Berniaga Kecil Kecilan Tapi Bank Susah Nak Luluskan Loan Jom Amalkan 14 Tips Ini Rileks Media


Projek perumahan baru tumbuh melata bagaikan cendawan, namun penghuninya belum tentu dapat menghuni perumahan terbabit. Ini kerana terdapat rata-rata orang awam tidak mendapat kelulusan pinjaman bank. Faktor ekonomi kurang baik dikatakan antara faktor pihak bank menaikkan taraf polisi untuk kelulusan pinjaman perumahan.
Bagi penjawat awam dan swasta, mungkin mudah untuk membuat pinjaman, namun sukar bagi peniaga kecil-kecilan. 
Walau bagaimanapun, setiap kesulitan ada jalan penyelesaiannya. Melalui bebenang di Twitter, Azrul Izzaham berkongsi langkah-langkah yang perlu dibuat untuk membolehkan pinjaman bank diluluskan.
KAWAN aku muda lagi,  buat bisnes kecil-kecilan. Nak beli rumah. Pergi bank, bank kata perlu isytiharkan cukai pendapatan. Dia tak pernah isytiharkan. Pihak bank kata susah pinjaman rumah nak lulus. Aku beritahu dia beberapa perkara ini untuk dia ikut. Jangan sedih dulu.
1. Aku suruh dia daftar SSM dulu, itu utama. Tak boleh buat rumble beniaga macam jual DVD cetak rom pak depan 7 Eleven. Alah geng, daftar SSM baru RM60 setahun.
2. Mula-mula berniaga kau tak perlu  fikir sangat pasal buka bank syarikat. Kau berniaga pakai akaun personal pun dah okay.
Tapi duit berniaga kenalah masuk bank. Walaupun kau terima cash. Bank ini lagi banyak kau masuk duit dalam bank, lagilah mereka suka. Nampak company kau aktif. Pihak bank  akan yakin yang kau tidak akan gagal bayar hutang esok hari.
4. Tambah sedikit perisa kerajinan. Dari segi dokumen yang melibatkan perniagaan. Kau rajinlah simpan dokumen niaga dalam satu fail. Kalau kau dapat resit, bil, invois yang libatkan niaga. Simpan je satu tempat. Serius penting!
5. Dari dokumen tadi, kau ambilah peduli sikit pasal asas akaun perniagaan. Kurang-kurang kau tahu berapa jualan kau buat, apa kos terlibat, berapa belanja perniagaan. Selepas tu, kau boleh monitor untung niaga. 
Formulanya: Jualan – Kos – Belanja = Untung
6. Untung dah tahu baru boleh buat kira-kira kena cukai ke tidak. Ini kau kena tenang. Kau buang tanggapan semua orang mesti kena bayar cukai. Tak tak! Sebenarnya ada banyak pelepasan cukai gais. Kau  cuma kena rajin ambil tahu sahaja.
7. Ini senarai pelepasan cukai yang aku bagitahu tadi. Kalau kau makan gaji pun kau boleh cek pelepasan cukai ni. Valid untuk kau juga. Serius talk man, woman, boy and girl.
8. Selepas itu, kau isilah borang B. Borang cukai individu yang ada bisnes. Borang ini kau ada masa untuk submit sebelum 30 Jun setiap tahun. Contoh pendapatan bisnes 2017 kau kena declare sebelum 30 Jun 2018. Simple je.
9. Kalau ada cukai bayarlah gais. Kalau tiada cukai kena bayar, kau sujud syukur ok. Sujud syukur macam Altimet buat masa memang persembahan terbaik AJL. Amboi, amboi, amboi.
10. Sebenarnya, kau  boleh buat anggaran cukai sebelum hujung tahun setiap tahun. Sebab apa? Sebab kau orang boleh pilih untuk nak bayar cukai atau zakat.
11. Zakat kau orang kena bayar sebelum hujung tahun. Contoh pendapatan 2017 kau jangka cukai kena dalam RM5,000. Sebelum hujung tahun kau bayar Zakat RM4,000. Bila kira cukai betul-betul sekali kena cukai RM3,500 saja. Jadi tidak ada cukai kena bayar gais. Best kan?
12. Andai kata anggaran cukai tadi RM5,000. Kau bayar zakat RM4,000 gais. Cukai sebenar kena bayar RM4,500. Kau orang perlu bayar baki RM500 saja gais dekat LHDN. RM4,000 zakat sudah cover gais. Bestkan gais?
13. Pung, pang, pung, pang settle semua submission. Kau bawa borang B tadi pergi bank dan mohon beli rumah gais. Bawa sekali resit bayaran cukai kalau ada cukai kena bayar. Selepas tu, belilah rumah sesuka hati gais. Insha Allah bank layan kau gais macam king!
14. Ini aku saja tambahlah dokumen lain kena standby untuk apply loan bank:
Bank satement 6 bulan SSM – Pendaftaran Niaga Statement Saving akaun lain-lain yang kau ada untuk support income Kalau loan kau orang lulus, house warming jangan lupa ajak aku ok? Cun! #KonsultanCukai
Sumber: Azrul Izzaham
Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!
Sumber: The Reporter
Source link
The post Berniaga Kecil-kecilan Tapi Bank Susah Nak Luluskan Loan, Jom Amalkan 14 Tips Ini – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/berniaga-kecil-kecilan-tapi-bank-susah-nak-luluskan-loan-jom-amalkan-14-tips-ini-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nak Periuk Bersinar Sinar Jom Bersihkan Kotoran Degil Guna Sos Tomato Rileks Media

