Sabah Fc Perlu Bangkit Dari Sindrom Kekalahan Memalukan


Kekalahan memalukan Sabah FC yang tewas 0-3 kepada Penang FC pada malam Ahad lepas menonjolkan kelemahan skuad itu.
Kekalahan memalukan tonjol kelemahan Sabah FC

Dengan kehadiran semua pemain berpengalaman dalam kesebelasan utama, ia masih gagal membantu pasukan mencatatkan kemenangan pertama dalam 7 perlawanan.

Sabah FC perlu bangkit daripada kemelut kekalahan selepas mengalami kekalahan 3-0 kepada Penang FC 3-2 pada pusingan kedua Liga Super di Stadium Likas, malam tadi.

Dengan kekalahan itu, Sabah FC kekal tanpa kemenangan sepanjang tujuh perlawanan yang dilaluinya. Ia hanya mampu seri dalam tiga perlawanan dan tewas dalam empat lagi perlawanan.

Situasi tersebut menimbulkan persoalan, apa sudah yang berlaku dalam pasukan, yang mungkin memaksa ketua jurulatih Kurniawan Dwi Yulianto mencari strategi baharu bagi memantapkan pasukan agar lebih berdaya saing menghadapi lawan.

Sekali pun menurunkan kesebelasan utama dengan kehadiran lima pemain import dalam perlawanan dengan Penang FC di halaman sendiri menyebabkan pemain utama terbabit harus dipertanggungjawabkan dengan kekalahan besar itu.

Mereka melakukan permulaan dengan agak baik dan pemain veteran Amri Yahya mempunyai terbaik untuk menghasilkan gol pada minit ke-30 separuh masa pertama namun tandukannya sekadar mengenai palang gol lawan.

AKSI: Salah satu babak menyaksikan Josip Ivancic cuba menyaingi penjaga gol Penang FC dalam perlawanan di Stadium Likas, malam kelmarin. Bagaimanapun pasukan pelawat tidak mensia-siakan peluang yang hadir apabila Casagrande atau nama sebenar Anselmo Arruda da Silva menanduk gol masuk lapan minit kemudian.

Pertahanan Sabah FC boleh dipersalahkan kerana ketika itu Casagrande tidak dikawal di dalam kotak penalti semasa melakukan tandukan itu.

Pemain import dari dari Brazil itu sekali lagi melakukan tandukan menewaskan pemain pertahan tuan rumah, Risto Mitresvki pada saingan babak separuh masa kedua, menewaskan penjaga gol Rozaimie Rohim.

Benteng pertahanan Sabah FC sekali lagi bocor setelah pemain import lawan, Sheriddin Boboev dari Tajikistan berjaya meloloskan diri untuk menyumbatkan gol ketiga pasukan pelawat pada minit ke-67.

Dengan kekalahan tentunya merisaukan Sabah FC yang hanya mempunyai tiga lagi baiki perlawanan dalam Liga Super termasuk dua perlawanan di tempat lawan.

Perlawanan Sabah FC berikutnya ialah menentang pasukan tercorot, Uitm FC di Stadium Uitm, Shah Alam, Sabtu ini.

Manakala dua lagi perlawanan mereka bertemu Selangor FC di Stadium Likas pada 5 September ini dan melawan Perak FC di Stadium Perak di Ipoh pada 12 September ini.

Kini persolan yang bermain di minda peminat bolasepak Sabah, adakah Sabah FC mempunyai persiapan rapi untuk mengharungi tiga baki perlawanan itu dengan kemampuan pemain yang telah puas dicatur Kurniawan namun tiada kenampakan kesannya.

Kelibat pemain-pemain senior yang menerima ganjaran lumayan dalam pasukan seolah-olah menjadi satu kesilapan kepada pengurusan susulan prestasi mereka kurang impak, tiada daya saing malah ada yang langsung tidak diturunkan dalam perlawanan sebelum ini.

Difahamkan kebanyakkan pemain yang sudah berusia, sudah dalam senarai pasukan sebelum kehadiran Kurniawan, jurulatih dari Indonesia diberi tanggungjawab mengemudikan pasukan.

Soalnya, apakah penolong jurulatih pasukan, Burhan Ajui tidak menyedari hal tersebut dan mengambil tindakan lebih bijak dengan mengenal pasti pemain-pemain yang lebih muda, bertenaga dan berpotensi yang sudah tentu boleh disyorkan menganggotai Sabah FC.

Sebelum nasi menjadi bubur, Sabah FC harus diselamatkan dan bangkit melihat ke hadapan dengan strategi baharu agar pasukan lebih bertenaga dan mempunyai daya saing menghadapi lawan mereka.

Sebelum ini, Pengarah Sabah FC, Datuk Dr Jelani Hamdan pernah membayangkan bahawa ramai bakat-bakat muda dari pasukan Sabah FC III dan Sabah FC IV sewajarnya diberi peluang serta diberi bimbingan untuk membukti kemampuan mereka beraksi dalam pasukan senior.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sabahup2date.blogspot.com/2021/08/sabah-fc-perlu-bangkit-dari-sindrom.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perjuangan Mesti Bangkit Semula Setiap Kali Menempuh Kekalahan Dan Kegagalan

Perjuangan Mesti Bangkit Semula Setiap Kali Menempuh Kekalahan Dan Kegagalan

papar berkaitan - pada 22/8/2021 - jumlah : 193 hits
Persaingan DSAI dengan Ismai Sabri dalam pemilihan PM ke 9 berada di tahap paling personal kepada saya DSAI adalah seorang pemimpin perjuangan rakyat yang saya sokong DSAI adalah juga Presiden parti saya dan sahabat saya Manakala Ismail Sab...
Bibit Lompat Parti Di Sabah Bahayakan Kerajaan Grs

Bibit Lompat Parti Di Sabah Bahayakan Kerajaan Grs

papar berkaitan - pada 17/8/2021 - jumlah : 276 hits
GRS merangkumi gabungan Perikatan Nasional BN dan Parti Bersatu Sabah yang membentuk kerajaan negeri selepas menang Pilihan Raya Negeri pada 26 September lalu Perubahan dinamik politik nasional akan membawa kepada perubahan di peringkat neg...
Covid 19 Sabah Wanita Langgar Kuarantin Cari Talian Internet Di Kebun Getah Cetus Kluster Di Ranau

Covid 19 Sabah Wanita Langgar Kuarantin Cari Talian Internet Di Kebun Getah Cetus Kluster Di Ranau

papar berkaitan - pada 16/8/2021 - jumlah : 267 hits
Wanita gagal patuhi arahan kuarantin cetus 41 kes jangkitan di Ranau Kota Kinabalu Perbuatan seorang wanita yang sedang menjalani perintah kuarantin berinteraksi dengan penduduk kampung ketika mendapatkan liputan internet di sebuah kebun ge...
Kelonggaran Bagi Perniagaan Beroperasi Sabotaj Kerajaan Berikutnya Pemuda Pkr Sabah

Kelonggaran Bagi Perniagaan Beroperasi Sabotaj Kerajaan Berikutnya Pemuda Pkr Sabah

papar berkaitan - pada 16/8/2021 - jumlah : 183 hits
Ketua Penerangan Pemuda PKR Sabah Razeef Rakimin berkata walaupun kelonggaran itu hanya bagi mereka yang lengkap vaksinasi tidak bermakna jangkitan Covid 19 tidak akan berlaku KOTA KINABALU Ketua Penerangan Pemuda PKR Sabah Razeef Rakimin b...
Pelajar Istimewa Sabah Mendapat Tempat Pertama Di Karnival Seni Amerika Syarikat

Pelajar Istimewa Sabah Mendapat Tempat Pertama Di Karnival Seni Amerika Syarikat

papar berkaitan - pada 16/8/2021 - jumlah : 426 hits
Syabas Dymphna Simon banggakan Sabah Jika bukan oleh kerana dorongan gurunya Dymphna Simon mungkin tidak berminat untuk berpuisi Pelajar istimewa dari Kolej Vokasional Keningau Sabah baru baru ini memperoleh tempat pertama bagi kategori pui...
Menteri Timbalan Menteri Daripada Sabah Akur Kehendak Perlembagaan

Menteri Timbalan Menteri Daripada Sabah Akur Kehendak Perlembagaan

papar berkaitan - pada 17/8/2021 - jumlah : 241 hits
ARTHUR JOSEPH KURUP dan MAXIMUS J ONGKILI KOTA KINABALU Tempoh 17 bulan mungkin satu tempoh yang singkat bagi pentadbiran kerajaan Perikatan Nasional Namun sepanjang tempoh itu segala cabaran yang luar biasa tetap diharungi untuk kekal berk...
Sabah Lancar Bulan Kebangsaan Dan Kibar Jalur Gemilang

Sabah Lancar Bulan Kebangsaan Dan Kibar Jalur Gemilang

papar berkaitan - pada 17/8/2021 - jumlah : 423 hits
Ketua Menteri Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Haji Noor bersama menteri Kabinet Negeri dan ketua kerajaan mengibarkan Jalur Gemilang dan bendera Negeri pada majlis di PPNS pada Isnin KOTA KINABALU Majlis Pelancaran Bulan Kebangsaan dan Kiba...
392 Kes Baharu Di Sabah Babitkan Remaja Kanak Kanak Dan Bayi

392 Kes Baharu Di Sabah Babitkan Remaja Kanak Kanak Dan Bayi

papar berkaitan - pada 18/8/2021 - jumlah : 163 hits
Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Masidi Manjun berkata 1 728 kes dicatatkan hari ini menjadikan jumlah kumulatif kini sebanyak 106 830 kes KOTA KINABALU Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Masidi Manjun berkata sebanyak 392 darip...
Sudah Tiba Masanya Jawatan Tpm Diberi Kepada Pemimpin Sabah Sarawak Penganalisis

Sudah Tiba Masanya Jawatan Tpm Diberi Kepada Pemimpin Sabah Sarawak Penganalisis

papar berkaitan - pada 17/8/2021 - jumlah : 238 hits
Sekiranya berjaya dilaksanakan ia dilihat sebagai peluang baik untuk kedua dua negeri ini membawa agenda pembangunan negeri Kepimpinan negara yang baharu diharap dapat melakukan pembaharuan dalam kepimpinan tertinggi dengan mempertimbangkan...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Terkejut Dr M Rakib Sampai Di Pelabuhan Udara Bandung

Cara Atasi Rambut Gugur Dengan Mudah

Medical Follow Up With Dato Dr Marina Di Kpj Seremban

Sarapan Di Kacang Pool Haji Larkin

Menginap Di Swiss Garden Hotel Melaka