Sakit Tekak Batuk Lepas Makan Limau Mandarin Ahli Kimia Kongsi Tip Ini Patut Buat


Benarkah limau mandarin penyebab batuk? Benar. Kulit limau Mandarin mengandungi bahan kimia sulfur dioksida (SO2). Bahan kimia SO2 ini digunakan sebagai pengawet (dalam bentuk gas atau garam terbitan) pada buah limau Mandarin bertujuan mengekalkan kesegaran dengan mengelakkan kulitnya berubah keperangan, juga menghalang pertumbuhan kulat.
Namun, jumlah SO2 yang digunakan adalah sedikit iaitu tidak melebihi dari dos yang dibenarkan (30 mg/kg) oleh badan bertanggungjawab antarabangsa.
SO2 dalam kuantiti yang sedikit ini pada kulit limau, tidak akan mendatangkan bahaya kerana badan kita mampu untuk detox secara semulajadi. Ianya selamat, sebab itu ianya dibenarkan sebagai pengawet pada makanan.
Cuma mungkin sebab limau Mandarin biasanya banyak dijual dengan harga yang murah semasa Tahun Baru Cina, belum lagi yang dapat berkotak-kotak secara percuma. Sudahnya buah limau yang dimakan juga mungkin berlebihan. Jadi tidak hairan jika ada individu yang berasa sakit tekak, batuk, sakit dada atau kesukaran bernafas apabila mengambil limau Mandarin ini.
Sebenarnya selain daripada penggunaan pada limau Mandarin, bahan kimia pengawet SO2 juga digunakan dalam buah kering seperti kismis, prune, juga dalam minuman berkarbonat dan beralkohol. Namun, apa-apa produk makanan yang mengandungi bahan kimia SO2 wajib meletakkannya pada label sebagai panduan untuk individu yang sensitif.

Ini kerana individu yang sangat senietif kepada SO2 terutamanya mereka yang mempunyai penyakit asthma berpotensi berhadapan dengan masalah pernafasan yang kronik.
Cuma biasanya pada kotak limau Mandarin tiada dilabel penggunaan bahan kimia SO2 ini. Maka, cara mudah untuk membuangnya adalah mencuci terlebih dahulu buah limau Mandarin dengan air sebelum dimakan. Ini kerana bahan kimia SO2 mudah larut air (H2O) membentuk bahan kimia asid sulfurus, sejenis asid lemah.
SO2(g) + H2O(l) –> H2SO3(aq)
Merendam seketika (10 minit) dengan air garam/ baking soda diikuti dengan bilasan air bukan saja boleh membuang pengawet, malah saki baki racun perosak (pesticide) yang terdapat pada sayur atau buah lain juga.
Untuk individu yang kuat sistem daya tahan badannya, tiada masalah untuk kopek dan makan terus saja limau Mandarin ini. Di sinilah perlunya kita memerhati dan ambil tahu tindakbalas badan sendiri terhadap apa juga jenis makanan yang dimakan. Ingat, tidak semestinya jika anda terkesan dengan SO2, orang lain juga akan mengalami kesan yang sama. Juga tidak semestinya anda yang tidak terkesan, mentidakkan kesannya kepada individu sensitif lain. Usah pukul rata ya.
Musim perayaan ini, berpada-padalah ya. Jika badan sudah mula memberikan maklumbalas, maka sedarlah. Ingat, apa-apa yang berlebihan boleh membawa mudarat!
Fakta menarik mengenai bahan kimia semulajadi dalam limau Mandarin:
• Rasa manis isi limau disumbangkan oleh gula ringkas semulajadi seperti fruktosa, glukosa dan sukrosa. Rasa masam pula disumbangkan oleh bahan kimia bersifat asid terutamanya asid sitrik. Rasa manis dan masam ini perlu seimbang untuk memberikan rasa limau yang sedap dinikmati.
• Isi limau Mandarin kaya dengan serat, protein dan pelbagai jenis vitamin (A, B, C, E), serta mineral (kalsium, magnesium, phosporus, potassium). Ianya juga kaya dengan fitokimia bersifat antioksida seperti flavonoids dan phenolic acids.

• Warna oren kekuningan limau Mandarin adalah disumbangkan oleh bahan kimia pigmen beta-cryptoxanthin.
• Bau limau Mandarin adalah disebabkan oleh bahan kimia meruap seperti thymol, dimethylanthranilate, gamma-terpinene dan beta-pinene yang terbebas semasa kulitnya dikupas.
Kredit: ChM Dr Fatimah Salim
Ahli Kimia
Anak belum lancar membaca? Belajar cara mudah nak ajar anak tanpa perlu rasa stres, daftar secara percuma di https://toko.ideaktiv.com/product/ajar-anak-cepat-belajar/

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama)

 
The post Sakit Tekak, Batuk Lepas Makan Limau Mandarin, Ahli Kimia Kongsi Tip Ini Patut Buat appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/sakit-tekak-batuk-lepas-makan-limau-mandarin-ahli-kimia-kongsi-tip-ini-patut-buat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ahli Kimia Kongsi Cara Betul Panaskan Makanan Dalam Ketuhar Baru Tak Bahaya

Ahli Kimia Kongsi Cara Betul Panaskan Makanan Dalam Ketuhar Baru Tak Bahaya

papar berkaitan - pada 27/1/2023 - jumlah : 111 hits
Panaskan makanan dalam ketuhar microwave bahaya Tidak Ia cepat dan sangat memudahkan kerja Namun kita perlu guna dengan cara yang betul Untuk lebih faham mari belajar apa yang berlaku semasa makanan dipanaskan dalam ketuhar gelombang mikro ...
Tak Perlu Serius Sangat Hampir 10 Tahun Kahwin Aeril Zafreil Kongsi Tip Bahagia Rumah Tangga

Tak Perlu Serius Sangat Hampir 10 Tahun Kahwin Aeril Zafreil Kongsi Tip Bahagia Rumah Tangga

papar berkaitan - pada 18/1/2023 - jumlah : 123 hits
Bergelar suami dan isteri tidak mudah Banyak pancaroba dan onak durinya jika tidak matang dalam membuat keputusan dan bersabar dengan setiap ujian yang dilalui Bagi pasangan selebriti Aeril Zafrel dan Wawa Zainal yang hampir mencecah 10 tah...
Ibu Ini Kongsi Tip Naikkan Berat Anak Dengan Cantik Cuba Amalkan Makanan Ini

Ibu Ini Kongsi Tip Naikkan Berat Anak Dengan Cantik Cuba Amalkan Makanan Ini

papar berkaitan - pada 11/1/2023 - jumlah : 167 hits
Tengok anak orang lain berselera makan berat badan pun ok automatik tertanya tanya dalam diri kenapa anak kita makan macam macam berat tak naik naik Ini antara cabaran ibu bapa yang berada dalam situasi anak anak susah makan atau tidak mahu...
Tengah Malam Pun Tak Tidur Lagi Nak Bagi Anak Mudah Tidur Awal Doktor Kongsi Tip

Tengah Malam Pun Tak Tidur Lagi Nak Bagi Anak Mudah Tidur Awal Doktor Kongsi Tip

papar berkaitan - pada 30/1/2023 - jumlah : 268 hits
Pening dibuatnya bila anak masih tak tidur walaupun sudah lewat malam Kepenatan ibu bekerja bertambah bila mana anak tidak mahu tidur Sudahnya esok pagi susah hendak bangun ke sekolah Rupanya banyak cara untuk pastikan anak tidur awal Tip y...
Ibu Hamil Ada Gdm Jangan Terlalu Risau Dietitian Kongsi Tip Kawal Bacaan Gula

Ibu Hamil Ada Gdm Jangan Terlalu Risau Dietitian Kongsi Tip Kawal Bacaan Gula

papar berkaitan - pada 12/1/2023 - jumlah : 118 hits
Sebab saya minum air gula tu la bacaan gula saya naik kalau tak minum mesti ok je Banyak kali dengar keluhan ibu mengandung apabila disahkan kencing manis waktu hamil menyalahkan air gula yang diminum sebagai punca gula dalam darah naik dan...
Pernah Keguguran Di Awal Perkahwinan Mia Ahmad Kongsi Tip Hamil Semula Selepas Sebulan Gugur

Pernah Keguguran Di Awal Perkahwinan Mia Ahmad Kongsi Tip Hamil Semula Selepas Sebulan Gugur

papar berkaitan - pada 13/1/2023 - jumlah : 138 hits
Pelakon Mia Ahmad yang kini sedang menanti kelahiran bayi ketiganya berkongsi kisah kehamilannya yang pernah diuji dengan keguguran semasa awal perkahwinannya dahulu Baru sahaja berkahwin dan ketika itu sedang menanti kehadiran cahaya mata ...
Video Hendra Kurniawan Tertawa Lepas Depan Hakim Saat Dengar Pendapat Ahli Di Sidang

Video Hendra Kurniawan Tertawa Lepas Depan Hakim Saat Dengar Pendapat Ahli Di Sidang

papar berkaitan - pada 20/1/2023 - jumlah : 119 hits
Terdakwa Hendra Kurniawan terekam tengah tertawa lepas di ruang sidang Mantan Karo Paminal Polri itu tertawa ketika ahli di persidangan tengah mengeluarkan pendapatnya di depan Hakim Ketua Ahmad Suhel Kamis
Bila Dah Sampai Lega Elfira Loy Nervous Bawa Dua Anak Pergi Umrah Kongsi Tip Bawa Anak Kecil

Bila Dah Sampai Lega Elfira Loy Nervous Bawa Dua Anak Pergi Umrah Kongsi Tip Bawa Anak Kecil

papar berkaitan - pada 20/1/2023 - jumlah : 106 hits
Siapa yang tidak bimbang dan gementar bila membuat keputusan untuk membawa anak kecil mengerjakan umrah Bagi pelakon Elfira Loy biarpun sedikit gementar namun dicekalkan hatinya untuk membawa dua anak kecilnya turut sama mengerjakan umrah M...
Awak Je Tak Tahu Haha Marah Ahli Running Man Tak Jemput Sertai Makan Malam

Awak Je Tak Tahu Haha Marah Ahli Running Man Tak Jemput Sertai Makan Malam

papar berkaitan - pada 26/1/2023 - jumlah : 176 hits
Adakah Haha dipalau oleh ahli Running Man sendiri ARTIKEL BERKAITAN Dalam sebuah episod di YouTube Haha lelaki itu telah menghubungi Jeon So min untuk bersembang dengannya namun terkejut apabila mengetahui bahawa Yang Se chan turut ada bers...
Towards More Comprehensive Pension Reform

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Drama Racun Rihanna Lakonan Intan Najuwa Rita Rudaini

Bunga Paling Seram Di Dunia

Logo Autentik Untuk Produk Asli Madu

Ucapan Hari Jadi Ucapan Lawak Untuk Kawan Islamik

Hadiah Hari Guru 40 Idea Hadiah Yang Menarik

Gara Gara Al Bani Menuduh Iamam Bukhari Kafir Karena Takwil