Sanggup Beratur Lebih 2 Jam Demi Rebut Peluang Terakhir Naik Feri Pulau Pinang




Ribuan penduduk tempatan dan pengunjung luar merebut peluang terakhir menaiki feri Pulau Pinang sebelum perkhidmatannya ditamatkan 1 Jan ini.Ada yang sanggup beratur lebih dua jam dan bertahan ke tandas.
Di bahagian pulau, kereta beratur lebih 1km sehingga ke Menara Jam Peringatan Victoria di George Town. Selepas memasuki feri, mereka terpaksa beratur panjang untuk ke tandas kecil dalam kapal itu pula.Bagi keluarga Cheng Wei Chun, penantian mereka bermula 2.40 petang dan hanya dapat menaiki feri Pulau Talang Talang pada 5 petang.
Seorang kanak-kanak melambai ke arah feri yang berlabuh di Butterworth.Cheng antara individu yang menaiki tangga curam dan sempit ke dek penumpang, lokasi terletaknya tandas. Ketika beliau kembali ke keretanya, feri itu hampir berlabuh.Penumpang lain menyuarakan kekecewaan terhadap keputusan menghentikan perkhidmatan feri itu.

Anak jati Butterworth, Kelly Saw, 41, berkata feri ialah ikon ibu kota wilayah berkenaan.Katanya, pada akhir 1980-an dan 1990-an, penduduk Butterworth menaiki feri setiap hujung minggu untuk aktiviti santai mereka. Kebanyakan mereka tidak memiliki kereta dan bekerja di bahagian pulau.
“Feri ialah bahagian penting Butterworth. Walaupun kami mempunyai kereta sekarang, feri masih menjadi jiwa kami, ikon yang kami banggakan.Walaupun ramai penumpang feri dilihat mengambil angin dan bergambar pada petang yang panas, tidak kurang pula yang mengelilingi pelukis Khoo Cheang Jin sedang melakar keadaan dalam feri.
Pelukis Khoo Cheang Jin menunjukkan lakaran keadaan dalam feri.Anak jati Pulau Pinang berusia 57 tahun itu mula menaiki feri sejak 20 Dis lalu. Beliau sedih dengan berita pemberhentian perkhidmatan feri.


“Dua puluh tahun lalu, saya melukis banyak gambar berlainan. Penumpang berborak, membaca akhbar, terlelap dalam kereta. Hari ini, semua saya lihat ialah orang ramai dengan telefon bimbit mereka.”Bagi warga emas berusia 66 tahun, Endon Abdullah, feri ialah sesuatu yang baru baginya.


Ini ialah pengalaman kedua sepanjang hidupnya kerana beliau tinggal di Temerloh, Pahang. Kali pertama beliau menaiki feri pada 1990-an.Feri Pulau Kapas berlabuh di Butterworth. Feri ini sudah dihentikan perkhidmatan.
Pegawai bank di Kajang, Shahrullrizal Sulaiman, 44, berkata sekurang-kurangnya sebuah feri lama perlu dikekalkan.“Orang Pulau Pinang sangat bangga dengan feri mereka. Kita perlu kekalkan. Sekurang-kurangnya perkhidmatan sebuah feri lama dikekalkan dengan kapasiti 50%.”


Salah sebuah feri lama sebenarnya akan terus beroperasi sekurang-kurangnya sehingga Julai 2022, tetapi ia tidak akan membawa pejalan kaki atau kereta. Hanya motosikal, basikal dan beca dibenarkan menaiki feri.
FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2020/12/sanggup-beratur-lebih-2-jam-demi-rebut.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Negeri Pulau Pinang Terkejut Putrajaya Mahu Teruskan Feri Ikonik

Kerajaan Negeri Pulau Pinang Terkejut Putrajaya Mahu Teruskan Feri Ikonik

papar berkaitan - pada 19/12/2020 - jumlah : 298 hits
Foto oleh Sayuti ZainudinKerajaan negeri masih belum jelas sama ada perkhidmatan feri Pulau Pinang akan terus beroperasi atau ditamatkan perkhidmatannya tahun depan kata ketua menteri Chow Kon Yeow Beliau berkata kerajaan negeri berharap me...
Kerajaan Jamin Khidmat Feri Pulau Pinang Diteruskan

Kerajaan Jamin Khidmat Feri Pulau Pinang Diteruskan

papar berkaitan - pada 17/12/2020 - jumlah : 232 hits
December 17 2020 KUALA LUMPUR Kerajaan berkata Penang Port Sdn Bhd akan disyaratkan untuk meneruskan perkhidmatan feri Pulau Pinang yang sudah menjadi ikonik dan warisan di negeri itu buat masa ini Menteri Kewangan Tengku Zafrul Tengku Abdu...
Langkah Ganti Perkhidmatan Feri Pulau Pinang Dipersetujui Adik Guan Eng Di Dewan Negara Wee Ka Siong

Langkah Ganti Perkhidmatan Feri Pulau Pinang Dipersetujui Adik Guan Eng Di Dewan Negara Wee Ka Siong

papar berkaitan - pada 28/12/2020 - jumlah : 260 hits
Menteri Pengangkutan Wee Ka Siong berkata kerajaan Pakatan Harapan bersetuju untuk menggantikan perkhidmatan feri Pulau Pinang dengan katamaran atau teksi air Beliau berkata perkara itu juga dipersetujui oleh adik Setiausaha Agung DAP Lim G...
Selamatkah Bot Laju Terpakai Jadi Feri Penumpang Di Pulau Pinang

Selamatkah Bot Laju Terpakai Jadi Feri Penumpang Di Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 29/12/2020 - jumlah : 470 hits
BOT LABUANOleh December 29 2020Tindakan kerajaan Perikatan Nasional mahu menghentikan operasi feri penumpang yang bersejarah sebagai nadi pengangkutan manusia dan kenderaan sejak sekian lama di antara Pulau Pinang dan tanah besar amat dikes...
Hanya Ph Mampu Selamatkan Feri Pulau Pinang Guan Eng

Hanya Ph Mampu Selamatkan Feri Pulau Pinang Guan Eng

papar berkaitan - pada 31/12/2020 - jumlah : 253 hits
Kredit Sinar HarianMOHD ISKANDAR OTHMAN 31 Disember 2020Guan Eng bersama pengikutnya menaiki feri dari terminal Pangkalan Raja Uda di sini menuju ke Pangkalan Sultan Abdul Halim di Butterworth sebagai simbolik mengucapkan selamat tinggal bu...
Ketua Menteri Pulau Pinang Mengadakan Lawatan Dan Tinjauan Ke Terminal Feri

Ketua Menteri Pulau Pinang Mengadakan Lawatan Dan Tinjauan Ke Terminal Feri

papar berkaitan - pada 31/12/2020 - jumlah : 242 hits
YAB ketua menteri pulau pinang tuan chow kon yeow telah mengadakan lawatan dan tinjauan ke terminal feri pulau pinang yang pada pandangan beliau lebih selesa dan laju semasa dibawa menaiki feri tersebut pada jam 9 30 pagi 30 disember 2020 n...
Pesara Guru Di Pulau Pinang Ditipu Macau Scam Lebih Rm500 000

Pesara Guru Di Pulau Pinang Ditipu Macau Scam Lebih Rm500 000

papar berkaitan - pada 22/12/2020 - jumlah : 242 hits
Seorang pesara guru kerugian lebih RM512 316 selepas wanita itu ditipu sindiket Macau scam yang mendakwa mangsa terlibat dalam kegiatan pengubahan wang haram di sini baru baru ini Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Pulau Pinang Mohd R...
Pulau Pinang Sambut Baik Keputusan Kekal Perkhidmatan Feri

Pulau Pinang Sambut Baik Keputusan Kekal Perkhidmatan Feri

papar berkaitan - pada 18/12/2020 - jumlah : 347 hits
17 12 2020 07 09 PMGEORGE TOWN 17 Dis Kerajaan Negeri Pulau Pinang menyambut baik keputusan Kerajaan Persekutuan untuk mengekalkan perkhidmatan feri di negeri itu Ketua Menteri Chow Kon Yeow berkata keputusan itu adalah selari dengan pendir...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal

Kes Lelaki Israel 10 Ditahan Semula Bawah Sosma

Pelbagai Cara Memakai Samping

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau