Punya Susah Nak Bangun Solat Malam Tapi Lepas Amal 4 Cara Ni Allah Berikan Kenikmatan Bersolat Tahajjud


Punya Susah Nak Bangun Solat Malam, TAPI Lepas Amal 4 Cara Ni Allah Berikan Kenikmatan Bersolat TAHAJJUD.  Ramadhan ini sebenarnya masa terbaik untuk anda membentuk habit atau sikap. Tentulah kita nak bentuk sikap yang baik ya tak? Nak dapatkan kehidupan yang sukses dunia dan akhirat, ada perkara-perkara penting yang perlu dijaga. Paling utama tentulah solat awal 5 waktu, seterusnya amalan solat sunat baik dhuha mahupun tahajjud.
Solat Tahajjud
Salah satu solat sunat yang paling nikmat tapi paling liat nak buat adalah solat sepertiga malam iaitu solat tahajjud. Dan inilah yang dikongsikan oleh Leya Sari Nazri tentang dirinya yang pernah berdepan dengan situasi sukar bangun bertahajjud.
“Saya selalu motivasi diri sendiri. Bangun pukul 3 ke 4 pagi. Saya berjaya keluar dari selimut awal dari orang lain. Kira powerlah bangun beratus minit awal dari orang lain. Dulukan saya selalu pelik, macam mana orang boleh bangun pukul 3 ke 4 pagi dan boleh buat solat sunat. So dalam nak ubah hidup, saya paksa diri. Alhamdulillah, kalau cuti pun tetap bangun, tetap 3/4 malam. Sebab dah biasa.”
Kata Ustaz Ini Punca Liat Nak Bangun Solat Malam
Ustaz saya pernah cakap, beratnya orang bangun solat malam dan solat sunat kerana DOSA DOSANYA. Maka kita kena muhasabah. Seorang ustaz lagi pernah cakap, kasihan orang yang tak boleh bangun Tahajjud, sebab Allah tak pilih dia untuk berborak dengan Allah.
“Dulu saya tepat jam 9.30 dah landing atas katil. Jam 10 dah sampai Republic Chezh. Tapi sekarang paling lewat tidur pukul 11 ke atas.”
Saya Amal 4 Cara Nak Bagi Rasai Nikmat Bertahajjud
Ade few cara kalau nak boleh buat.AZAM nak bangun tahajjud, InsyaAllah akan terjaga. Lock dalam kepala nak bangun pukul berapa. Baca Ayat Kursi 3 kali sebelum tidur hembus kat tapak tangan sampai habis nafas and sapu kat muka, kepala, badan sampai hujung kaki, pastu niat nak bangun Tahajjud (ni Ustaz ajar) – ni juga cara untuk melindungi kita dari kena tempias SIHIR.
Tidur seawalnya, selepas Isyak. Doa lepas solat minta Allah kejut kita untuk solat tahajjud (takut wei kalau Allah tak nak borak dengan kita). Ok tu je lah, ni saya taip pun dah berapa kali terlelap. Baik habiskan ayat dulu. Ok saya nak lek lek dulu.
Jangan Pernah Persoalkan Mengapa Allah Belum Makbul Doa Kita? Jangan Bersedih!Bersangka Baik Pada-Nya.. Jangan Bersedih!Bersangka Baik Pada-Nya.. Ujian rumahtangga sangat menyakitkan. Kita berdoa,moga Allah mudahkan ujianNya, tapi makin payah pula nak dilalui. Hati mula ragu-ragu, tak sayangkah Allah dengan kita? Jangan begitu mak-mak, ada sebab kenapa Allah tak beri apa kita nak. Sebenarnya doa mudah menggunakan bahasa pertuturan harian memohon petunjuk kepada Allah sama ada perlu meneruskan hubungan bersama suami atau sebaliknya.
Kenapa Doa Allah Belum Makbulkan
Saya yakin, memang ramai yang berdoa kepada-Nya bila berdepan dengan pelbagai ujian. Tapi tak ramai yang benar-benar berserah kepada-Nya bagi menentukan keputusan yang terbaik.
1. Ramai yang lebih suka memohon
Agar hajat hati atau kemahuan fikiran sendiri diperkenankan oleh Allah SWT walau tidak pasti sama ada hajat atau kehendak tersebut terbaik untuk diri sendiri, pasangan dan anak-anak atau sebaliknya. Sebab itulah ada tikanya bila doa yang diminta daripada Allah SWT dimakbulkan oleh-Nya, masalah dan ujian masih ada malah ada tikanya lebih parah dan payah.
2. Ada juga yang berdoa memohon yang terbaik
Daripada Allah SWT tetapi tidak betul-betul berserah atau mulut lafaz mohon yang terbaik tetapi minda telah ditetapkan dengan sesuatu kehendak. Lantaran, ramai yang mengeluh telah berdoa mohon yang terbaik tetapi jawapan daripada-Nya tetap tidak berpihak ke arah yang terbaik.
3. Bagaimana nak betul-betul berserah?
Jangan letak sebarang keputusan atau pendirian terhadap masalah anda. Terus berdoa mohon Allah berikan jawapan yang terbaik untuk diri dan jika ia melibatkan urusan perkahwinan; berdoa mohon yang terbaik untuk diri, pasangan dan anak-anak.
4. Jangan mohon yang terbaik untuk diri sahaja
Sebab yang terbaik untuk anda belum tentu yang terbaik juga untuk pasangan dan anak-anak anda.
Ganjaran Di Dunia Buat Anda Pencinta Solat Tahajud
Solat tahajud merupakan salah satu hadiah yang diberikan oleh Allah dalam kehidupan kita sebagai manusia di dunia ini. Selain kemudahan solat jamak yang merupakan hadiah semasa perjalanan musafir, solat tahajud juga boleh dijadikan sebagai salah satu hadiah yang Allah hadirkan buat kita.
Solat Tahajud
Tujuan utama seorang hamba bangun malam dengan bersolat tahajud adalah untuk menunjukkan petanda perhambaan kepada Allah. Kalam ulama menyatakan dua perkara yang menunjukkan dosa kita masih banyak membelenggu diri kita, iaitu pertama adalah solat tahajud.
Jika diri kita susah diberi peluang untuk bangun solat tahajud, sedar bahawa diri kita masih mempunyai banyak dosa yang menjadi asbab untuk kita bangun bertahajud. Kedua, puasa sunat terutama Isnin dan Khamis. Puasa juga menjadi kayu ukur yang menunjukkan keadaan diri kita.
1. Menjauhkan Diri Daripada Penyakit
Kesan solat tahajud pada diri kita adalah dapat menjauhkan diri kita daripada penyakit kerana ia merupakan salah satu senaman dan gabungan istirehat. Semasa berdiri tegak dan mengangkat takbir, secara tidak langsung rongga toraks dalam peparu kita di besarkan isipadunya. Isipadu yang tinggi membenarkan lebih banyak oksigen diserap ke dalam badan.
2. Melahirkan Rasa Taqwa Pada Wajah
Selain itu, kelebihan solat tahajud di dunia ini yang telah dinukilkan oleh Saidina Umar Al-Khattab adalah akan melahirkan rasa taqwa pada wajah seseorang hamba yang melakukan solat tahajud ini.
3. Dikasihi Allah Dan Manusia
Seterusnya, ganjaran dari melakukan solat tahajud ini juga akan menyebabkan diri kita sentiasa dikasihi oleh semua orang kerana, apabila diri sering melakukan solat tahajud, hubungan dengan Allah menjadi lebih erat, apatah lagi hubungan dengan manusia yang berada di dunia ini.
4. Dimurahkan Rezeki
Melalui solat tahajud yang dilakukan, kita mendapat kekuatan dan rezeki. Kekuatan yang diperolehi adalah setelah selesai solat tahajud kerana, semua masalah yang terpendam dalam hati telah diluahkan dan diceritakan kepada Allah.
Sumber: Tazkirah Net
The post Punya Susah Nak Bangun Solat Malam, TAPI Lepas Amal 4 Cara Ni Allah Berikan Kenikmatan Bersolat TAHAJJUD appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/punya-susah-nak-bangun-solat-malam-tapi-lepas-amal-4-cara-ni-allah-berikan-kenikmatan-bersolat-tahajjud/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jaga Solat Dan Sentiasa Mengingati Allah 7 Cara Berubah Secara Istiqamah

Jaga Solat Dan Sentiasa Mengingati Allah 7 Cara Berubah Secara Istiqamah

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 623 hits
Jaga Solat Dan Sentiasa Mengingati Allah 7 Cara Berubah Secara Istiqamah Istiqamah 7 Cara berubah secara berterusan ini adalah antara yang kita boleh lakukan supaya paling minima kita menghasilkan perubahan walau sekecil zarah Kerana sesung...
Nak Elakkan Makan Makanan Berat Waktu Malam Cuba Cara Ini Untuk Kenyang Lebih Lama Rileks Media

Nak Elakkan Makan Makanan Berat Waktu Malam Cuba Cara Ini Untuk Kenyang Lebih Lama Rileks Media

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 470 hits
Memang Ajaib Tak rasa nak makan malam apabila amal meminum minuman ini Kalau begini berat badan pun cepatlah turun tak percaya cubalah sendiri Nak kurus tapi bila malam makan tak ingat Ini kegagalan besar kita yang nak berdiet Sebabnya bila...
Susah Nak Buang Air Besar Cuba Tips Cara Ini Pasti Lawas

Susah Nak Buang Air Besar Cuba Tips Cara Ini Pasti Lawas

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 906 hits
Susah nak buang air besar Cuba tips cara ini pasti lawas Assalamualaikum dan selamat sejahtera semuaa Dah berak harini Hahaha tiba tiba tanya soalan cepu cemas kan Okay next soalan bila last berak hahaha Aduii cuba guna ayat sopan sikit Say...
Kerap Tinggalkan Solat Tapi Ingin Berubah Ikuti Cara Qadha Solat Fardhu Yang Ditinggalkan

Kerap Tinggalkan Solat Tapi Ingin Berubah Ikuti Cara Qadha Solat Fardhu Yang Ditinggalkan

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 1577 hits
Kerap Tinggalkan Solat Tapi Ingin Berubah Ikuti Cara Qadha Solat Fardhu Yang Ditinggalkan Solat merupakan ibadah yang penting dan wajib dilakukan di samping membentuk peribadi manusia kerana ianya mampu menghalang seorang Muslim daripada me...
Solat Tahajjud Pada Sepertiga Malam Adalah Penawar Bagi Segala Kegelisahan Hati

Solat Tahajjud Pada Sepertiga Malam Adalah Penawar Bagi Segala Kegelisahan Hati

papar berkaitan - pada 21/1/2019 - jumlah : 529 hits
Seorang muslim yang bertaqwa akan melakukan perintah Allah serta menjauhi larangan Nya Menjalankan perintah Allah salah satunya yaitu dengan mengerjakan solat Solat yang diwajibkan iaitu solat fardhu 5 kali dalam sehari semalam Sedangkan so...
Berniaga Kecil Kecilan Tapi Bank Susah Nak Luluskan Loan Jom Amalkan 14 Tips Ini Rileks Media

Berniaga Kecil Kecilan Tapi Bank Susah Nak Luluskan Loan Jom Amalkan 14 Tips Ini Rileks Media

papar berkaitan - pada 20/1/2019 - jumlah : 547 hits
Projek perumahan baru tumbuh melata bagaikan cendawan namun penghuninya belum tentu dapat menghuni perumahan terbabit Ini kerana terdapat rata rata orang awam tidak mendapat kelulusan pinjaman bank Faktor ekonomi kurang baik dikatakan antar...
Kesian Memang Kesian Tapi Ini Cara Bagi Anak Senyap Masa Neb Haziq Hotfm Nak Anak Cepat Sihat

Kesian Memang Kesian Tapi Ini Cara Bagi Anak Senyap Masa Neb Haziq Hotfm Nak Anak Cepat Sihat

papar berkaitan - pada 16/1/2019 - jumlah : 471 hits
Heidy Cayra anak kepada penyampai radio Haziq Hussni atau lebih dikenali sebagai Haziq HotFM telah dimasukkan ke wad setelah 3 bulan batuk berterusan Sehingga minggu lepas dia kerap batuk teruk muntah berkahak yang banyak Setelah melakukan ...
Tips Temuduga Cara Jawab Soalan Interview Kenapa Nak Bekerja Di Sini

Tips Temuduga Cara Jawab Soalan Interview Kenapa Nak Bekerja Di Sini

papar berkaitan - pada 10/1/2019 - jumlah : 710 hits
Tips Temuduga Cara Jawab Soalan Interview Kenapa nak bekerja di sini Assalamualaikum dan selamat sejahtera semuaa Ada yang nak pergi interview ke dalam masa terdekat Haa kalau ada nak bagi tips yang sangat berguna ni Tips temuduga cara jawa...
Tidak Sempat Doa Lepas Solat Cuti Jumaat Perlu Diselaraskan

Tidak Sempat Doa Lepas Solat Cuti Jumaat Perlu Diselaraskan

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 255 hits
KOTA BHARU Hari Jumaat sepatutnya diselaraskan sebagai hari cuti bekerja di seluruh negara bagi memberi kesesuaian kepada umat Islam untuk menunaikan solat dan sebagainya Ketua Penerangan Pas negeri Datuk Mohd Nassuruddin Daud berkata beker...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Senarai Cerita Filem Terbaru 2024 Di Pawagam

Habiskan Duit Bayar Kepada Pakar Yang Pandai Beri Penjelasan Cara Dia Hilangkan Masalah

Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024