Rakyat Terbeban Jika Denda Langgar Pkp Dinaikkan


Cadangan sebuah badan bukan kerajaan NGO untuk menaikkan kadar denda bagi memastikan orang ramai mematuhi prosedur operasi standard (SOP) ketika pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) adalah tidak wajar.
Presiden Pertubuhan Suara Anak Pahang (PSAP), Haslihelmy DM Zulhasli berkata, saranan itu hanya menambahkan beban rakyat khususnya bagi mereka yang berpendapatan rendah.
Menurutnya, malah ia bukan satu kaedah untuk mendisiplinkan kerana rakyat sudah cuba mematuhi sebaik mungkin kehidupan mengikut normal baharu ini.
“Rata-rata rakyat sedang bercakap perkara ini dan mereka (rakyat) tidak bersetuju dengan cadangan terbabit. Mereka sebenarnya bergantung sepenuhnya kepada sumber pendapatan tidak seberapa selepas terkesan dengan PKP sebelum ini.
“Jadi, sebab itu kerajaan perlu melakukan sesuatu untuk membantu rakyat bukan menambah beban mereka,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian hari ini.
Semalam, Pertubuhan Gerakan Transformasi Pengguna Malaysia (GTPM) membuat gesaan agar kerajaan menaikkan kadar denda supaya dapat mendisiplinkan masyarakat dan berada di luar rumah untuk urusan penting saja.
Pengerusi GTPM Azman Kang Abdullah membuat cadangan itu susulan peningkatan kes koronavirus (Covid-19) yang mendadak dan sampai masanya pihak berkuasa mengenakan denda lebih tinggi kepada mereka yang ingkar.
Dalam pada itu, Haslihelmy berkata, selepas pelaksanaan PKP ekoran penularan pandemik Covid-19, rakyat terbeban kerana tidak dapat bekerja dan lebih memeritkan ada dalam kalangan rakyat yang diberhentikan kerja.
Katanya, malah ada segelintir rakyat yang kekal bekerja tetapi dengan kadar gaji yang dikurangkan oleh majikan.
“Namun bermula bulan ini moratorium enam bulan berakhir. Bagi rakyat yang tidak bekerja, mereka masih boleh menarik nafas lega kerana kebanyakan bank memberi lanjutan moratorium lagi tiga bulan.
“Bagaimana pula dengan nasib nasib golongan B40, M40 yang sudah kembali bekerja tetapi dengan bayaran gaji yang berkurangan? Tiada lagi moratorium untuk mereka tetapi hanya penstrukturan semula bayaran bank,” katanya.
Beliau bagaimanapun berharap agar kerajaan meneruskan pemberian moratorium untuk tempoh sekurang-kurangnya tiga bulan lagi.
Katanya, perkara ini seperti dinyatakan oleh bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bagi tempoh suku kedua iaitu April hingga Jun tahun ini, yang menyaksikan moratorium pinjaman diberikan secara pukal, bank masih mencatatkan keuntungan.
“Jadi pelbagai pihak juga seharusnya tampil membuat saranan untuk melanjutkan tempoh moratorium kerana rakyat masih ramai yang terbeban. Malah perkara sama turut dicadangkan oleh Najib,” katanya.

The post Rakyat terbeban jika denda langgar PKP dinaikkan appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suaraviral.org/rakyat-terbeban-jika-denda-langgar-pkp-dinaikkan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tarik Lesen Tutup Premis Hiburan Langgar Pkp Tegas Ismail Sabri

Tarik Lesen Tutup Premis Hiburan Langgar Pkp Tegas Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 12/10/2020 - jumlah : 408 hits
Pihak berkuasa tempatan diarah supaya bertindak lebih tegas termasuk menarik lesen dan menutup premis terhadap pusat hiburan yang beroperasi semasa perintah kawalan pergerakan pemulihan Menteri Kanan Ismail Sabri Yaakob berkata kerajaan men...
Pkp 2 0 Rakyat Perlu Bangkit Desak Kerajaan

Pkp 2 0 Rakyat Perlu Bangkit Desak Kerajaan

papar berkaitan - pada 4/10/2020 - jumlah : 302 hits
Kalau PKP 2 0 jd semula rakyat perlu tuntut 1 Potong gaji ahli politik 100 3 bulan2 Moratorium 6 bln SEMUA bentuk pinjaman3 Bantuan KEWANGAN TUNAI min 1500 sbln4 SEWA kedai ofis DITANGGUNG kerajaan selama 3 bulan5 Ahli politik langgar SOP d...
Abah Nak Rotan Rakyat Rotan Dulu Menteri Yang Langgar Sop

Abah Nak Rotan Rakyat Rotan Dulu Menteri Yang Langgar Sop

papar berkaitan - pada 7/10/2020 - jumlah : 272 hits
Kenyataan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang mahu menggunakan rotan kepada individu yang melanggar tempoh kuarantin dan gagal mematuhi prosedur operasi standard bagi menangani COVID 19 mengundang kritikan pelbagai pihak Bukan itu...
22 000 Warga Jateng Langgar Protokol Kesehatan Total Denda Rp 80 Juta

22 000 Warga Jateng Langgar Protokol Kesehatan Total Denda Rp 80 Juta

papar berkaitan - pada 30/9/2020 - jumlah : 191 hits
Iskandar menjelaskan untuk denda selama operasi gabungan yustisi memberlakukan denda administratif dan denda uang kepada masyarakat yang melanggar protokol kesehatan
Kerana Anwar Rakyat Dapat Durian Runtuh Bantuan Prihatin Dari Pm Muhyidin

Kerana Anwar Rakyat Dapat Durian Runtuh Bantuan Prihatin Dari Pm Muhyidin

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 317 hits
Selepas President PKR membuat pengumuman mempunyai jumlah yang cukup untuk membentuk kerajaan dari Ahli Parlimen Perikatan Nasional yang melompat ke PKR Rakyat Malaysia dikejutkan sekali lagi oleh pengumuman bantuan prihatin untuk rakyat Ma...
Muhyiddin Seru Rakyat Tolak Tindakan Jejas Kestabilan Politik

Muhyiddin Seru Rakyat Tolak Tindakan Jejas Kestabilan Politik

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 220 hits
KUALA LUMPUR Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini menyeru rakyat menolak tindakan membuta tuli segelintir ahli politik yang sengaja mahu menjejaskan kestabilan politik dan pelan pemulihan ekonomi negara yang sedang dilaksanakan...
Tediaa Didakwa Menyerupai Alat Sulit Lelaki Pihak Berkuasa Robohkan Patung Ikan Kontroversi Selepas Desakan Rakyat

Tediaa Didakwa Menyerupai Alat Sulit Lelaki Pihak Berkuasa Robohkan Patung Ikan Kontroversi Selepas Desakan Rakyat

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 666 hits
Didakwa menyerupai alat sulit lelaki pihak berkuasa robohkan patung ikan kontroversi selepas desakan rakyatPihak berkuasa tempatan merobohkan patung kontroversi itu Khamis minggu lalu Foto Facebook DailymailPATUNG dua ekor ikan berwarna kee...
Pilihan Di Tangan Rakyat Sabah Grs Punya Kelebihan

Pilihan Di Tangan Rakyat Sabah Grs Punya Kelebihan

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 185 hits
PILIHAN Raya Negeri Sabah ke 16 bakal menyaksikan persaingan sengit dan dalam tempoh 72 jam sebelum hari mengundi pada 26 September ini berkemungkinan berlaku undian taktikal untuk memilih sama ada parti nasional atau parti tempatan sebagai...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau