Sampai Bila Kita Perlu Dadapi Isu Pemandu Mabuk Mccf



KUALA LUMPUR – Sampai bila kita akan terus dihidangkan dengan insiden-insiden pemandu mabuk memandu dalam keadaan cuai sehingga ada kes meragut nyawa.

Makin lama semakin kerap pula, seolah-olah golongan pemandu yang memandu dalam keadaan mabuk itu tidak menjadi isu sebelum ini dan selama ini.

Beberapa minggu lepas, seorang anggota polis yang sedang bertugas di sekatan jalan raya ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) maut dilanggar pemandu mabuk.

Pemandu itu juga ketika didakwa di mahkamah mengaku tidak bersalah dan mahu dibicarakan walhal nyawa yang melayang itu sudah pastinya tidak akan kembali.

Kelmarin kita digemparkan pula dengan kejadian dua orang awam cedera selepas dilanggar kenderaan pacuan empat roda Toyota Hilux dipercayai dipandu lelaki mabuk di tapak peniaga di Bukit Sentosa, Hulu Selangor.

Semalam juga ada kes pemandu mabuk melanggar pengguna jalan raya.

Presiden Yayasan Keperihatinan Komuniti Malaysia (MCCF), Halim Ishak ketika bercakap kepada MalaysiaGazette melahirkan rasa kecewa, binggung, marah dan tidak terdaya melihat golongan pemandu mabuk masih lagi ‘bermaharajalela’ ketika ini.

“Hukuman sedia ada sebenarnya tidak cukup menggerunkan, kerana itulah mereka seolah-olah tidak kisah dengan perlakuan memandu dalam keadaan melebihi paras alkohol. Pandu dalam keadaan cuai sehingga mendatangkan musibah kepada yang tidak bersalah.

“Mengapa tidak kerajaan gubal undang-undang hukuman lebih berat selain daripada setakat denda dan gantung lesen? Patutnya pihak berkuasa kaji serta gubah semula hukuman serta turunkan kandungan peratus alkohol seperti yang di dilulus badan antarabangsa.

“Tidak perlu pergi jauh, kita lihat sahaja statistik sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ini telah banyak kes pemandu mabuk di siarkan di media sosial sehingga meragut nyawa seorang pegawai yang menjalankan tugas SJR di Kajang awal bulan.

“Semalam pula ada dua kes melibatkan pemandu mabuk yang di viralkan oleh netizen di media sosial. Jadi soal saya, sampai bila kita perlu terus tengok sahaja? Bila didakwa di mahkamah, ada juga yang ‘terlepas’,” katanya.

Sambungnya lagi, ada baiknya jika minuman dengan kadar alkohol tinggi terus diharamkan sahaja penjualannya sekaligus.

“Jika tidak boleh gubal undang-undang dengan lebih keras dan tegas, apa kata jual hentikan sahaja penjualan arak dengan kandungan alkohol tinggi? Buatlah sesuatu supaya nyawa-nyawa orang tidak bersalah ini dapat di selamatkan. Tolonglah.

“Jika tidak, Kementerian Pengangkutan dan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat perlu mengkaji dan mengubah bentuk hukuman kesalahan menurut undang-undang Pengangkutan Jalanraya 1987 (Akta 333) dengan segera.

“Sewajarnya mereka yang melakukan kesalahan memandu dalam pengaruh alkohol perlu di kenakan hukuman yang lebih berat sebagai pengajaran berbanding hukuman sedia ada. Banyak keburukan daripada kebaikan, jadi patutnya perlu fikir panjang,” ujarnya.

Sambil itu, Halim menggesa agar pemandu di negara ini untuk lebih berhati-hati memandu terutamanya ketika musim perayaan.

“Semoga jumlah kematian kemalangan di jalanraya tidak melebihi jumlah kematian disebabkan wabak Covid-19. Sakit hati sebenarnya kerana kecuaian dan golongan pentingkan diri minum minuman keras tanpa had, mangsanya adalah golongan tidak bersalah,” tegasnya.
 – MalaysiaGazette

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2020/05/sampai-bila-kita-perlu-dadapi-isu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pas Gantung Keluaran Jualan Arak Hingga Isu Pemandu Mabuk Selesai

Pas Gantung Keluaran Jualan Arak Hingga Isu Pemandu Mabuk Selesai

papar berkaitan - pada 27/5/2020 - jumlah : 283 hits
MALAYSIAKINIPAS menggesa agar kerajaan segera menggantung pengeluaran dan penjualan arak sehinggalah isu kemalangan melibatkan pemandu mabuk dapat diselesaikan Ketua Penerangan PAS Kamaruzaman Mohamad berkata dalam tempoh penggantungan itu ...
Zaman Pn Pemandu Mabuk Tak Jadi Isu

Zaman Pn Pemandu Mabuk Tak Jadi Isu

papar berkaitan - pada 24/5/2020 - jumlah : 394 hits
Penutup Ramadhan tahun ini Viral dua lagi video peristiwa malam tadi satu dikatakan cina mabuk merempuh peniaga dan khemah Bazaar Ramadhan Malamnya di Flat Jalan Ipoh katanya India mengamuk dan merempuh sekatan kereta polis Cuba bagi ayat y...
Dari Isu Adib Hingga Pemandu Mabuk Ulama Pas Perlu Desak Menteri Parti Tangani

Dari Isu Adib Hingga Pemandu Mabuk Ulama Pas Perlu Desak Menteri Parti Tangani

papar berkaitan - pada 28/5/2020 - jumlah : 231 hits
Pengarah Hal Ehwal Syariah AMANAH Ustaz Zolkharnain Abidin berpendapat sayap ulama Pas perlu berperanan mendesak menteri dari parti itu untuk menyelesaikan pelbagai perkara yang mereka bangkitkan ketika era kerajaan Pakatan Harapan Menurutn...
Pm Arah Pinda Akta Hukuman Lebih Berat Kepada Pemandu Mabuk

Pm Arah Pinda Akta Hukuman Lebih Berat Kepada Pemandu Mabuk

papar berkaitan - pada 30/5/2020 - jumlah : 321 hits
Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin sudah mengarahkan Kementerian Pengangkutan untuk merangka pindaan Akta Pengangkutan Jalan 1987 supaya hukuman lebih berat dikenakan terhadap individu yang disabitkan dengan kesalahan memandu di bawah pengaruh a...
Pindaan Undang Undang Hukuman Lebih Berat Kes Pemandu Mabuk Dimuktamad Jun Kata Muhyiddin

Pindaan Undang Undang Hukuman Lebih Berat Kes Pemandu Mabuk Dimuktamad Jun Kata Muhyiddin

papar berkaitan - pada 31/5/2020 - jumlah : 723 hits
PETALING JAYA Kerajaan memandang serius keresahan rakyat berhubung peningkatan kes kemalangan jalan raya akibat pemandu mabuk Perdana Menteri Muhyiddin Yassin berkata susulan itu beliau mengarahkan Kementerian Pengangkutan supaya merangka p...
Pemandu Mabuk Nyaris Rempuh Anggota Polis Bertindak Agresif Ketika Ditahan

Pemandu Mabuk Nyaris Rempuh Anggota Polis Bertindak Agresif Ketika Ditahan

papar berkaitan - pada 31/5/2020 - jumlah : 359 hits
BAYAN LEPAS Beberapa anggota polis yang bertugas di sekatan jalan raya berhampiran Queensbay di sini nyaris dirempuh kenderaan yang dipandu lelaki dipercayai mabuk malam tadi Malah suspek berusia 64 itu turut bertindak agresif ketika ditaha...
Patutlah Ada Pemandu Mabuk Tokey Arak Sedang Melobi Nak Jadi Pm Rupanya

Patutlah Ada Pemandu Mabuk Tokey Arak Sedang Melobi Nak Jadi Pm Rupanya

papar berkaitan - pada 1/6/2020 - jumlah : 442 hits
Anwar dedah duit rakyat 2 9 billion keluarga MahathirMR Tokey arak rompak duai 2 billion Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus sila subscribe via telegram dan untuk forum sila ke oo000oo MINDARAKYAT 1439 Hakcipta Tak TerpeliharaA...
Pemandu Mabuk Terus Membunuh Netizen Gesa Hukuman Gantung Sampai Mati

Pemandu Mabuk Terus Membunuh Netizen Gesa Hukuman Gantung Sampai Mati

papar berkaitan - pada 30/5/2020 - jumlah : 397 hits
Pemandu mabuk terus membunuh Lagi kes terbaru seorang pekerja syarikat kurier tidak sempat menikmati gaji pertamanya selepas maut dilanggar pemandu mabuk di kilometer 34 2 Lebuh Raya Persekutuan menghala Kuala Lumpur Menerusi laporan Sinar ...
1 Pemandu Mabuk Menduduki Tangga No 17 2 Industri Getah Sudah Mati Secara Rasmi Innalillah

1 Pemandu Mabuk Menduduki Tangga No 17 2 Industri Getah Sudah Mati Secara Rasmi Innalillah

papar berkaitan - pada 29/5/2020 - jumlah : 351 hits
1 Kes Nombor SATUSe ekor daripada mereka kata kita harus membuat undang undang baru untuk mengawal penjualan arak Arak ini lazimnya melibatkan orang bukan Islam Jadi secara indirect dia mainkan isu perkauman iaitu orang bukan Islam yang min...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang Kenal Pasti Potensi Pembangunan Sekitar Stesen Ecrl

Asal Usul Coca Cola

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Apple Dilaporkan Meminta Maaf Atas Iklan Kontroversial Ipad Pro Nya

Kopi Saigon Indera Mahkota 7 Catat Jualan Tertinggi Daripada 100 Cawangan Seluruh Negara

Dua Kali Melalui Proses Bedah Bukan Mudah Shila Amzah Tak Dapat Melahirkan Secara Normal Bayi Dah Terbelit Tali Pusat

Liyana Jasmay Bakal Keluar Dua Single Baharu Rakam Lagu Di Jakarta Saya Taknak Mv Biasa Biasa

Khutbah Jumat Kewajiban Kita Terhadap Palestina

Bercakap Dengan Diri Sendiri Sebagai Terapi Diri