Salam Maulidur Rasul 19 Oktober 2021 Bersamaan 12 Rabi Ulawal 1443 Hijrah


Salam Maulidur Rasul 1443 H Bersamaan 19 Oktober 2021, hari Selasa. Bila sebut maulid rasul, terus ingat junjungan besar Nabi Muhammad SAW. Siapa lah yang tak rindu dan teringin jumpa dengan beliau? Semua orang ada kerinduan masing-masing sampai berdoa nak jumpa dalam mimpi. Ada yang dapat jumpa dalam mimpi, itu rezeki masing-masing. Oh ya.. salam buat semua pembaca blog saya, yang kenal ataupun tidak. Yang penting silaturrahim sesama muslim tetap terjaga walau di mana kita berada. Insya Allah. Oh ya, tema maulidur rasul tahun 2021 bersamaan 12 Rabi'ulawal 1443 Hijrah adalah 'Manhaj Rabbani, Ummah Berkualiti'.
Maulidur Rasul tu apa? Ada yang tak tahu ke? Atau ada yang tak berapa pasti? Maulidur Rasul maksudnya hari kelahiran rasulullah. Hari lahir rasulullah, nabi terakhir untuk umat manusia di muka bumi ini.

Setiap tahun maulidur rasul disambut dengan penuh kesyukuran dan ceramah-ceramah agama yang menceritakan sejarah kelahiran rasulullah, kehidupannya dari kecil hingga dewasa, kisah perjuangan menegakkan syiar islam dan banyak lagi. Memang menginspirasikan sesiapa yang mendengarnya.


(Dan tiadalah Kami mengutus kamu) hai Muhammad! (melainkan untuk menjadi rahmat) iaitu merupakan rahmat (bagi semesta alam) manusia dan jin melalui kerasulanmu. - surah al Anbia' ayat : 107.
Salam Maulidur Rasul 12 Rabi'ulawal 1443 H Bersamaan 19 Oktober 2021
Sempena dengan maulidur rasul yang disambut pada 19 Oktober 2021 bersamaan 12 Rabiul Awwal 1443 Hijriah, saya kongsikan serba sedikit biodata rasul junjungan kita seperti di bawah:

Biodata Nabi Muhammad s.a.w
Nama : Muhammad bin Abdullah bin Abdul Muttalib bin Hashim bin Abdul Manaf bin Qusay bin Kilab bin Murrah bin Ka’ab bin Luway bin Ghalib bin Fihr bin Malik bin Kinanah bin Khuzaimah bin Mudrakah bin Ilyas bin Mudhar bin Nizar bin Ma’add bin Adnan. (Bani Hashim)

Nama bapa : Abdullah bin Abdul Muttalib bin Hashim bin Abdul Manaf bin Qusay bin Kilab bin Murrah bin Ka’ab bin Luway bin Ghalib bin Fihr bin Malik bin Kinanah bin Khuzaimah bin Mudrakah bin Ilyas bin Mudhar bin Nizar bin Ma’add bin Adnan.

Nama ibu : Aminah binti Wahab bin Abdul Manaf bin Abdul Manaf bin Zahrah bin Kilab bin Murrah bin Ka’ab bin Luway bin Ghalib bin Fihr bin Malik bin Kinanah bin Khuzaimah bin Mudrakah bin Ilyas bin Mudhar bin Nizar bin Ma’add bin Adnan.

Tempat lahir : Di rumah Abu Talib, Makkah Al-Mukarramah.

Tarikh lahir : Subuh hari Isnin, 12 Rabiulawal bersamaan 20 April 571 Masehi (dikenali sebagai Tahun Gajah; sempena peristiwa tentera bergajah Abrahah yang menyerang kota Kaabah).

Serba sedikit tentang Nabi Muhammad SAW. Untuk biodata penuh dan kisah kehidupan Rasulullah, anda boleh ke pautan berikut.. Biodata penuh Nabi Muhammad SAW, kisah perjuangan dan Ahli Keluarga.

Apa tandanya jika kita cintakan rasulullah? Hadiahkan al Fatihah selalu dan berselawat ke atas baginda. Setiap selawat kita merupakan syafaat di hari akhirat nanti. Insya Allah.

Semoga kita tidak melupakan untuk berselawat kepada baginda rasulullah sempena hari kelahirannya
  Baca : DIA TAK PERNAH MENINGGALKANMU WALAUPUN SESAAT
Selamat membaca, Sebarkan bahagia


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.aynorablogs.com/2021/10/salam-maulidur-rasul-19-oktober-2021.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selamat Menyambut Maulidur Rasul 1443 Hijrah

Selamat Menyambut Maulidur Rasul 1443 Hijrah

papar berkaitan - pada 18/10/2021 - jumlah : 606 hits
Selamat menyambut maulidur rasul kepada seluruh pembaca Jom renungi Sejarah Kelahiran Dan Biodata Rasulullah S A W Rabi ulawal menjelang lagi Datangnya dengan membawa kenangan Saban tahun setiap tahun kita menyambutnya dengan rasa rindu di ...
Salam Maulidur Rasul 2021

Salam Maulidur Rasul 2021

papar berkaitan - pada 19/10/2021 - jumlah : 725 hits
Salam Maulidur Rasul 1443H tahun 2021 Sambutan Maulidur Rasul 2021 jatuh pada hari Selasa 19 Oktober 2021 Cuti Maulidur Rasul 2021 merupakan cuti umum di seluruh Negara Ramai yang ambil peluang untuk bercuti panjang sampai cuti Maulidur Ras...
5992 Aktiviti Program Infaq Rezeki Minyak Petrol Percuma Sempena Sambutan Maulidur Rasul Ppim 19 10 2021

5992 Aktiviti Program Infaq Rezeki Minyak Petrol Percuma Sempena Sambutan Maulidur Rasul Ppim 19 10 2021

papar berkaitan - pada 21/10/2021 - jumlah : 281 hits
Program Infaq Rezeki minyak petrol percuma sempena sambutan Maulidur Rasul bersama PPIM dan Yayasan Afdlin Shauki semalam Turut serta Ketua Aktivis PPIM Nadzim Johan toqqi dan Pengasas Yayasan Afdlin Shauki Dato Afdlin Shauki
Salam Maulidur Rasul

Salam Maulidur Rasul

papar berkaitan - pada 19/10/2021 - jumlah : 501 hits
Quoting Michael H Hart s The 100 A ranking of the most influential person in history from Quora app below My choice of Muhammad to lead the list of the world s most influential persons may surprise some readers and may be questioned by othe...
Pergerakan Rentas Negeri Dibenarkan Berkuat Kuasa 11 Oktober 2021

Pergerakan Rentas Negeri Dibenarkan Berkuat Kuasa 11 Oktober 2021

papar berkaitan - pada 11/10/2021 - jumlah : 495 hits
Pergerakan Rentas Negeri DIBENARKAN Berkuat Kuasa 11 Oktober 2021 Menurut kenyataan Perdana Menteri Yang Amat Berhormat Dato Sri Ismail Sabri Yaakob telah membuat pengumuman penting bahawa kebenaran rentas negeri buat keluarga Malaysia baka...
Alhamdulillah Dah Boleh Rentas Negeri Bermula 11 Oktober 2021

Alhamdulillah Dah Boleh Rentas Negeri Bermula 11 Oktober 2021

papar berkaitan - pada 11/10/2021 - jumlah : 318 hits
hai assalammualaikumAlhamdulillah Dah Boleh Rentas Negeri Bermula 11 Oktober 2021 Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulillah rentas negeri dah dibenarkan bermula esok 11 Oktober 2021 Disebabkan atas kesabaran semua walaupun kadang ada juga y...
Tebus Sekarang Voucher Foodpanda Terbaru Oktober 2021

Tebus Sekarang Voucher Foodpanda Terbaru Oktober 2021

papar berkaitan - pada 11/10/2021 - jumlah : 481 hits
Jom tebus Voucher foodpanda terbaru 2021 untuk penjimatan yang maksima Sekarang banyak kemudahan untuk mendapatkan pesanan makan dan juadah sarapan pagi makan tengari dan makan malam yang sedap tanpa perlu keluar dari rumah dan pejabat anda...
Langsung Awaniborneo 3 Oktober 2021

Langsung Awaniborneo 3 Oktober 2021

papar berkaitan - pada 3/10/2021 - jumlah : 338 hits
Laporan berita padat dan ringkas dari Borneo bersama Syaff Shukri membawakan tumpuan berikut AWANIBorneo 3 Oktober 2021 UMNO Sabah tiada pilihan bertembung dengan Bersatu pada PRU15 Sembilan pemancing ditemukan satu masih hilang bot karam d
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City