Ramai Yang Tahu Makan Je Ketahui 8 Nasihat Dari Pakar Sebelum Baham Semua Spesis Durian


Tibanya musim durian, pasti akan kita lihat lambakan gerai-hgerai buah di bahu jalan sama ada di bandar mahupun di kampung. Buah ini boleh dikatakan menjadi kegemaran separuh daripada rakyat Malaysia misalnya.
Namun, dalam keseronokan menjamah isi buah yang lembut dan manis itu, terdapat beberapa pantang larang dan jika seseorang terlebih makan silap haribulan boleh demam dan menyebabkan tidak selesa pada badan.
Tetapi ramai yang tidak tahu bahawa durian ini mempunyai banyak nutrisi yan penting dalam buah berkenaan. Perkongsian yang menarik ini dikongsikan oleh Dr Zubaidi melalui laman blognya untuk para pembaca mengenal 8 nutrisi durian antara sihat atau nikmat dunia.

Antara 9 soalan mengenai nutrisi durian dan penjelasannya: 1. Kepentingan nutrisi yang ada dalam durian.
Durian atau nama saintifiknya adalah Durio Zibethinus memang enak dan berlemakserta mempunyai nutrisi. Ramai yang menyukainya dan makan terlalu banyak sehinggakan tidak ada yang mengetahui tentang manfaat dan keburukannya.
Untuk pengetahuan anda, isi durian mengandungi 65% air, 27% karbohidrat termasuklah 4% serat, 5 % lemak dan 1% protein. Untuk pengetahuan anda lagi, isi durian mengandungi asid amino trytophan yang menjadi sumber utama untuk membentuk hormon serotonin dan melatonin membantu untuk kita berasa tenang dan mudah tidur.
Selain itu, kita juga memerlukan pelbagai jenis vitamin B sebagai sumber utama dalam pembentukan darah merah serta memastikan sistem saraf berfungsi dengan baik. Di samping itu, durian juga mengandungi potassium untuk mengawal tekanan darah, kesihatan jantung, otot dan tulang.
2. Kenapa pesakit diabetes dan darah tinggi dinasihatkan untuk kurangkan pengambilan durian?
Mungkin tidak semua tahu bahawa penyakit diabetes ini adalah masalah metabolisme karbohidrat. Isi durian sangat banyak karbohidrat iaitu gula yang terdiri dari glukos dan fruktosa yang tinggi. Ini disebabkan tahap gula dan darah akan melambung naik dan memberi kesan buruk kepada pesakit.
Bagi orang yang sihat, tahap gula yang tinggi metabolisme akan menyebabkan tubuh mejadi panas. Jika diambil sebelum pada waktu malam, ia mungkin menyebabkan rasa tidak selesa kerana panas badan jika mengambil dalam kuantiti yang banyak.
Durian juga mempunyai bahan sulfur yang menyebabkan kentut kita berbau kuat dan kembung perut. Bagi pesakit darah tinggi, pengambilan isi durian secara sederhana tidak memberikan kemudaratan bahkan mungkin dapat membantu menrunkan tekanan darah.
Namun, pesakit kronik yan inginkan durian. perlu berhati-hati dan bincang dengan doktor yang merawat terlebih dahulu.
3. Berapa banyak ulas yang disyorkan untuk makan secara betul?
Bagi mereka yang sihat, sekadar 2-3 ulas untuk sekali hidang sudah mencukupi. Jika anda ingin mengawal supaya tidak pengambilan tidak terlalu banyak, dicadangkan untuk makan secara beramai-ramai.
Semua orang tahu, kesan jika makan durian bersama makanan yang mempunyai karbohidrat tinggi terutamanya kek manis atau minuman bergas. Kesannya peningkatan gula akan meningkat secara mendadak dan menyebabkan orang yang sihat akan mudah pitam.
Bagi orang yang makan durian bersama minuman berkafein seperti kopi,koko dan teh ia mungkin memberikan rangsangan pada jantung.  Untuk elakkan perkara yang tidak patut terjadi, maka haruslah kita banyakan minum air kosong untuk mengelakkan dehidrasi.
4. Terdapat pantang larang yang sering di war-warkan dalam media sosial, apakah yang perlu dielakkan sebenarnya? 
Tiada bukti yang kukuh tentang tidak boleh ambil ketika makan isi durian. Apayang dikongsikan di media sosial mungkin hanya anggapan atau pengalaman orang dulu. Menurut Dr Zubaidi, kemudaratan mungkin berlaku jika seseorang mempunyai penyakit kronik sedar atau tidak memakan terlalu banyak dan tidak minum air kosong yang mencukupi.
Gambar Hiasan 5. Kesan jika ibu mengandung dan kanak-kanak jika mengambil durian secara berlebihan?
Durian akan meningkatkan gula dalam darah menyebakan rasa panas akibat metabolisme gula dan rasa kembung. Jadi ia tidak sesuai diambil banyak oleh kanak-kanak.
Bagi wanita hamil,juga tiada bukti iamemberikan kesan buruk. Tetapi dari pengalaman orang lama,ia boleh menyebabkan keguguran terutama di awal kehamilan jika diambil dalam kuantiti yang banyak.
6. Bolehkah mengambil durian bersama ubat? Apa kesannya?
Bagi mereka yang mengambil ubat-ubatan perlulahberhati-hati kerana ada ubat yang mudah diserap dalam badan apabila perut kita diisi dengan makanan. Tetapi lain pula bagi pesakit diabetes harus mengambil ubat dengan segera walaupun ketika makan durian.
7. Jika individu ada simpton pening kepala selepas makan durian menandakan tekanan darah tinggi atau kandungan gula darah tinggi?
Rasa pening kepala hanya berlaku pada individu yang memakan banyak durian kerana ia meningkatkan gula dalam darah secara tidak langsung memekatkan darah. Isi durian juga menyebabkan rasa kembung perut dan merangsangkan rasa pening, mual dan muntah.
8. Nasihat untuk pesakit yang ada penyakit 3 serangkai tetapi gemarkan makan isi durian.
Kepada mereka yang ada penyakit kronik, eloklah untuk ambil pendekatan ‘merasa’ dan bukan ‘makan’. Sudah diketahui musim durian ada setiap tahun, mungkin sudah pernah makan sudah bertahun tahun tetapi apalah sangat kalau kita mengambil inisiatif untuk ‘merasa’ sahaja.
Dan selalulah pergi membuat pemeriksaan dan nasihat doktor yang selalu merawat. Semoga ia bermanfaat kepada semua.
Sumber: Dr Zubaidi


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/07/04/ramai-yang-tahu-makan-je-ketahui-9-nasihat-dari-pakar-sebelum-baham-semua-spesis-durian/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jarakkan Susu 3 4 Jam Sebelum Makan Barulah Anak Berselera Dapat Nutrisi Cukup

Jarakkan Susu 3 4 Jam Sebelum Makan Barulah Anak Berselera Dapat Nutrisi Cukup

papar berkaitan - pada 6/7/2019 - jumlah : 339 hits
Anak makan banyak tapi berat tak naik Ini antara persoalan yang sering buat ibu tertanya tanya apa lagi yang perlu diberi pada anak Sebenarnya ramai ibu tak sedar gaya pemakanan si kecil sangat mempengaruhi tumbesaran anak Jika makan semang...
Patutlah Single Pengotor Rupanya Netizen Kecam Cara Selebriti Ini Makan Durian

Patutlah Single Pengotor Rupanya Netizen Kecam Cara Selebriti Ini Makan Durian

papar berkaitan - pada 29/6/2019 - jumlah : 472 hits
Siapa berani makan durian macam ni demikian tweet yang dimuat naik oleh MeleTOP Rabu lalu menunjukkan selebriti Nabil Mahir menikmati durian dengan caranya tersendiri namun dianggap pelik dan tidak senonoh oleh netizen Berdasarkan video Nab...
Durian Oh Durian Sekali Dapat Makan Susahnya Nak Berhenti

Durian Oh Durian Sekali Dapat Makan Susahnya Nak Berhenti

papar berkaitan - pada 12/7/2019 - jumlah : 491 hits
Durian Oh Durian Sekali dapat makan susahnya nak berhenti Dah nak hujung hujung musim baru sibuk nak cari durian Durian Oh The post appeared first on
Makan Durian Dan Panas Badan Apa Kaitan

Makan Durian Dan Panas Badan Apa Kaitan

papar berkaitan - pada 10/7/2019 - jumlah : 441 hits
Memandangkan sekarang musim durian ramai yang berkongsi kegembiraan menikmatinya dan tidak kurang pula yang berkongsi cara memilih yang betul agar tidak tertipu dengan penjual Perumpamaan yang sering dikaitkan dengan buah durian ialah taste...
Boleh Ke Kanak Kanak Makan Durian Bahaya Tak Ini Jawapannya

Boleh Ke Kanak Kanak Makan Durian Bahaya Tak Ini Jawapannya

papar berkaitan - pada 22/6/2019 - jumlah : 376 hits
Bagi rakyat Malaysia durian boleh dianggap sebagai raja buah dan baunya sahaja boleh membuatkan penggemarnya meleleh air liur Walaupun baunya kurang menyenangkan bagi sesetengah orang ia adalah bau paling menyelerakan bagi peminatnya Malah ...
Makan Durian Murah Di Ss2 Pj

Makan Durian Murah Di Ss2 Pj

papar berkaitan - pada 9/7/2019 - jumlah : 780 hits
Sempena musim durian yang menjelma aku nak kongsi dekat korang tempat makan durian yang best di Petaling Jaya Selangor Dekat PJ ni biasanya orang akan pergi ke SS2 untuk cari durian sebab dekat kawasan ni memang banyak gerai durian yang bes...
Permaisuri Agong Mohon Maaf Makan Durian Guna Camca Dipuji Ramai

Permaisuri Agong Mohon Maaf Makan Durian Guna Camca Dipuji Ramai

papar berkaitan - pada 6/7/2019 - jumlah : 656 hits
Provided by Malay Mail Sdn Bhd Tun Azizah Aminah Maimunah Iskandariah makan durian menggunakan sudu dan garpu Foto ihsan Twitter Che Aminah SayangKUALA LUMPUR 5 Julai Permaisuri Agong menunjukkan kesantunannya dengan memohon maaf kepada ora...
Saya Minta Maaf Sejak Kecil Lagi Diajar Oleh Tok Makan Durian Pakai Camca Garfu Tunku Azizah Kongsi Tip Makan Raja Buah

Saya Minta Maaf Sejak Kecil Lagi Diajar Oleh Tok Makan Durian Pakai Camca Garfu Tunku Azizah Kongsi Tip Makan Raja Buah

papar berkaitan - pada 6/7/2019 - jumlah : 489 hits
Saya minta maaf sejak kecil lagi diajar oleh tok makan durian pakai camca garfu Tunku Azizah kongsi tip makan raja buahMUSIM durian kembali lagi Penggemar durian pastinya tidak akan mensia siakan peluang untuk melepaskan gian mereka di saat...
Makan Durian Ketika Hamil Ada Manfaatnya Namun Tidak Digalakkan Bagi Yang Ada Masalah Kesihatan

Makan Durian Ketika Hamil Ada Manfaatnya Namun Tidak Digalakkan Bagi Yang Ada Masalah Kesihatan

papar berkaitan - pada 1/7/2019 - jumlah : 331 hits
Durian ialah sejenis buah buahan terkenal di Asia Tenggara Durian dikenali dengan baunya yang kuat saiz yang besar dan kulit tebal yang berduri Ada sesetengah orang yang tidak menggemari bau durian sementara sesetengah yang lain menjadi han...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


United States President Joe Biden Signs A Rule To Ban Tiktok In The United States Here S The Reason

Lunch Di Restoran Saffani Ipoh Perak

Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat