Rekod Kesalahan Lampau Penentu Kompaun Rm 10 000


Sistem Guru Online
Sistem Guru Online - "SGO Web Pendidikan No.1 di Malaysia Rujukan Guru, Murid dan Ibu Bapa"

Rekod Kesalahan Lampau Penentu Kompaun RM 10,000 ini merujuk kepada keperluan pihak berkuasa dalam meneliti rekod kesalahan terdahulu mengenai individu yang ingkar mematuhi prosedur operasi standard (SOP) Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang perlu dilakukan dengan kaedah paling tepat sebelum mengenakan denda maksimum tersebut.
Seperti mana yang sedia maklum pada 11 Mac 2021, pihak kerajaan telah menguatkuasakan kenaikan kompaun sehingga RM 10,000 yang mana sebelum ini hanya dikenakan RM 1,000 sahaja. Peningkatan jumlah kompaun yang signifikan ini adalah implikasi daripada peningkatan kes baharu jangkitan virus Covid-19 yang drastik.
Penguatkuasaan kompaun RM 10,000 ini adalah sebahagian daripada pindaan yang dilakukan ke atas Akta 342 atau Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988. Hal ini demikian kerana, Akta 342 yang didraf pada tahun 1988 hanya mengenakan denda maksimum RM 1,000 sahaja sebelum ini dan ia dilihat seolah-olah kurang berkesan untuk dilaksanakan pada masa kini.
Kesalahan-kesalahan Ingkar SOP PKP Terdapat beberapa kesalahan ingkar SOP PKP yang boleh dikenakan kompaun RM10,000 ini, antaranya ialah:
Tidak memakai pelitup muka di tempat awam. Tiada penjagaan jarak fizikal satu meter. Pihak premis gagal menyediakan peralatan rekod butiran pelanggan. Merentas negeri tanpa kebenaran. Menurut Tan Sri Abdul Hamid Bador selaku Ketua Polis Negara, tempoh masa selama dua minggu diberikan kepada pesalah untuk menjelaskan kompaun tersebut.
Berdasarkan sumber Astro Awani, seramai 109 individu termasuk pengunjung dan pengurus sebuah pusat hiburan telah dikenakan kompaun berjumlah RM1.13 juta secara keseluruhan pada Sabtu lalu, lantas menjadi jumlah kompaun terbesar sejak pindaan akta ini dikuatkuasakan.
Meskipun pelaksanaan kompaun RM 10,000 ini bertujuan untuk mendidik rakyat dengan lebih tegas supaya tidak mengulangi kesalahan terhadap pengabaian pematuhan SOP PKP dalam mencegah penularan jangkitan virus Covid-19, namun terdapat beberapa perkara yang perlu diperhalusi terlebih dahulu agar pelaksanaannya dapat dijalankan secara telus dan jelas bagi menghindari segala kekeliruan dan rasa ketidakpuasan hati dalam kalangan rakyat.
Menurut Pakar Kesihatan Awam, Profesor Madya Dr. Malina Osman, pihak berkuasa digalakkan mempunyai rekod kesalahan lampau seseorang terlebih dahulu sebagai bukti kukuh bahawa perbuatan kesalahan melanggar SOP PKP telah dilakukan secara berulang kali.
Sehubungan itu, penggunaan aplikasi MySejahtera sebagai mekanisme untuk merekod kesalahan-kesalahan tersebut adalah digesa dalam kalangan pihak berkuasa. Rekod inilah yang kemudiannya akan dijadikan rujukan utama sebelum kompaun RM10,000 dikeluarkan kepada individu yang gagal mematuhi SOP PKP ini.
Seperti mana yang semua sedia maklum, sebelum ini Menteri Kanan Pertahanan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menegaskan bahawa kompaun maksimum ini tertumpu kepada individu yang melakukan kesalahan berulang kali atau membuat kesalahan yang dikategorikan sebagai berat.
Oleh hal demikian, pelaksanaan gerak kerja yang proaktif untuk merekod kesalahan lampau di dalam aplikasi MySejahtera bagi membolehkan pihak berkuasa mempunyai senarai bukti kesalahan untuk mengenakan denda yang setimpal terhadap mana-mana individu berkenaan adalah sebagai salah satu mekanisme yang wajar dipertimbangkan.
Profesor Madya Dr. Malina Osman turut menasihatkan agar mekanisme penguatkuasaan denda maksimum kompaun RM10,000 ini dapat dijelaskan kepada pihak yang didenda serta pihak berkuasa yang mengenakan denda.
Secara keseluruhannya, penguatkuasaan kompaun RM10,000 ini wajarlah diselaraskan dengan penggunaan kaedah yang lebih tepat dan efisien supaya kedua-pihak yang disaman, dan pihak yang menyaman mempunyai evidens yang kukuh untuk mempertahankan pendirian masing-masing. Akhir kata, semoga pelaksanaan kompaun maksimum ini dapat diperincikan dengan lebih teliti agar tidak timbul sebarang ketidakpuasan hati mana-mana pihak.
Anda juga mungkin berminat dengan perkongsian Panduan Lengkap Tuntutan Covid-19 mySalam ataupun Permohonan Skim Pembiayaan Hafiz (SPH) 2021.
Sumber: Astro Awani
Rekod Kesalahan Lampau Penentu Kompaun RM 10,000
Noorazlin Abu Bakar


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2021/03/rekod-kesalahan-lampau-penentu-kompaun-rm-10000.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perincian Kesalahan Berhubung Kompaun Rm10 000 Ingkar Sop Akan Dimaklumkan Kelak

Perincian Kesalahan Berhubung Kompaun Rm10 000 Ingkar Sop Akan Dimaklumkan Kelak

papar berkaitan - pada 17/3/2021 - jumlah : 185 hits
Penelitian berkenaan pengenaan kompaun ke atas individu yang ingkar pematuhan SOP sehingga RM10 000 itu akan dilakukan Penyataan ini dimaklumkan pada sidang Majlis Keselamatan Negara semalam Menurut Dato Sri Ismail Sabri Menteri Kanan perte...
Tak Wajar Kompaun Rm10 000 Salah Tak Pakai Pelitup Muka

Tak Wajar Kompaun Rm10 000 Salah Tak Pakai Pelitup Muka

papar berkaitan - pada 15/3/2021 - jumlah : 210 hits
Oleh Datuk Seri Takiyuddin Hassan Gambar FB Jabatan Penerangan Perlis TIDAK pakai pelitup muka atau tidak mengimbas kod MySejahtera bukan kesalahan yang wajar untuk dikompaun maksimum RM10 000 bagi individu Menteri di Jabatan Perdana Menter...
Pakai Mask Kat Dagu Memang Kena La Kompaun Rm10 000 Pkp Dah Setahun Kot

Pakai Mask Kat Dagu Memang Kena La Kompaun Rm10 000 Pkp Dah Setahun Kot

papar berkaitan - pada 16/3/2021 - jumlah : 944 hits
The ReporterViral di media sosial gambar notis kompaun RM10 000 dikenakan terhadap seorang individu kerana tidak memakai pelitup muka dengan sempurna pada Jumaat 12 Mac 2021 Ketua Polis Daerah Kerian Superintendan Mazuki Mat mengesahkan kej...
Sebenarnya Rayuan Kompaun Rm10 000 Boleh Dibuat Di Mana

Sebenarnya Rayuan Kompaun Rm10 000 Boleh Dibuat Di Mana

papar berkaitan - pada 17/3/2021 - jumlah : 499 hits
PETALING JAYA Isu saman RM10 000 terus menular dengan orang ramai keliru tentang cara untuk membuat rayuan pengurangan kompaun Mengeruhkan keadaan pejabat kesihatan berlainan juga memberi penjelasan yang tidak serasi sehingga menyebabkan or...
Jangan Pukul Rata Zahid Gesa K Jaan Kaji Semula Kompaun Rm10 000

Jangan Pukul Rata Zahid Gesa K Jaan Kaji Semula Kompaun Rm10 000

papar berkaitan - pada 15/3/2021 - jumlah : 339 hits
Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi menggesa kerajaan PN supaya mengkaji semula kompaun sehingga RM10 000 terhadap individu yang ingkar Prosedur Operasi Standard Perintah Kawalan Pergerakan Nilai kompaun dinaikkan daripada RM1 000 kepada RM10 ...
5476 Rakyat Gelisah Kompaun Rm10 000 Sinar Harian 16 03 2021

5476 Rakyat Gelisah Kompaun Rm10 000 Sinar Harian 16 03 2021

papar berkaitan - pada 17/3/2021 - jumlah : 292 hits
SHAH ALAM Selepas lima hari kompaun RM10 000 dikuatkuasakan rata rata rakyat Malaysia melahirkan kegelisahan apabila menyifatkan pelaksanaan saman akibat kesalahan melanggar prosedur operasi standard Covid 19 itu sebagai keterlaluan tidak m...
Tiada Isu Polis Kompaun Rm10 000

Tiada Isu Polis Kompaun Rm10 000

papar berkaitan - pada 13/3/2021 - jumlah : 215 hits
Oleh Menteri Pertahanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob merasmikan Majlis Pecah Tanah bagi Pembangunan Projek Satu Anggota Satu Rumah di Kem Transmitter Sungai Besi Foto FATHIL ASRI KUALA LUMPUR Tiada sebarang isu jika anggota polis mengenak...
Kerajaan Beri Jaminan Kompaun Rm10 000 Ikut Budi Bicara Bukan Untuk Aniaya Rakyat

Kerajaan Beri Jaminan Kompaun Rm10 000 Ikut Budi Bicara Bukan Untuk Aniaya Rakyat

papar berkaitan - pada 2/3/2021 - jumlah : 201 hits
PUTRAJAYA Kerajaan memberi jaminan kompaun maksimum RM10 000 bagi mereka yang melanggar peraturan Perintah kawalan pergerakan akan digunakan mengikut budi bicara dan tidak akan menganiaya rakyat Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob ...
Kompaun Rm10 000 Bukan Nak Aniaya Rakyat Tetapi Untuk Menjaga Rakyat Ismail Sabri

Kompaun Rm10 000 Bukan Nak Aniaya Rakyat Tetapi Untuk Menjaga Rakyat Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 3/3/2021 - jumlah : 251 hits
Kompaun RM10 000 bukan nak aniaya rakyat tetapi untuk menjaga rakyat Ismail SabriKerajaan memberi jaminan kompaun maksimum RM10 000 bagi mereka yang melanggar peraturan Perintah kawalan pergerakan akan digunakan mengikut budi bicara dan tid...
Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Filem Ngesot

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office

Sultan Pahang Mohon Mendoakan Tengku Hassanal Segera Mendirikan Rumah Tangga

Mahalini Dah Peluk Islam

Fiersa Besari April Chord

Ibu Meraung Luluh Hati Lihat Kaki Anak Putus Akibat Kemalangan Motorsikal Depan Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Anak Bongsu Darjah 1

Bolehkah Berangkat Umrah Tetapi Ke Madinah Terlebih Dahulu

Fuel Your Competitive Spirit Wallet Bet On Esports Games

Saksi Dengar Dentuman Kemudian Pokok Hempap Kenderaan

Mayat Wanita Dalam Tangki Air Kuarters Universiti

Berita Prk Kkb Terkini Pengundi India Menjadi Penentu