Rupanya Banyak Kebaikan Telur Separuh Masak Ni Boleh Turunkan Berat Badan Cegah Penuaan


Rupanya Banyak Kebaikan Telur Separuh Masak Ni. Boleh Turunkan Berat Badan & Cegah Penuaan.. Telur Separuh Masak. Tentu ramai yang suka menikmati telur separuh masak ini pada waktu bersarapan pagi.
Sejak zaman dahulu lagi, telur rebus dianggap sebagai menu sihat untuk sarapan pagi kerana mengandungi nutrisi penting protein, riboflavin dan selenium.Tambahan pula semua nutrisi tersebut sememangnya diperlukan oleh tubuh, terutama buat kanak-kanak yang sedang membesar.
Telur sesuai dijadikan menu sarapan pagi kerana ia juga dapat memenuhi keperluan energi yang diperlukan untuk melakukan pelbagai aktiviti seharian.Selain itu, telur boleh dimasak dengan pelbagai cara dan jenis masakan.
Telur rebus atau telur separuh masak, kedua-duanya mempunyai rasa yang enak serta kandungan nutrisi yang tinggi.Sungguhpun begitu, masih ramai yang ragu-ragu dengan kandungan nutrisinya. Ramai orang takut untuk menikmati telur kerana menganggap pengambilan telur pada setiap hari boleh menaikkan kolesterol dalam tubuh.
Tetapi tahukah anda, telur separuh masak sebenarnya lebih rendah kalori jika dibanding kan dengan resepi telur yang lain termasuk telur goreng dan telur dadar.Selain rasanya enak, telur separuh masak ini mengandungi pelbagai manfaat untuk kesihatan.
Lagipun telur separuh masak ini juga lebih kaya dengan nutrisi. Namun, pastikan anda tidak memasak kuning telur terlalu lama atau sehingga keras supaya nutrisi di dalam kuning telur tidak akan hilang dan dapat memenuhi keperluan nutrisi harian untuk tubuh.
Berikut beberapa kebaikan yang boleh anda peroleh daripada pengambilan telur separuh masak:

1. Menu Sarapan Yang Sihat Dua biji telur separuh masak pada setiap hari untuk sarapan terbukti boleh mengecilkan ukuran pinggang. ‘Lemak jahat’ di dalam telur separuh masak juga merupakan sumber lemak tidak jahat yang sangat baik. Tidak seperti sumber protein atau lemak haiwan yang lain, kerana telur separuh masak tidak akan meningkatkan risiko terkena penyakit jantung.
2. Membantu Pembentukan Otot
Untuk membentuk otot agar kelihatan tegap, bukan hanya dengan menikmati telur yang direbus sahaja.Pengambilan telur separuh masak ternyata boleh membentuk otot dan sangat elok untuk anda yang sedang berdiet. Kandungan nutrisi yang lengkap daripada telur separuh masak akan menjadikan otot anda kuat dan ‘berisi’.
3. Bantu Turunkan Berat Badan
Telur mengandung asid amino yang sangat tinggi. Asid amino yang masuk ke dalam tubuh boleh diubah menjadi energi dan mampu membantu untuk membentuk otot-otot ataupun kulit. Asid amino di dalam telur separuh masak juga mengandungi sumber energi yang jauh lebih baik dibandingkan dengan protein dan boleh membantu anda kenyang lebih lama.
4. Menguatkan Daya Ingatan
Dua biji telur separuh masak merupakan sumber ‘choline’ yang sangat tinggi. ‘Choline ‘adalah unsur yang sangat baik dan boleh meningkatkan kapasiti memori di dalam otak kita.
5. Mencegah Penuaan
Telur separuh masak merupakan seumber ‘lutein’, ‘carotenoid’ serta ‘zeaxanthin’ yang dapat membantu melindungi organ penglihatan daripada proses penuaan. Pengambilan telur separuh masak secara rutin boleh membantu tubuh, organ tubuh serta fungsinya dari pada proses kerosakan sel dan jaringan akibat penuaan.
6. Mencegah Anemia
Darah di dalam tubuh sangat penting bagi fungsinya. Kekurangan darah boleh membuatkan anda mengalami anemia. Anemia ini juga terjadi jika tubuh kekurangan vitamin B12. Telur separuh masak boleh menjadi alternatif makanan untuk mengubati kekurangan darah.
7. Baik Untuk Mata
Kesihatan mata sangat penting sebagai fungsi penglihatan. Vitamin A adalah salah satu vitamin yang dapat menjaga kesihatan mata.Vitamin A yang terdapat di dalam telur separuh masak ini juga jauh lebih banyak berbanding dengan telur yang direbus dan sebagainya.
Sumber: Sehinggit
The post Rupanya Banyak Kebaikan Telur Separuh Masak Ni. Boleh Turunkan Berat Badan & Cegah Penuaan.. appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/rupanya-banyak-kebaikan-telur-separuh-masak-ni-boleh-turunkan-berat-badan-cegah-penuaan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
7 Menu Diet Turunkan Berat Badan 7 Hari

7 Menu Diet Turunkan Berat Badan 7 Hari

papar berkaitan - pada 15/12/2018 - jumlah : 531 hits
7 Menu Diet Turunkan Berat Badan 7 Hari Anda ada impian nak turunkan berat badan dalam tempoh 7 hari sahaja Apa pendapat anda Adakah ia mustahil Jika tidak bagaimanakah caranya Sebenarnya ada banyak cara yang boleh dilakukan untuk menurunka...
Intermittent Fasting Untuk Turunkan Berat Badan

Intermittent Fasting Untuk Turunkan Berat Badan

papar berkaitan - pada 27/11/2018 - jumlah : 990 hits
Intermittent Fasting Untuk Turunkan Berat Badan Tengok Lisa Surihani mak aiii kurusnya Terus berkobar kobar perasaan nak kurus jugak Hehehe Iye sejak melahirkan anak ketiga berat badan mummy naik mendadak Bagai di pam pam Mungkinkah kerana ...
Jauhi 4 Cara Tidur Seperti Ini Kerana Boleh Menyebabkan Punca Berat Badan Naik

Jauhi 4 Cara Tidur Seperti Ini Kerana Boleh Menyebabkan Punca Berat Badan Naik

papar berkaitan - pada 8/12/2018 - jumlah : 330 hits
Informasi By rencah7 Ramai antara kita yang merasa pelik mereka jaga makan tetapi berat badan mereka naik tahukah anda bahawa selain menjaga makan tidur juga mempengaruhi kenaikian berat badan jika tidak dijaga Biasanya waktu tidur normal s...
Makan Banyak Tapi Berat Badan Masih Tak Naik

Makan Banyak Tapi Berat Badan Masih Tak Naik

papar berkaitan - pada 6/12/2018 - jumlah : 394 hits
Makan Banyak Tapi Berat Badan Masih Tak Naik Golongan kurang berat badan selalu tersisih bila dietitian bercerita pasal makanan Asyik cerita macam mana nak kurus nasib mereka yang kurus pula tak terbela Marilah cerita sikit pasal topik ni B...
Diet Ikut Bentuk Badan Boleh Hilangkan Lemak Di Kawasan Tertentu

Diet Ikut Bentuk Badan Boleh Hilangkan Lemak Di Kawasan Tertentu

papar berkaitan - pada 13/12/2018 - jumlah : 358 hits
Diet Ikut Bentuk Badan Boleh Hilangkan Lemak Di Kawasan Tertentu Pernah tak korang terfikir kenapa setiap individu itu mempunyai lemak di kawasan tertentu pada badan mereka Ada wanita yang cenderung untuk memperoleh lemak di bahagian perut ...
Bukan Senang Jaga Anak Lepas Berpisah Selalu Berbual Banyak Lakukan Aktiviti Bersama Antara Tip Yang Boleh Dilakukan

Bukan Senang Jaga Anak Lepas Berpisah Selalu Berbual Banyak Lakukan Aktiviti Bersama Antara Tip Yang Boleh Dilakukan

papar berkaitan - pada 8/12/2018 - jumlah : 336 hits
Bukan senang membesarkan anak sendirian Tetapi anda perlu kuatkan semangat Tiada siapa yang menginginkan perkahwinan berakhir dengan penceraian Dan kajian juga menunjukkan memang ada kesan sampingan kepada anak anak terutamanya di usia anak...
Sungguh Tak Disangka Rupanya Layan Isteri Bercakap Boleh Buat Otak Geliga Ini Penjelasannya

Sungguh Tak Disangka Rupanya Layan Isteri Bercakap Boleh Buat Otak Geliga Ini Penjelasannya

papar berkaitan - pada 30/11/2018 - jumlah : 666 hits
Golongan wanita dikaitkan dengan sifat suka bercerita bercakap dan berceloteh dengan keluarga rakan atau pasangan mereka Sebenarnya sifat ini merupakan antara tarikan yang ada pada diri wanita dan akan membuatkan orang rindu dengan mereka P...
Anak Kambing Didakwa Syaitan Mutan Badan Separuh Manusia Dan Separuh Khinzir

Anak Kambing Didakwa Syaitan Mutan Badan Separuh Manusia Dan Separuh Khinzir

papar berkaitan - pada 25/11/2018 - jumlah : 737 hits
Seekor kambing yang melahirkan satu makhluk aneh menyerupai separuh manusia dan separuh khinzir telah mengejutkan seorang petani Josephine Repique 40 memberitahu kambing biri biri itu melahirkan anaknya pada awal bulan di sebuah ladang keci...
Idea Masak Cepat Sedap Boleh Cuba Daging Goreng Serai Ni

Idea Masak Cepat Sedap Boleh Cuba Daging Goreng Serai Ni

papar berkaitan - pada 8/12/2018 - jumlah : 414 hits
Orang sekarang kalau makan nak sedap pastu tu kalau boleh tak mahu lama di dapur Jawapanhya kenalah pilih menu ekspres seperti Daging Goreng Serai ni Menu sempoi yang anda semua boleh sediakan tak lebih dari 15 minit Sambil tunggu nasi masa...
Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Welcome 2024

Akhirnya Berjaya Cara Betulkan Kalendar Hijrah Ramadan Di Iphone Untuk Tahun 2024

Pengalaman Masuk Hospital Kpj

Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo