Saft Tambun


 
SAFT TAMBUN

Part 1

1. Saya pengundi Parlimen Tambun sejak PRU11. Dari mula lagi boleh mengundi, saya pangkah BN. Namun pada PRU14 saya tukar ke PH kerana skandal 1MDB. Sememangnya terbukti ia bukanlah fitnah, kerana Merpati sudah di penjara. 9 hakim bersetuju dia bersalah.

2. Saya bagi undi saya kepada calon Bersatu. Faizal Azumu. Orang muda belia, grad oversea pula. Cakap pun boleh tahan. Confident and made sense. Maka menanglah dia. Lagi saya bangga, MP saya diangkat jadi Menteri Besar pula.

3. Ku sangka panas hingga ke petang, namun hujan di tengah hari. Pelbagai skandal melanda dia. Dari tipu sijil konon dapat ijazah dari luar negara. Hinggalah isu skandal lelong tanah. Pening kita dengar.

4. Isu tak iktiraf hak orang asli, sampai langgar tanah adat mereka. Isu jual tanah lapangan terbang dan ladang kelapa sawit terbesar. Semua bawah kepimpinannya. Perak makin merudum ekonominya.

5. Data TERAJU pada tahun 2021 menunjukkan Perak merupakan negeri kedua dalam Malaysia yang punyai paling banyak masyarakat Melayu B40, selepas Kelantan. Sungguh memalukan. Pelaburan asing di negeri Perak juga merudum dari sebelum ini. Banyak lari ke negeri lain. Ia merudum sejak 10 tahun kebelakangan ini. Dan DS Peja tak baiki semula.

6. Makanya, saya kira itu sebabnya dia dijatuhkan sebagai Menteri Besar. Bukan saja oleh pihak lawan, malah rakan kolisi. Orang UMNO dan DAP tumbangkan melalui undi tidak percaya dalam Dewan Undangan Negeri.

7. Lepas jatuh jadi MB, dia naik jadi Menteri. Terpalit pulak dengan isu masa tengah Covid dia pergi buat iklan mee kari. Langsung tiada empathy. Lepas naik jadi Menteri Belia dan Sukan pula, dia pergi salahkan penyokong bola Malaysia. Bila kita kalah bola Piala Asia.

8. Makanya, pada saya, saya tak nampak apa jasa dia. Asyik buat salah saja. Bila saya pulang ke Tambun, sekali sebulan, saya tak nampak perubahan. Bila tanya kepada ibu bapa dan sedara mara, ramai yang menyampah. Tak nampak pula kerja dia. Datang menjenguk hanya bila nak dekat pilihanraya.

9. Satu yang saya belajar. Lepas ni saya kena tapis dulu calon yang saya nak pangkah. Dulu kita pangkah pakai parti, sekarang kena pangkah calon berkualiti. Mana tahu jadi Menteri, dia jadi Menteri yang baik. Yang bijak dan pandai kemudi negara. Bukan apple polisher sahaja.

10. Lagi satu yang saya sedar, MP yang menipu kelayakan ini kita patut tolak awal2. Tiada SIDDIQ, kerana tak bercakap benar. Tiada AMANAH dan FATHONAH (cerdik) jauh sekali. TABLIGH nya tak ditepati, sampai tak langsung deliver lagi. 4 tahun ini sudah terbukti.

11. Makanya, undi saya TIDAK untuk DS Peja kali ini. Mungkin tidak akan lagi diberi. Kesesalan saya kerana mengundi parti. Lepas ini saya nak pangkah calon berkualiti.

12. Pengundi Tambun ada 3 pilihan lain. Saya kupas lain kali. Yang pasti, jangan undi berdasarkan parti. Kalau calonnya tidak cukup SAFT, confirm tak boleh deliver nanti.

Salam hormat,

Liyana Marzuki

 








Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/11/saft-tambun.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tepukan Gemuruh Di Tambun Tapi Adakah Nyanyian Anwar Ikut Rentak

Tepukan Gemuruh Di Tambun Tapi Adakah Nyanyian Anwar Ikut Rentak

papar berkaitan - pada 28/10/2022 - jumlah : 155 hits
malaysiakini comMenempuh jarak sejauh 62km dan tujuh jam ketua pembangkang Anwar Ibrahim mengakhiri lawatannya di sekitar kawasan parlimen Tambun semalam dengan penuh semangat sambil menyanyikan lagu kegemarannya sejak kebelakangan ini Anwa...
Mat Sabu Calon Pm Ph Jika Anwar Kalah Di Tambun

Mat Sabu Calon Pm Ph Jika Anwar Kalah Di Tambun

papar berkaitan - pada 28/10/2022 - jumlah : 132 hits
Penganalisis politik menjangkakan Timbalan Presiden PKR Rafizi Ramli sebagai calon perdana menteri alternatif Pakatan Harapan sekiranya Anwar Ibrahim tumbang di Parlimen Tambun pada Pilihan Raya Umum ke 15 akan datang Penganalisis politik v...
Sambutan Deepavali Peringkat Parlimen Tambun

Sambutan Deepavali Peringkat Parlimen Tambun

papar berkaitan - pada 28/10/2022 - jumlah : 118 hits
Sambutan Deepavali Peringkat Parlimen Tambun Meraikan majlis sambutan perayaan Deepavali bersama masyarakat Tambun di perkarangan Pusat Khidmat ADUN Hulu Kinta Saya sebut bahawa perayaan ini disambut sebagai tanda atau simbol kemenangan spi...
Pakatan Umno Pas Bersatu Mampu Tamatkan Karier Politik Anwar Di Tambun

Pakatan Umno Pas Bersatu Mampu Tamatkan Karier Politik Anwar Di Tambun

papar berkaitan - pada 28/10/2022 - jumlah : 202 hits
freemalaysiatoday com October 27 2022 12 36 PMMohd Zuhdi Marzuki berkata jika Anwar Ibrahim kalah di Parlimen Tambun ia juga akan menggagalkan usaha DAP untuk menjadikan Perak sebagai negeri ke 4 ditawan PH PETALING JAYA Umno PAS dan Bersat...
Rentasan 1240 Panas Kini Azmin Ali Dedah Punca Sebenar Anwar Ibrahim Lari Ke Parlimen Tambun

Rentasan 1240 Panas Kini Azmin Ali Dedah Punca Sebenar Anwar Ibrahim Lari Ke Parlimen Tambun

papar berkaitan - pada 29/10/2022 - jumlah : 173 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 1240 1 APA ISTIMEWANYA TITIWANGSA 2 PENGUNDI PATUT TOLAK PARTI PEMFITNAH 3 DAP TAMBAH CALON MELAYU DI PARLIMEN 4 LAIN JADI TALI BARUT LAIN YANG DICACI Layari kami untuk mendapat berita dan isu semasa di Malaysia Berit...
Umno Tolak Kerjasama Tewaskan Anwar Di Tambun Laporan

Umno Tolak Kerjasama Tewaskan Anwar Di Tambun Laporan

papar berkaitan - pada 29/10/2022 - jumlah : 174 hits
malaysiakini comDiterbitkan Oct 28 2022 10 02 PMUmno dilaporkan menolak cadangan bekerjasama dengan PAS dan Bersatu di untuk menewaskan Presiden PKR Anwar Ibrahim dan menamatkan kerjaya politiknya Laporan Free Malaysia Today memetik Setiaus...
Ahmad Maslan Perjelas Kenapa Umno Tolak Pelawaan Berpakat Untuk Benam Anwar Ibrahim Di Tambun

Ahmad Maslan Perjelas Kenapa Umno Tolak Pelawaan Berpakat Untuk Benam Anwar Ibrahim Di Tambun

papar berkaitan - pada 30/10/2022 - jumlah : 191 hits
Oleh Adam MalikSuasana politik semakin panas apabila semua parti2 politik mengatur posisi untuk kemenangan pada PRU15 Selain Tun Mahathir yang sedang terdesak untuk mencari tempat berpaut menghadapi PRU15 beberapa parti lain juga sibuk meng...
Anwar Taking A Risk In Not Safe Tambun Says Rafizi

Anwar Taking A Risk In Not Safe Tambun Says Rafizi

papar berkaitan - pada 29/10/2022 - jumlah : 176 hits
The PKR president has moved from Port Dickson where he was elected in 2018 to contest the Tambun seat in Perak PETALING JAYA PKR president Anwar Ibrahim has taken a big risk by contesting the Tambun parliamentary seat his deputy Rafizi Raml...
Umno Tolak Ajakan Pas Bekerjasama Dengan Pn Untuk Mengalahkan Anwar Di Tambun

Umno Tolak Ajakan Pas Bekerjasama Dengan Pn Untuk Mengalahkan Anwar Di Tambun

papar berkaitan - pada 29/10/2022 - jumlah : 161 hits
MalaysiakiniUmno tolak kerjasama tewaskan Anwar di Tambun laporanUmno dilaporkan menolak cadangan bekerjasama dengan PAS dan Bersatu di Tambun untuk menewaskan Presiden PKR Anwar Ibrahim dan menamatkan kerjaya politiknya Laporan Free Malays...
Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Airasia Santan Menu Baru Harga

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Puaka Cuti Semester

Apa Itu Kwsp Akaun 3

Sakit Tekak Yang Amat Sangat

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Lirik Lagu Satu Selamanya Twins