Royalti Minyak Mesti Jadi Sasaran Baru Politik Kelantan Zaid Ibrahim




 Menteri Kewangan Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz baru-baru ini mengumumkan pemberian RM400 juta kapada Kelantan sebagai sebahagian dari wang royalti minyak. Katanya Kelantan berhak kepada 5% daripada penjualan hasil minyak di perairan negeri itu walaupun sebelum ini beliau berkata Kelantan hanya berhak menerima “wang ehsan” kerana katanya tidak ada minyak di perairan Kelantan.
Menteri Besar Kelantan, Dato’ Haji Ahmad Yaakob menjelaskan bahawa wang yang disebut oleh Zafrul itu bukan wang royalti minyak. Ianya wang yang diberi oleh kerajaan pusat sebagai “goodwill payments” atau “wang ehsan”. Ianya juga bukan sebahagian dari tuntutan negeri Kelantan untuk royalti minyak.
Saya ucap tahniah kapada Dato’ Menteri Besar. Pemimipin negeri Kelantan mestilah komitted dan tegas dalam soal tuntutan royalti 5% ini. Jangan ada was-was. Kalau kita percaya tentang tuntutan itu ada asasnya, maka pemimipin Kelantan janganlah mudah menerima sumbangan dan sedekah daripada kerajaan pusat sebagai ganti tuntutan royalti itu.
Sarawak mestilah menjadi pengajaran kepada kita di Kelantan. Kemiskinan di Sarawak telah banyak berkurangan. Infrastruktur penting telah dapat dibina, projek minyak dan hidro telah pun dapat dilaksanakan. Sekolah-sekolah yang perlu dibaiki dapat dibaiki oleh kerajaan Sarawak menggunakan wangnya sendiri walau pun membaiki sekolah ini sepatutnya tanggungjawab kerajaan pusat.
Projek perumahan untuk golongan bawahan dan miskin juga telah dapat dilaksanakan. Inilah yang boleh dilakukan oleh kerajaan Kelantan jika mereka berjaya menuntut wang royalti minyak 5% daripada kerajaan Pusat.
PAS perlu mengmbil pendekatan baru setelah 32 tahum memerintah negeri Kelantan. Cara lama yang hanya melakukan solat hajat dan soal-soal ibadah dan pakaian wanita perlu ditambah dengan dasar pembangunan yang boleh membantu rakyat.
Mereka perlukan kehidupan yang lebih selesa. Hasil negeri yang bergantung kapada balak mesti diubah. Kalau dapat wang royalt minyak, Kelantan boleh berhenti menebang balak selama 20 tahun supaya kita dapat lancarkan proses tanam semula balak baru untuk menyelamatkan alam sekitar. Banyak lagi projek boleh dilakukan untuk kepentingan rakyat.
Sebab itu dalam pilihanraya akan datang ini Pas Kelantan perlu memilih calon mereka yang menyokong tuntutan wang minyak ini. Bukan sahaja menyokong tetapi mesti tegas terhadap Petronas dan Putrajaya jika mereka terus enggan melaksanakan bayaran 20 billion yang mereka masih berhutang dengan Kelantan.
PAS sekarang sibuk dengan pergeseran dalaman. Katanya konflik mereka berkisar kepada dua pihak, satu menyokong UMNO dan satu lagi yang sokong Bersatu.
Bukankah ini sia-sia belaka. Sepatutnya PAS bertindak untuk memastikan perjuangan politik mereka mendapat wang royalti minyak sebagai keutaman. Apa guna Bersatu, Mahaiddin, UMNO dan lain-lain kalau wang minyak tidak dapat kepada rakyat? Apa guna perpaduan ummah kalau ummah tetap miskin dan wang kita digunakan oleih pihak lain?
Saya harap Menteri Besar, Dato’ Ahmad Yaakob terus memperjuangakn kepentingan negeri Kelantan. Ini bererti wang minyak mesti menjadi sasaran politik Kelantan. Kita tidak ada hasil atau kemudahan lain untuk membangunkan negeri kita. Wang minyak sajalah harapan kita.
ZAID IBRAHIM
Bekas Menteri Di Jabatan Perdana Menteri.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/01/royalti-minyak-mesti-jadi-sasaran-baru.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Wahai Pengarah Hutan Kelantan Ini Teori Baru Ke

Wahai Pengarah Hutan Kelantan Ini Teori Baru Ke

papar berkaitan - pada 25/1/2022 - jumlah : 180 hits
Bagi tujuan mempertahankan aktiviti pembalakan di samping mengampu kepimpinan kerajaan negeri yang melakukannya Pengarah Jabatan Perhutanan Kelantan Abdul Khalim Abu Samah berkata membalak dan menebang pokok pokok adalah bagus untuk populas...
Ceramah Umum Politik Pm Baru Lagi

Ceramah Umum Politik Pm Baru Lagi

papar berkaitan - pada 13/1/2022 - jumlah : 233 hits
CERAMAH UMUM ISU KEROSAKAN NEGARA AKIBAT RASUAH KEGAGALAN KERAJAAN HARI INI PM BARU LAGI 12 JAN 22 RABU 8 30 MALAM PENCERAMAH YB MOHAMAD SABU HASBIE MUDA YB IR IZHAM HASHIM YB KHALID SAMAD YB SANY HAMZAN YB FAIZ FADZIL ABBAS AZMI
Royalti Rm400 Juta Hidup Rakyat Kelantan Tidak Berubah Pemimpin Pas Mewah

Royalti Rm400 Juta Hidup Rakyat Kelantan Tidak Berubah Pemimpin Pas Mewah

papar berkaitan - pada 21/1/2022 - jumlah : 145 hits
Rakyat Kelantan tidak mendapat kelebihan biar pun Kerajaan Negeri menerima wang royalti petroleum RM400 juta daripada Kerajaan Persekutuan Bagi Ketua Cabang KEADILAN Kota Bharu Zinda Khalil Sastro Hassan sikap pemimpin Pas yang tidak mahu m...
Alang Alang Buat Sasaran Biar Sampai Pecah Rekod Baru Berbaloi Untuk Berusaha

Alang Alang Buat Sasaran Biar Sampai Pecah Rekod Baru Berbaloi Untuk Berusaha

papar berkaitan - pada 28/1/2022 - jumlah : 177 hits
Artikel kali ini nak kongsikan pemahaman baru yang saya belajar tentang urusan berusaha jadi yang terbaik Macam mana nak tahu kita sedang bergerak menjadi yang lebih baik dan seterusnya jadi yang terbaik Pertamanya perlu lihat di mana kedud...
Husam Musa Kelantan Macam Lembu Kenyang Setiap Kali Terima Royalti Petroleum

Husam Musa Kelantan Macam Lembu Kenyang Setiap Kali Terima Royalti Petroleum

papar berkaitan - pada 17/1/2022 - jumlah : 158 hits
FAZLI RADZIKetua AMANAH Bahagian Kota Bharu Datuk Husam Musa menempelak sikap kerajaan negeri Kelantan yang dilihat hanya berdiam diri selepas menerima hasil petroleum daripada Putrajaya sebanyak RM400 juta Bekas Naib Presiden AMANAH itu be...
Rasuah Dan Kepemimpinan Politik Melayu Islam

Rasuah Dan Kepemimpinan Politik Melayu Islam

papar berkaitan - pada 21/1/2022 - jumlah : 119 hits
Setiap kali kegiatan rasuah berlaku di Malaysia secara langsung atau tidak nama baik Islam akan tercemar Ini kerana Islam dinobatkan sebagai agama rasmi persekutuan Justeru Islam sewajarnya dipertanggungjawab dengan proses pendidikan warga ...
Apakah Politik Dan Sikap Kerajaan Sekarang Lebih Wibawa Dan Bermoral

Apakah Politik Dan Sikap Kerajaan Sekarang Lebih Wibawa Dan Bermoral

papar berkaitan - pada 21/1/2022 - jumlah : 175 hits
Satu contoh kes Azam Baki Setakat mana PM kerajaan Parlimen tangani isu tersebut Apakah Azam ada berlori rahsia hingga ia begitu kebal dan tidak boleh disentuh Apakah rahsia ITU pula berbentuk skandal yang sekali lagi memalukan NEGARA dan a...
Pemikiran Politik Sebegini Sebenarnya Songsang

Pemikiran Politik Sebegini Sebenarnya Songsang

papar berkaitan - pada 20/1/2022 - jumlah : 97 hits
Pertama ini kenyataan anti demokrasi Kenyataan ini menunjukkan bahawa tiada demokrasi di negara ini Parti pembangkang ditekan dan tidak mendapat layanan sama rata Kedua kenyataan ini juga menafikan hak rakyat dalam pilihanraya Rakyat mengun...
Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Adab Tu Kena Ada Walaun Tak Dak Adab Ke Tak Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Lanwuu Imagine By Aurora Design In Yunnan China

Raffa Affar Pelita Dalam Doa Chord

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Ringgit Closes Higher As Investors Shift From Safe Haven Currencies

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

Traditional Seats No More A Factor In Pn Says Gerakan