Pelajar Istimewa Sabah Mendapat Tempat Pertama Di Karnival Seni Amerika Syarikat


Syabas Dymphna Simon banggakan Sabah!
Jika bukan oleh kerana dorongan gurunya, Dymphna Simon mungkin tidak berminat untuk berpuisi.

Pelajar istimewa dari Kolej Vokasional Keningau, Sabah baru-baru ini memperoleh tempat pertama bagi kategori puisi bahasa isyarat di festival seni dalam talian yang berpangkalan di Amerika Syarikat pada 15 Julai 2021.

Pelajar Istimewa KV Keningau Juara Puisi Bahasa Isyarat Di Karnival Seni Amerika Syarikat Sebagai seorang yang hebat bermain badminton , dia tidak asing untuk memenangi pingat, setelah mengumpulkan beberapa pinggat di pertandingan peringkat negeri.

Namun, kejayaannya dalam pertandingan puisi memiliki tempat yang istimewa di hatinya kerana ia merupakan percubaan pertamanya untuk memberikan persembahan seperti itu.

Anak ketiga dari 10 orang adik beradik ini yang berasal dari Kampung Nuluhon, Dymphna adalah antara 4 pelajar berkeperluan khas yang menjadi guru kokurikulum Sirhajwan Idek mendaftar untuk pertandingan tersebut. Sirhajwan ingin mendaftarkan pelajarnya yang lain untuk kategori tarian dan nyanyian pertandingan yang dianjurkan oleh Monolit Festivals yang berpusat di Sepanyol ketika dia mengikuti kategori puisi.

Ingin mempunyai murid berkeperluan khas menyampaikan puisi mereka dalam bahasa isyarat, dia mendaftarkan nama mereka dan membimbing para pelajar bersama-sama dengan guru pendidikan khas sekolah Avyasvina Istiniza Anak Unong.

"Saya berhutang kejayaan ini kepada guru-guru saya yang selalu membimbing saya, serta rakan-rakan dan keluarga saya yang menyokong saya sepanjang proses ini," kata Dymphna, yang puisinya berjudul Ngakak ditulis oleh Sirhajwan.

Puisi itu menceritakan kisah makhluk mitos bernama Ngakak, yang ditakuti oleh penduduk asli Sabah kerana penampilannya yang mengerikan dan jeritan tulang belakang, katanya.

Dymphna Simon mempersembahkan puisi bertajuk “Ngakak” yang merupakan makhluk mitos yang ditakuti penduduk kampung pada masa dahulu. "Walaupun kita sekarang di zaman modern, ini masih dianggap sebagai bagian besar dari budaya kita dan merupakan kisah yang diceritakan oleh ibu bapa kepada anak-anak mereka untuk mengajar mereka pelajaran berharga," tambahnya.



Cabaran utamanya, katanya, adalah menggunakan pelbagai ungkapan untuk menggambarkan perasaan makhluk seperti kesedihan, kemarahan dan ketakutan.

Ditambah pula dengan perlunya mencari alternatif untuk gerak isyarat tertentu yang memberikan makna yang serupa kerana terdapat beberapa kata dan istilah yang sukar untuk disampaikan dalam bahasa isyarat, tambahnya.

Menyuarakan sentimennya, Sirhajwan mengatakan proses awalnya sukar kerana ini adalah percubaan pertama mereka untuk melakukan puisi bahasa isyarat.

Dia teringat beralih ke video YouTube untuk mencari idea tentang cara terbaik untuk menunjukkan gerak isyarat untuk satu kata atau keseluruhan ayat.

"Dymphna dan pelajar lain mengalami kesukaran untuk memahami tujuan persembahan pada awalnya tetapi setelah mendapat momentum, mereka dapat membuat tafsiran mereka sendiri dan berimprovisasi ketika membuat persembahan," katanya.

Empat pelajar KV Keningau berjaya mendapat tempat pertama dalam persembahan puisi bahasa isyarat di Karnival Seni Portugal. Didorong oleh kemenangannya, Dymphna berhasrat untuk mengambil bahagian dalam pertandingan puisi lain dan menjadikan sekolahnya bangga.

Dia mengatakan melalui pencapaian tersebut, dia ingin membuktikan kepada masyarakat bahawa bentuk seni seperti puisi dapat disampaikan dengan berkesan melalui bahasa isyarat.

Dia juga berharap dapat memberi inspirasi kepada orang lain seperti dia untuk mengambil bahagian dalam pelbagai pertandingan.

Sirhajwan mengatakan melalui kemenangannya, Dymphna telah membuktikan bahawa tidak ada halangan bagi individu berkeperluan khas untuk cemerlang dalam apa jua jenis seni persembahan.

Dia berharap pelajar lain akan mendapat keyakinan dengan mengasah kemahiran mereka dalam bidang seperti seni yang, katanya, sering dianggap kurang berprestij daripada pertandingan sukan dan pidato.

"Terdapat banyak acara hari ini yang dapat menjadi jalan bagi pelajar berkeperluan khas kita untuk menunjukkan bakat mereka.

"Misi kami adalah untuk meneroka sebanyak mungkin jenis seni, terutama dalam aspek pertunjukan, sastera dan seni visual.

"Kami juga berencana untuk menghidupkan kembali tradisi lama seperti wayang kulit dan memperkenalkan jenis seni yang kurang terkenal seperti drama radio," katanya.

Rakaman persembahan tersebut boleh ditonton melalui pautan berikut: https://youtu.be/2C6vKtkBolU

Dymphna telah merakam persembahannya puisinya yang bertajuk “ngakak” yakni makhluk mitos di kalangan masyarakat Sabah dengan bimbingan guru pendidikan khas, Ayvasvina Istiniza Anang Unong, pada awal tahun 2021.

Rakaman persembahan tersebut telah dihantar ke International Festival Online Competition “American Charm” 2021 anjuran Monolit Festivals yang merupakan organisasi seni yang berpusat di Barcelona, Sepanyol.

Salah satu justifikasi pemilihan puisi berkenaan adalah untuk menggalakkan masyarakat agar memelihara warisan budaya termasuklah mitos dahulukala melalui karya sastera dan persembahan seni.

Pasukan pelajar dan guru pendidikan khas KV Keningau tekad dalam misi mereka untuk membuka laluan kepada individu berkeperluan khas agar dapat menyertai aktiviti yang kebiasaannya menggunakan bahasa lisan melalui alternatif lain seperti bahasa isyarat.


Ternyata pasukan sekolah ini berjaya membuktikan bahawa bahasa isyarat mampu digunakan dalam seni persembahan dan menyampaikan mesej karya sastera.

Selain persembahan puisi yang disampaikan oleh Dymphna Simon ini, terdapat banyak lagi persembahan lain yang telah pasukan ini usahakan.

Sijil Kemenangan yang diperoleh pelajar istimewa KV Keningau. Pengarah KV Keningau, Encik Johari @ Jaibet Bin Sabin, menzahirkan rasa bangga beliau dengan pencapaian pelajar ini dan berharap ianya mampu memberi impak kepada sistem pendidikan khas di negara ini.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sabahup2date.blogspot.com/2021/08/pelajar-istimewa-sabah-mendapat-tempat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Amerika Syarikat Janji Sumbang Usd1 Juta Untuk Sabah

Amerika Syarikat Janji Sumbang Usd1 Juta Untuk Sabah

papar berkaitan - pada 18/8/2021 - jumlah : 194 hits
Menerusi satu panggilan video kepada Duta Besar AS ke Malaysia Brian D Mcfeeters semalam Hajiji berkata kerajaan negeri dan AS sentiasa menjaga hubungan dua hala yang baik dan mesra KOTA KINABALU Kerajaan negeri menyambut baik janji Duta Be...
Kacukan Sabah Amerika Ada Ijazah Kedoktoran Isteri The Flash Mampu Bertutur Bahasa Kadazan Melayu

Kacukan Sabah Amerika Ada Ijazah Kedoktoran Isteri The Flash Mampu Bertutur Bahasa Kadazan Melayu

papar berkaitan - pada 8/8/2021 - jumlah : 261 hits
Tak sabar nak tengok baby pasangan sama cantik sama padan ini Mengikuti perkembangan pelakon Hollywood adiwira The Flash sudah tentu ramai mengetahui bahawa isteri yang telah dikahwininya pada 15 Disember 2018 ini mempunyai keturunan Sabah ...
Pelajar Indonesia Raih Medali Emas Bidang Poster Pada Festival Seni Internasional

Pelajar Indonesia Raih Medali Emas Bidang Poster Pada Festival Seni Internasional

papar berkaitan - pada 8/8/2021 - jumlah : 207 hits
Pelajar Indonesia Naisyilla Nurina Rahmawati meraih medali emas untuk bidang poster pada International High Schools Arts Festival ke 22 Ajang ini diselenggarakan International Foundation for Arts and Culture secara daring di Tokyo Jepang pa...
Hiburan Bakal Keluar Album Baru Tidak Lama Lagi Yuna Rancang Kembali Ke Amerika Syarikat Setelah Setahun Di Malaysia

Hiburan Bakal Keluar Album Baru Tidak Lama Lagi Yuna Rancang Kembali Ke Amerika Syarikat Setelah Setahun Di Malaysia

papar berkaitan - pada 17/8/2021 - jumlah : 304 hits
Penyanyi kelahiran Malaysia Yuna memaklumkan bahawa dia merancang untuk kembali semula ke Los Angeles Amerika Syarikat bagi melunaskan perkara yang tertunggak ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementUjar Yuna sepanjang tempoh pandemik COVID 19 ini b...
Penularan Covid 19 Di 2 Tempat Kerja Punca Sabah Catat Kes Tinggi

Penularan Covid 19 Di 2 Tempat Kerja Punca Sabah Catat Kes Tinggi

papar berkaitan - pada 13/8/2021 - jumlah : 238 hits
Jurucakap perkembangan harian Covid 19 Sabah Datuk Masidi Manjun Kota Kinabalu Penularan wabak Covid 19 di dua tempat kerja menyebabkan jumlah kes harian di Sabah mengalami peningkatan melepasi angka 2 000 hari ini Jurucakap perkembangan ha...
2 103 Kes Baharu Covid 19 Di Sabah 1 Kluster Tempat Kerja Di Lahad Datu

2 103 Kes Baharu Covid 19 Di Sabah 1 Kluster Tempat Kerja Di Lahad Datu

papar berkaitan - pada 18/8/2021 - jumlah : 220 hits
Sabah terus merekodkan jumlah kes baharu tinggi dengan jumlah 2 103 kes baharu hari ini Covid 19 Sabah memecahkan rekod harian dengan 2 103 kes baru KK masih menjadi hotspot terbesar KOTA KINABALU Kes Covid 19 terus meningkat di Sabah denga...
Pegawai Tinggi Dari Sabah Mangsa Pertama Kematian Covid 19 Berkaitan Parlimen

Pegawai Tinggi Dari Sabah Mangsa Pertama Kematian Covid 19 Berkaitan Parlimen

papar berkaitan - pada 11/8/2021 - jumlah : 227 hits
SEMUA yang berada dalam Parlimen semasa Sidang Khas Dewan Rakyat hujung bulan lalu menjalani ujian saringan susulan terdapat kes positif Covid 19 di Parlimen Kementerian Kesihatan mencatatkan kes kematian pertama Covid 19 melibatkan seorang...
Tempat Kerja Interaksi Sosial Penyumbang Kes Baharu Covid 19 Di Sabah

Tempat Kerja Interaksi Sosial Penyumbang Kes Baharu Covid 19 Di Sabah

papar berkaitan - pada 9/8/2021 - jumlah : 262 hits
Masidi Manjun berkata kes baharu di Sabah hari ini turut disumbangkan kluster aktif KOTA KINABALU Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Sabah Masidi Manjun berkata selain kluster aktif kes baharu yang dilaporkan di negeri itu hari ini keb...
Pelajar Kv Keningau Johan Puisi Video Di Festival Seni Sepanyol

Pelajar Kv Keningau Johan Puisi Video Di Festival Seni Sepanyol

papar berkaitan - pada 20/8/2021 - jumlah : 247 hits
Nurul Ain Sarah Binti Mohd Ariffin KENINGAU Nurul Ain Sarah Binti Mohd Ariffin pelajar tahun akhir jurusan pengurusan perniagaan Kolej Vokasional Keningau telah menulis dan mempersembahkan puisi bertajuk her grit dalam bentuk puisi video ia...
Towards More Comprehensive Pension Reform

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Drama Racun Rihanna Lakonan Intan Najuwa Rita Rudaini

Bunga Paling Seram Di Dunia

Logo Autentik Untuk Produk Asli Madu

Ucapan Hari Jadi Ucapan Lawak Untuk Kawan Islamik

Hadiah Hari Guru 40 Idea Hadiah Yang Menarik

Gara Gara Al Bani Menuduh Iamam Bukhari Kafir Karena Takwil