Mula Mula Dapat Gambar Scan Memang Rasa Down Tapi Saya Kena Ready Mental Fizikal


Setiap anak adalah anugerah tidak ternilai buat ibu dan ayah. Menerima berita anak dalam kandungan mengalami klef bibir dan lelangit, ibu ini tidak berputus harap.
Wajihah Hassan, ibu kepada Khadeeja Sofia yang mengalami unilateral cleft lips ini wajar dijadikan motivasi kepada ibu-ibu lain. Dia yang sentiasa positif tidak membenarkan rasa ‘down’ berlama-lama terus membuat persediaan mental, fizikal dan terus berdoa tanpa putus asa.

“Dapat gambar first scan deeja masa 26 weeks sebab masa 22 weeks tu dia tutup muka tak nak tunjuk. Tapi doc yang checkup saya tu dia memang specialist. Even 2D dia dah boleh nampak. Siapa ingat saya pernah upload gambar scan ni dulu tapi dikaburkan
MULA-MULA RASA DOWN & MENANGIS
“Masa ni rasa seram sejuk, menangis, down. Saya col umi, col mak mertua. Kalau tengok gambar scan tu memang sampai ke dalam hidung. Dalam hati saya rasa kesian kat dia..tambah2 tahu baby girl. Terus terfikir macam mana lah dia nanti,” kata Wajihah.
IMBASAN KEDUA JELAS BILATERAL CLEFT
Imbasan kali kedua lebih jelas menunjukkan bayi dalam kandungan mengalami klef bibir dan lelangit. Wajihah dan suami mula membuat pembacaan untuk persediaan mental.
“Gambar scan kedua yang lagi jelas masa buat details scan kat **** nak tengok palate. Masa tu dah 32 weeks. Sangat clear menunjukkan Deeja bilateral cleft. Saya redha dah macam mana pun dia keluar. Nak tak nak saya memang kena ready mental fizikal.
“Tiap kali google pasal baby bilateral cleft lips memang saya menangis. Suami siap cari info daripada A sampai Z pasal ni. Persediaan rapi katanya .”
Artikel berkaitan: Klef Bibir & Lelangit Boleh Berlaku Seawal 4-8 Minggu Kandungan. Tiada Kaitan Mitos Bukan-Bukan
DOA DIKIRIM AGAR ADA KEAJAIBAN
Tidak hanya terus berserah dan rasa berputus asa, ibu ini berdoa dan terus meminta kepada Yang Esa agar keajaiban berlaku.
“Sebelum tu memang saya tiap hari solat hajat, doa, kirim doa kepada sesiapa yang g umrah termasuk umi abah saya dengan harapan semoga ada keajaiban baby lahir normal.”
View this post on Instagram
Almost 2 months sejak daripada fasa deeja kritikal. Satu pun tak terlepas daripada ingatan. Andai terlewat beberapa minit sahaja petang itu, pasti tak dapat lagi melihat wajah anak istimewa ini. Peluang kedua untuk mommy ayah muhasabahkan diri. Setiap ujian itu nikmat yang jarang dilihat dengan mata hati. Selalu ingat ujian itu musibah sedangkan ia salah satu bentuk untuk kita dekatkan diri dengan Allah. Paling terkesan bila antibiotik yang perlu on dua minggu tapi hanya settle dalam seminggu. Ya, Allah beri ujian dalam nikmat. Baiknya Allah bagi 'diskaun' Doa dan solat hajatlah tanpa henti walau sekecil mana pun ujian yang menimpa. Pasti Allah berikan jalan. Ujian dik deeja tak sehebat yang lain tapi cukup membuatkan jantung saya ngan suami terhenti untuk seketika bila tau keadaannya waktu itu. Jangan main dengan baby yang kena demam batuk. Tambah2 musim raya ni..jaga. Biar kedekut anak, biar apa orang nak kata. Yang penting anak kita sihat. Bila tengok deeja, teringat adik Ainul Mardhiah. Moga adik Ainul cepat sembuh daripada kanser mulut . #throwbackdeeja #IamKhadeejaSofia
A post shared by WAJIHAH HASSAN (@ukhti_wajihah) on May 22, 2019 at 7:57am PDT

ALLAH MENDENGAR DOA HAMBA-NYA
Ibu ini bersyukur atas rahmat Allah dan keberkatan doa. Bayi yang dilahirkan bukanlah bilateral cleft tetapi unilateral cleft lips di mana klef yang wujud pada sebelah sahaja.
“Allah dengar doa saya. Saya nak deeja normal tanpa sebarang cleft tapi Allah beri juga baby unilateral cleft lips. Baiknya Allah, no more bilateral macam gambar scan.
“Palate pun tak full. Masih ada sambungan cuma anak tekak Deeja kena sekali. Terbahagi dua,”kata ibu dua anak ini.

TERINGAT MASA DOKTOR MULA-MULA LETAK ATAS DADA
“Yeah! Ini lah Khadeeja Sofia. Anak yang saya paling tak sabar nak lihat. Anak yang saya paling excited beli itu ini untuk persediaan dia lahir sebab masa si kakak business baru nak berkembang.
Ibu ini juga mengimbau kembai saat kelahiran Khadeeja. Saat dikeluarkan dari rahim, tubuh si kecil ini diletakkan atas dadanya. Tak semena-mena air mata sebak menitis melihat bayinya sedang menghisap jari.
“Teringat bila keluar perut doc letak atas dada, dia dah duk hisap jari. Mengalir air mata saya tengok dia..she is cute enough. Rasa nak peluk jer,” kata usahawan muslimah ini.

UJIAN INI MENGUATKAN
Sesungguhnya setiap ujian terselit hikmah. Allah Maha Berkuasa memberikan ujian kepada insan yang mampu melaluinya. Wajihah mengakui ujian ini tidak melemahkannya malah menguatkan dirinya.
“Yang pasti, ujian tu datang bukan untuk melemahkan tapi menguatkan. Tidak ada benda yang Allah atur ni membawa kemudaratan pada diri selagi mana hati redha dan ikhlas dengan apa yang berlaku.

“I love u sayang. 6 bulan pertama dah nak habis. Struggle pula untuk next phase. Mommy simpan sini semua untuk kenangan selepas operation nanti.
You are so perfect for me #IamKhadeejaSofia #babycleftlipandpalate
View this post on Instagram
Dapat gambar first scan deeja masa 26 weeks sebab masa 22 weeks tu dia tutup muka tak nak tunjuk. Tapi doc yang checkup saya tu dia memang specialist. Even 2D dia dah boleh nampak. Siapa ingat saya pernah upload gambar scan ni dulu tapi dikaburkan Masa ni rasa seram sejuk, menangis, down. Saya col umi, col mak mertua. Kalau tengok gambar scan tu memang sampai ke dalam hidung. Dalam hati saya rasa kesian kat dia..tambah2 tahu baby girl. Terus terfikir macam mana lah dia nanti. Gambar scan kedua yang lagi jelas masa buat details scan kat PPUM nak tengok palate. Masa tu dah 32 weeks. Sangat clear menunjukkan deeja bilateral cleft. Saya redha dah macam mana pun dia keluar. Nak tak nak saya memang kena ready mental fizikal. Tiap kali google pasal baby bilateral cleft lips memang saya menangis. Suami siap cari info daripada A sampai Z pasal ni. Persediaan rapi katanya Sebelum tu memang saya tiap hari solat hajat, doa, kirim doa kepada sesiapa yang g umrah termasuk umi abah saya dengan harapan semoga ada keajaiban baby lahir normal. Allah dengar doa saya. Saya nak deeja normal tanpa sebarang cleft tapi Allah beri juga baby unilateral cleft lips. Baiknya Allah, no more bilateral macam gambar scan. Palate pun tak full. Masih ada sambungan cuma anak tekak deeja kena sekali. Terbahagi dua. Yeah! Ini lah Khadeeja Sofia. Anak yang saya paling tak sabar nak lihat. Anak yang saya paling excited beli itu ini untuk persediaan dia lahir sebab masa si kakak business baru nak berkembang. Teringat bila keluar perut doc letak atas dada, dia dah duk hisap jari. Mengalir air mata saya tengok dia..she is cute enough. Rasa nak peluk jer. Yang pasti, ujian tu datang bukan untuk melemahkan tapi menguatkan. Tidak ada benda yang Allah atur ni membawa kemudaratan pada diri selagi mana hati redha dan ikhlas dengan apa yang berlaku. I love u sayang. 6 bulan pertama dah nak habis. Struggle pula untuk next phase. Mommy simpan sini semua untuk kenangan selepas operation nanti. You are so perfect for me #IamKhadeejaSofia #babycleftlipandpalate
A post shared by WAJIHAH HASSAN (@ukhti_wajihah) on Sep 3, 2019 at 2:08am PDT

Sumber: ukhti_wajihah
The post Mula-Mula Dapat Gambar Scan Memang Rasa Down, Tapi Saya Kena Ready Mental Fizikal appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/mula-mula-dapat-gambar-scan-memang-rasa-down-tapi-saya-kena-ready-mental-fizikal/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Zynakal Memang Ada Masalah Mental

Zynakal Memang Ada Masalah Mental

papar berkaitan - pada 3/9/2019 - jumlah : 854 hits
Zynakal Memang Ada Masalah Mental Tiba tiba sahaja nama penyanyi Zynakal menjadi sebutan di media media sosial Tapi kenal kah anda dengan Zynakal Pasti kurang kenal kan Zynakal Memang Ada Masalah Mental Tetapi apabila kita sebut sahaja pasa...
Menu Di Boat Noodle Ini Memang Mengundang Rasa Lapar

Menu Di Boat Noodle Ini Memang Mengundang Rasa Lapar

papar berkaitan - pada 30/8/2019 - jumlah : 352 hits
Siapa yang pernah makan di Boat Noodle mesti tahu macam mana best hidangan yang ada di sini Walaupun hidangan mereka nampak macam simple je tapi ramai yang berulang kali akan datang ke sini semula sebab sedap Baru baru ini kami sempat ke Bo...
No Make Up No Pelamin Jurugambar Kongsi Majlis Kahwin Paling Simple Tapi Mewah Dengan Rasa Cinta

No Make Up No Pelamin Jurugambar Kongsi Majlis Kahwin Paling Simple Tapi Mewah Dengan Rasa Cinta

papar berkaitan - pada 7/9/2019 - jumlah : 660 hits
Bila sebut pasal majlis perkahwinan pasti ada yang pening memikirkan tentang kos majlis yang tinggi untuk para tetamu datang melihat kecantikan keseluruhan majlis Majlis perkahwinan merupakan satu majlis yang akan dikenanh sepanjang hayat o...
Memang Mesra Sebelum Ini Tapi Tak Pernah Bersentuhan

Memang Mesra Sebelum Ini Tapi Tak Pernah Bersentuhan

papar berkaitan - pada 4/9/2019 - jumlah : 205 hits
Hangat nama Ardell Aryana dan Nadzmi Adhwa diperkatakan kebalakangan ini apalagi sejak video tangan menggigil ketika cincin disarungkan Biarpun sudah beberapa hari The post appeared first on
Resepi Nasi Ayam Yang Biasa Tapi Rasa Luar Biasa Bagi Tekak Aku Lah Hehh

Resepi Nasi Ayam Yang Biasa Tapi Rasa Luar Biasa Bagi Tekak Aku Lah Hehh

papar berkaitan - pada 6/9/2019 - jumlah : 395 hits
Resepi nasi ayam ada pelbagai cara Sudah banyak cara aku buat cara yang inilah yang paling sedap bagi aku rasanya Tak jauh beza pun juga Cuma aku nak kongsi resepi nasi ayam ini untuk tatapan dan pengetahuan aku dan anak anak pada kemudian ...
Orang Melayu Memang Baik Tapi Kini Sudah Penat

Orang Melayu Memang Baik Tapi Kini Sudah Penat

papar berkaitan - pada 7/9/2019 - jumlah : 313 hits
1 Masa pergi solat Jumaat tadi aku perasan di tempat letak kereta masjid ada amoi tengah sibuk berjalan sana sini untuk letak pamphlet jual kondominium kat cermin kereta 2 Kagum aku dengan kegigihan beliau berani masuk ke tempat ibadah agam...
Memang Badan Nak Pakai Lama Tapi Tak Guna Berpantang Ketat 44 Hari Kalau

Memang Badan Nak Pakai Lama Tapi Tak Guna Berpantang Ketat 44 Hari Kalau

papar berkaitan - pada 28/8/2019 - jumlah : 416 hits
Berpantang lazimnya dilakukan ibu ibu selepas bersalin bagi menjamin kesihatan diri Tidak dinafikan ia memberikan manfaat kepada tubuh emosi ibu Namun amalan pantang esktrem boleh menyusahkan ibu Terpaksa mengehadkan jenis makanan dan menga...
Kesan Melancong Terhadap Kesihatan Mental Dan Fizikal

Kesan Melancong Terhadap Kesihatan Mental Dan Fizikal

papar berkaitan - pada 7/9/2019 - jumlah : 947 hits
Kesan melancong terhadap kesihatan mental dan fizikal Aku rasa Kementerian Kesihatan Malaysia pandai menggunakan pengaruh twitter Banyak twit yang bermanfaat tetapi oleh kerana ruggedmom com ini blog travel so kita ambil yang berkaitan saha...
Hujan Setelah Kemarau Panjang Memang Melegakan Tapi Ternyata Hujan Pertama Ini Menyimpan Bahaya Lo

Hujan Setelah Kemarau Panjang Memang Melegakan Tapi Ternyata Hujan Pertama Ini Menyimpan Bahaya Lo

papar berkaitan - pada 28/8/2019 - jumlah : 225 hits
Hujan dilaporkan mulai terjadi di sejumlah daerah Tapi hati hati karena hujan pertama justru berbahaya
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Continuous Learning



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kopi Surat Cinta Kota Damansara

8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega