Sabah Meterai Perjanjian Beli Tenaga Elektrik Sarawak


Hajiji (dua kiri) bersama Abdul Nasser (dua kanan) serta tetamu kehormat lain merakamkan gambar kenangan
Tenaga elektrik dari Sarawak akan memacu pembangunan Sabah - Hajiji

KOTA KINABALU: Sabah menerusi syarikat utiliti Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB) membuat perjanjian pada Jumaat untuk mendapatkan bekalan elektrik dari Sarawak.

Buat permulaan, Sabah akan mengimport 30MW untuk jangka masa 15 tahun melalui talian transmisi litar berkembar 275kV sepanjang 31km dari Lawas di Sarawak ke Mengalong di Sabah.

Sambungan itu dijangka bermula pada akhir tahun 2023 setelah pembesaran grid di bawah Agenda Bahagian Utara Sarawak Energy yang menghubungkan Miri dengan bandar-bandar di utara Limbang dan Lawas di Sarawak.

SESB menandatangani perjanjian itu dengan anak syarikat Sarawak Energy Berhad (SEB), Syarikat SESCO Berhad.

Menyaksikan majlis menandatangani perjanjian Sabah-Sarawak Power Exchange Agreement dan Perjanjian Sambungtara secara maya di sini pada Jumaat.

Sekitar Majlis memeterai perjanjian beli bekalan elektrik Sarawak Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata, kerajaan negeri menyambut baik inisiatif itu kerana ia akan meningkatkan sistem pembekalan elektrik di Sabah.

“Usaha ini akan membantu memacu pembangunan Sabah seperti yang digariskan dalam pelan pembangunan lima tahun, Hala Tuju Sabah Maju Jaya (SMJ) yang dilancarkan pada awal tahun ini.

“Ini kerana bekalan elektrik yang stabil amat penting untuk menjayakan agenda pembangunan SMJ yang berpaksikan kepada tiga teras utama iaitu Pertanian, Perindustrian dan Pelancongan,” katanya di Pusat Pentadbiran Negeri Sabah (PPNS) di sini hari ini.

Perjanjian itu akan menjadi langkah permulaan yang penting ke arah merealisasikan visi bersama (Common Goal) BIMP-EAGA iaitu untuk menghubungkan infrastruktur di antara negara-negara ASEAN dengan pembinaan Asean Power Grid (APG) yang secara langsung akan memperbaiki tahap ekonomi negara-negara terlibat.

Hajiji berkata, pembekalan elektrik yang lebih stabil secara langsung akan meningkatkan pelaburan dari dalam dan luar negara dan menyokong pertumbuhan sektor perindustrian pengilangan serta hiliran di samping membuka peluang pekerjaan dalam sektor industri berat dan ringan.

Lebih penting lagi katanya, ia akan memperbaiki tahap sosio-ekonomi terutama di kawasan luar bandar.

Hajiji berkata, perjanjian itu sesuai dengan visi SESB untuk menjadi sebuah syarikat tenaga yang efektif, berwibawa dan pemangkin kepada pembangunan Sabah.

“Justeru dalam persekitaran industri tenaga yang semakin mencabar dan harapan pengguna yang semakin tinggi untuk mendapatkan perkhidmatan yang berdaya harap, usaha-usaha seperti ini adalah sesuatu yang amat penting kepada SESB.

“Menerusi perjanjian ini, kerajaan negeri berharap hubungan yang lebih erat antara negeri Sabah dan Sarawak serta lebih banyak kerjasama menyusul untuk kebaikan dan faedah bersama kedua-dua kerajaan negeri serta rakyatnya,” katanya.

Perjanjian itu ditandatangani oleh Ketua Pegawai Eksekutif SESB, Datuk Ir. Abdul Nasser Abdul Wahid dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan SEB, Datuk Sharbini Suhaili yang mewakili Syarikat SESCO Berhad.

Majlis secara maya itu turut disaksikan oleh Ketua Menteri Sarawak, Datuk Patinggi (Dr) Abang Abdul Rahman Zohari Abang Openg dari Wisma Bapa Malaysia Petra Jaya di Kuching.

Yang turut hadir menerusi Zoom ialah Pengerusi Tenaga Nasional Berhad/SESB, Datuk Seri Mahdzir Khalid; Ketua Pegawai Eksekutif TNB, Datuk Baharin Din dan Pengerusi SEB, Datuk Amar Abdul Hamed Sepawi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sabahup2date.blogspot.com/2021/08/sabah-meterai-perjanjian-beli-tenaga.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Qhazanah Sabah Bakal Beli 250 000 Dos Vaksin Daripada Pharmaniaga

Qhazanah Sabah Bakal Beli 250 000 Dos Vaksin Daripada Pharmaniaga

papar berkaitan - pada 8/8/2021 - jumlah : 245 hits
Pengarah Eksekutif WH Medicare Rudy Jalgul dan Pengarah Urusan Kumpulan Pharmaniaga Berhad Zulkarnain Md Eusope bertukar tukar dokumen selepas menandatangani perjanjian pebelian vaksin Turut hadir Masidi Manjun dan Salleh Said Keruak KOTA K...
Beli Pisang Tanpa Penjual Di Sabah Power Macam Vending Machine

Beli Pisang Tanpa Penjual Di Sabah Power Macam Vending Machine

papar berkaitan - pada 28/7/2021 - jumlah : 193 hits
Perkongsian dari rakaman Video si Tumatik ini telah meraih lebih 3 4 juta tontonan dan 177 ribu likes Kebiasaannya jika di kedai atau gerai yang menjual pastinya akan ada penjual Menjual dengan melayan pelanggan dan menerima wang adalah tug...
Pemimpin Politik Sabah Sarawak Tiba Di Perdana Putra

Pemimpin Politik Sabah Sarawak Tiba Di Perdana Putra

papar berkaitan - pada 12/8/2021 - jumlah : 329 hits
Kenderaan yang membawa Ketua Menteri Sarawak yang juga Pengerusi Gabungan Parti Sarawak Datuk Patinggi Abang Johari Abang Tun Openg tiba di Bangunan Perdana Putra hari ini untuk mengadakan pertemuan bersama Perdana Menteri Foto Bernama Muhy...
Syarikat Swasta Di Sabah Dibenar Beli Vaksin Untuk Pekerja

Syarikat Swasta Di Sabah Dibenar Beli Vaksin Untuk Pekerja

papar berkaitan - pada 31/7/2021 - jumlah : 305 hits
Syarikat swasta dan sektor perindustrian boleh membeli vaksin Pfizer Sinovac dan Astrazeneca untuk pekerja mereka Sabah benar syarikat swasta beli vaksin sendiri KOTA KINABALU Kerajaan Sabah kini membenarkan syarikat swasta dan sektor perin...
Sabah Sarawak Govts Playing Safe Amid Constitutional Crisis Say Analysts

Sabah Sarawak Govts Playing Safe Amid Constitutional Crisis Say Analysts

papar berkaitan - pada 31/7/2021 - jumlah : 208 hits
The Dewan Rakyat was told on Monday that all the emergency ordinances had been revoked as of July 21 a move that took MPs and the rakyat by surprise KOTA KINABALU A political analyst says the Sabah and Sarawak governments are playing it saf...
Sabah Akan Beli Vaksin Sendiri Kata Masidi

Sabah Akan Beli Vaksin Sendiri Kata Masidi

papar berkaitan - pada 12/8/2021 - jumlah : 243 hits
Masidi ketika hadir menyambut ketibaan kumpulan pertama vaksin COVID 19 Pfizer BioNTech untuk Sabah di Terminal 2 Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu pada Februari lalu KOTA KINABALU Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Masidi Ma...
Harga Roadtax Jpj 2021 Semakan Cukai Jalan Semenanjung Sabah Sarawak

Harga Roadtax Jpj 2021 Semakan Cukai Jalan Semenanjung Sabah Sarawak

papar berkaitan - pada 8/8/2021 - jumlah : 1059 hits
HARGA ROADTAX JPJ 2021 SEMAKAN CUKAI JALAN SEMENANJUNG SABAH SARAWAK Setelah memperbaharui insurans kenderaan sudah tentu anda ingin mengetahui kadar cukai jalan yang perlu di bayar Disini kami kongsikan harga Roadtax 2021 untuk rujukan and...
Sabah Electricity Sarawak Energy Seal Power Exchange Interconnection Agreements

Sabah Electricity Sarawak Energy Seal Power Exchange Interconnection Agreements

papar berkaitan - pada 6/8/2021 - jumlah : 280 hits
Sabah Electricity Sdn Bhd and Syarikat Sesco Bhd a subsidiary of Sarawak Energy today signed a power exchange agreement and an interconnection agreement marking a historic milestone in materialising the Borneo Grid and the wider Asean Power...
Beli Sokongan Kulasegaran Setiausaha Sulit Bakal Dipanggil Sprm

Beli Sokongan Kulasegaran Setiausaha Sulit Bakal Dipanggil Sprm

papar berkaitan - pada 9/8/2021 - jumlah : 159 hits
bebasnews myBy 09 08 2021IPOH Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Perak akan memanggil Ahli Parlimen Ipoh Barat M Kulasegaran dalam masa terdekat untuk membantu siasatan berhubung pendedahannya mengenai tawaran wang RM30 juta dan jawatan...
Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Absolute Power Corrupts Absolutely

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

Pas Quashing Of Zafrul S Affidavit Raises Concerns About Govt S Integrity



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Bella Astillah Feat Didi Astillah Bermanja Manja Chord

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Moto Distracto Steady Garage Customizes The New Honda Motocompacto

Udon Noodle Soup

Beli Hadiah Untuk Ibu Tanpa Rasa Terbeban Siap Dapat Diskaun Boleh Bayar Kemudian Guna Je Aplikasi Best Ni