Rakaman Video Sikh Bersaudara Amuk Serang Orang Awam Dan Polis Viral Di Sosmed


SOSMED tular dengan beberapa rakaman video yang dikongsikan oleh seorang individu yang dikenali sebagai Zuraini Bin Yusof.


Rakaman itu beberapa aksi dua individu yang dikenali sebagai sikh bersaudara yang sedang mengamuk sambil menyerang orang ramai dengan menggunakan pedang dan alat pemadam api.

Malahan anggota polis turut diserang dalam kejadian yang sama.



Menurut Zuraini, kejadian serangan itu berpunca dari kecuaian pihak polis dan pihak berkuasa dalam menanggani kes sehingga mendorong kepada kejadian amuk di lokasi berkenaan.

Berikut adalah kronologi kejadian seperti yang diceritakan oleh Zuraini;

Kes Sikh Gengster Pemilik Bengkel Kereta Bersaudara Mengamok di Jalan 1/2 Taman Putra Perdana Puchong
16 Disember 2018, Ahad 5:30pm.

👉 2 pemuda melayu cedera parah dilibas dengan pedang & disembur dengan alat pemadam api serta beberapa buah kereta rosak teruk.

👉 Pihak Berkuasa Polis dan Majlis Perbandaran Sepang GAGAL tangani isu di peringkat awal walaupun banyak laporan telah dibuat tentang salah laku pemilik bengkel yang berbangsa Sikh bersaudara.

👉 Difahamkan isu bermula dari pihak Sikh yang mengenakan bayaran caj parkir simpan/letak kereta yang tidak munasabah di atas parkir awam selain dari kos baik pulih kereta.

👉 Pemuda melayu, tuan punya kereta ALZA Merah tidak berpuashati lalu membuat laporan polis namun tidak mendapat perhatian sewajarnya dari pihak polis.

👉 Beliau cuba untuk mengeluarkan kereta bersama rakan-rakan yang lain tersebut namum pihak singh berlagak gengster menghalang kereta tersebut keluar dari petak pakir dengan meletakan kereta SUV hitam disebelah dan dihimpit oleh 2 kereta lain depan & belakang.

👉 Pergaduhan mula tercetus apabila Sikh bersaudara mula menunjukkan pedang & mengeluarkan kata-kata kesat.

👉 Pihak polis dipanggil ke tempat kejadian namum lambat & gagal mengambil tindakan awal bagi menghalang kejadian yang lebih ganas lagi.

👉 Sikh dua beradik dengan lagak gengster bertindak mengejar & menyerang pemuda-pemuda melayu, melibas pedang memecahkan kereta-kereta dan menyembur alat pemadam api kedalam kereta berhampiran.

👉 Mereka menunjukkan niat untuk mencederakan sesiapa yang cuba menghalang dengan melemaskan sesiapa sahaja menggunakan alat pemadam api dan melibas dengan pedang.

👉 Pihak polis yang lewat tiba ditempat kejadian hanya melihat tanpa mengambil apa-apa tindakan walaupun Sikh bersaudara mengacukan pedang dan menghambur alat pemadam api pada orang ramai.

👉 Mereka kemudian melarikan diri kedalam kedai bengkel dan tidak mahu keluar walaupun dipanggil oleh pihak polis.
👉 Pihak ambulan yang dipanggil ke tempat kejadian bagi merawat mereka yang cedera juga lewat tiba.

👉 Seorang pemuda melayu dilaporkan diberikan 10 jahitan & seorang lagi masih sesak nafas & tidak begitu mendapat perhatian segera dari pihak hospital.

👉 Lewat malam kemudian kedua-dua Sikh telah diberkas oleh pihak polis dan di bawa ke IPD Sepang.

👉 Laporan polis telah dibuat oleh pihak-pihak yang terlibat di balai Polis Putra Perdana yang terletak jauh di Taman Putra Prima.

👉 Kejadian ini seharusnya membuka mata semua pihak-pihak yang terlibat terutama Polis Taman Putra Perdana, Ketua Balai, Maljis Perbandaran Sepang, IPD Sepang & Ahli Majlis yang baru dilantik. Meraka tahu perkara buruk seperti ini akan terjadi apabila provokasi melampau dan amalan gengsterism hanya dibiarkan tanpa apa-apa tindakan proaktif.

👉 Seharusnya mereka yang diberikan kuasa ini menjalankan tugas tanpa banyak berlengah, adil, tidak teragak2 dan saksama.

👉 Kedudukan balai polis yang terlalu jauh & diluar kawasan menyukarkan & melambatkan pemantauan keselamatan, seharusnya telah lama diperbaiki.

👉 Ada besar kemungkinan wujud amalan tidak sihat di kalangan pihak berkuasa, jika tidak mana mungkin banyak laporan-laporan yang telah dibuat sebelum ini keatas Sikh2 ini yang selalu buat hal, tidak mendapat perhatian sewajarnya.

👉 Juga diragui ada kemungkinan tangan-tangan dari pihak ketiga yang melindungi Sikh yang gengster-gengster ini yang menyebabkan mereka begitu berani mencabar kedaulatan undang-undang.

👉 Diharapkan seluruh penduduk Taman Putra Perdana lebih peka dalam hal elwal sesama kita, melaporkan sebarang kegiatan yang tidak sihat dan paling penting tidak bersekongkol dengan mereka2 yang sememangnya suka mencetuskan pergaduhan dengan pelbagai provokasi demi kebaikan bersama.

👉 Sebelum ini telah ada laporan-laporan dibuat kepada pihak polis, PBT dan Ahli Majlis tentang kegiatan Sikh bersaudara ini yang sengaja memonopoli ruang pakir sepanjang jalan disekitar bengkel mereka dengan meletakan berpuluh-puluh kereta rosak, untuk diperbaiki, double park, membaiki kereta di tengah jalan, menghalang trafik di waktu puncak ketika kanak2 pergi & balik sekolah dan menyebabkan keadaan kesesakan pada lalu lintas dan mencetuskan pelbagai kontroversi, namum tiada tindakan dari pihak berkuasa.

👉 Sikh bersaudara ini juga sukar ditegur dan sering menggunakan kata-kata kesat, mengancam & menimbulkan provokasi perkauman melampau seperti menghina orang melayu miskin. Namun pihak berkuasa masih lagi berat sebelah dan berdolak dalik dalam mengambil tindakan, malah mereka yang membuat laporan pula yang akan bermasalah walaupun berberapa bukti telah dikemukakan.

👉 Keadaan kereta-kereta buruk yang terbiar dengan cukai jalan tamat tempoh tidak seharusnya dibiarkan tersadai memenuhi ruang pakir awam. Selain menyusahkan orang ramai, mengundang wabak denggi, menyakitkan mata memandang dan diletakkan sengaja menghalang perniagaan orang lain, seharusnya diuruskan oleh pihak PBT tanpa banyak alasan & bertangguh. Juga PBT harus bertindak proaktif atas dasar menjalankan tugas mengikut SOP yg telah ditetapkan. Bukan tunggu hingga orang ramai buat aduan.

👉 Laporan pernah dibuat dimana Sikh bersaudara ini mengoyakkan stiker amaran tunda dari PBT yang jelas mencabar undang2 namun tiada tindakan dari pihak PBT sendiri.

👉 Seharusnya mereka yang bersikap gengsterism, pembuli, pencetus provokasi melampau dan tidak menghormati undang-undang, apalagi orang luar, dikeluarkan dari komuniti setempat bagi menjaga kesejahteran & keharmonian penduduk tanpa prejudis.

👉 Pihak berkuasa harus berani menghalang tindakan agresif dari gengster-gengster ini sebelum kejadian jenayah berlaku dan bukan hanya tunggu dan lihat.

👉 Pihak Polis & PBT seharusnya berganding bahu, bersama mengatasi masalah penduduk setempat. Bukannya menunding jari, siapa yang harus menjalankan tugas. Sudahnya kerja tak selesai, musibah pula yang menimpa. Sikap membiarkan bisul menjadi nanah, nanah menjadi kudis tidak seharusnya berlaku.

👉 Mana-mana pegawai berkuasa yang tidak berwibawa, tidak menjalankan amanah yang dipertanggungjawabkan, banyak alasan, pusing-pusing cerita, sepatutnya dikeluarkan, & digantikan dengan mereka yang lebih berkaliber, jujur & ikhlas tanpa kepentingan politik & peribadi bagi menjaga kesejahteraan penduduk.

NETIZENS KECAM POLIS LAMBAT BERTINDAK

Di sosial media, kelihatan netizens mengkritik anggota polis yang terlibat sebagai gagal menanggani isu dan lambat bertindak.

Sesetengah netizens pula cuba mengupas isu tersebut dari sudut perkauman.

Sehingga artikel ini ditulis, sekurang-kurangnya lebih dari 8,000 pengguna Facebook telah berkongsikan aduan tersebut. Dan setakat ini pihak polis belum mengeluarkan apa-apa kenyataan berhubung insiden tersebut.

Berikut dibawah adalah rakaman kejadian;




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://laiyeker.blogspot.com/2018/12/rakaman-video-sikh-bersaudara-amuk.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Video Polis Pukul Orang Awam Tular

Video Polis Pukul Orang Awam Tular

papar berkaitan - pada 5/12/2018 - jumlah : 374 hits
KUALA LUMPUR Sebuah video menunjukkan seorang anggota polis dipercayai dari Unit Kereta Peronda memukul seorang lelaki tular di media sosial sejak semalam Dalam rakaman video selama 45 saat anggota polis berpakaian seragam itu mengarahkan l...
Video Klarifikasi Wanita Yang Dicium Pria Beristri Di Mini Market Viral Hingga Permalukan Keluarga

Video Klarifikasi Wanita Yang Dicium Pria Beristri Di Mini Market Viral Hingga Permalukan Keluarga

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 246 hits
Perekam sekaligus penyebar video senonoh di sebuah mini market buat klarifikasi Video klarifikasi tersebut diunggah oleh akun Facebook Ariesz Fanilla pada Selasa Tampak pada video tersebut seorang pria berbaju abu abu mengaku sebagai penyeb...
Video Of Adib Celebrating Birthday In Fire Station Goes Viral As Nation Mourns Him

Video Of Adib Celebrating Birthday In Fire Station Goes Viral As Nation Mourns Him

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 328 hits
PETALING JAYA As the nation mourns the passing of fallen firefighter Muhammad Adib Mohd Kassim a video of him celebrating his birthday inside a fire station has gone viral The 19 second video posted on Facebook by Friends of Bomba Malaysia ...
Viral Video Lelaki Indonesia Kahwin Dengan Gadis Cantik Dari Rusia

Viral Video Lelaki Indonesia Kahwin Dengan Gadis Cantik Dari Rusia

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 2041 hits
Viral video lelaki Indonesia kahwin dengan gadis cantik dari RusiaViral di media sosial video pernikahan seorang lelaki dengan pasangannya yang cantik mencetuskan pelbagai reaksi netizen di Indonesia Video itu dimuat naik di Facebook oleh i...
Rakaman Video Mula Tersebar Di Whatsapp Dan Twitter Sejak Semalam Buat Ramai Orang Terhibur Dan Tergelak

Rakaman Video Mula Tersebar Di Whatsapp Dan Twitter Sejak Semalam Buat Ramai Orang Terhibur Dan Tergelak

papar berkaitan - pada 5/12/2018 - jumlah : 357 hits
Rakaman Video Mula Tersebar Di Whatsapp Dan Twitter Sejak Semalam Buat Ramai Orang Terhibur Dan Tergelak Apa yang buat orang tergelak is because ketika kapten Harimau Malaya tu tengah nak jawab soalan wartawan tersebut melatah Video Player ...
Video Aksi Orang Utan Lawan Jentolak Menjadi Viral

Video Aksi Orang Utan Lawan Jentolak Menjadi Viral

papar berkaitan - pada 5/12/2018 - jumlah : 243 hits
Aksi seekor orang utan melawan jentolak yang mahu menghapuskan habitatnya menjadi tular di media sosial dan mengejut netizen berkenaan aksi orang utan tersebut Orang Utan berkenaan dilihat terjatuh daripada pokok namun kembali bangkit ketik...
Rakaman Video Tiga Beranak Dihanyutkan Kepala Air Di Sungai Dekat Ulu Yam Ini Nasib Yang Menimpa Mereka

Rakaman Video Tiga Beranak Dihanyutkan Kepala Air Di Sungai Dekat Ulu Yam Ini Nasib Yang Menimpa Mereka

papar berkaitan - pada 10/12/2018 - jumlah : 846 hits
Rakaman Video Tiga Beranak Dihanyutkan Kepala Air Di Sungai Dekat Ulu Yam Ini Nasib Yang Menimpa Mereka Orang ramai perlu didedahkan fenomena kepala pusaran air Saban tahun setiap kali cuti umum seperti sekarang atau cuti penggal persekolah...
Viral Video Tenda Roboh Banjir Bandang Di Area Proyek Meikarta

Viral Video Tenda Roboh Banjir Bandang Di Area Proyek Meikarta

papar berkaitan - pada 13/12/2018 - jumlah : 227 hits
Anggota Satgas BPBD Kabupaten Bekasi Andika membenarkan sempat terjadi banjir di kawasan Meikarta setelah hujan deras mengguyur wilayah tersebut pada Rabu kemarin Ia mengatakan ketinggian air mencapai sedengkul orang dewasa
Fasha Sandha Sebak Apabila Bekas Suami Hantar Rakaman Video Ini

Fasha Sandha Sebak Apabila Bekas Suami Hantar Rakaman Video Ini

papar berkaitan - pada 24/12/2018 - jumlah : 373 hits
Fasha Sandha dengan anak memang sangat rapat dan sangat manja Di laman Instagram Fasha selalu sahaja memuat naik banyak gambar dia dan anak anak selain daripada aktiviti kerja Pendek kata Fasha memang seorang ibu yang suka manjakan anak ana...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Wan Ji Najib Dapat Layanan Sangat Istimewa Di Penjara



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid