Saya Pakai Meriam Besar Lawan Bank Zalim



Wartawan MalaysiaGazette


Presiden Persatuan Penyelesaian Pengguna dan Peminjam Malaysia (4PM), Rosland Mohd. Arif (kiri) bersama Presiden Mahkamah Timbangtara MATE, Tan Sri Profesor Dr. (Munsyi), Muslim Yacob (kanan) semasa sidang media mengenai penipuan bank di Spectrum Shopping Mall, Ampang, Selangor. foto SYAFIQ AMBAK 
KUALA LUMPUR – “Saya pakai ‘meriam besar’ lawan dengan kakitangan bank-bank ‘zalim’ ini.”

Itu tegas Presiden Mahkamah Timbang Tara, Tan Sri Dr. Muslim Yacob.

Ini kerana beliau mendapati kes-kes bank ‘menzalimi’ peminjam semakin menjadi-jadi sejak kebelakangan ini.

“Ramai kakitangan bank suka provokasi dan bangkrapkan peminjam sejak dahulu lagi dan sudah tiba masa kita ‘berperang’ untuk selesaikan masalah,” ujarnya kepada Malaysia Gazette hari ini.

Beliau ditemui semasa sidang media bersama Presiden Persatuan Penyelesaian Pengguna dan Peminjam Malaysia (4PM), Rosland Mohd. Arif di sini hari ini.

Presiden Persatuan Penyelesaian Pengguna dan Peminjam Malaysia (4PM), Rosland Mohd. Arif (tengah) bersama Presiden Mahkamah Timbangtara MATE, Tan Sri Profesor Dr. (Munsyi), Muslim Yacob (tiga kanan) bergambar bersama mangsa penipuan semasa sidang media mengenai penipuan bank di Spectrum Shopping Mall, Ampang, Selangor. foto SYAFIQ AMBAK,Turut hadir ialah 10 mangsa ‘penipuan’ bank yang mengadu masalah mereka yang tidak dapat diselesaikan termasuk selepas mengadu kepada agensi kerajaan dan Bank Negara Malaysia.

Dalam pada itu, Muslim menggesa sesiapa yang menjadi mangsa penipuan bank supaya mengenalpasti kes masing-masing dan melaporkannya kepada Polis Diraja Malaysia (PDRM) atas dakwaan jenayah atau kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

“Sistem bank kita ini ikut British tapi saya yang lama belajar di sana pun tak pernah tengok cara zalim macam ini. Kita di sini bukan main zalim lagi aniayai peminjam.

“Dulu pegawai bank zaman 70-an, 80-an semua baik-baik anggap peminjam sebagai rakan tetapi berbeza sekarang,” ujarnya lagi.

Beliau juga kesal kerana apabila pihaknya menulis surat kepada sesetengah bank namun tetapi meminta peguam mereka membalasnya dan mengelak daripada tanggungjawab sosial bank dengan pelanggan.

“Saya ini peguam yang diiktiraf di luar negara dan mahkamah timbang tara. Bukan cakap besar tetapi mereka hantar peguam biasa balas surat saya,” katanya yang mengakui tidak tahan lagi dengan sikap kapitalis melampau institusi bank di negara ini.

Justeru, Muslim yang juga Presiden 4PM akan menganjurkan kelas mendidik pengguna bagaimana cara-cara berdepan dengan kemelut yang dihadapi dengan bank tidak lama lagi.

Menurutnya, sikap bank yang tidak bertolak ansur, suka membangkrapkan orang, menyita dan menjual harta peminjam walaupun kadar harga pasaran semasa merupakan satu kesalahan.

Selain itu, sikap sesetengah bank yang melantik pihak ketiga ataupun pengutip wang yang memaki hamun dan mengasari peminjam juga satu kesalahan.

“Mereka ini patutnya diambil tindakan jenayah dan salah kerana mengambil tindakan tanpa merujuk kepada lembaga pengarah di bank masing-masing,” katanya lagi.

Sementara itu, Rosland pula menasihati peminjam yang bermasalah jangan panik apabila berdepan situasi dengan pihak bank walaupun mereka berniat menyelesaikan masalah dengan cara baik.

“Jangan panik dan jangan salahkan diri sendiri kerana ia menjadikan diri anda lebih teruk. Datang kepada kami (4PM) jika kes anda ada bukti yang kuat dan munasabah, kami akan tolong.

“Saya dahulu asalnya mangsa yang dibangkrapkan oleh bank dan kini bersama-sama kumpulan membantu mereka yang tertindas mengikut saluran undang-undang,” katanya.

Walaupun mendedahkan ada sesetengah pengurus bank di Lembah Klang tidak membenarkan 4PM berurusan namun sebagai NGO berdaftar mereka akan serik memperjuangkan hak rakyat.- MalaysiaGazette



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/04/saya-pakai-meriam-besar-lawan-bank-zalim.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Apa Label Saya Pengkhianat Tapi Mereka Pengkhianat Besar Tun Mahathir

Tak Apa Label Saya Pengkhianat Tapi Mereka Pengkhianat Besar Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 6/4/2019 - jumlah : 265 hits
Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad hari ini mengumumkan Malaysia akan menarik diri daripada Statut Rome Mahkamah Jenayah Antarabangsa berikutan kekeliruan yang timbul dari segi politik dan dalam kalangan masyarakat Sambil menegaskan bahawa...
Laporan Pekerjaan As Berpotensi Memacu Jualan Besar Besaran

Laporan Pekerjaan As Berpotensi Memacu Jualan Besar Besaran

papar berkaitan - pada 6/4/2019 - jumlah : 264 hits
Laporan mengenai pasaran buruh Amerika Syarikat merupakan salah satu penanda aras utama bagi para pelabur yang mungkin membawa berita baik dan buruk Salah satu daripadanya adalah untuk mengukuhkan sentimen positif yang menguasai selepas Fed...
Statut Rom Gelombang Besar Boleh Wujud Jika Rakyat Faham

Statut Rom Gelombang Besar Boleh Wujud Jika Rakyat Faham

papar berkaitan - pada 6/4/2019 - jumlah : 331 hits
Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Selangor Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob bercakap pada sidang media mengenai Bantahan Statute Rome di Bangunan UMNO Selangor Shah Alam Selangor foto IQBAL BASRI SHAH ALAM Badan Perhubungan UMNO Selangor tidak...
Punya Mobil Dan Gaji Besar Ini Alasan Asisten Raffi Ahmad Masih Tinggal Di Kontrakan

Punya Mobil Dan Gaji Besar Ini Alasan Asisten Raffi Ahmad Masih Tinggal Di Kontrakan

papar berkaitan - pada 5/4/2019 - jumlah : 256 hits
Merry asisten Raffi Ahmad ini menjadi sorotan Merry dikabarkan mendapat gaji yang terbilang besar Tak hanya itu Merry pun diketahui memiliki barang barang branded pemberian dari sang majikan Dia pun sering diajak oleh Raffi dan Nagita ketik...
Pemandu Peladang Rugi Besar Kena Tipu

Pemandu Peladang Rugi Besar Kena Tipu

papar berkaitan - pada 6/4/2019 - jumlah : 123 hits
SHAHRULANOOR ISHAK 06 April 2019 11 44 AM KUANTAN Pemandu Grab serta pengusaha ladang sawit masing masing kerugian RM80 000 dan RM64 770 selepas diperdaya dalam dua
Ptptn Terlalu Berharga Untuk Gagal Walau Dibebani Hutang Besar

Ptptn Terlalu Berharga Untuk Gagal Walau Dibebani Hutang Besar

papar berkaitan - pada 8/4/2019 - jumlah : 233 hits
KUALA LUMPUR Kerajaan Pakatan Harapan bakal menghampiri detik setahun pemerintahannya bulan depan tempoh yang sarat dengan pelbagai perkembangan serta isu yang perlu ditangani Walaupun tanggung jawab yang digalas itu tidak semudah dijangkak...
Samsung Mengumumkan Pengeluaran Cip 5g Mereka Secara Besar Besaran

Samsung Mengumumkan Pengeluaran Cip 5g Mereka Secara Besar Besaran

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 285 hits
Teknologi 5G dijangka akan mula diperkenalkan di Malaysia seawal 2021 Ini adalah lewat dua tahun berbanding Korea Selatan yang memperkenalkannya kepada pengguna awam Mac tahun ini Terdapat pelbagai syarikat yang mula mengeluarkan cip 5G mer...
Hadir Di 5 Kota Besar Travelio Com Berikan Kemudahan Sewa Apartemen Secara Instan

Hadir Di 5 Kota Besar Travelio Com Berikan Kemudahan Sewa Apartemen Secara Instan

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 271 hits
Didorong peminat yang tinggi terhadap apartemen ketimbang di rumah tapak Travelio hadir memberikan layanan serta kemudahan bagi para calon penyewa apartemen Saat ini unit Travelio hadir di kota kota besar di Indonesia yang meliputi Jakarta ...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Designing The New Model 3 Performance

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Peminat Sayu Klopp Melangkah Pergi

Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Sambutan Ulang Tahun Vivo Malaysia Yang Ke 10 Dan Berpeluang Untuk Menang Perjalanan Ke Shenzhen China

Tahniah Izzat Upkk