Saintis Tegaskan Risiko Minimum Wolbachia Untuk Kawal Denggi Jakarta




Ketika pihak berkuasa kesihatan melancarkan program pelepasan telur nyamuk yang dijangkiti Wolbachia di Jakarta Barat untuk mengatasi wabak denggi, pakar-pakar sekali lagi menegaskan bahawa teknologi ini selamat. Berdasarkan kajian yang ada, tiada risiko besar kepada manusia atau alam sekitar.
Baru-baru ini, pada Jumaat lepas, pemerintah Jakarta telah melaksanakan program yang melepaskan ribuan larva nyamuk yang dijangkiti bakteria Wolbachia di kawasan Kembangan, Jakarta Barat. Hampir 1,200 rumah telah dipilih untuk menerima baldi yang dipenuhi dengan telur dan larva nyamuk ini, dengan harapan larva itu akan menetas menjadi nyamuk dewasa.
Bakteria Wolbachia terdapat dalam 60% spesies serangga, tetapi tidak dalam spesies Aedes aegypti, yang merupakan pembawa virus denggi. Apabila nyamuk ini dijangkiti Wolbachia, bakteria tersebut mengurangkan kemampuan virus denggi, ini sekaligus mengurangkan risiko nyamuk menyebarkan penyakit kepada kita.
Jadi, bagaimana ia berfungsi? Apabila nyamuk jantan yang dijangkiti Wolbachia mengawan dengan betina yang tidak dijangkiti, telur yang dihasilkan tidak akan menetas. Jika nyamuk betina atau kedua-duanya (jantan dan betina) membawa Wolbachia, larva mereka juga akan membawa bakteria tersebut, yang akhirnya menghasilkan nyamuk dewasa yang tidak dapat menyebarkan virus denggi.
Kawasan Kembangan dipilih kerana mencatatkan kes denggi yang tinggi, iaitu 54.1 kes bagi setiap 100,000 orang pada tahun 2023 menurut Agensi Kesihatan Jakarta. Jakarta Barat juga mencatatkan jumlah pesakit denggi yang tertinggi dengan 799 kes pada bulan April, tetapi bilangan itu menurun kepada angka dua digit pada bulan September.
“Kawasan Kembangan mempunyai kepadatan penduduk yang tinggi dan penduduknya sentiasa bekerja sama. Oleh itu, mereka memang terbuka untuk program pelepasan nyamuk Aedes aegypti yang dijangkiti Wolbachia ini,” kata Wali Kota Jakarta Barat, Uus Kuswanto dalam satu kenyataan pada hari Jumaat.

Setiap Isnin, Rabu dan Jumaat pagi. Dihantar terus ke peti masuk anda tiga kali seminggu, pengumpulan ini memberikan gambaran ringkas tentang isu-isu penting yang berlaku, merangkumi pelbagai topik dari politik ke budaya dan masyarakat.
terima kasih kerana mendaftar untuk surat berita kami! Sila semak emel anda untuk pengesahan langganan surat berita.
View More Newsletter
Seorang petugas kesihatan menunjukkan baldi yang dipenuhi larva nyamuk Aedes aegypti yang mengandungi bakteria Wolbachia di daerah Kembangan, Jakarta Barat, pada 4 Okt. Pentadbiran Jakarta sedang melepaskan telur nyamuk yang dijangkiti Wolbachia untuk mengawal penyebaran denggi di bandar ini. (Antara/Rivan Awal Lingga)


Source link
The post Saintis Tegaskan Risiko Minimum Wolbachia untuk Kawal Denggi – Jakarta appeared first on Edisi Viral Plus.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://plus.edisiviral.com/saintis-tegaskan-risiko-minimum-wolbachia-untuk-kawal-denggi-jakarta/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pahang Mencatatkan L Ima Kematian Akibat Wabak Denggi Kedua Tertinggi Dalam Negara Tahun Ini

Pahang Mencatatkan L Ima Kematian Akibat Wabak Denggi Kedua Tertinggi Dalam Negara Tahun Ini

papar berkaitan - pada 3/10/2024 - jumlah : 83 hits
KUANTAN Pahang mencatatkan lima kematian akibat wabak demam denggi sepanjang tahun ini berbanding tahun lalu yang merekodkan satu kematian Exco Kerja Raya Pengangkutan dan Kesihatan Datuk Razali Kassim berkata peningkatan 400 peratus itu me...
3 Idea Menu Sihat Untuk Kurangkan Risiko Sakit Jantung

3 Idea Menu Sihat Untuk Kurangkan Risiko Sakit Jantung

papar berkaitan - pada 23/9/2024 - jumlah : 92 hits
Jantung adalah organ yang berfungsi untuk mengepam darah ke seluruh badan Ia terdiri daripada empat ruang iaitu dua atrium dan dua ventrikel Jantung memainkan peranan penting dalam sistem peredaran darah mengedarkan oksigen dan nutrien ke s...
Hubungan Kualiti Tidur Buruk Dan Demensia Dengan Risiko Kematian

Hubungan Kualiti Tidur Buruk Dan Demensia Dengan Risiko Kematian

papar berkaitan - pada 4/10/2024 - jumlah : 52 hits
Hasil kajian yang diterbitkan dalam jurnal Aging menunjukkan bahawa kualiti tidur yang buruk dikaitkan dengan peningkatan risiko kematian bahkan sebelum mempertimbangkan faktor gaya hidup dan kesihatan Kajian ini juga menyaksikan kemungkina...
Nikmati Kopi Lovns Dengan Cawan Berinsulasi Ais Pertama Dunia

Earth Symphony Green Cirque Fest 2024 A First Of Its Kind Eco Circus Celebrating Sustainability In Southeast Asia

Guangzhou Metro Dan Makan Di Restoran Halal Depan Masjid Huaisheng Guangzhou

Transit Oriented Developments The Way Forward

Telemovie Cik Petir Putrajaya Lakonan Nabila Razali

Zaman Sekarang Rakam Dulu Baru Tolong

12 Waktu Paling Mustajab Untuk Doa Mudah Dikabulkan

Mpox Vaccination Kicks Off In Drc After 859 Deaths This Year


echo '';
Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Mr Hiiragi s Homeroom Yang Diadaptasi Ke Siri Malaysia Kelas Tahanan Cikgu Hiragi

5 Bukti Jelas Bagaimana Teknologi Moden Buat Kita Tak Reti Berfikir

10 Fakta Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Mr Hiiragi s Homeroom Astro Ria Sooka Fakta Yang Ramai Tak Tahu

5 Isu Utama Pelajar Genius Usia Muda Masuk Universiti Awal

Resepi Sup Ayam Thai Paling Menarik dan Senang Dibuat Rasa Sekali Pasti Terpikat


When Is Deepavali 2024 School Holidays

Bersedih Perkara Yang Kamu Tak Boleh Buat Apa Apa Adalah Satu Kebodohan Menipu Diri

Pisang Goreng Pontianak Lezatnya Kuliner Khas Yang Menggugah Selera

Stok Lauk

Rumah Dilempar 9 Botol Molotov Cocktail Awal Pagi 2 Kenderaan Terbakar

Elak Anjur Program Cetus Polemik Gugat Islam Kata Menteri