Rakyat Tak Larat Hidup Berimunisasi Pkp



Rakyat tak larat hidup berimunisasi PKP. Sampai bila?
Oleh MOHD YUNUS YAKKUB
Hari ini, rakyat terus ‘berkurung’ ekoran lanjutan tempoh Pe­rintah Kawalan Pergerakan (PKP) Fasa 1 selama dua minggu lagi.
Kes harian Covid-19 ketika ini masih melebihi 5,000 kes walaupun pelbagai usaha telah dilakukan.
Situasi itu menyebabkan rakyat terus tertekan, apatah lagi masalah vaksinasi yang belum selesai kerana negara-negara besar membolot vaksin tersebut.
Sebelum ini, dilaporkan sebanyak 109,806 daripada 122,328 panggilan direkodkan berkait rapat dengan isu-isu psikologi kesan daripada pelbagai masalah sosial akibat Covid-19.
Statistik itu diterima menerusi Talian Bantuan Sokongan Psikososial Kementerian Kesihatan (KKM) bermula 1 Januari hingga 18 Jun lalu.
Bagi pakar kekeluargaan yang juga Presiden Pertubuhan Pembangunan Penduduk Malaysia (PPPM), Prof. Dr. Fatimah Daud, pelanjutan itu menyebabkan orang ramai tidak boleh lagi ‘berimunisasi’ dengan perkataan PKP atau Fasa 1 yang masih gagal mengurangkan kes Covid-19.
Tegasnya, rakyat hanya ingin tahu apakah pendekatan terbaik yang boleh dilakukan kerajaan supaya mereka dapat menjalani kehidupan bebas.
“Jika dahulu, rakyat mengambil serius termasuk ‘berkurung’, namun kini mereka semakin tertekan susulan tiada duit dan kerja.
“Rakyat cuma mahu kerajaan mencari punca sebenar mengapa kes Covid-19 tidak turun. Perkara ini menjadi fokus tidak kira mereka yang masih mempunyai gaji atau sebaliknya kerana enggan mendengar lagi penyambungan PKP,” katanya kepada Kos­mo! baru-baru ini.
Fatimah memberitahu, pelanjutan PKP menyebabkan sebilangan kecil rakyat berpendapat bahawa pematuhan prosedur operasi standard (SOP) sekadar mengganggu urusan mereka termasuk dalam soal ibadat.
“Sampai ada tahap berpendirian kalau hendak mati, mati juga. Namun, kejayaan melawan Covid-19 ini adalah gandingan antara kerajaan dan rakyat.
“Peperangan menentang virus Covid-19 adalah berbeza dengan peperangan fizikal yang boleh diketahui pengakhirannya,” kata beliau.
Umum mengetahui, perdebatan mengenai isu pembukaan kilang yang dikategorikan per­khidmatan perlu terus berpanjangan apabila tetap berlaku pe­langgaran SOP.
“Malah terdapat kilang yang mengambil kesempatan bero­perasi tanpa kebenaran dan memalsukan surat permohonan mereka,” ujar Fatimah.
Sementara itu, pakar sosiologi dan politik Universiti Sains Malaysia, Prof. Dr. P. Sivamurugan berpendapat, kekurangan dalam memerangi Covid-19 ketika ini adalah pemfokusan yang lebih tertumpu kepadaRakyat tak larat hidup ‘berimunisasi’ PKP ekonomi dan kesihatan, sedang­kan terdapat satu lagi isu besar iaitu hubu­ngan sosial dalam masyarakat serta keluarga.
Menurutnya, PKP perlu ada pe­ngubahsuaian berikutan rak­yat telah mula rasa kecewa, marah serta boleh dilihat mahu memberontak yang berkemungkinan memberikan kesan lain kepada negara.
“Isunya ada tiga perkara iaitu bagaimana hendak memastikan SOP dipatuhi dengan ketegasan yang jitu tanpa ada double stan­dard, komunikasi maklumat kepada rakyat supaya jelas dan tidak wujud sekali lagi prasyarat yang berbeza.
“Selain itu, kita harus terus mempertahankam petugas barisan hadapan yang bertungkus-lumus untuk melandaikan keluk ini,” katanya. K Online
Baca Artikel Menarik :
Ku Li ajak rakyat tandatangan petisyen desak Parlimen diadakan segera Anak beranak tanam pokok ganja dalam banglow Resepi asam pedas ikan pari Moratorium bukan automatik dan ada faedah dikenakan TMJ minta pastikan tiada rakyat Johor kelaparan Keprihatinan DYMM Sultan Johor Terus Membantu Mangsa Covid-19 Layari Laman Facebook MYKMU
Tolong tag ketua, pemimpin negara – Aeril Zafrel

The post Rakyat tak larat hidup berimunisasi PKP appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/06/29/rakyat-tak-larat-hidup-berimunisasi-pkp/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pkp Politik Disambung Lagi Rakyat Tambah Sakit Hati Kegagalan Mahiaddin Makin Meninggi

Pkp Politik Disambung Lagi Rakyat Tambah Sakit Hati Kegagalan Mahiaddin Makin Meninggi

papar berkaitan - pada 28/6/2021 - jumlah : 235 hits
PKP penuh atau total lockdowan tapi tiga suku masak perlaksanaannya yang sepatutnya berakhir hari ini bukan saja tidak ditamatkan malah akan terus disambung lagi ke suatu tarikh yang tidak ditetapkan bila titik akhirnya Bermula esok ia juga...
Pm Umum Pkp Lanjut Lagi Rakyat G3sa Tutvp Semua Kilang

Pm Umum Pkp Lanjut Lagi Rakyat G3sa Tutvp Semua Kilang

papar berkaitan - pada 28/6/2021 - jumlah : 211 hits
Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah bersetuju untuk melanjutkan Perintah Kawalan Pergerakan bagi mencegah penular4n wab4k Cov1d 19
Pkp Rakyat Tiada Pilihan Wajar Disambung

Pkp Rakyat Tiada Pilihan Wajar Disambung

papar berkaitan - pada 27/6/2021 - jumlah : 231 hits
KUANTAN Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan fasa pertama wajar disambungkan lagi untuk memastikan angka jangkitan pandemik Covid 19 dalam komuniti turun di bawah 4 000 kes berbanding angka purata 5 000 sehari ketika ini Bagi mencapai ma...
Rakyat Bertindak Luar Batasan Kerana Tekanan Hidup Zahid

Rakyat Bertindak Luar Batasan Kerana Tekanan Hidup Zahid

papar berkaitan - pada 26/6/2021 - jumlah : 129 hits
KUALA LUMPUR Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menasihatkan rakyat tidak bertindak di luar batas rasional ketika berdepan dengan masalah kesempitan hidup sehingga ada cuba meragut nyawa Presiden UMNO itu berkata sayangilah keluarga ibu bapa ist...
Rakyat Yang Gagal Patuhi Sop Dan Pkp

Rakyat Yang Gagal Patuhi Sop Dan Pkp

papar berkaitan - pada 18/6/2021 - jumlah : 257 hits
Kita hok gagal Bkn kerajaan Bacalah dengan tenang 1 PKP Semula Marah kata kerajaan zalim 2 Laksana PKPB Marah kata ia tak cukup berkesan 3 Perketatkan SOP Marah sebab rasa terkongkong 4 Longgarkan SOP Marah sebab kes masih tinggi 5 Tak bole...
Pkp 3 0 Muia Tunjuk Kesan Positif Kata Lsmaii Sabri Sekaii Najib Razak Tampii Beritahu Apa Yang Rakyat Mahu Sekarang

Pkp 3 0 Muia Tunjuk Kesan Positif Kata Lsmaii Sabri Sekaii Najib Razak Tampii Beritahu Apa Yang Rakyat Mahu Sekarang

papar berkaitan - pada 19/6/2021 - jumlah : 357 hits
Fasa satu Perintah Kawalan Pergerakan 3 0 di seluruh negara yang berkuat kuasa mulai 1 Jun lepas telah menunjukkan perkembangan positif dalam usaha melandaikan lengkuk jngkitan c0v1d 19 kata Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob
Pm Umum I Citra Ganti I Sinar Menyinari Hidup Rakyat Malaysia

Pm Umum I Citra Ganti I Sinar Menyinari Hidup Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 29/6/2021 - jumlah : 229 hits
Assalamualaikum wbt Inisiatif i Citra membantu kewangan ahli KWSP yang terkesan akibat pandemik covid 19 Sejak PKP 1 0 dilaksanakan kerajaan telah memberikan pelbagai inisiatif kemudahan kewangan kepada rakyak iaitu i lestari dan kini i cit...
Jangan Bunuh Rakyat Dengan Kegagalan Pkp 3 0

Jangan Bunuh Rakyat Dengan Kegagalan Pkp 3 0

papar berkaitan - pada 28/6/2021 - jumlah : 248 hits
Jangan bunuh rakyat dengan kegagalan PKP 3 0 Jangan bunuh rakyat dengan kegagalan PKP 3 0 kata Najib Bekas perdana menteri Najib Razak menggesa kerajaan tidak membunuh rakyat dengan kegagalan Perintah Kawalan Pergerakan 3 0 sebaliknya mengg...
Tiada Pertemuan Bersemuka Parti Politik Ketika Pkp Pkpd Tegas Kpn

Tiada Pertemuan Bersemuka Parti Politik Ketika Pkp Pkpd Tegas Kpn

papar berkaitan - pada 7/7/2021 - jumlah : 160 hits
Acryl Sani Abdullah Sani berkata beliau yakin semua parti politik memahami SOP yang ditetapkan MKN PETALING JAYA Parti politik diingatkan tidak mengadakan pertemuan atau mesyuarat bersemuka semasa pelaksanaan perintah kawalan pergerakan dan...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Polisi Wanti Wanti Konten Kreator Soal Uu Ite Buntut Galih Loss Ditangkap Ini Isinya

Kondom Berserakan Di Rth Wijaya Kusuma Jakarta Barat Diduga Jadi Praktik Prostitusi Terselubung

Vivo Y200i Smartphone Specifications And Prices

Inisiatif Tanggungjawab Sosial Korporat Pacific Senior Living Bersinar Semasa Sambutan Hari Raya

M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi