Putrajaya Tak Boleh Saman Kelantan Bagi Pihak Orang Asli Kata Peguam


 
Peguam G Ragumaren memberi taklimat kepada tiga wakil Orang Asli Temiar pada prosiding mahkamah hari ini.PUTRAJAYA: Kerajaan persekutuan tidak mempunyai kedudukan dari segi undang-undang untuk mengemukakan tuntutan terhadap kerajaan Kelantan atas dakwaan menceroboh penempatan Orang Asli di Gua Musang.
Ini kerana kerana kedua-duanya mempunyai kewajipan fidusiari yang tertakluk bawah undang-undang untuk melindungi Orang Asli, Mahkamah Rayuan diberitahu hari ini.
Peguam Khoo Guan Huat, yang mewakili kerajaan pimpinan PAS itu, berkata hak kedua-dua negeri berdaulat itu termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dan Akta Orang Asli 1954.
“Mereka bergantung kepada Perlembagaan, terutamanya Perkara 8, mengenai kesetaraan dan perlindungan undang-undang yang saksama untuk membawa kes itu bagi pihak Orang Asli.
“Namun, tuntutan itu tidak menyebut bagaimana kerajaan persekutuan terjejas,” kata beliau pada sesi penghujahan di hadapan panel tiga hakim yang diketuai Lau Bee Lan.
Negeri itu memfailkan rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi pada Ogos 2019 yang menolak permohonannya untuk membatalkan saman tersebut kerana kekurangan lokus standi.
Khoo berkata, kemampuan kerajaaan persekutuan (untuk menyaman) juga bergantung kepada sama ada ia dapat menguatkuasakan remedi yang diperoleh daripada mahkamah.
“Dalam kes kami, kerajaan persekutuan berkata ia boleh melakukannya bagi pihak Orang Asli,” katanya.
Khoo berkata, Putrajaya hanya boleh menggunakan peguam swasta untuk mewakili Orang Asli dalam tuntutan terhadap negeri itu.
Kata beliau, sekiranya mahkamah rayuan memutuskan bahawa kerajaan persekutuan memiliki kedudukan yang sah dari segi undang-undang, maka tuntutan itu akan menjadi pertikaian antara dua negeri, tanpa melibatkan pihak lain, dan langsung menuju ke Mahkamah Persekutuan.
“Menurut Perlembagaan, hanya mahkamah tertinggi mempunyai bidang kuasa untuk mendengar hal berkenaan, seperti yang dinyatakan dalam Perkara 128,” kata beliau.
Peguam ad hoc persekutuan Gurdial Singh Nijar, dalam jawapannya, berkata Putrajaya mengemukakan saman pada Januari 2019 bawah kerajaan Pakatan Harapan kerana negeri itu telah melanggar tanggungjawabnya terhadap sekumpulan peneroka di Gua Musang.
“Negeri dan agensinya mengeluarkan lesen kepada syarikat swasta untuk menceroboh tanah adat Orang Asli,” kata beliau, sambil menambah, Putrajaya bertindak selaku pemegang amanah penduduk asal untuk bertindak secara proaktif.
Gurdial dan peguam G Ragumaren diberi lesen khas pada 2019 untuk mewakili kerajaan persekutuan dalam tuntutan terhadap Kelantan, pengarah pejabat tanah dan galian, dan pengarah Jabatan Perhutanan negeri.
Fleet Precision Sdn Bhd, Koperasi Kijang Mas Negeri Kelantan Bhd, KPG Maju Enterprise Sdn Bhd, Ringgit Saksama (M) Sdn Bhd dan M7 Plantation Bhd juga dinamakan sebagai defendan dalam saman tersebut.
Gurdial berkata, Mahkamah Tinggi mempunyai bidang kuasa untuk mendengar pertikaian itu kerana ia adalah kes komersial.
Tambah beliau, hak syarikat swasta untuk didengar dan mengemukakan rayuan akan ditolak sekiranya pertikaian itu ditentukan sebagai antara dua negeri dan didengar di mahkamah tertinggi.
Kerajaan Kelantan dan agensinya telah memberikan lesen pembalakan kepada syarikat swasta, yang membolehkan mereka memasuki tanah adat Orang Asli Temiar di Pos Simpor.
Kawasan hutan yang luas dilaporkan telah dibersihkan untuk memberi laluan kepada penanaman durian dan getah.
Dalam kenyataan tuntutannya, Putrajaya berkata, Orang Asli Temiar terjejas kerana tanah dan sumber asli mereka diceroboh hingga mengakibatkan hakisan, pencemaran dan kerosakan terhadap ekologi serta landskap Pos Simpor yang tidak dapat dipulihkan kembali.
Lau, yang bersidang bersama P Ravinthran dan Mohd Sofian Abdul Razak, akan memberikan penghakiman pada 3 Jun. - FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2021/04/putrajaya-tak-boleh-saman-kelantan-bagi.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalaysiansMustKnowTheTruth+%28Malaysians+

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pelantikan Acryl Sani Sebagai Kpn Semasa Darurat Boleh Dipertikai Kata Peguam

Pelantikan Acryl Sani Sebagai Kpn Semasa Darurat Boleh Dipertikai Kata Peguam

papar berkaitan - pada 1/5/2021 - jumlah : 207 hits
April 30 2021 Acryl Sani Abdullah Sani akan menggantikan Abdul Hamid Bador yang akan bersara pada 3 Mei ini PETALING JAYA Pelantikan Acryl Sani Abdullah Sani sebagai Ketua Polis Negara baharu boleh dipertikaikan kerana ia dilakukan semasa n...
Video Rebus Katak Sunting Ucapan Ketua Biskop Untuk Hasut Orang Islam Kata Kumpulan Peguam

Video Rebus Katak Sunting Ucapan Ketua Biskop Untuk Hasut Orang Islam Kata Kumpulan Peguam

papar berkaitan - pada 28/4/2021 - jumlah : 217 hits
Persatuan Peguam Katolik mahu pihak berkuasa siasat video yang menyunting ucapan Ketua Biskop Julian Leow di luar konteks dengan niat untuk mengancam keamanan PETALING JAYA Satu video rebus katak yang dimuat naik di Facebook baru baru ini m...
Sebuah Institusi Pendidikan Di Johor Dan Kelantan Dikenakan Pkpd Kata Ismail Sabri

Sebuah Institusi Pendidikan Di Johor Dan Kelantan Dikenakan Pkpd Kata Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 22/4/2021 - jumlah : 164 hits
Sebuah institusi pendidikan di Johor dan Kelantan dikenakan PKPD kata Ismail Sabri nbsp Dikemas kini 19 minit yang lalu Dit
Akta Tak Benarkan Pegawai Polis Bersara Letak Jawatan Semasa Darurat Kata Peguam Pejuang

Akta Tak Benarkan Pegawai Polis Bersara Letak Jawatan Semasa Darurat Kata Peguam Pejuang

papar berkaitan - pada 28/4/2021 - jumlah : 233 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Kumpulan peguam dalam parti baharu Dr Mahathir Mohamad Pejuang mengingatkan kerajaan bahawa Akta Polis tidak membenarkan pegawai polis bersara atau letak jawatan semasa darurat Kumpulan yang menggelar diri mereka ...
Tidak Perlu Permohonan Maaf Ini Kes Jenayah Kata Ahli Dewan Negara

Tidak Perlu Permohonan Maaf Ini Kes Jenayah Kata Ahli Dewan Negara

papar berkaitan - pada 18/4/2021 - jumlah : 536 hits
Beliau turut mempersoalkan mengapa polis memberikan layanan istimewa dengan membenarkan majikan itu mengadakan sidang media ketika sedang direman Kesan rotan di badan mangsa Gambar PDRM Seorang ahli Dewan Negara menyelar tindakan majikan ya...
Kerja Sambil Belajar Boleh Undang Risiko Psikologi Kata Pakar

Kerja Sambil Belajar Boleh Undang Risiko Psikologi Kata Pakar

papar berkaitan - pada 28/4/2021 - jumlah : 190 hits
Walaupun ada yang terpaksa melakukannya namun tekanan bekerja sambil belajar boleh mempengaruhi kesejahteraan fizikal dan mental Pada usia 24 tahun seorang pelajar Adib Abdul Rahman bakal menamatkan ijazah sarjana mudanya akhir tahun ini Na...
Waa Mahalnya Apa Yang Anda Boleh Buat Bila Pelanggan Kata Macam Tu

Waa Mahalnya Apa Yang Anda Boleh Buat Bila Pelanggan Kata Macam Tu

papar berkaitan - pada 27/4/2021 - jumlah : 250 hits
Waa Mahalnya Biasa dengar pelanggan kata macam tu Kalau anda seorang usahawan yang jual produk atau servis yang berkualiti tinggi dan sudah tentu dengan tawaran harga yang tinggi akan selalu The post appeared first on
Fasal 10 Umno Boleh Digunakan Lucut Jawatan Zahid Kata Bekas Ahli Umno

Fasal 10 Umno Boleh Digunakan Lucut Jawatan Zahid Kata Bekas Ahli Umno

papar berkaitan - pada 23/4/2021 - jumlah : 198 hits
Jawatan Presiden UMNO yang dipegang Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi boleh terlucut serta merta sekiranya Fasal 10 perlembagaan parti itu dikuatkuasakan kata seorang bekas ahli parti yang pernah menjadi mangsa dihukum dibawah peraturan tersebu...
Siasat Hamzah Berhubung Rakaman Audio Bocor Kata Peguam

Siasat Hamzah Berhubung Rakaman Audio Bocor Kata Peguam

papar berkaitan - pada 1/5/2021 - jumlah : 299 hits
April 30 2021 Ahli Parlimen Bukit Gelugor Ramkarpal Singh menggesa KPN baharu menyiasat Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainudin berhubung rakaman yang bocor PETALING JAYA Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainudin mesti disiasat berhubung rakaman au...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord