Boleh Ke Berurut Ketika Hamil Doktor Jelaskan Manfaat Risiko Ibu Hamil Kena Ambil Tahu


Berurut ketika hamil apakah ia selamat untuk dilakukan. Mungkin ada dikalangan ibu hamil risau dan bimbang urutan boleh memudaratkan ibu dan juga bayi dalam kandungan. Untuk menjawab persoalan tersebut, ikuti penjelasan daripada Dr Zubaidi Hj Ahmad mengenai kebaikan dan juga risiko untuk ibu hamil berurut.
BERURUT KETIKA HAMIL
Rawatan urutan memberikan faedah kepada wanita hamil. Namun begitu ramai doktor yang agak berat memberikan galakan pada wanita hamil untuk berurut kerana rawatan ini bukan sahaja mendatangkan manfaat, tetapi juga boleh mendatangkan mudarat bergantung kepada cara dan latihan yang ada pada si pengurut.

Tidak semua pengurut mahir dalam bidang yang mereka lakukan. Ada di antara mereka yang langsung tidak ada pengetahuan dan berlagak seolah-olah tahu. Ada pula yang mengurut hanya berdasarkan pengalaman dan cuba-cuba. Sudah tentu ini akan membahayakan ibu dan bayi dalam rahem.
Urutan tidak digalakkan di awal kehamilan, iaitu apabila usia kehamilan kurang dari 12 minggu kerana ia boleh mendatangkan risiko keguguran. Lagi pun tidak banyak manfaat diperolehi untuk mereka berurut.
Urutan yang baik dapat merehatkan otot dan melancarkan peredaran darah dan cairan limfatik. Apabila otot dan darah tidak beredar lancar dalam darah, ini boleh menyebabkan pembentukan darah beku pada otot peha dan betis.
Oleh itu, pengurut yang baik tidak akan mengurut terlalu kuat di bahagian otot peha dan betis, bimbang darah beku yang telah pun terbentuk di situ akan tertanggal (dislodge) dan memasuki saluran darah. Serpihan darah beku ini akan membentuk thrombus dan boleh menyebabkan stroke.
Urutan bahagian tubuh lain kecuali Abdomen
Selain itu, urutan dibenarkan di bahagian tubuh yang lain kecuali abdomen. Namun ada juga pengurut yang melakukan urutan di bahagian ini, tetapi saya menasihatkan agar urutan pada abdomen walaupun ringan namun lebih baik ditinggalkan. Ini kerana urutan pada abdomen boleh merangsang rahem untuk mengecut dan menyebabkan keguguran.
Urutan pada wanita hamil boleh digunakan pelbagai teknik. Urutan ini haruslah urutan yang bersifat ringan walaupun menekan ke dalam otot menggunakan teknik ‘deep-tissue massage’.
Kesalahan yang dilakukan oleh pengurut yang tidak bertauliah ialah mereka menggunakan hujung kuku untuk menekan ke dalam otot menyebabkan rasa sakit dan meninggalkan bekas pada badan. Cara ini tidak memberikan manfaat. Malah mendatangkan kemudaratan.
Selain itu pengurut harus berhati-hati ketika mengurut wanita hamil kerana terdapat bahagian-bahagian yang sensitif yang harus dielakkan ketika mengurut.
Selain abdomen, bahagian yang sensitif ialah bahagian pergelangan kaki (ankle) dan pergelangan tangan (wrist). Urutan di bahagian ini akan merangsangkan otot-otot pada bahagian abdomen dan pelvik terutama otot rahem untuk mengecut dan menyebabkan keguguran.
Oleh itu jika mengalami rasa sakit di bahagian abdomen ketika sedang berurut seolah-olah mahu melahirkan (Braxton-Hicks contraction), segeralah memberitahu pengurut agar urutan dapat dihentikan dan segera berkonsultasi dengan doktor yang merawat.

Apakah manfaat yang diperolehi ketika berurut?
Wanita hamil sering mengalami kelenguhan badan akibat perubahan hormon yang mereka alami. Rawatan urutan untuk mereka akan memberikan banyak manfaat apabila mereka berurut sebanyak dua kali setiap minggu selama lima minggu.
Kebaikan Berurut untuk ibu hamil
Urutan akan mengurangkan kepekatan norepinephrine dan cortisol yang menyebabkan tubuh rasa stress. Stress akan mengakibatkan wanita hamil mudah berasa penat dan tidak bertenaga. Ia juga akan menjadikan mereka cepat marah, berputus asa dan rasa tertekan.
Urutan juga akan meningkatkan kepekatan hormon yang dopamine dan serotonin yang akan menyebabkan tubuh berasa tenang dan bersemangat. Hormone ini juga akan mengurangkan masalah dan komplikasi ketika proses melahirkan bayi.
Urutan akan mengurangkan kesakitan dan memperbaiki sistem imuniti melawan jangkitan kuman dan virus. Urutan juga boleh mengurangkan bengkak pada sendi dan tubuh. Selain itu berurut dapat membuatkan mereka dapat tidur dengan lebih nyenyak.
Ramai wanita hamil yang mengadu sakit pinggang terutama di peringkat akhir kehamilan. Adakalanya sakit yang dialami melarat hingga ke peha akibat saraf pada pelvis ditekan oleh rahem yang membesar. Berurut membantu mengurangkan kesakitan pada pinggang belakang tanpa memakan ubat penahan sakit.
Urutan yang baik akan memakan masa sekurang-kurangnya sejam. Pengurut akan menggunakan katil urutan biasa dan meletakkan sebiji bantal yang sesuai untuk menyokong abdomen wanita yang baring dalam kedudukan mengiring.
Ramai doktor yang berpendapat bahawa menggunakan katil khas yang mempunyai lubang di tengah-tengahnya untuk memuatkan abdomen yang membesar bukanlah cara terbaik.
Abdomen akan berkeadaan seolah-olah tergantung dan menyebabkan ligamen yang menyokong rahem akan menjadi tegang dan akan mengganggu bayi yang berada dalam rahem.
Sungguh pun berurut adalah satu cara rawatan yang memberi manfaat kepada wanita hamil, namun tidak semua wanita selamat untuk berurut.

Antara wanita hamil yang tidak digalakkan berurut ketika hamil ialah:
Kehamilan bersama penyakit hypertension dan Preecclampsia
2. Pernah mengalami kelahiran pramatang
3. Pernah keguguran (miscarriage)
4. Kehamilan kurang dari 12 minggu Oleh itu berhati-hatilah ketika berurut kerana wanita yang hamil mempunyai keadaan fisiologi yang tidak sama dengan wanita yang tidak hamil.
Saya mencadangkan mereka memberitahu pengurut bahawa mereka sedang hamil dan perlu lebih berhati-hati. Ini bertujuan untuk mengelakkan risiko yang mungkin dihadapi.
Berurutlah dengan pengurut yang bertauliah dan berpengalaman agar mendapat manfaat dan memperbaiki kesihatan secara keseluruhannya.
Sumber: Dr Zubaidi Hj Ahmad
EPISOD 7 PA&MA JOURNEY BERSAMA JOVIANINA: ANAK ENSIKLOPEDIA
Anak-anak zaman sekarang lebih advance dan suka mempelajari benda baru. Dengan teknologi terkini, anak-anak banyak belajar dari program TV dan internet. Ibu bapa perlu menjadi kreatif untuk bercerita pada anak-anak namun pastikan anda memantau setiap yang mereka pelajari.
Saksikan Episod ke 7, Pa&Ma Journey Bersama JoviaNina pada 7 Oktober 2020, jam 9 malam hanya di Astro Ria saluran 104/124.
Nak macam-macam info? Join channel Telegram Pa&Ma D Parents

The post Boleh Ke Berurut Ketika Hamil? Doktor Jelaskan Manfaat & Risiko. Ibu Hamil Kena Ambil Tahu! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/boleh-ke-berurut-ketika-hamil-doktor-jelaskan-manfaat-risiko-ibu-hamil-kena-ambil-tahu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jahitan Terbuka Boleh Buat Ibu Murung Jangan Biarkan Cepat Cepat Kenal Pasti Simptomnya

Jahitan Terbuka Boleh Buat Ibu Murung Jangan Biarkan Cepat Cepat Kenal Pasti Simptomnya

papar berkaitan - pada 5/10/2020 - jumlah : 268 hits
Ngeringnya tidak terkata bila jahitan yang diterima terpaksa dilakukan semula gara gara terbuka jahitan Bukan mudah tetapi inilah yang terpaksa dilalui semula ibu jika jahitan terbuka Selepas proses kelahiran terdapat risiko jahitan terbuka...
Hati Hati Drop Baby Picture Challenge Pakar Jelaskan Boleh Jadi Sasaran Pedofilia

Hati Hati Drop Baby Picture Challenge Pakar Jelaskan Boleh Jadi Sasaran Pedofilia

papar berkaitan - pada 28/9/2020 - jumlah : 232 hits
Dalam keseronokan kita membuat challenge dengan memuatnaik gambar yang ada dalam simpanan kita pernah tak kita terfikir akan pro dan kontranya jika gambar anak dikongsi kepada umum semata mata untuk menyahut cabaran tersebut Ini kerana terl...
Tiba Tiba Pengsan Ketika Kandungan 34 Minggu Ibu Pergi Selamanya Bayi Selamat

Tiba Tiba Pengsan Ketika Kandungan 34 Minggu Ibu Pergi Selamanya Bayi Selamat

papar berkaitan - pada 29/9/2020 - jumlah : 341 hits
Di saat perasaan berdebar dan takut menanti kehadiran orang baru hanya doa ibu mengiringi perjalanan kehamilan Apa yang diharapkan dari seorang ibu biarlah anak yang dilahirkan selamat sihat dan sempurna Namun sebagai ibu ada yang bernasib ...
Ibu Meninggal Selepas Terlibat Kemalangan Ustaz Ebit Sayu Lihat Tangisan Dua Beradik Ini Ketika Datang Melawat

Ibu Meninggal Selepas Terlibat Kemalangan Ustaz Ebit Sayu Lihat Tangisan Dua Beradik Ini Ketika Datang Melawat

papar berkaitan - pada 8/10/2020 - jumlah : 322 hits
332 total views 115 views today Tidak dapat bayangkan perasaan seseorang yang kehilangan orang tercinta terutamanya ibu yang disayangi pergi buat selama lamanya Tambahan pula anak anak ini baru sahaja kehilangan ibu kerana terlibat dalam ke...
Amalan Baik Oleh Suami Ketika Isteri Hamil

Amalan Baik Oleh Suami Ketika Isteri Hamil

papar berkaitan - pada 30/9/2020 - jumlah : 246 hits
Semasa isteri hamil suami juga memainkan peranan penting dalam amalan seharian Antara amalan yang digalakkan dilakukan oleh suami adalah seperti berikut Amalan Baik Dilakukan Oleh
Suami Dijemput Ilahi Isteri Disahkan Hamil Kini 3 Anak Yatim Tumpang Kasih Ibu

Suami Dijemput Ilahi Isteri Disahkan Hamil Kini 3 Anak Yatim Tumpang Kasih Ibu

papar berkaitan - pada 26/9/2020 - jumlah : 282 hits
Perginya seorang suami dan bapa dalam keadaan isteri dan anak anak masih memerlukannya benar benar menguji hidup keluarga kecil ini Siapa sangka suami yang sihat dan segala urusan keluarga hanya bergantung padanya telah pergi menghadap ilah...
Posisi Tidur Ibu Mengandung Boleh Ancam Nyawa Bayi Awas

Posisi Tidur Ibu Mengandung Boleh Ancam Nyawa Bayi Awas

papar berkaitan - pada 7/10/2020 - jumlah : 367 hits
Kehamilan yang sarat membuatkan ibu hamil merasa sukar untuk lelap pada malam hari Kesukaran paling utama pastinya mencari cari posisi yang tepat agar tubuh merasa lebih selesa sambil memikirkan bayi di dalam kandungan Inilah yang menjadi m...
Jangan Ambil Mudah Masalah Urat Simpul Semasa Hamil Ini Keadaan Perit Yang Dialami Bakal Ibu

Jangan Ambil Mudah Masalah Urat Simpul Semasa Hamil Ini Keadaan Perit Yang Dialami Bakal Ibu

papar berkaitan - pada 2/10/2020 - jumlah : 266 hits
Bengkak kaki adalah antara perkara normal dilalui ibu hamil Begitu juga dengan masalah urat simpul Keadaan ini pastinya mendatangkan rasa perit bagi wanita berbadan dua Masalah urat simpul Urat kaki yang sihat mempunyai injap sehala untuk m...
Pertama Kali Check Up Untuk Kehamilan Perkara Ini Yang Perlu Ibu Hamil Lakukan Segera

Pertama Kali Check Up Untuk Kehamilan Perkara Ini Yang Perlu Ibu Hamil Lakukan Segera

papar berkaitan - pada 27/9/2020 - jumlah : 528 hits
Sebelum berjumpa doktor untuk mendapatkan keputusan rasmi kewujudan bayi anda boleh mengambil ujian kehamilan di rumah sendiri Artikel ini akan memberikan anda panduan mengenai cara untuk menjalankan ujian kehamilan di rumah Bila lakukan uj...
Pentingnya Muhasabah Diri

Forest City Casino Misreporting Pas Leader Wants Brave Pmx To Teach Bloomberg A Lesson At Qatar Economic Forum

Eugene Levy S Toronto

Anwar Ibrahim Terima Mandat Rakyat

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Record 13 Pay Hike For Civil Servants Get Ready For Subsidy Cuts Skyrocketing Inflation And Even Recession

2 Direman Kemuka Butiran Palsu Pelaburan Rm38 Juta

Ge14 S Impact On State Federal Relations



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Kemunculan As Sufyani Sebelum Keluarnya Imam Mahdi

User Generated Content

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Seni Membaca Surat Attin Dari Ustadz Manis Dan Seni Membaca Solawat By

Doa Agar Hati Tenang

Bermulalah Perjalanan Dengan Pendakap Gigi