kota yang sama? Mereka perlu menyuap mulut lebih dari seorang, menyediakan pakaian dan keperluan lain bukan hanya untuk dirinya sahaja. Syukur dia masih dapat menjalankan tanggungjawab itu.
Itulah dikatakan kos berdasarkan kepada gaya hidup. Orang bujang tidak cukup dengan pendapatan RM3000 sebulan kerana berbelanja mengikut gaya hidup yang diingini. Sedangkan bapa yang berpendapatan sama berbelaja ikut apa yang mampu.
Orang bujang yang selesa minum di Starbucks bersama kawan sebaya, makan di Tony Romas, guna telefon pintar mahal, beli pelbagai gajet dan beli-belah di Pavilion tentu tidak cukup wang jika sekadar bergaji RM3000 sebulan.
Gaji sebulan belum cukup jika ingin membeli telefon bimbit terkini di pasaran yang mencecah lebih RM5000 seunit. Sedangkan jika mereka sekadar ingin memiliki telefon bimbit yang boleh untuk melayari media sosial dan mengambil gambar selain fungsi utama membuat dan menjawab penggilan, gaji RM3000 itu cukup untuk membeli lapan atau 10 telefon bimbit.
Begitu juga dengan kenderaan, jika tidak mampu membeli kereta mewah, cukuplah dengan kereta kecil keluaran tempatan. Keluarga sendiri belum ada. Jadi tidak perlu kereta besar. Kalau sekadar memiliki motosikal lagi jimat kerana harganya murah, tidak perlu bayar tol, kos penyelenggaran murah dan kebanyakan tempat tidak perlu bayar tempat letak motor.
Kalau kita tidak mampu, jangan hendak berlagak. Berbelanja sekadar apa yang mampu. RM3000 sebulan sudah mencukupi jika berbelanja secara berhemah. Jika berbelanja sesuka hati, RM10,000 sebulan pun tidak cukup.
Sikap berbelanja tidak mengikut kemampuan memang membawa padah. Banyak yang terperangkap dengan hutang sehingga dibawa ke mahkamah dan diiystiharkan muflis.
Belajarlah menerima realiti kehidupan. Jangan salahkan pihak lain atas apa yang terjadi. Jika ingin mempunyai wang lebih dan menikmati kehidupan selesa, berusaha lebih gigih. Cari peluang menambah pendapatan mengikut kemampuan masing-masing.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sambungtitik.blogspot.com/2022/08/fdf.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kenaikan Gaji Dan Produktiviti

Kenaikan Gaji Dan Produktiviti

papar berkaitan - pada 23/8/2022 - jumlah : 155 hits
Nik HasyudeenKenaikan gaji dan produktivitiDalam seminggu lagi kesan pindaan ke atas Akta Pekerja akan mula dirasai oleh majikan majikan di Malaysia Sebelum ini kerajaan telah menaikkan gaji minima kepada RM 1 500 dari RM 1 200 Walaupun ada...
Isu Tempat Tinggal Gaji Pekerja Asing Calar Imej Negara Kata Menteri

Isu Tempat Tinggal Gaji Pekerja Asing Calar Imej Negara Kata Menteri

papar berkaitan - pada 19/8/2022 - jumlah : 190 hits
Menteri Sumber Manusia M Saravanan berkata majikan yang gagal menyediakan penginapan yang kondusif kepada pekerja asing akan diambil tindakan KAJANG Menteri Sumber Manusia M Saravanan mengakui imej negara tercalar dari segi urus tadbir peke...
Maksud Gaji Bersih Gaji Kasar Gaji Pokok Serta Perbezaannya

Maksud Gaji Bersih Gaji Kasar Gaji Pokok Serta Perbezaannya

papar berkaitan - pada 19/8/2022 - jumlah : 154 hits
Apabila bercakap tentang perancangan kewangan gaji bersih adalah benda penting untuk diberikan perhatian Kita akan membuat pelan kewangan bulanan berdasarkan jumlah gaji bersih ini termasuk jumlah perbelanjaan dan simpanan Selain daripada g...
Apabila Gaji Pekerja Bernama Dipotong

Apabila Gaji Pekerja Bernama Dipotong

papar berkaitan - pada 19/8/2022 - jumlah : 162 hits
Pekerja status kontrak pekerja status sementara pekerja status sambilan pekerja status sejenak seketika dan pelbagai lagi status pekerjaan Dengan pelbagai alasan andaian dan ceritareka dalam memastikan pekerjaan itu ada wujud Dengan keadaan...
Dulu Gaji Tak Sampai Rm1 500 5 Tahun Pertama Paling Mencabar Susah Senang Sama Sama

Dulu Gaji Tak Sampai Rm1 500 5 Tahun Pertama Paling Mencabar Susah Senang Sama Sama

papar berkaitan - pada 24/8/2022 - jumlah : 123 hits
Membina hidup di awal perkahwinan bukanlah mudah penuh onak dan duri Tempoh lima tahun pertama dirasakan paling sukar Bukan hanya mengenal diri bahkan tempoh merasa hidup susah dalam melengkapkan hidup bersama Kongsi Cikgu yang cukup dikena...
Pemuda Malaysia Pungut Sampah Di Singapura Terima Gaji Rm10 000 Sebulan

Pemuda Malaysia Pungut Sampah Di Singapura Terima Gaji Rm10 000 Sebulan

papar berkaitan - pada 26/8/2022 - jumlah : 171 hits
Awal tahun lalu gaji kasar bulanan bagi pekerja pemungut sampah pada peringkat permulaan buat warga Singapura atau pemastautin tetap dijangka meningkat kepada S 3 260 menjelang 2028 di bawah model gaji progresif baharu bagi sektor itu Iany
Langsung Majlis Amanat Perdana Perkhidmatan Awam Ke 18 30 Ogos 2022 Kakitangan Awam Menunggu Kenaikan Gaji

Langsung Majlis Amanat Perdana Perkhidmatan Awam Ke 18 30 Ogos 2022 Kakitangan Awam Menunggu Kenaikan Gaji

papar berkaitan - pada 30/8/2022 - jumlah : 133 hits
PM dikatakan akan mengumumkan hadiah kepada kakitangan awam seteah sekian lama tidak diberikankenaikan gaji Sepatutnya ianya disemak settiap 5 tahun sekali CUEPAC MINTA 2 KENAIKAN TKGELAUNG ITPCOLA KERAJAAN BAGI INI Pengumuman PM pada 30 8 ...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Yang Nilai Baik Dan Buruk Itu Dari Allah Bukan Dari Manusia

Oh Baju Melayu

First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered