Rupanya Selama Ini Pemimpin Umno Sendiri Pun Bengong Dan Tak Faham Apa Itu Mn




Naib Presiden PAS Mohd Amar Abdullah menyifatkan pendirian Umno dalam isu kerjasama melalui Muafakat Nasional (MN) adalah tidak jelas malah tidak sekata sesama sendiri.
Mohd Amar berkata demikian ketika mengulas kenyataan beberapa pimpinan Umno yang dikatakan saling bercangggah pendirian, manakala Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi pula dilihat menyatakan pendapat peribadi.
"Hari ini ada kenyataan Naib Presiden Umno Mahdzir Khalid tak setuju dengan pandangan Zahid, dia kata hubungan Umno dan PAS ini sepatutnya diputuskan oleh parti bukannya individu.
"Mereka sama mereka pun tak sekata, jadi macam mana? Umno Selangor bagi tahu akan kerjasama dengan PAS, tapi presiden Umno kata tak ada kerjasama.
“Jadi kita nak pakai (cakap) siapa?" soalnya ketika ditemui media selepas mesyuarat exco kerajaan negeri di Kompleks Kota Darulnaim, Kota Bharu, hari ini.
Gambar hiasanZahid sebelum ini berkata kerjasama Umno dan PAS melalui MN perlu dilupakan dan menegaskan tiada kerjasama Umno dan PAS dalam pilihan raya umum ke-15 (PRU15).
Katanya, Umno telah beberapa kali memberi ruang secukupnya kepada PAS untuk mempersetujui perkara terkandung di dalam piagam MN namun tidak disepakati.
Bagaimanapun sebelum ini, Pengerusi Umno Selangor Noh Omar menyatakan kesediaan mereka untuk bekerjasama dengan PAS pada PRU15 termasuk mengelak pertindihan kerusi.
Sementara itu mengulas lanjut, Mohd Amar, berkata, Umno sekarang kelihatan bercelaru dan tiada keputusan yang dibuat di peringkat parti.
"Kalau nak berhujah dari segi itu Umno Selangor dah buat kenyataan terbuka akan kerjasama dengan PAS.
"Nampak Umno sendiri pun celaru, kalau kita ambil daripada kenyataan naib presiden Umno (Mahdzir) itu bermakna Zahid buat keputusan sendiri, kenyataan peribadi bukan mewakili partinya.
Gambar hiasan"Jadi macam mana? Kita nak pegang yang mana? Bagi tahu dia bincang dululah di peringkat parti sebelum keluar kenyataan," ujarnya.
Mohd Amar berkata, apa yang dibangkitkan pemimpin Umno mengenai PAS adalah tidak betul termasuk hubungan kerjasama dengan Bersatu.
"Misalnya mengenai Bersatu, ia pada peringkat awal Umno sendiri bersetuju untuk menawarkan Bersatu sertai MN, sebab MN bukan PAS dan Umno saja, hanya pengasas saja. Misi kita nak pakatan ini lebih besar merangkumi parti-parti dan orang Melayu Islam.
"Ada surat presiden Umno sendiri setuju menjemput Bersatu ke dalam MN, tiba-tiba dia tarik keputusan, jadi nampak sikapnya (macam mana)," kata soalnya.
PAS tiada masalah
Dalam perkembangan sama, Pengarah Pilihan Raya PAS, Muhammad Sanusi Md Nor dilaporkan sebagai berkata partinya tidak mempunyai sebarang masalah meneruskan kerjasama politik dengan Umno melalui MN.
Menteri besar Kedah itu berkata, PAS masih berpegang kepada keputusan pimpinan tertinggi dan Majlis Syura Ulama, iaitu memperkukuhkan MN dan memperkasakan Perikatan Nasional (PN) demi memantapkan politik umat Islam dan Melayu di negara ini.
"PAS tidak ada masalah (bekerjasama) dengan Umno. Jika Umno ada masalah, mereka perlu selesaikan kerana PAS tidak ada masalah.
"Kita masih berpegang kepada keputusan dibuat kepimpinan dan Majlis Syura, kita konsisten dan tidak ada perubahan di mana PN kita mahu, MN pun kita mahu," katanya seperti dilaporkan BH Online, hari ini.




Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mindarakyat.net/2022/05/rupanya-selama-ini-pemimpin-umno.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mahathir Usah Sibuk Urusan Umno Jaga Parti Sendiri Yang Hilang Deposit Itu Terlebih Dulu

Mahathir Usah Sibuk Urusan Umno Jaga Parti Sendiri Yang Hilang Deposit Itu Terlebih Dulu

papar berkaitan - pada 17/5/2022 - jumlah : 133 hits
Oleh Sirajuddn AhmadKeputusan UMNO berkenaan urusan ahli UMNO bersetuju dengan sebulat suara pendirian ubah perlembagan pada EGM UMNO telah mengundang keresahan Mahathir Mahathir telah memberi kenyataan bahawa ia melanggar perlembagaan Iron...
Lebih Baik Pulang Ke Pangkuan Umno Pemimpin Bersatu Sabah Diberitahu

Lebih Baik Pulang Ke Pangkuan Umno Pemimpin Bersatu Sabah Diberitahu

papar berkaitan - pada 1/5/2022 - jumlah : 120 hits
Lebih baik pulang ke pangkuan Umno pemimpin Bersatu Sabah diberitahu Pemimpin Bersatu Sabah dilihat mempunyai masa depan lebih cerah dalam politik jika pulang ke pangkuan Umno Setiausaha Umno Sabah Jafry Ariffin berkata langkah itu lebih ba...
Yang Pasti Pemilihan Umno Sekarang Paling Tak Sesuai Untuk Diri Tok Mat Sendiri

Yang Pasti Pemilihan Umno Sekarang Paling Tak Sesuai Untuk Diri Tok Mat Sendiri

papar berkaitan - pada 12/5/2022 - jumlah : 143 hits
Berkatalah Timbalan Presiden UMNO Mohamad Hasan bahawa sekarang adalah masa yang paling sesuai untuk mengadakan PRU15 bukan pemilihan parti Kata beliau sekiranya diadakan pemilihan UMNO ketika ini ia akan berlaku perpecahan dan perebutan ku...
Nada Umno Di Selangor Berbeza Dengan Terengganu Kelantan Itu Busuknya Perut Umno

Nada Umno Di Selangor Berbeza Dengan Terengganu Kelantan Itu Busuknya Perut Umno

papar berkaitan - pada 30/4/2022 - jumlah : 188 hits
TANJONG KARANG UMNO Selangor mahu hubungan dengan Pas menerusi Muafakat Nasional dikekalkan di negeri ini bagi memenangi Pilihan Raya Umum ke 15 Pengerusinya Tan Sri Noh Omar berkata kedua dua parti itu yang ketika ini selaku pembangkang di...
Rehatkan Pemimpin Bermasalah Pastikan Umno Terus Relevan

Rehatkan Pemimpin Bermasalah Pastikan Umno Terus Relevan

papar berkaitan - pada 10/5/2022 - jumlah : 109 hits
UMNO menyambut ulang tahun ke 76 pada 2022 dalam suasana yang boleh dianggap megah apabila kembali meneraju kerajaan Persekutuan selepas melalui pelbagai liku politik sukar pasca Pilihan Raya Umum Ke 14 Ranjau politik dilalui UMNO dianggap ...
Pemimpin Umno Tidak Cukup Lega Lindungi Jawatan

Pemimpin Umno Tidak Cukup Lega Lindungi Jawatan

papar berkaitan - pada 16/5/2022 - jumlah : 170 hits
Hari ini Umno akan mengadakan Perhimpunan Agung Khas bagi tujuan meminda perlembagaannya iaitu pemilihan parti hanya akan diadakan enam bulan selepas PRU dilangsungkan Dengan pindaan itu ia bukan saja bermaksud pemilihan Umno yang sepatutny...
Lembaga Disiplin Umno Perlu Tegas Ambil Tindakan Terhadap Ku Li Nazri

Lembaga Disiplin Umno Perlu Tegas Ambil Tindakan Terhadap Ku Li Nazri

papar berkaitan - pada 5/5/2022 - jumlah : 122 hits
Lembaga Disiplin UMNO Perlu Tegas Ambil Tindakan Terhadap Ku Li Nazri Lembaga Disiplin UMNO perlu mengambil tindakan terhadap Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah yang masih tidak mengikut keputusan parti menyokong kerajaan hari...
Umno Jangan Kacau Kestabilan Negara Kata Nazri Aziz

Umno Jangan Kacau Kestabilan Negara Kata Nazri Aziz

papar berkaitan - pada 5/5/2022 - jumlah : 129 hits
Jangan kucar kacirkan kestabilan yang sedang dinikmati rakyat ketika ini dengan mendesak parlimen dibubarkan segera kata Ahli Parlimen Padang Rengas Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz Mohamed Nazri berkata sekiranya UMNO mahu parlimen dibu...
Mache Setaraf Key El Umno Pegae Lamo Doh

Mache Setaraf Key El Umno Pegae Lamo Doh

papar berkaitan - pada 5/5/2022 - jumlah : 130 hits
Dengar pandangan mereka Jika Wakil rakyat turut papa kedana seperti rakyat mungkin boleh dimaafkan tetapi harta mereka Tak pernah susut
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke



Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi


Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Tak Perlis Lah Kalau Tak Makan Harumanis

Helikopter Terhempas 10 Dilaporkan Terkorban

Resepi Tortilla Wrap