Ramai Mengadu Jadi Ibu Stress Tapi Sebenarnya Jadi Ibu Banyak Manfaat Untuk Kesihatan


Untuk menghindari masalah kesihatan, kita perlu menjaga aspek pemakanan atau bersenam. Tapi 1 perkara yang ramai tidak tahu, menjadi ibu juga sebenarnya dapat memperbaiki tahap kesihatan.

Kelebihan menjadi ibu
Pastinya anda tidak percaya bahawa melangkah ke status ibu boleh memperbaiki tahap kesihatan sama ada secara fizikal dan emosi, betul tak?
Tapi itulah kenyataannya.
Bergelar ibu, mama, ummi, bonda, mummy, emak atau apa jua panggilan, dikatakan dapat membantu meningkatkan dan memperbaiki kesihatan secara keseluruhan.
Sudah tentu anda ingin mengetahui apakah kelebihan menjadi ibu ini, kan? Ini jawapannya.
Anda perlu berdepan dengan kekurangan tidur pada waktu malam, tiada lagi me-time di dalam bilik air dan pelbagai pengorbanan yang perlu dilakukan.
Namun, di sebalik setiap ujian dan dugaan itu, menjadi ibu pada hakikatnya mempunyai beberapa keajaiban, antaranya:
Mengurangkan risiko kanser
Kebanyakan wanita tidak mahu mengandung pada usia yang muda kerana mahu menikmati zaman mudanya, tiada salahnya.
Walau bagaimanapun, jika anda antara yang hamil dan melahirkan pada usia sekitar 18 hingga 25 tahun, atau sewaktu berusia 25 hingga 30 tahun, ia sebenarnya dapat mengurangkan risiko mengalami barah payudara.
Sekiranya anda mengandung selepas usia 30 tahun, risiko mengalami kanser payudara adalah hampir sama dengan wanita yang tidak melahirkan anak.
Apa kaitannya hamil dengan pengurangan risiko barah? Jawapannya adalah gabungan beberapa faktor.
Kehamilan dikatakan mengubah sel payudara. Perubahan ini menjadikan payudara kurang terdedah kepada perubahan yang boleh menyebabkan barah payudara.
Apabila seorang wanita mengandung pada usia lebih muda, tempoh sel payudara tidak matang untuk terdedah kepada perubahan berkaitan barah berkurangan.
Proses mengandung mengakibatkan perubahan hormon yang kelihatan membantu mencegah barah ini.
Antara perubahannya adalah penurunan kadar estrogen dan peningkatan hormon hCG (human chorionic gonadotropin), iaitu hormon yang diukur pada kit ujian kehamilan di rumah.
Ia tidak terhenti di situ sahaja. Menyusu badan juga dapat mengurangkan risiko barah.
Proses penyusuan yang dilakukan apabila anda menjadi ibu akan menghalang sel-sel prakanser (precancerous) tertentu daripada berkembang pada buah dada anda.
Untuk mencapai hasil positif ini, penyusuan perlu dilakukan selama beberapa bulan. Sepanjang hayat anda, setiap tahun menyusukan anak, anda akan mengurangkan risiko barah payudara sebanyak 4%.
Sekiranya terdapat sejarah keluarga yang menghidapi kanser paling digeruni kaum Hawa ini, penyusuan badan dapat mengurangkan risiko mengalami barah ini sebelum menopaus sehingga 60%.
Penyusuan susu ibu juga menangguhkan ovulasi dan kesuburan serta kaitan antara tahap estrogen dan progesteron yang lebih tinggi, cenderung mendorong pertumbuhan tumor.
Selain faktor-faktor dinyatakan di atas, wanita yang mempunyai anak mengurangkan risiko barah endometrium dan barah ovari. Proses penyusuan akan lebih mengurangkan risiko ini.
Tetapi, anda harus memastikan kenaikan berat sepanjang tempoh kehamilan adalah seimbang. Jika berlebihan, ia akan meningkatkan risiko terkena barah payudara.
Sentiasa jaga pemakanan ketika mengandung, okay?
Kurang berlakunya endometriosis, fibroid uterus, ovari polikistik
Walaupun terdapat hubung kait dengan kehamilan, namun penyelidik perubatan tidak pasti bagaimana ia mempengaruhi keadaan kesihatan melibatkan wanita ini.
Bermotivasi memilih gaya hidup lebih sihat
Dalam tinjauan menunjukkan hasil keputusan di mana ramai wanita yang sudah menjadi ibu mengenepikan tabiat tidak sihat dalam kehidupan mereka.
Hampir kebanyakan wanita mengatakan bahawa mereka mengamalkan diet pemakanan yang lebih baik, melakukan senaman, memandu dengan berhati-hati dan melakukan pemeriksaan doktor apabila melibatkan tahap kesihatan.
Rata-rata individu yang bertukar status menjadi ibu mengurangkan tabiat merokok, pengambilan alkohol dan hobi berbahaya.
Mempertingkatkan kesihatan mental
Apabila membandingkan wanita tanpa anak dengan mereka yang bergelar ibu, kebanyakan ibu mengatakan tahap kepuasan diri yang lebih baik.
Ini kerana ibu-ibu mengakui bahawa mereka tidak berasa terasing atau kesunyian.
Bahkan jika anda seorang ibu yang mempunyai hubungan baik dengan anak, ia akan menjadikan tahap kesihatan mental lebih baik.
Kehidupan positif
Pelbagai kebaikan dalam kehidupan dan tahap kesihatan yang akan diperolehi apabila seorang wanita menjadi ibu hinggalah bergelar nenek.
Malahan, aspek positif juga akan tercetus apabila seorang wanita mendapat anak saudara, mahupun rakan baik mereka melahirkan anak. Bagus, bukan?
Sekiranya anda sedang mengandung atau merancang kehamilan, tanyakan kepada doktor tentang tip untuk meningkatkan tahap kesihatan anda sama ada sebelum, semasa atau selepas kehamilan.
Kredit: Hello Doktor
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Ramai Mengadu “Jadi Ibu Stress”, Tapi Sebenarnya Jadi Ibu Banyak Manfaat Untuk Kesihatan! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ramai-mengadu-jadi-ibu-stress-tapi-sebenarnya-jadi-ibu-banyak-manfaat-untuk-kesihatan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Gembira Tapi Penat Bergelar Ibu Di Usia Muda Fara Hezel Selamat Timang Anak Sulung Lelaki

Hiburan Gembira Tapi Penat Bergelar Ibu Di Usia Muda Fara Hezel Selamat Timang Anak Sulung Lelaki

papar berkaitan - pada 25/10/2020 - jumlah : 259 hits
Penyanyi dan juga kakak kepada Aiman Tino Fara Hezel dilaporkan telah selamat menimang cahaya mata pertama iaitu bayi lelaki di Hospital Sultanah Nur Zahirah Kuala Terengganu pada hari Ahad yang lalu Fara ketika ditemui media telah memanjat...
Sabah Ada 3 Timb Km Tapi Potforlio Kesihatan Tiada

Sabah Ada 3 Timb Km Tapi Potforlio Kesihatan Tiada

papar berkaitan - pada 11/10/2020 - jumlah : 317 hits
Ipohmali Punya teruknya Kerajaan Pengkhianat di sabah Depa baru sedar Negeri depa takda Menteri yang bertanggungjawab dan jaga Portfolio Kesihatan Bila kes Covid 19 melonjak di Sabah Jawapan depa Kononnya urusan Kesihatan diserahkan kepada ...
Boleh Ke Berurut Ketika Hamil Doktor Jelaskan Manfaat Risiko Ibu Hamil Kena Ambil Tahu

Boleh Ke Berurut Ketika Hamil Doktor Jelaskan Manfaat Risiko Ibu Hamil Kena Ambil Tahu

papar berkaitan - pada 8/10/2020 - jumlah : 300 hits
Berurut ketika hamil apakah ia selamat untuk dilakukan Mungkin ada dikalangan ibu hamil risau dan bimbang urutan boleh memudaratkan ibu dan juga bayi dalam kandungan Untuk menjawab persoalan tersebut ikuti penjelasan daripada Dr Zubaidi Hj ...
Ibu Bekerja Nak Susu Banyak Kuncinya Jangan Stres Ikut Cara Ni Sangat Membantu

Ibu Bekerja Nak Susu Banyak Kuncinya Jangan Stres Ikut Cara Ni Sangat Membantu

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 476 hits
Bagi ibu yang bekerja dan mengimpikan untuk menyusu bayi dengan susu badan sepenuhnya sudah tentu terdetik rasa risau adakah mampu atau tak memberi susu ibu hingga anak berumur dua tahun Disebabkan fikir hal ini emosi ibu sedikit terganggu ...
Denny Siregar Sindir Demokrat Seolah Olah Pro Rakyat Tapi Merampok Paling Banyak

Denny Siregar Sindir Demokrat Seolah Olah Pro Rakyat Tapi Merampok Paling Banyak

papar berkaitan - pada 9/10/2020 - jumlah : 305 hits
Penulis buku yang juga pegiat media sosial Denny Siregar menyindir elit parta Demokrat yang getol menolak UU Omnibus Law Cipta Kerja Demi menyebut partai tersebut memanfaatkan situasi untuk kepentingan pemilihan presiden 2024 Denny meminta ...
Ibu Mengadu Teman Lelaki Anak Buka Peti Ais Macam Rumah Sendiri Coolest Mom

Ibu Mengadu Teman Lelaki Anak Buka Peti Ais Macam Rumah Sendiri Coolest Mom

papar berkaitan - pada 15/10/2020 - jumlah : 424 hits
Sebagai ibu bapa dan tuan rumah apabila ada tetamu seperti rakan sekolah anak anak yang datang ke rumah pastinya mereka akan meminta tetamu untuk buat seperti rumah sendiri agar tetamu mereka selesa dan tidak rasa malu untuk bergaul Hakikat...
Fara Mendoza Ded4h Siapa Sebenarnya Laki Anju Sekali Anju Muatnaik Video Yg Mengejvtkan

Fara Mendoza Ded4h Siapa Sebenarnya Laki Anju Sekali Anju Muatnaik Video Yg Mengejvtkan

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 628 hits
Kisah antara Zarina Anjoulie dan Fara Mendoza ini mendapat perhat1an para net1zen di luar sana Sebelum ini k3s antara mereka pernah juga naik mhkmh Kes1an kan orang macam ni Apa la masal4h hati dia lvcu kan Sebenarnya video ni ada orang sen...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Diperlakukan Buruk Oleh Kerabat Tetap Balas Dengan Kebaikan

Meneladani 3 Nilai Semangat Ki Hajar Dewantara Sebagai Bapak Pendidikan Indonesia

Beyond The Buzz Exploring The Science Behind Mushroom Gummie

Senandung Buruh Kasar

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Pertahan Keharmonian Bagi Mengukuhkan Ekonomi Negara Mohamad Sabu