Rasa Sakit Dada Belah Kanan Apabila Di Tekan Bukan Tanda Penyakit Jantung


RASA SAKIT DADA BELAH KANAN APABILA DI TEKAN BUKAN TANDA PENYAKIT JANTUNG | Rasa sakit dada sebelah kanan seolah-olah seperti rasa sengal aabila di tekan boleh berlaku berpunca dari beberapa sebab. Bukan semua sakit dada  berkaitan dengan masalah jantung. Sakit dada dibelah kanan juga tidak bermaksud serangan jantung.




Di dalam tubuh manusia, dada adalah rumah bagi banyak organ dan tisu yang boleh cedera. Apabila sakit dada sebelah kanan berlaku, kemungkinan ada otot yang meregang, jangkitan ,sakit dari organ lain yang berdekatan atau pun disebabkan stress
10 penyebab sakit dada belah kananTerdapat 10 penyebab yang menjadi punca mengapa antara kita akan mengalami sakit dibahagian dada belah kanan. Beberapa penyebab sakit dada yang paling biasa adalah:
1. Regangan otot yang berlebihanRegangan otot yang berlebihan boleh menyebabkan sakit dada sebelah kanan. Ini boleh berlaku apabila seseorang menggunakan bahagian atas badannya secara berlebihan semasa bersenam.
Bukan sahaja ketika bersenam bersenam, aktiviti yang memerlukan pergerakan yang cukup ekstrem atau berulang seperti memotong kayu dan mengecat dinding juga berisiko menyebabkan peregangan otot. Penyelesaiannya adalah dengan berehat atau mengambil ubat untuk melegakannya.
2. Pedih ulu hati
Bukan hanya wanita hamil pada trimester akhir yang boleh mengalami pedih ulu hati, tetapi sesiapa sahaja boleh mengalaminya. Sakit dada boleh berlaku selepas makan, membongkok, bersenam, atau ketika berbaring sepanjang malam.
Umumnya, mereka yang mengalami penyakit ini juga menderita GERD atau bisul. Sekiranya anda mengalami pedih ulu hati lebih dari dua kali seminggu, anda mungkin menghidap GERD.


3. Radang paru-paru
Pneumonia adalah jangkitan yang berlaku di paru-paru. Pengidap akan selalu mengalami batuk berkahak yang mengakibatkan sakit dada kanan atau kiri. Anda juga dapat merasakan kesakitan ini semasa anda menarik nafas lega.
4. Trauma dibahagian dada
Sakit dada kanan juga boleh berlaku akibat trauma atau pukulan ke arah dada. Sekiranya ianya disebabkan pukulan yang kuat ianya boleh menyebabkan patah tulang rusuk.
Selain itu sakit dada  berlaku ketika bersin, batuk, atau ketawa. Penghidapnya juga akan mengalami kesukaran bernafas malah terdapat bengkak di badannya.

Segera berjumpa doktor untuk mengelakkan komplikasi. Sekiranya kecederaannya kecil, doktor akan meminta anda berehat selama beberapa hari untuk memaksimumkan pemulihan.
5. Costochondritis

Sakit dada kanan adalah gejala utama kosokondritis. Ini berlaku apabila tulang rawan di tulang rusuk berlaku radang. Penghidapnya kadang-kadang juga merasa sakit di bahagian belakang dan perut.
Selain itu sakit dada  berlaku ketika bersin, batuk, atau ketawa. Penghidapnya juga akan mengalami kesukaran bernafas malah terdapat bengkak di badannya.
Segera berjumpa doktor untuk mengelakkan komplikasi. Sekiranya kecederaannya kecil, doktor akan meminta anda berehat selama beberapa hari untuk memaksimumkan pemulihan.
6. Kolesistitis
Radang pundi hempedu juga boleh menyebabkan sakit dada sebelah kanan. Biasanya, ini berlaku apabila batu hempedu menutup saluran organ dalaman. Selain dari sakit dada kanan, kadang-kadang terdapat sakit di bahagian kanan atas perut ke bahu kanan.
7. Pankreatitis
Pankreatitis adalah Radang kelenjar pankreas. Enzim pencernaan mula berfungsi dan aktif sebelum dibebaskan ke saluran pencernaan. Akibatnya, enzim ini menyebabkan kerengsaan sel-sel pankreas dan organ menjadi radang.
Pencetusnya boleh disebabkan oleh kebiasaan meminum minuman beralkohol atau adanya batu hempedu. Selain sakit dada, anda juga dapat merasakan sakit di bahagian atas perut hingga ke belakang.




8. Tekanan atau kegelisahan
Tekanan atau kegelisahan yang boleh menyebabkan serangan panik juga boleh menyebabkan sakit dada kanan. Gejalanya serupa dengan serangan jantung dan boleh berlaku pada bila-bila masa. 
Selalunya, seseorang mengalami serangan panik kerana ada trauma atau tekanan yang menyelimuti fikiran. Selain sakit dada kanan, gejala lain yang timbul semasa serangan panik termasuk sesak nafas, sakit kepala, vertigo, mati rasa di tangan dan kaki, berpeluh, badan menggigil, dan juga pengsan.
Kesakitan dada kanan berlaku semasa serangan panik kerana seseorang bernafas terlalu cepat atau terlalu dalam. Akibatnya, otot dinding dada berfungsi dengan berlebihan. Menarik nafas dalam-dalam dapat menghentikan gejala ini.
9. Barah dada
Barah di bahagian dada tumbuh di dinding dada atau dada. Tidak kira sama ada barah atau tidak, kehadirannya boleh menyebabkan sakit dada kanan atau kiri.
Apabila tumor semakin besar, tekanan berlaku pada saluran darah dan saraf berdekatan. Rasa sakit akan lebih ketara.
10. Kanser paru-paru

Kanser paru-paru juga boleh menyebabkan sakit dada sebelah kanan. Selain sakit dada, barah paru-paru juga akan mengundang gejala seperti batuk dan sesak nafas.


Anda perlu berjumpa doktor sekiranya sakit dada kanan anda berlaku dalam jangka masa yang lama atau tidak sembuh setelah mengambil ubat tertentu. Perhatikan jika sekiranya anda mengalami simptom lain seperti:

Sesak dadaSakit dada meluas ke punggung, rahang dan lenganKesukaran bernafasPening dan muntahTekanan darah atau degupan jantung yang sangat rendah

Dalam kebanyakan kes, sakit dada kanan tidak semestinya merupakan tanda penyakit jantung. Namun, jika sakit dada anda tidak hilang, jangan ragu untuk berjumpa doktor untuk mengetahui cara mengatasinya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.dianarashid.com/2021/01/rasa-sakit-dada-belah-kanan-apabila-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Makin Ramai Orang Muda Sakit Jantung

Makin Ramai Orang Muda Sakit Jantung

papar berkaitan - pada 25/12/2020 - jumlah : 290 hits
Zaman sekarang berbeza dengan dulu orang zaman dulu kuat kuat jarang sakit imuniti juga bagus Terutama orang kampung Berbeza dengan orang yang berkerjaya dan tinggal di bandar Sering kita dengar akhir akhir ni orang muda sekitar umur 30an 4...
Buang Rasa Marah Pada Anak Selalulah Baca Bismillah Masuk Rumah Kaki Kanan

Buang Rasa Marah Pada Anak Selalulah Baca Bismillah Masuk Rumah Kaki Kanan

papar berkaitan - pada 23/12/2020 - jumlah : 271 hits
Bergelar ibu bapa tak semestinya kita sempurna Pasti ada silapnya apatah lagi bila kita sering menjerit tinggi suara dan marah marah anak Jika ketiga tiga ni tak dapat kawal maknanya emosi anda sebagai ibu bapa masih belum stabil Mungkin ad...
Letak Tapak Tangan Kanan Atas Dada Anak Sebut Ya Allah Lembutkan Hati Anakku

Letak Tapak Tangan Kanan Atas Dada Anak Sebut Ya Allah Lembutkan Hati Anakku

papar berkaitan - pada 5/1/2021 - jumlah : 271 hits
Memang lumrah anak anak kecil yang nak membesar akan sentiasa menguji kesabaran ibu bapa Lagi dalam fasa nak belajar dan ingin tahu semua perkara Semangat ini bagus untuk membantu mereka mengenal dunia Namun adakalanya ia menjentik rasa sab...
Tanda Tanda Penyakit Tibi Bagaimanakah Cara Rawatan Penyakit Tibi

Tanda Tanda Penyakit Tibi Bagaimanakah Cara Rawatan Penyakit Tibi

papar berkaitan - pada 27/12/2020 - jumlah : 616 hits
Tanda Tanda Penyakit Tibi Bagaimanakah Cara Rawatan Penyakit Tibi Salah satu penyakit berjangkit yang saya nak kongsikan pada hari ini adalah Tibi Penyakit ini terjadi disebabkan oleh kuman Mycobacterium Tuberculosis Selalunya penyakit tibi...
Pegawai Kanan Universiti Terlibat Siasatan Gangguan Seksual Wajib Bercuti

Pegawai Kanan Universiti Terlibat Siasatan Gangguan Seksual Wajib Bercuti

papar berkaitan - pada 1/1/2021 - jumlah : 300 hits
Kakitangan Institut Pengajian Tinggi yang disiasat dalam kes gangguan seksual seharusnya diarah bercuti sehingga siasatan dilengkapkan Ahli Parlimen Lembah Pantai Fahmi Fadzil berkata pegawai kanan di sebuah universiti tempatan yang baru ba...
Apabila Kereta Dijadikan Rumah Dan Mandi Di Tandas Awam Kisah Pilu Lima Sekeluarga Di Pulau Pinang

Apabila Kereta Dijadikan Rumah Dan Mandi Di Tandas Awam Kisah Pilu Lima Sekeluarga Di Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 24/12/2020 - jumlah : 274 hits
Ganesh Soundarajah 33 dan keluarganya menjalani kehidupan di dalam kereta mereka di Sepoy Lines Road berdekatan Padang Polo Dia dilihat memasak air yang diambil dari paip tandas awam menggunakan dapur mudah alih GEORGE TOWN Berbumbungkan ke...
Sekelip Mata Berubah Usia 11 Bulan Kepala Danish Senget Sebelah Kanan Rupanya Ada Ketumbuhan

Sekelip Mata Berubah Usia 11 Bulan Kepala Danish Senget Sebelah Kanan Rupanya Ada Ketumbuhan

papar berkaitan - pada 1/1/2021 - jumlah : 389 hits
Hati ibu mana yang tak risau saat dapat tahu anak yang dilahirkan sihat dan normal tiba tiba disahkan mempunyai ketumbuhan dalam kepala sehingga perlu menjalani pembedahan segera Menurut ibu adik Muhammad Danish Raykarl Noor Baizura Mohd Sh...
Apabila Covid 19 Malaysia Atasi China

Apabila Covid 19 Malaysia Atasi China

papar berkaitan - pada 29/12/2020 - jumlah : 259 hits
Selama beberapa hari lepas Covid di Malaysia dah pun melepasi 100k angka Dah jauh mengatasi negara asal kelahiran Covid di China Populasi Malaysia 30 juta lebih populasi di China dekat 1 bilion Jauh benar jurang peratusan jangkitan tu Kes C...
The Call Apabila Kematian Datang Dari Masa Lalu

The Call Apabila Kematian Datang Dari Masa Lalu

papar berkaitan - pada 30/12/2020 - jumlah : 248 hits
The Call Apabila Kematian Datang Dari Masa Lalu Korang yang dah lama follow mesti tahu yang abam ni addicted dengan filem thriller dan horror Rasa berdebar bagai dipam pam jantung merancakkan lagi tontonan sampai terasa nak baling TV dengan...
Adapting To Consumer Behavior

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Kfc Malaysia Tutup Lebih 100 Restoran Francais Kesan Boikot

Keluarga Berang Terima Kiriman Jenazah Individu Lain

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech

There Is An Awakening

App Inarah

Netizen Mohon Maaf Asyik Mengutuk Ruhainies Beri Respon Saya Dah Tak Fikir Sekarang Nak Fokus On Being Happy



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Cik Piah Nak Suami Raya Chord

Dap Sudah Perangai Sama Sakau Kenapa Tiada Tindakan Terhadap Nga Kor Ming Azmin Ali

Polis Raub Menahan Empat Lelaki Bantu Siasatan Kes Gaduh Di Pakir Sebuah Kuil Pada Ahad Lalu