Rakyat Marhaen Di China Beli Kereta 550 Horse Power Dengan Harga Rm137 000


 'Di negara kita Malaysia pula, kita masih di tipu dengan harga kereta antara yang paling tertinggi di dunia. Dan kita boleh ditipu kerana orang Melayu tak faham dan tak reti kira duit. Oleh kerana orang Melayu telan saja apa yang disuap oleh Kerajaan maka kita semua kena tipu.'

Secara lojiklah kalau harga kereta 550 horsepower ini adalah RM137,000 maka harga kereta 225 horsepower (seperti Audi) akan jadi sekitar RM68,000 sahaja.  Saya akan jelaskan, sila baca dulu. 
Tuan-tuan, syarikat mobile phone Huawei di China sudah memasuki industri pembuatan kereta elektrik dan hybrid. Gambar di bawah ini adalah kereta baru mereka Huawei Seres SF5 (style crossover) yang menyerupai Porsche Cayenne.  Specs kereta ini adalah seperti berikut:






Auto Shanghai 2021Huawei unveiled Seres SF5 - hybrid1.5-liter gas engine, two electric motors550 horsepower (410 kilowatts)0-100 km/hr in 4.7 seconds battery fully charged + full tank range over 1,000 km11 sound units “opera-like sound quality” sell vehicles through Huawei retail network across China2WD model (RM137,000)4WD model  (RM156,000)
Yang berikut ini video ringkas.




Di Malaysia pula harga RM134,000 mampu membeli kereta Toyota Corolla 2WD (sebagai contoh dan perumpamaan sahaja ok) yang mempunyai kuasa enjin 121 - 160 horsepower : 




Dan di Amerika Syarikat pula kereta Toyota Corolla dijual dengan harga RM76,000 - RM112,000 sahaja !!  (US$19,750 - US$28,310).






Apa maksud semuan ini tuan-tuan?
Well first of all, kita congratulate lah syarikat Huawei yang dapat hasilkan kereta mewah Seres SF5 itu dengan segala kecanggihan dan kelengkapannya (termasuk opera quality sound system).  Dan pada harga yang sangat murah RM137,000 (2WD). Kereta itu mempunyai 550 horsepower dan sangat menjimat minyak sebab menggunakan sistem hybrid bateri dan enjin.
Kereta Huawei ini bakal menggoncang dunia automotif kerana harganya yang sangat berpatutan (RM137,000) bagi sebuah kereta yang berkuasa 550 Horsepower. Biasanya supercar seperti Ferrari dan Lamborghini lazim dengan kuasa enjin melebihi 400 Horse Power tetapi dengan harganya beratus ribu atau juta Ringgit.   
Bila kereta Huawei ini berjaya di pasaran maka pembuat kereta jenama lain di seluruh dunia akan terpaksa mengubah strategi harga kereta mereka.
Pendek kata mereka akan terpaksa menawarkan kereta yang lebih besar, lebih selesa dan lebih berkuasa bagi harga yang lebih murah.  
Di negara kita Malaysia pula, kita masih di tipu dengan harga kereta antara yang paling tertinggi di dunia. Dan kita boleh ditipu kerana orang Melayu tak faham dan tak reti kira duit. Oleh kerana orang Melayu telan saja apa yang disuap oleh Kerajaan maka kita semua kena tipu.
Dia macam ini tuan-tuan. Jika tuan-tuan mempunyai kereta Toyota Corolla sekarang, maksudnya tuan-tuan sudah pun mampu bayar RM134,000 untuk membeli sebuah kereta. Tetapi what do you get for your RM134,000 itu?
Kalaulah gaji bulanan tuan-tuan sudah mampu bayar RM134,000 untuk beli sebuah kereta, maksudnya tuan-tuan pun sudah mampu beli kereta Huawei 550 Horsepower juga. Sebab harga kereta Huawei itu pun kurang lebih RM137,000 sahaja.
Di Amerika Syarikat pula kereta Toyota Corolla tadi dijual dengan harga RM76,000 SAHAJA (basic model). 
Apa maksud semua ini? Maksudnya tuan-tuan kena tipu bulat-bulat. 
Tuan-tuan diperbodohkan oleh dasar AP, dasar cukai impot kereta yang tinggi, dasar duti kereta yang tinggi dan segala jenis cukai dan duti lagi lah yang menyebabkan harga kereta di Malaysia ini antara yang tertinggi di dunia.
Tuan-tuan dipaksa membayar RM123,000 hingga RM134,000 untuk beli kereta Jepun yang dijual di negeri lain (Amerika Syarikat contohnya) dengan harga RM76,000 hingga RM112,000 sahaja.  Tuan-tuan "rugi" sehingga RM47,000 untuk beli kereta yang sama.  
Kita bersyukur lah kepada Allah swt bahawa strategi bodoh 'kereta nasional' sudah tidak ada lagi.
Konsep 'kereta nasional' yang bodoh itu telah membawa sial yang besar kepada semua rakyat negara kita. Terutama sekali orang Melayu menjadi miskin dahulu disebabkan protectionist policy yang meletakkan cukai tinggi dan harga jualan kereta yang tinggi untuk memberi nyawa kepada konsep bodoh 'kereta nasional'.
Akhir sekali kereta nasional bungkus dan dijual kepada syarikat China juga. 
Sekarang kedua syarikat pembuatan kereta tempatan dipunyai saham majoriti atau dikuasai oleh syarikat China dan syarikat Jepun.  
Oleh itu kita tidak perlulah meneruskan dasar cukai impot tinggi, cukai eksais, duti dsbnya yang tinggi yang mengakibatkan harga kereta kita antara yang paling mahal di dunia.  
Orang Melayu yang miskin dulu sebab orang Melayu lah yang menjadi pembeli kereta yang paling ramai dalam negara kita. 
Kita sepatutnya menggalakkan Huawei membawa masuk kereta baru Seres SF5 untuk dijual di Malaysia dengan harga RM137,000 sahaja. 
Ataupun apakah tuan-tuan orang Melayu sanggup untuk terus diperbodohkan.
Tuan-tuan sudah pun mampu membayar RM137,000. But what do you get in return?


Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.
By Syed Akbar Ali 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2021/04/rakyat-marhaen-di-china-beli-kereta-550.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalaysiansMustKnowTheTruth+%28Malaysians+

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kompaun Rm50 000 Peniaga Burger Kerajaan Jangan Aniaya Rakyat Chang Lih Kang

Kompaun Rm50 000 Peniaga Burger Kerajaan Jangan Aniaya Rakyat Chang Lih Kang

papar berkaitan - pada 27/4/2021 - jumlah : 291 hits
POSTED BY AMIR WRLRTindakan pihak berkuasa mengenakan kompaun RM50 000 ke atas seorang peniaga burger di Kota Bharu Kelantan kelmarin atas alasan berniaga melebihi masa amat keterlaluan Menurut Naib Presiden KEADILAN Chang Lih Kang kompaun ...
Jangan Kecam Kami Siang Malam Kami Kerja Nak Bina Rumah Beli Kereta Rayu Isteri Abang Burger Viral

Jangan Kecam Kami Siang Malam Kami Kerja Nak Bina Rumah Beli Kereta Rayu Isteri Abang Burger Viral

papar berkaitan - pada 29/4/2021 - jumlah : 283 hits
nbsp Hari ini viral satu posting di media sosial kononnya abang burger yang kena kompaun sebanyak RM50 000 sebenarnya hidup mewah sehingga mampu membina rumah dan memiliki kereta honda turut menghangatkan lagi keadaan apabila ada sekeping g...
Kami Kerja Siang Malam Nak Bina Rumah Beli Kereta Peniaga Burger Dan Isteri Kesal Dilempar Tohmahan

Kami Kerja Siang Malam Nak Bina Rumah Beli Kereta Peniaga Burger Dan Isteri Kesal Dilempar Tohmahan

papar berkaitan - pada 30/4/2021 - jumlah : 192 hits
2 171 total views 2 171 views today Baru baru ini netizen dikejutkan dengan berita penjual burger dikenakan kompaun sebanyak RM50 000 biarpun hanya berniaga di hadapan rumahnya Perkara tersebut diluahkan oleh seorang peniaga bernama Wan Moh...
Beli Lagi Kereta Mahal Nak Kahwin Takde Duit Penganalisis Buat Laporan Palsu Kereta Hilang Untuk Tuntut Wang Insurans

Beli Lagi Kereta Mahal Nak Kahwin Takde Duit Penganalisis Buat Laporan Palsu Kereta Hilang Untuk Tuntut Wang Insurans

papar berkaitan - pada 28/4/2021 - jumlah : 309 hits
Beli lagi kereta mahal nak kahwin takde duit Penganalisis buat laporan palsu kereta hilang untuk tuntut wang insuransBelum kahwin dah menipu itulah perbuatan tidak bertanggungjawab seorang lelaki berusia 25 tahun yang sanggup membuat lapora...
Pengguna Dinasihat Buat Perbandingan Harga Sebelum Beli

Pengguna Dinasihat Buat Perbandingan Harga Sebelum Beli

papar berkaitan - pada 20/4/2021 - jumlah : 185 hits
Oleh NUR HUDA MUSA Pengarah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur Ariffin Samsudin membuat pemeriksaan dan pemantauan harga pada Operasi Pemeriksaan Prihatin KPDNHEP berhubung kenaikan ...
Diperdaya Beli Rumah Dengan Harga Serendah Rm1 300 Pembeli Akui Telah Ditipu Penjual

Diperdaya Beli Rumah Dengan Harga Serendah Rm1 300 Pembeli Akui Telah Ditipu Penjual

papar berkaitan - pada 14/4/2021 - jumlah : 240 hits
Harga murah yang ditawarkan serendah RM1 300 sehingga RM7 000 telah menyebabkan beberapa orang individu terperdaya untuk membeli rumah setinggan di Bandar Putra Menggatal yang terletak dekat Kota Kinabalu Sabah Tuah nampaknya tidak menyebel...
Peniaga Rojak Gagal Ikut Sop Dikompaun Rm50 000 Jangan Hukum Rakyat Secara Zalim

Peniaga Rojak Gagal Ikut Sop Dikompaun Rm50 000 Jangan Hukum Rakyat Secara Zalim

papar berkaitan - pada 28/4/2021 - jumlah : 261 hits
Tindakan ke atas peniaga kecil kecilan di Kelantan yang dikompaun maksimum RM50 000 kerana gagal mematuhi Prosedur Standard Operasi terus mendapat kecaman rakyat Malaysia Terbaharu rakyat mempertikaikan kompaun yang dikenakan ke atas seoran...
Rakyat Marhaen Dikompaun Lagi Tidak Patuh Sop

Rakyat Marhaen Dikompaun Lagi Tidak Patuh Sop

papar berkaitan - pada 26/4/2021 - jumlah : 218 hits
Rakyat Marhaen Dikompaun Lagi Tidak Patuh SOP Seramai 45 pelanggan sebuah restoran popular di Jalan Teluk Sisek dikompaun antara RM1 500 hingga RM2 000 seorang kerana tidak mematuhi prosedur operasi standard perintah kawalan pergerakan sema...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi