Rakyat Akan Terima Vaksin Covid 19 Jika Selamat Berkesan Dan Halal Kata Mufti


Adam Abu Bakar Selain China, Malaysia sedang memuktamatkan rundingan pembangunan vaksin Covid-19 dengan beberapa negara lain. (Gambar AP)PETALING JAYA: Mufti Pahang, Abdul Rahman Osman berkata, Kementerian Kesihatan perlu memastikan vaksin Covid-19 berkesan, selamat dan bebas daripada unsur haram di sisi agama Islam supaya rakyat tidak menolak pengenalan vaksin itu.
“Kita perlu pastikan halal dan haramnya. Kalau vaksin ini tidak ada perkara yang haram, tidak ada najis, maka kita boleh gunakan ia dari segi syarak. Perlu pastikan ia tidak memberi kemudaratan kepada mana-mana pihak. Jika semua ini dipenuhi, maka tidak ada halangan.
“Buat masa ini, Covid-19 masih tidak ada lagi ubat, tetapi percayalah setiap penyakit pasti ada penawarnya, kecuali mati. Macam mana sekalipun, jika ia tidak memberi kemudaratan, maka ia boleh digunakan,” katanya kepada FMT.
Beliau berkata, usaha menyelamatkan nyawa antara perkara terpenting dituntut agama Islam menerusi konsep Maqasid Syariah.
Abdul Rahman Osman.Beliau mengulas keraguan dibangkitkan pengguna media sosial terhadap catatan Facebook Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Khairy Jamaluddin kerana ada yang memberi pelbagai alasan terhadap pengenalan vaksin Covid-19 di negara ini kelak.
Khairy sebelum ini mengumumkan Malaysia dalam senarai keutamaan untuk menerima vaksin dari China.
Selain China, Malaysia sedang memuktamatkan rundingan pembangunan vaksin dengan beberapa negara lain.
Khairy yang juga pengerusi bersama Jawatankuasa Jaminan Akses Vaksin Covid-19, berkata peruntukan sekurang-kurangnya RM3 bilion diperlukan tahun depan untuk mengimunisasi 70% rakyat negara ini.
Katanya, bekalan vaksin dijangka mula diperolehi pada suku pertama 2021 dengan petugas barisan depan ialah kumpulan pertama yang akan diimunisasikan.
Beliau menggesa kempen penerangan secara berkesan dilakukan bagi memastikan rakyat tidak menolak vaksin Covid-19 serta memberi jaminan vaksin yang bakal diperkenalkan tahun depan akan dipersetujui Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) terlebih dahulu.
Sementara itu, bekas timbalan menteri kesihatan, Dr Lee Boon Chye berkata, berdasarkan pengalamannya, isu hukum dalam agama Islam serta kesan sampingan vaksin dalam jangka panjang akan dibangkitkan pihak tertentu.
“Bagi isu agama, saya percaya Majlis Fatwa Kebangsaan sudah mengulas mengenai isu ini dan isu kedua pula, saya yakin KKM sendiri akan menjalankan ujian ketat bagi memastikan vaksin ini selamat.”
Katanya, masih terlalu awal untuk berbahas mengenai isu vaksin, tetapi vaksin adalah cara terbaik untuk menghentikan penularan Covid-19.
“Kita harap akhir tahun ini akan ada keputusan mengenai vaksin yang berkesan. Apabila ada vaksin ini, kita seru rakyat berikan kerjasama.
“KKM memang akan menilai dahulu vaksin ini, sama ada dari segi keberkesanan dan keselamatannya. Untuk kembali kepada kehidupan yang normal, vaksin adalah cara terbaik.”


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/11/rakyat-akan-terima-vaksin-covid-19-jika.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bekalan Vaksin Covid 19 Antara Tumpuan Dewan Rakyat Hari Ini

Bekalan Vaksin Covid 19 Antara Tumpuan Dewan Rakyat Hari Ini

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 181 hits
KUALA LUMPUR 4 NOV Hal berkaitan bekalan vaksin Covid 19 dan penipuan siber adalah antara perkara bakal dibincangkan pada persidangan Dewan Rakyat yang memasuki hari ketiga hari ini Berdasarkan Aturan Urusan Mesyuarat Dewan Rakyat isu terse...
Kerajaan Akan Beli Vaksin Cov19 Rakyat Bakal Terima Selepas Ini

Kerajaan Akan Beli Vaksin Cov19 Rakyat Bakal Terima Selepas Ini

papar berkaitan - pada 7/11/2020 - jumlah : 226 hits
Seremban Kerajaan akan mula membuat tempahan awal vaksin Cov19 menggunakan peruntukan bekalan vaksin Belanjawan 2021 dengan kos yang dijangka melebihi RM3 billion Menteri Sains Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaluddin Abu Bakar berkata pihak...
Kerajaan Hadapi Cabaran Berat Yakinkan Rakyat Ambil Vaksin Covid 19

Kerajaan Hadapi Cabaran Berat Yakinkan Rakyat Ambil Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 8/11/2020 - jumlah : 245 hits
freemalaysiatoday com November 8 2020 7 00 AMKhairy Jamaluddin bimbang ada rakyat akan menolak program imunisasi Covid 19 yang akan dilancarkan tahun depan PETALING JAYA Menteri Sains Teknoloji dan Inovasi Khairy Jamaluddin menegaskan keper...
Vaksin Covid 19 Oleh Pfizer Didapati 90 Berkesan Dalam Ujian Klinikal

Vaksin Covid 19 Oleh Pfizer Didapati 90 Berkesan Dalam Ujian Klinikal

papar berkaitan - pada 10/11/2020 - jumlah : 217 hits
Tahun 2021 adalah tahun yang penting untuk masa depan tamadun manusia Memang ayat tadi sedikit bombastik tetapi penemuan vaksin yang mampu menentang Covid 19 adalah perlu untuk dunia kembali ke zaman sebelum pandemik Harapan ini semakin men...
Harga Siling As 21 Satu Vaksin Covid 19

Harga Siling As 21 Satu Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 220 hits
KUALA LUMPUR Harga maksimum yang ditawarkan kepada Malaysia menerusi pelan peruntukan vaksin COVID 19 global COVAX ketika ini adalah AS 21 bagi setiap satu vaksin Menteri Sains Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaluddin ketika mengumumkan perk...
Mosti Anggar Rm3 Bilion Bekalan Vaksin Covid 19 Diperoleh Suku Pertama 2021

Mosti Anggar Rm3 Bilion Bekalan Vaksin Covid 19 Diperoleh Suku Pertama 2021

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 226 hits
KUALA LUMPUR 4 NOV Kementerian Sains Teknologi dan Inovasi menganggarkan RM3 bilion diperlukan pada tahun hadapan bagi membolehkan rakyat Malaysia mendapat kemudahan bekalan vaksin Covid 19 Menterinya Khairy Jamaluddin berkata perkara berke...
Mui Minta Masyarakat Tenang Soal Vaksin Covid 19

Mui Minta Masyarakat Tenang Soal Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 31/10/2020 - jumlah : 244 hits
Direktur Lembaga Pengkajian Pangan Obat obatan dan Kosmetika Majelis Ulama Indonesia Lukmanul Hakim mengatakan MUI akan transparan dengan vaksin Covid 19 Adapun secara hukum syariah kata dia suatu produk dalam keadaan darurat tetap boleh di...
Dewan Rakyat Speaker Urges Mps To Set Aside Political Differences And Join Hands To Curb Covid 19 Threat

Dewan Rakyat Speaker Urges Mps To Set Aside Political Differences And Join Hands To Curb Covid 19 Threat

papar berkaitan - pada 2/11/2020 - jumlah : 232 hits
Dewan Rakyat Speaker Datuk Azhar Azizan Harun reminded all MPs to unite for the sake of the public s wellbeing Bernama picKUALA LUMPUR Nov 2 The first day of the Third Meeting of the Third Session of the 14th Parliament sitting begins today...
Pakar Imunisasi Jika Tidak Aman Vaksin Covid 19 Tak Akan Sampai Uji Klinik Fase 3

Pakar Imunisasi Jika Tidak Aman Vaksin Covid 19 Tak Akan Sampai Uji Klinik Fase 3

papar berkaitan - pada 30/10/2020 - jumlah : 152 hits
Vaksin Covid 19 yang saat ini tengah diupayakan oleh pemerintah banyak menerima pertanyaan mengenai keamanan dan efektivitasnya Berbagai kandidat vaksin pun telah disiapkan oleh pemerintah antara lain Sinovac Cansino dan Sinopharm
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Makanan Perlis Paling Popular

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia