Replika Bulan Kini Menjadi Tarikan Baharu Pelancong Ke Pantai Batu Hitam Kuantan


 


KUANTAN -- Ibarat bulan jatuh ke riba. Itu yang terdetik di hati penulis, sejurus melihat sebuah replika bulan menyinari Pantai Batu Hitam ketika berkunjung ke ‘Malam Carbooth’ di sini baru-baru ini.
Bulan gergasi berdiameter enam meter itu, merupakan tarikan baharu di pantai berkenaan yang terletak kira-kira 11 kilometer dari pusat pentadbiran Pahang.
Teknik lampu yang membiaskan cahaya replika itu, menampakkan ia seolah-olah kelihatan 'hidup' sekali gus menarik perhatian orang ramai terutamanya 'kaki Instagram', yang tidak mahu melepaskan peluang mengabadikan panorama indah berlatar belakang bulan penuh, di media sosial masing-masing.
Diusahakan oleh sekumpulan anak muda berusia 25 tahun lepasan Universiti Malaysia Pahang, replika berkenaan ditempah khas dari negara China yang menelan belanja ribuan ringgit, yang mana ia perlu dipam dengan angin bagi membentuk bulatan besar.
Berkongsi cetusan idea kreatif itu Muhamad Nazirul Aman Rusli Aman berkata, dia bersama dua rakannya, Muhammad Asyraf Mat Nain dan Joe Fadzly Johari, melihat cahaya bulan sangat signifikan dengan pemandangan pantai dan berikutan itu mereka berusaha mencari bulan 'tiruan' tersebut di merata-rata tempat, sebelum memilikinya sekitar Ogos lepas melalui pesanan secara dalam talian.
Bekas pelajar jurusan kejuruteraan mekatronik itu berkata, ia adalah salah satu inisiatif mereka untuk menarik orang ramai ke pantai berkenaan, yang menempatkan lebih 50 peniaga but kereta di Pantai Batu Hitam, yang menjual pelbagai barangan dan makanan bagi menjana pendapatan pada musim Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP).
“Kami membuat pinjaman Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga (Tekun Nasional) untuk mengusahakan tapak jualan ini, selain membeli replika dan beberapa barangan lain seperti lampu bagi menghiasi kawasan sekitar ini.
“Sambutan Alhamdulillah sangat memberangsangkan. Semua yang datang mesti tidak lepaskan peluang untuk bergambar bersama replika tersebut. Lega apabila penat lelah kami dilihat berhasil...bila ada tarikan macam ini, baru orang datang dan sekali gus membeli barang atau makanan daripada peniaga,” katanya kepada Bernama.
Menceritakan cabaran bagi memasang replika diperbuat daripada material PVC berkenaan, Muhammad Asyraf berkata faktor angin sedikit sebanyak menyukarkan mereka untuk menempatkan replika bulan berkenaan.
“Tidak susah untuk memasang dan menanggalkan replika berkenaan kerana ia hanya mengambil masa kira-kira 30 minit sahaja dengan bantuan beberapa orang lain, kadang-kadang cuma bila angin kuat agak menyukarkan sedikit. 
“Kami akan mula pasang pada hari tapak ‘Malam Carbooth’ ini beroperasi, dan akan mengempiskan replika berkenaan lepas pukul 10 malam, sebaik tempat ini ditutup,” katanya sambil menambah waktu perniagaan bermula pukul 4 petang sehingga 10 malam, selama tiga hari setiap Jumaat hingga Ahad.
Menurutnya, pada masa akan datang mereka turut bercadang menyediakan program Food Bank di lokasi berkenaan, sebagai usaha membantu golongan yang kurang berkemampuan.
“Dengan cara ini peniaga-peniaga di sini atau individu luar boleh meletakkan makanan, bagi membantu individu lain yang kurang bernasib baik,” katanya yang turut berterima kasih kepada Majlis Perbandaran Kuantan yang memberi peluang dan kepercayaan kepada anak muda seperti mereka, mengusahakan tapak berkenaan.
Sementara itu, pengunjung Mohd Hanis Mohamad, 30, dari Segamat, Johor, mengibaratkan replika bulan itu sebagai perhiasan pantai yang menarik di waktu malam, dan menimbulkan suasana romantis.
“Ia suatu yang menarik dan lain daripada lain, cahaya bulan itu sendiri menimbulkan suasana yang menyeronokkan, malah anak-anak saya turut terpegun sejurus melihat replika itu,” katanya. #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2020/10/replika-bulan-jadi-tarikan-baharu.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FLWFdy+%28Pahang+Daily+Online%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Covid 19 Enam Lagi Kluster Baharu Di Kenal Pasti Kuster Aktif Kini Mencecah 70

Covid 19 Enam Lagi Kluster Baharu Di Kenal Pasti Kuster Aktif Kini Mencecah 70

papar berkaitan - pada 14/10/2020 - jumlah : 249 hits
PUTRAJAYA Enam lagi kluster baharu dikenal pasti hari ini melibatkan empat kluster di Sabah serta masing masing satu kluster di Selangor dan Pulau Pinang Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata ini menjadikan jumlah...
Festival Batu Permata Habib Mewarnai Bulan Oktober Dengan Penuh Keindahan

Festival Batu Permata Habib Mewarnai Bulan Oktober Dengan Penuh Keindahan

papar berkaitan - pada 10/10/2020 - jumlah : 647 hits
Trend memilih barang kemas yang dihiasi dengan batu permata telah kembali untuk tahun 2020 dan dijangka berterusan hingga tahun hadapan Penggemar barangan kemas khususnya lebih tertarik dengan aksesori bertatahkan batu permata pelbagai warn...
Mengidam Nak Pijak Rumput Irwansyah Turutkan Permintaan Zaskia Usia Kandungan Kini Sudah Tiga Bulan

Mengidam Nak Pijak Rumput Irwansyah Turutkan Permintaan Zaskia Usia Kandungan Kini Sudah Tiga Bulan

papar berkaitan - pada 9/10/2020 - jumlah : 385 hits
Wanita hamil dan mengidam itu memang sinonim Cumanya apa yang diidamkan itu kadang kala ada juga yang aneh aneh Tapi itu semua lumrah dan proses yang perlu dilalui oleh wanita yang sedang mengandung Tugas para suami pula adalah menunaikan a...
Covid 19 Pengorbanan Dari Seorang Doktor Kini Menjadi Pesakit

Covid 19 Pengorbanan Dari Seorang Doktor Kini Menjadi Pesakit

papar berkaitan - pada 20/10/2020 - jumlah : 229 hits
Kuala Lumpur Saya terima kenyataan itu dengan reda fikiran positif dan hati yang tenang Ini kerana saya sudah bersedia malah tahu penyakit ini boleh menjangkiti sesiapa tanpa mengira status kata Dr Saraswathy Subramaniam 29 Beliau adalah pe...
Hiburan Feeya Iskandar Kini Hamil 5 Bulan Impikan Anak Perempuan Buat Cahaya Mata Ke 3

Hiburan Feeya Iskandar Kini Hamil 5 Bulan Impikan Anak Perempuan Buat Cahaya Mata Ke 3

papar berkaitan - pada 13/10/2020 - jumlah : 326 hits
Penyampai radio Feeya Iskandar 31 memberitahu bahawa dirinya kini hamil lima bulan untuk anak ketiga Feeya atau lebih mesra dipanggil Cik Piah di kalangan pendengar radio turut berkata dia sama sekali tidak mempunyai niat untuk merahsiakan ...
Kini Anda Boleh Melihat Arkib Instagram Stories Dengan Lebih Mudah Mengikut Bulan

Kini Anda Boleh Melihat Arkib Instagram Stories Dengan Lebih Mudah Mengikut Bulan

papar berkaitan - pada 11/10/2020 - jumlah : 246 hits
Instagram kini memudahkan lagi anda melihat arkib perkongsian Instagram Stories dimana kini ia disusun mengikut kalendar bulanan sekaligus memperlihatkan arkib Instagram Stories mengikut tarikh penerbitan Pilihan paparan arkib ini adalah pe...
Kereta Baharu Km Melaka Sekarang Adly Zahari Jawab Fitnah Pemuda Umno Kota Melaka

Kereta Baharu Km Melaka Sekarang Adly Zahari Jawab Fitnah Pemuda Umno Kota Melaka

papar berkaitan - pada 17/10/2020 - jumlah : 254 hits
Kenyataan Pergerakan Pemuda Umno Bahagian Kota Melaka bahawa permohonan pembelian kenderaan dibuat dikala saya memegang jawatan Ketua Menteri adalah suatu fitnah 2 Dikala saya menjawat jawatan Ketua Menteri saya mewarisi dari kerajaan terda...
Bentuk Norma Politik Baharu

Bentuk Norma Politik Baharu

papar berkaitan - pada 17/10/2020 - jumlah : 274 hits
SELEPAS Langkah Sheraton negara sekarang ini menyaksikan satu lagi langkah yang mungkin akan mewujudkan satu jajaran baharu politik negara Ini selepas Langkah Le Meridien yang diumumkan Datuk Seri Anwar Ibrahim nampaknya mengembalikan semul...
Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Bila Duit Nak Masuk

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

Deep Dive 5 Historic Lots From Gooding S Geared Online Sale



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Sambutan Ulang Tahun Ke 30 Dan Pelancaran 4 Model Motosikal Ktm Duke

First Impressions Make A Powerful Impact With A Creative Digital Business Card

Restoran Di Jepun Buang 25 Set Nasi Lemak Kena Tipu Ejen Dari Malaysia

Kumpulan Pro Palestin Kecam Kehadiran Syarikat Bekal Senjata Kepada Israel

Prk Kkb Boleh Tak Umno Tarik Undi Melayu

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin