Sakit Kontraksi Memang Tak Boleh Kongsi Tapi Rajin Rajinlah Manjakan Isteri Mudahkan Dia Bersalin


Wanita yang pertama kali hamil dan bakal bersalin sudah pasti tidak dapat membayangkan rasa sebenar sakit bersalin. Kebanyakan wanita yang sudah ada pengalaman melahirkan anak secara normal, rata-ratanya menyatakan sakit menahan kontraksi sebelum tiba masa mengeluarkan bayi.

Selain wanita itu sendiri bersedia daripada segi mental, suaminya juga perlu mengetahui serba sedikit informasi tentang kontraksi yang bakal dialami oleh si isteri. Dengan yang demikian, dapatlah sang suami memainkan peranan membantu isteRi melegakan dan mengurangkan kesakitan yang dialami.
Sakit faraj
Bila memasuki fasa aktif proses kelahiran, serviks akan meregang secara semula jadi. Ketika ini, faraj akan mengalami tekanan kesan gesaan kepala bayi yang cuba melalui saluran peranakan.
Artikel Menarik: [Jika Takdir Semua Anak Czer, Redalah. Tak Dapat Ramai Sekurangnya Ada Penghibur Hati]
Apabila kontraksi semakin kuat dan menjadi kerap, kesakitan semakin dapat dirasai. Dalam keadaan ini suami perlu tenangkan isteri dengan meminta dia mempraktikkan latihan pernafsan yang betul.

Tarik nafas dalam-dalam dengan keadaan mulut tertutup dan hembuskan nafas sambil menyebut fuh dalam hela yang panjang.
Sakit pinggang
Dalam kes tertentu, kedudukan bayi dalam posisi posterior boleh menyebabkan isteri mengalami sakit belakang yang teruk. Sakit itu boleh dirasai sejak daripada awal. Di peringkat awal, kesakitan masih boleh ditahan, tapi semakin lama sakitnya sukar dikawal.

Lenguh kaki
Bila pinggang sakit, secara tidak langsung kaki pun terasa lenguh. Lebih-lebih lagi jika kantung ketuban sudah pecah. Ketika ini, urutan suami sedikit sebanyak akan membantu menstabilkan emosi isteri untuk menghadapi rasa sakit yang dialami.

Sembelit
Disebabkan gesaan kepala bayi yang melalui saluran peranakan, secara tanpa sengaja ia turut memberi tekanan kepada usus. Lalu, membuatkan perut anda terasa memulas seolah-olah mahu membuang air besar.

Apabila rasa tidak selesa, mungkin ada yang kerap ke tandas. Pastikan isteri ada peneman kerana ia adalah salah satu tanda hampir bersalin.
 Seram sejuk
Kontraksi bersalin bukanlah sesuatu yang dibuat-buat. Rasa sakit yang dialami boleh menyebabkan isteri menggigil dan  berpeluh.

Tambahan pula, kesakitan itu tidak dapat dijangka tempohnya. Ada yang cepat bukaan rahimnya dan dapat segera mengeluarkan bayi. Ada juga yang terpaksa menahan sakit berjam-jam sebelum bayi dilahirkan.
SUAMI PERLU BANTU!
Benar, suami tidak dapat memindahkan rasa sakit kontraksi kepada dirinya namun ada beberapa perkara yang boleh diuat bagi membantu si isteri merasa sedikit tenang. Pa&Ma senaraikan beberapa perkara yang boleh anda buat, untuk sekurang-kurangnya mengurangkan rasa sakit kontraksi:
1. Sebagai peneman, anda perlu TENANG. Sewaktu sakit, isteri cenderung untuk terlalu berfikir. JAdi sebagai suami, anda harus berlagak tenang dan pujuk mereka untuk terus bertahan mengharungi sakit kontraksi.
2. Urutlah mana-mana bahagian tubuh isteri seperti pinggang, bahu atau di mana sahaja yang isteri rasa tidak selesa. Selain itu, anda juga boleh menggunakan tuam panas untuk melegakan kelenguhan yang isteri alami. Elakkan bahagian abdomen dan perut ketika menuam ya!
3. galakkan isteri untuk bernafas secara beritma dan dalam. Pernafasan begini dapat membantu mengurangkan rasa kontraksi yang dialaminya.
4. Selain memegang tangannya, anda boleh bantu isteri untuk bertenang dengan membelai ubun-ubun atau memeluk si isteri. Selain memberi kelegaan, cara ini dapat merembeskan hormon endorfin dan oksitoksin yang membuatkan ibu gembira dan bersedia untuk melalui proses kelahiran.
Artikel Menarik: [Banyakkan Berdoa, Lancarkan Proses Bersalin. Ustaz Azhar Kongsikan Bacaan Untuk Ibu ‘Tunggu Masa’]
5. Berbual dengan isteri dan cuba untuk penuhi permintaannya. Biasanya, pada waktu ini isteri akan selalu dahaga dan minta air masak untuk diminum. Pastikan juga anda bersedia dengan stok snek sihat untuk membekalkan tenaga kepada isteri.
6. Anda boleh bacakan ayat-ayat Al-Quran atau berzekir bersamanya. Proses ini umpama meditasi yang bukan sahaja memberi ketenangan tetapi membuatkan si isteri terlupa yang dia sedang mengalami kontraksi.
The post Sakit Kontraksi Memang Tak Boleh Kongsi, Tapi Rajin-Rajinlah Manjakan Isteri, Mudahkan Dia Bersalin appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/sakit-kontraksi-memang-tak-boleh-kongsi-tapi-rajin-rajinlah-manjakan-isteri-mudahkan-dia-bersalin/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Tak Selesa Senak Dan Sakit Tapi Mak Ayah Tak Perasan Angin Pasang Boleh Undang Bahaya

Anak Tak Selesa Senak Dan Sakit Tapi Mak Ayah Tak Perasan Angin Pasang Boleh Undang Bahaya

papar berkaitan - pada 15/9/2019 - jumlah : 465 hits
Masalah angin pasang yang sering terjadi kepada anak kecil kita selalu dipandang ringan oleh masyarakat Hakikatnya jika dibiarkan akan menjadi ketidakselesaan kepada kesihatan anak kecil kita Masyarakat kita umumnya menamakan penyakit Ingui...
Asalnya Nak Bersuka Ria Tapi Taman Permainan Boleh Jadi Tempat Bahaya Untuk Anak

Asalnya Nak Bersuka Ria Tapi Taman Permainan Boleh Jadi Tempat Bahaya Untuk Anak

papar berkaitan - pada 9/9/2019 - jumlah : 319 hits
Taman permainan merupakan satu keseronokan untuk kanak kanak tapi bukan kepada ibu bapa kerana menurut mereka taman permainan boleh mengundang bahaya Penting untuk ibu bapa memastikan peralatan dan permukaan yang tidak sesuai serta perlakua...
Jangan Terlalu Salahkan Isteri Jika Tak Boleh Hamil Mungkin Suami Yang Jadi Punca

Jangan Terlalu Salahkan Isteri Jika Tak Boleh Hamil Mungkin Suami Yang Jadi Punca

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 305 hits
Untuk dapatkan anak bukan satu perkara mudah Ia merupakan rezeki yang diberikan oleh Sang Pencipta Ya mesti ramai di kalangan pasangan suami isteri yang terasa hati dengan mulut puaka orang sekeliling Ramai pasangan suami isteri di luar san...
Amalkan Formula 30 60 5 5 Gaji Cuma Rm2500 Tapi Boleh Simpan Rm750 Sebulan Ini Rahsianya Yang Ramai Mesti Nak Cuba

Amalkan Formula 30 60 5 5 Gaji Cuma Rm2500 Tapi Boleh Simpan Rm750 Sebulan Ini Rahsianya Yang Ramai Mesti Nak Cuba

papar berkaitan - pada 5/9/2019 - jumlah : 449 hits
Ramai mengeluh gaji sering takcukup Orang yang bergaji Rm2k 5k cakap tak cukup Gaji 10k pun cakap tak cukup Apa lagi yang gaji lagi rendah dari tu Tapi sebenarnya semua ini ada jalan penyelesaian dan kena guna formula yang betul Paling best...
Dia Okay Tapi Tiba Tiba Boleh Berubah Zynakal Sah Hidap Penyakit Mental Kini Ditahan Di Wad Hkl

Dia Okay Tapi Tiba Tiba Boleh Berubah Zynakal Sah Hidap Penyakit Mental Kini Ditahan Di Wad Hkl

papar berkaitan - pada 2/9/2019 - jumlah : 620 hits
Baru baru ini kita dikejutkan apabila penyanyi dan komposer Zynakal didenda kerana mencekik seorang pekerja stesen minyak dan ramai yang mendakwa dia di bawah pengaruh dadah BACA Rupa rupanya tindakan Zynakal itu berkait rapat dengan masala...
Pak Habibie Boleh Pergi Tapi Hasil Kerjanya Tetap Terpatri Di Dalam Hati

Pak Habibie Boleh Pergi Tapi Hasil Kerjanya Tetap Terpatri Di Dalam Hati

papar berkaitan - pada 12/9/2019 - jumlah : 206 hits
Toni mengingat ketika Habibie mengawal proses reformasi pada tahun 1998 1999 Selain itu Habibie juga telah memberikan kebebasan informasi bagi pers pada masa pemerintahannya
Azmin Boleh Hadir Majlis Ppbm Tapi Mesyuarat Parti Sendiri Tidak Boleh Pula

Azmin Boleh Hadir Majlis Ppbm Tapi Mesyuarat Parti Sendiri Tidak Boleh Pula

papar berkaitan - pada 17/9/2019 - jumlah : 265 hits
Azmin hadir majlis BERSATU bukan satu masalah Anwar Kehadiran Timbalan Presiden PKR Datuk Seri Mohamed Azmin Ali pada program anjuran Parti Pribumi Bersatu Malaysia baru baru ini menimbulkan pelbagai persoalan mengenai kesetiaannya terhadap...
Mula Mula Dapat Gambar Scan Memang Rasa Down Tapi Saya Kena Ready Mental Fizikal

Mula Mula Dapat Gambar Scan Memang Rasa Down Tapi Saya Kena Ready Mental Fizikal

papar berkaitan - pada 7/9/2019 - jumlah : 418 hits
Setiap anak adalah anugerah tidak ternilai buat ibu dan ayah Menerima berita anak dalam kandungan mengalami klef bibir dan lelangit ibu ini tidak berputus harap Wajihah Hassan ibu kepada Khadeeja Sofia yang mengalami unilateral cleft lips i...
Isteri Kalau Hamil Memang Kena Jaga Lebih Sikit Untung Amyra Rosli Suami Sediakan Pembantu Peribadi Untuk Jaga Dirinya

Isteri Kalau Hamil Memang Kena Jaga Lebih Sikit Untung Amyra Rosli Suami Sediakan Pembantu Peribadi Untuk Jaga Dirinya

papar berkaitan - pada 18/9/2019 - jumlah : 539 hits
Untungnya Amyra Rosli bila dilayan bagai menatang minyak yang penuh oleh suami tercinta kerana risaukan keadaan Amyra yang sedang hamil dan dalam masa yang sama sibuk melakukan penggambaran drama terbaru berjudul Cemburu Seorang Wanita Amar...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Effective Market Research On A Budget

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Kerana Rasuah Rm100 Pekebun Kena Denda Rm10 000



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Buasir Otak Tv Buang 4 Huruf Belakang Jadi Jenama Telefon Be Like

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Menangkan Jackpot Di Game Jekpot88 Di Berbagai Permainan

Tukar Lesen Memandu Malaysia Ke Lesen Nsw Australia