Saya Gembira Dapat Tolong Mak Anak Kecil Ini Pakai Maskot Buat Persembahan Di Jalanan Untuk Bantu Ibunya




Kebanyakan kita melalui zaman kanak-kanak yang gembira dan bahagia. Ini bermaksud, majoriti kita tidak perlu menggalas tanggungjawab tambahan selain kerja sekolah dan bermain. Sebab itu kita perlu bersyukur dengan apa yang kita ada dan nikmati.  Seorang pengguna Instagram Indonesia yang dikenali sebagai Rahmadi, memuat naik video kanak-kanak kecil ini yang memakai maskot sedang berehat di tepi kaki lima. Rupa-rupanya dia berpakaian sedemikian untuk membantu ibunya mencari wang. 
SETIAP hari, Rehan perlu bangun awal pagi agar persembahannya dapat ditonton oleh para pengguna jalan raya dan warga di sekitar Jalan Gatot Subroto. 
Bagi sesetengah orang, persembahan yang dilakukan oleh Rehan ini sedikit sebanyak dapat menghiburkan hati mereka di kala menempuh kesesakkan jalan raya. Namun ada beberapa perkara penting yang mereka terlepas pandang. 
Pertunjukkan yang mereka anggap menarik dan menghiburkan itu sebenarnya dilakukan oleh individu yang masih bawah umur. 
Menurut Rehan, dia mengambil keputusan untuk menjadi 'Badut Jalanan' itu kerana keluarganya menghadapi masalah kewangan dan dengan usahanya itu, maka dapatlah dia memenuhi keperluannya setiap hari. 
Ibunya juga bekerja tetapi pendapatan ibunya hanya mampu membayar keperluan utama. Jika ada rezeki lebih, wang tersebut akan diasingkan untuk perbelanjaan sekolah. 
"Pendapatannya lumayan, dapat beli nasi bungkus untuk dibawa pulang ke rumah," katanya. 
Bagi menarik perhatian orang ramai, sesekali Rehan akan mempersembahkan aksi berjogetnya yang comel itu. 
Sementara itu, urusan kostum dan kepala patung yang dipakai, Rehan mengaku dia selalu menggantikan kostumnya setiap hari. Pihak yang menyediakan kostum juga memberi beberapa pilihan kepadanya seperti watak-watak karun Dora the Explorer, Upin dan Ipin, Boboiboy hinggalah ke Spongebob Squarepants. 
"Kepala dan bajunya saya sewa. Saya tidak tahu berapa kos sewaannya kerana ibu yang membayarnya," kata Rehan sambil mengesat peluh yang menitis di kelopak matanya. 
Setiap hari, Rehan keluar awal dari rumah. Bahkan sebelum matahari bersinar lagi. Selain melakukan persembahan pada pengguna jalan raya yang tersekat di lalu lintas, dia adakalanya mahu meluangkan waktu petangnya untuk bermain bola sepak di rumah. 
"Selepas solat Isyak, saya biasanya terus pulang ke rumah bersama ibu," katanya. 
Ketika ditanya, apakah dia dan ibunya selesa dengan pekerjaan mereka lakukan itu, Rehan menjawab dia amat gembira dapat membantu memberi wang tambahan kepada ibunya. 
Namun Rehat tidak menafikan yang adakalanya dia terasa letih kerana perlu berjalan kaki 10 kilometer dari rumahnya. 
Kisah anak kecil itu mengundang rasa sebak netizen sehingga ada yang menitis air mata melihat kesusahannya. Ada yang mahu membuatkan tabung dana khas untuk dua beranak ini agar kehidupan mereka menjadi lebih baik selepas ini. 
View this post on InstagramEDISI KEHIDUPAN.... Setiap hari, Rehan harus bangun pagi-pagi betul agar atraksinya bisa disaksikan oleh para pekerja kantoran dan warga disekitar jalan Gatot Subroto... Bagi sebagian orang, atraksi badut jalanan yang disuguhkan Rehan dinilai ampuh untuk mengusir rasa suntuk di tengah padatnya jalan Gatot subroto. Namun, ada beberapa hal penting yang luput dari pikiran mereka. Pertunjukkan yang mereka anggap menarik itu sebetulnya dilakukan oleh anak di bawah umur, bahkan termasuk dalam kategori eksploitasi anak. Menurut pengakuan Rehan, keputusannya menjadi Badut jalanan didasari oleh motif ekonomi agar ia bisa memenuhi kebutuhan sehari-hari. Ibunya yang bekerja serabutan hanya mampu mengumpulkan uang untuk membayar biaya sewa kontrakan. Jika ada rejeki berlebih, uang tersebut sengaja disisihkan untuk biaya sekolahnya. “Uangnya lumayan. Bisa buat beli Nasi bungkus untuk dibawa pulang ke rumah,” tutur Rehan Agar atraksinya menarik perhatian banyak orang, Rehan memperlihatkan jogetan kecilnya. Sementara untuk urusan kostum dan kepala boneka, Rehan mengaku selalu mengganti kostumnya setiap hari. Sang penyedia kostum juga menyediakan beberapa pilihan kepala boneka yang didesain menyerupai tokoh-tokoh kartun, mulai dari Dora the Explorer, Upin dan Ipin, hingga Spongebob Squarepants. Kepala dan bajunya saya sewa. Saya tidak tahu biayanya, karena ibu yang membayar,” ungkap Rehan sembari menyeka keringat yang menetes di kelopak matanya. Setiap hari Rehan memang sengaja berangkat pagi-pagi buta, bahkan sebelum mentari pagi bersinar. Selain mengincar mobil-mobil yang terjebak macet, ia ingin menyisihkan waktu di sore hari untuk bermain bola di rumah. Lepas Sholat Isya saya biasanya langsung pulang ke rumah bersama ibu setelah ibu selesai beberes kebersihan halaman Alfamart jl. Gatot subroto kata Rehan Namun saat ditanya, apakah ia dan ibunya nyaman dengan profesi mereka saat ini, Rehan mengaku senang dapat membantu memberikan uang tambahan kepada ibunya. Kendati demikian, Rehan tidak memungkiri bahwa terkadang ia merasa lelah karena harus berjalan hingga sejauh 10 km dari rumahnya.
A post shared by KONTEN INSPIRATIF (@rhmadii__) on Aug 26, 2020 at 4:48pm PDT
Semoga Rehan dan ibunya dipermudahkan segala urusan dan dimurahkan rezeki serta sentiasa dilindungi dari sebarang kesulitan. 
Sumber: Rahmadi


Sumber : thereporter.my

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.terengganu11.com/2020/09/video-saya-gembira-dapat-tolong-mak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Thank You Kakak Bantu Papa Faham Mama Sakit Fizz Fairuz Sebak Terharu Anak Sulung Tolong Jaga Adik Masa Isteri Sakit

Thank You Kakak Bantu Papa Faham Mama Sakit Fizz Fairuz Sebak Terharu Anak Sulung Tolong Jaga Adik Masa Isteri Sakit

papar berkaitan - pada 29/8/2020 - jumlah : 285 hits
Anak anak memang penyejuk hati meskipun kadang mereka buat mak ayah pening ada ketikanya bila terjadinya sesuatu keadaan yang kita sendiri tak jangka mereka berupaya membuat sesuatu yang menjadikan kita sebak dan terharu Itulah yang berlaku...
Bangun Pagi Mak Ayah Tak Sakit Belakang Lagi Ini Teknik Mudah Nak Pisahkan Bilik Tidur Anak

Bangun Pagi Mak Ayah Tak Sakit Belakang Lagi Ini Teknik Mudah Nak Pisahkan Bilik Tidur Anak

papar berkaitan - pada 6/9/2020 - jumlah : 145 hits
Sakit belakang bila bangun disebabkan oleh berkongsi katil dengan anak anak itu mungkin perkara biasa yang dialami oleh mama dan papa Dah cuba tidurkan mereka dalam bilik sendiri tapi tiba tiba tengah malam muncul balik merengek nak tidur s...
Anak Bermain Benda Sama Berulang Kali Mak Ayah Jangan Risau Itu Tanda Sel Otak Sedang Berhubung

Anak Bermain Benda Sama Berulang Kali Mak Ayah Jangan Risau Itu Tanda Sel Otak Sedang Berhubung

papar berkaitan - pada 9/9/2020 - jumlah : 179 hits
Bemain ialah fitrah kanak kanak Menerusi bermain anak mudah faham ingat Manakala pengulangan pula bantu perkembangan sel otak Menurut konsultan keibubapaan dengan bermain anak 20 kali ganda lebih mudah faham Jadi ibu bapa jangan rimas kalau...
Anak Selalu Sakit Selalu Demam Rupa Rupanya Berpunca Dari 6 Perkara Ini Mak Ayah Kena Alert

Anak Selalu Sakit Selalu Demam Rupa Rupanya Berpunca Dari 6 Perkara Ini Mak Ayah Kena Alert

papar berkaitan - pada 3/9/2020 - jumlah : 158 hits
Sistem pertahanan badan bagi bayi dan kanak kanak adalah masih belum matang dan ia akan berkembang selari dengan tumbesaran mereka Baca Jadi sekiranya kanak kanak kecil mengalami jangkitan demam selsema sungguhpun mencapai sehingga 5 6 kali...
Anak 8 10 Bulan Dah Boleh Sahut Panggilan Tapi Kalau Buat Tahu Bila Panggil Pakar Saran Mak Ayah Kena Buat Ini

Anak 8 10 Bulan Dah Boleh Sahut Panggilan Tapi Kalau Buat Tahu Bila Panggil Pakar Saran Mak Ayah Kena Buat Ini

papar berkaitan - pada 2/9/2020 - jumlah : 163 hits
Pernah atau tidak anda memanggil si kecil namun tiada sahutan Padahal di usia mereka sepatutnya mereka sudah boleh menoleh dan menyahut apabila dipanggil Perkongsian oleh Puan Siti Aisyah Rozalli tentang kerisauan ibu ayah bila anak tidak m...
Meski Jadi Tukang Sampah Dengan Upah Kecil Bapak Ini Bisa Cukupi Kebutuhan Dan Biaya Kuliah Anak

Meski Jadi Tukang Sampah Dengan Upah Kecil Bapak Ini Bisa Cukupi Kebutuhan Dan Biaya Kuliah Anak

papar berkaitan - pada 31/8/2020 - jumlah : 115 hits
Orang tua tentu rela melakukan apa saja demi keluarganya termasuk melalukan pekerjaan yang mungkin dianggap sebelah mata oleh sejumlah orang Itulah juga yang dilakukan oleh seorang bapak yang berprofesi sebagai tukang sampah berikut ini Mes...
Kerajaan Perlu Campur Tangan Bantu Pekebun Kecil Getah Kata Aktivis

Kerajaan Perlu Campur Tangan Bantu Pekebun Kecil Getah Kata Aktivis

papar berkaitan - pada 14/9/2020 - jumlah : 122 hits
Aktivis berkata jurang keuntungan antara pekebun kecil dan penoreh getah dengan pengilang produk getah semakin melebar PETALING JAYA Seorang aktivis mendakwa pekebun kecil tidak merasa keuntungan berganda yang diraih pengilang susulan permi...
Mp Lompat Beli Upah Dan Ugut Untuk Sokong Pn Sebelum Sidang Parlimen Anwar Ibrahim

Nampak Budak Jual Yasin Depan Pavi Takyah Sedekah Kurang Ajar Nak Mam

10 Cara Hilangkan Kencing Manis Dengan Cepat

Keluarga Timbalan Menteri Menetap Di Luar Negara

Besarnya Rain Dedah Kediaman Bersama Kim Taehee Buat Pertama Kali

Vaksin Pfizer Biontech Adalah Inovasi Pasangan Islam

Dah Berpuluh Tahun Disebut Harap Kali Ini Kenyataan

Undang Undang Islam Wujud Di Malaysia Sebelum Penjajahan



Sejarah dan Misteri Kenapa Botol Ubat Ada Penutup Keselamatan

Pencari Mayat di Sungai Kerjaya Lumayan di China

Perlis Negeri Unik Yang Tidak Terikat Dengan Aliran Mazhab di Malaysia

Kisah Inspirasi Pengasas The Manhattan Fish Market Dari Penghantar Pizza Hut Kepada Jutawan F B

Sejarah Rompakan Vaksin yang Membuatkan Kanada Huru Hara


Ph Weakens Umno Smiles Pm Sighs Briefly

Akhirnya Jamal Yunos Minta Maaf Pada Yeo

Kejar Antek Nyai Ronggeng Yg Menembak Gus Idris Ustadz Nasihin Bantu

Black Garlic 10x Lebih Khasiat Buang Angin Kuatkan Antibodi

Bisakah Penderita Meningitis Disembuhkan

Makan Di Restoran Kai Tod Decha Hatyai Thailand