Sayang Nanti Kita Jumpa Di Syurga Tangisan Seorang Suami


Petang itu, saya menerima satu panggilan tel. Pemanggil tersebut meminta saya menguruskan jena zah ibunya.
Apabila sudah diamanahkan, tanpa berlengah saya bergegas ke rumah pemnggil tersebut yg letaknya tidak jauh dari kediaman saya. Saya tiba ketika hari sudah lewat ptg. Orang ramai yg berdiri drpd sanak saudara, jiran tetangga dan kenalan, sudah memenuhi kediaman tersebut.
Saya melangkah masuk, bertemu dgn suami dan anak2 Allah yarhamah. Selepas berbicang, kami mendapat kata sepakat. Jena zah akn diuruskan keesokan hari kerana hari sudah lewat bertukar malam.
Petang itu, jen azah hnya dibersihkan dengan mengelap tubuhnya menggunakan kain sambil dibntu anknya sramai empat org, 2 lelaki.. 2 org perempuan. Kesemuanya sdh bsar & ada di antaranya sdh berkahwin.
Esoknya seawal pagi, saya tiba semula ke rumah t’sebut. Apabila mahu memandikan jenazah, salah seorang anak dtg kpd saya.
”Boleh kami nak mandikan sendiri jena zah ibu kami?” tanya si anak td.

”Boleh” jwb saya, senang hati mendengar prmintaan si anak.
Memang itulah sebaik-baiknya. Lebih afdal anak sndiri yg uruskan jenazah ibu bapa mereka.
”Tapi Ustazah,kami ni x pandai. Kami x thu apa². Ustazah ajarlah kami”, beritahu seorang lagi anak perempuan.
”Takde masalah. Saya blh bg tunjuk ajar”, jawab saya.
Ingatkan ank perempuan, rupanya 2 org ank lelaki & suami Allah yarhamah mahu turut serta memandikan.
Sudah itu prmintaan mereka, saya brsetuju, lagipun Islam tak melarang, memang seorang suami boleh memndikan jen azah isterinya dan begitulah sebaliknya.
Namun disebabkn anak-anak lelaki mahu memandikan sama, saya terpksa bahagikan tugas.
Si suami, saya minta bersihkan bahagian kepala, anak lelaki dibahagian kaki & anak perempuan dari bahagian badan membawa ke paha.
”Ambil sarung tangan ni sorang satu”. Ujar saya smbil menghulurkan sarung tangan getah utk digunakan bgi memndikan jenazah. Tapi, suami & anak-anak menolak.
”Masa kecil, ibu mandikan kami tak pernah pkai sarung tangan. Kami x mahu pakai”, tolak si anak lembut.
Saya sedikit t’sntak mndgr kata-kata itu. Kagum dengan jawapan si anak. Terharu saya mendengarnya.
Kemudian, saya pegang paip getah dn lalukan air ke muka jenazah. Si Suami mula bersihkan wajah istrinya. ketika Si suami membrsihkan wajah istrinya, satu drama yg menyayat hati & penuh emosi berlaku.
LUAHAN TERAKHIR SUAMI BUAT ISTERI TERCINTA
Sambil menggosok lembut wajah jenazah isterinya, si suami tadi mengungkap kembali satu persatu segala kenangannya ketika mereka hidup brsama.

”Sayang…inilah wajah manis yg abang tatap masa hidup. Inilah wajah yg abang prnah sayangi. wajah yg pernah jadi isteri abang”, tutur suami sambil tangannya lembut membrsihkan wajah jenazah isteri tercinta.
Selesai muka, suami tadi beralih pula ke mulut, skli lagi ungkapan mnis terpacul dri mulut si suami.
”Sayang…inilah mulut yg slalu senyum pd abg. Inilah mulut yg slalu b’bual dgn abg, hiburkan abg slama ni. mulut yg brikan abg smngat ketika brdepn masalah”, ungkapnya dgn linangan air mata.
Saya yg menyaksikan tindakan spontan suami itu turut mnjadi sebak. Terharu mendengar kata-ikhlas ikhlas dari suaminya. Saya tahu si suami benar-benar sayangkan isterinya.
LUAHAN SI ANAK GADIS
Selesai bahagian si ayah, 2 org ank perempuannya pula mengambil tmpat. Sekli lagi hati saya tersentuh hingga jadi sebak. Sambil membersihkan tangan si ibu, anaknya meluahkan sgala jasa ibu mereka.
”Ibu, inilah tgn yg bsarkan kami, didik kami, tangan inilah yang suapkan makanan ke mulut kami. Inilah tangan yang dodoikan kami, jari jemari ini yang kesatkan airmata kami. Tangan ini juga yang dukung kami sewaktu kecil. Ibu.. jasa ibu amat besar”, tutur seorang anak perempuannya. Air matanya masih mengalir.

Apabila smpai ke perut, seorang lagi anak perempuannya bersuara,
”Ibu, inilah perut yg mngandungkan kami, terima kasih ibu, lahirkan kami, didik & besarkn kami”
ungkap si anak trsebut. Air mata mereka trus berjejeran.
LUAHAN SI ANAK LELAKI
Bukan hanya mreka, saudara-mara yang menyaksikannya turut mnangis, apatah lagi saya yg bErada di sisi mereka.
Sungguh, waktu itu terasa bgitu hening. Suasana sangat pilu. Menyaksikan smua kata-kata ikhlas ini dari suami dan ank-anak Allayar hamah.
Apabila selesai tugas anak permpuan, anak lelaki pula melunaskan bahagian mereka. Sambil membersihkan kaki, mereka meluahkn segala jasa-jasa wanita yang melahirkan mreka itu.

”Ibu, inilah kaki yg berjalan mencari rezeki untuk kami. Kaki inilah yang besarkn kami. Kaki inilah yang bawa kami bersiar-siar, hiburkan kami, jasa ibu x terbalas. Terima kasih ibu”,
ujar anak lelaki dgn suara tersekat2.
Menyaksikan smua itu, air mata saya tak dapat dibendung lagi. Sesekali saya berpaling ke arah lain, mengesat air mata yang kian laju mengalir.
Sudah byk jenazah yg saya uruskan, tp inilah kali prtama saya saksikan adegan yg meruntun jiwa. Hati sye trsentuh hiba.
Apabila semua ank sudah selesai, saya mengambil giliran semula. Saya mahu membersihkan bahagian du bur. Tapi si suami menolak kerana dia mahu lakukan sndiri.
SAYANG, INI LAH RAHIM YANG MELAHIRKAN ZURIAT KITA
”Ni isteri saya, biar saya yg buat. Ustazah tolong ajarkan saya”, tutur si suami.
Sekli lagi saya akur dgn kehendaknya. Saya arahkan si suami supaya menekan perut secara perlahan-lahan untuk mengeluarkan najis di du bur.

Semasa si suami melakukannya, sekali lagi jiwa saya bagai dirobek-robek. Jiwa saya tersentuh mndgr lafaz ikhlas suaminya. Smbil menekan lembut prut isterinya, si suami b’suara lagi.
”Sayang, ini rahim yg melahirkan anak kita, menghasilkan zuriat kita, terima kasih Sayang”,
tutur si suami lembut dgn matanya brkaca2.
Sekli lgi air mata sye trtumpah. Di luar pula, air mata saudara-mara yg mnyaksikan drama itu smkin laju.
Saya tahu smua yg menyaksikannya terharu. Saya sndiri turut tersentuh dengan sikap keluarga ini.
Sungguh, suaminya memang seorang yg baik dn sangat menghormati jasa seorang wanita bergelar isteri.
BOLEH SAYA NAK BACA TALQIN UNTUK ISTERI SAYA?
Selesai dimandikan dengan babak-babak meruntun jiwa, jen azah dibawa ke ruang tamu utk dikafankn pula.
Pun sama, kerja ini dilakukan oleh anak & suami arwah dgn tunjuk ajar saya. Walaupun mengambil masa agak lama, semuanya selesai dgn mudah sebelum jenazah dibawa ke tnh perkuburan.
Tugas ini saya serahkan pula kpd suami saya. Selepas kubur dikambus & suami saya hendak memulakan bacaan talqin, suami Allahya rhamah dtg meminta izin.

”Ustaz, boleh ke nk bacakan talqin utk isteri sy?”… tanya dia kpd suami saya.
Suami saye mengangguk dan si suami tadi mengambil tmpt di sebelahnya. Dalam keadaan suara yang serak kerana masih bersedih, si suami tadi memulakan bacaan. Bacaan kali ini memang lain sekali dari kebiasaannya.
”Sayang, hari ini adalah hari terakhir kamu di muka bumi ini. Kamu berpisah dgn anak-anak, kamu berpisah dengan Abg. Sayang.. malam ini Abang akan berteman hanya dgn ank di sisi Abg”.
”Sayang, nanti akan dtg malaikat Munkar dan Nakir bertanya.. Siapa Tuhan kamu? Siapa Nabi kamu? Apakah agama kamu? Apakah kiblat kamu? Apakah pegangan iktikad kamu? Siapakah saudara kamu?
”Abang minta tolong dari Sayang, jawab dengan tenang, dgn lidah lancar, Bahawasanya Allah Tuhanku, Muhammad Nabiku, Islam Agamaku, Al-Quran Petunjukku, Org Islam adalah saudaraku,” tutur si suami dgn sebak.
NANTI KITA JUMPA DI SYURGA YA SAYANG
Si suami tadi menyambung,
”Nanti kita akan berjumpa semula di Syurga. Sayang tunggu Abg di sana. Abg akan tetap merindui Sayang hingga akhir hayat Abg.”
Sungguh, waktu itu sekali lg air mata saya berderai, bukan saya sahaja, hadirin lain pun sekali lagi menangis. Saya tahu mereka menangis & bersedih bkn kerana pemergian Allahy arhamah, tapi tersentuh melihat kejadian tersebut.
Satu drama yg benar-benar berlaku, memperlihatkan kasih sayang, kejujuran, kesetiaan dan cinta yg tulus ikhlas dari seorang suami kpada isteri. Kisah kasih sayang antara anak dan ibu dalam keluarga ini.

Saya benar kagum & terharu dengan keluarga tersebut. Si ank bukanlah berpendidikan tinggi atau berlatarbelakang agama bergelar ustaz atau ustazah, tapi mereka semua mempunyai budi pekerti dan akhlak yg tinggi.
Lihat bagaimana mereka menghargai jasa seorang ibu sehingga ke akhir hayat. Bagi saya, mereka jadi begitu hasil kejayaan didikan seorang ibu yg berjaya memberikan kasih sayang & didikan dgn sempurna.
Sungguh, jen azah wanita itu seorang yg bertuah memiliki suami dan anak seperti itu…..
Allahu Akbar….😔😔😔..
The post Sayang, Nanti Kita Jumpa Di Syurga – Tangisan Seorang Suami appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suaraviral.org/sayang-nanti-kita-jumpa-di-syurga-tangisan-seorang-suami/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Orang Suka Sebab Saya Anak Syurga Ye Erma Sebak Tak Sangka Ramai Sayang Citra

Orang Suka Sebab Saya Anak Syurga Ye Erma Sebak Tak Sangka Ramai Sayang Citra

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 287 hits
Setiap kekurangan akan ada kelebihannya disebaliknya umum sedia maklum bahawa pengarah dan pelakon Erma Fatima mempunyai seorang anak istimewa bernama Citra yang kini berusia 17 tahun Sungguhpun kini bergelar ibu tunggal serta ditambah pula...
Ini Cara Yang Betul Dan Ringkas Jika Nak Perap Daging Bakar Guna Bahan Perap 4 Sepupu Confirm Suami Sayang

Ini Cara Yang Betul Dan Ringkas Jika Nak Perap Daging Bakar Guna Bahan Perap 4 Sepupu Confirm Suami Sayang

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 656 hits
Kepada para isteri yang ingin cuba resepi buat suami tercinta boleh cuba resepi viral ni iaitu daging bakar serta sos pencicah Memang superb Jom semak perkongsian menarik agar menjadi menu kegemaran suami dan anak anak Daging Bakar ViralHir...
Hiburan Macam Dia Seorang Je Ada Suami Tidak Boleh Berpisah Dengan Fattah Teman Rapat Sindir Fazura

Hiburan Macam Dia Seorang Je Ada Suami Tidak Boleh Berpisah Dengan Fattah Teman Rapat Sindir Fazura

papar berkaitan - pada 20/3/2019 - jumlah : 363 hits
Nur Fazura dan Fattah Amin antara pasangan selebriti paling romantis setiap perkara yang mereka lakukan bersama pasti akan nampak manis dan begitu mesra penuh dengan rasa cinta Pendek kata mereka berdua sudah ibarat seperti belangkas tidak ...
Maafkan Ayah Sayang Semoga Kita Bertemu Di Syurga

Maafkan Ayah Sayang Semoga Kita Bertemu Di Syurga

papar berkaitan - pada 13/3/2019 - jumlah : 288 hits
DUNGUN Maafkan ayah sayang semoga kita bertemu di syurga hanya itu mampu diungkapkan Mohd Khairul Faezzan Zakaria 27 kepada anaknya Muhammad Zikry Haziq 5 di luar Bilik Kecemasan Hospital Dungun hari ini Putera kesayangannya itu sebelum itu...
Wanita Kena Tahu Bila Cara Doakan Suami Waktu Itulah Makbulnya Doa Seorang Isteri

Wanita Kena Tahu Bila Cara Doakan Suami Waktu Itulah Makbulnya Doa Seorang Isteri

papar berkaitan - pada 20/3/2019 - jumlah : 489 hits
Wanita Kena Tahu Bila Cara Doakan Suami Waktu Itulah Makbulnya Doa Seorang Isteri Apabila seseorang itu sudah mendirikan rumah tangga pastinya tiada lain yang diharapakan ialah kebahagiaan Suami yang diharapkan mampu menjadi pemimpin untuk ...
Siapa Suami Di Syurga Kelak

Siapa Suami Di Syurga Kelak

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 196 hits
Soalan Siapakah yang akan menjadi suami kepada isteri yang memiliki lebih daripada seorang suami Jawapan Berdasarkan soalan di atas terdapat sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Ummu Salamah R anha Ada wanita daripada kalangan kami berkahwi...
Amalkan Doa Ini Supaya Suami Kekal Kasih Sayang Pada Isteri

Amalkan Doa Ini Supaya Suami Kekal Kasih Sayang Pada Isteri

papar berkaitan - pada 1/3/2019 - jumlah : 2284 hits
Amalkan Doa Ini Supaya Suami Kekal Kasih Sayang Pada Isteri Benar jodoh dan perpisahan itu adalah ketentuan Ilahi Tidak salah untuk kita berikhtiar untuk memastikan kebahagiaan yang berkekalan Sudah tentu perkara yang menakutkan adalah perp...
Pernah Rahsiakan Kandungan Dari Suami Keluarga Shakilla Selamat Bersalin Hilang Sakit Tengok Muka Anak

Pernah Rahsiakan Kandungan Dari Suami Keluarga Shakilla Selamat Bersalin Hilang Sakit Tengok Muka Anak

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 235 hits
Walau pun pernah merahsiakan kandungan pada awal kehamilan daripada suami dan keluarga atas sebab tertentu Shakilla Khiriri akhirnya selamat bersalinkan bayi perempuannya Shakilla melahirkan bayi perempuannya yang dinamakan Ameena Sofia pad...
Suami Biasa Solat Di Masjid Itu

Suami Biasa Solat Di Masjid Itu

papar berkaitan - pada 15/3/2019 - jumlah : 225 hits
SEPATUTNYA suami berada di Masjid Al Noor untuk Solat Jumaat hari ini tetapi disebabkan kekangan kerja dia terpaksa menunaikan solat di pejabat sahaja Mujur kejadian tembakan berlaku ketika suami tiada kerana kebiasaannya dia akan berada aw...
Demand Kekayaan Anak Mahkamah Putus Ibu Tak Layak Terima Harta Mendiang Goo Hara

Gsk Sokong Kepentingan Imunisasi Dewasa Dalam Kalangan Rakyat Malaysia

Pm Anwar Meets With Indonesia S Finance Minister For Discussions In Riyadh

Syok Sendiri Demi Kepuasan

Nga Kor Ming S Influence In Dap On The Rise

Gear Up For Standard 1 Registration

Senarai Cawangan Atm Bank Islam Di Seluruh Negeri Kelantan

Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami



5 Adaptasi Permainan Video ke TV dan Filem Paling Berjaya Setakat Ini

10 Fakta Biodata Erysha Emyra Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Cinta Untuk Sekali Lagi Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya


Sprm Tahan Menteri Besar Perlis

Powering Progress How Ev Charging Stations Are Shaping The Transportation Landscape

M A Due Diligence Don T Settle For Smoke And Mirrors Get A Quality Of Earnings Assessment

Tiada Petanda Salah Tinggalkan Anfield

Mb Perlis Tak Direman

Malaysia Middle Or Middling Power