Nak Periuk Bersinar Sinar Jom Bersihkan Kotoran Degil Guna Sos Tomato Rileks Media

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 374 hits
Menyental kuali bukanlah sesuatu perkara yang digemari oleh rata rata orang terutamanya jika kuali tersebut mempunyai kesan hitam yang terlalu sukar untuk di tanggalkan Seringkali kita dengar pelbagai petua dan cara untuk menghilangkan kesa...
Punya Susah Nak Bangun Solat Malam Tapi Lepas Amal 4 Cara Ni Allah Berikan Kenikmatan Bersolat Tahajjud

Punya Susah Nak Bangun Solat Malam Tapi Lepas Amal 4 Cara Ni Allah Berikan Kenikmatan Bersolat Tahajjud

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 751 hits
Punya Susah Nak Bangun Solat Malam TAPI Lepas Amal 4 Cara Ni Allah Berikan Kenikmatan Bersolat TAHAJJUD Ramadhan ini sebenarnya masa terbaik untuk anda membentuk habit atau sikap Tentulah kita nak bentuk sikap yang baik ya tak Nak dapatkan ...
Batuk Tak Hilang Jom Cuba Salah Satu Antara 7 Ini Rileks Media

Batuk Tak Hilang Jom Cuba Salah Satu Antara 7 Ini Rileks Media

papar berkaitan - pada 23/1/2019 - jumlah : 281 hits
Bila batuk kabanyakan kita menganggap sebagai satu masalah kecil Namun bila batuk berterusan dan teruk sehingga boleh menyebabkan ketidak selesaan barulah mula mencari penawarnya Sebenarnya batuk ini terbahagi kepada dua iaitu batuk kering ...
Ibu Ada Anak Kecil Wajib Tahu Panduan Solat Sambil Dukung Bayi Rileks Media

Ibu Ada Anak Kecil Wajib Tahu Panduan Solat Sambil Dukung Bayi Rileks Media

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 354 hits
Waktu solat dah lama masuk tapi anak kecil masih tak mahu lepas dari dukungan untuk ibu menunaikan solat Masalah ini selalu dihadapi oleh suri rumah yang punya bayi dan tinggal sendiri Ada masa bayi mungkin boleh ditinggalkan seketika tapi ...
Cerek Elektrik Ada Kesan Karat Air Jom Ikut Cara Ni Rileks Media

Cerek Elektrik Ada Kesan Karat Air Jom Ikut Cara Ni Rileks Media

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 568 hits
Cerek adalah antara kelengkapan di dapur yang kita wajib guna setiap hari Namun ada kalanya cerek elektrik yang terlalu lama digunakan mempunyai kesan karat air yang tidak menyenangkan Walaupun dibasuh menggunakan span kesan tersebut masih ...
Nak Guna Air Cond Tapi Tak Nak Bil Elektrik Melambung Guna Je 9 Tips Ni Sebab Ternyata Berkesan

Nak Guna Air Cond Tapi Tak Nak Bil Elektrik Melambung Guna Je 9 Tips Ni Sebab Ternyata Berkesan

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 474 hits
Nak Guna Air Cond Tapi Tak Nak Bil Elektrik Melambung Guna Je 9 Tips Ni Sebab Ternyata Berkesan Penyaman udara ni dah jadi satu keperluan pula disebabkan cuaca panas di Malaysia Tambah tambah lagi di bulan puasa memang menduga betul cuacany...
Selepas Solat Amalkan Baca 7 Kali Surah Al Insan Ayat 1 2 Rileks Media

Selepas Solat Amalkan Baca 7 Kali Surah Al Insan Ayat 1 2 Rileks Media

papar berkaitan - pada 25/1/2019 - jumlah : 908 hits
Jika anda seorang muslim amalkan surah ini iaitu surah Al insan selepas solat lima waktu Anda amalakan surah Al Insan ini sebanyak 7 kali besar ganjaranya Tidak ternilai kebaikan yang anda akan dapat nanti Surah ini banyak khasiatnya dan ke...
Ramai Yang Masih Tak Tahu Cara Nak Cari Dan Block Telefon Anda Sekiranya Hilang Atau Dicu Ri Rileks Media

Ramai Yang Masih Tak Tahu Cara Nak Cari Dan Block Telefon Anda Sekiranya Hilang Atau Dicu Ri Rileks Media

papar berkaitan - pada 16/1/2019 - jumlah : 490 hits
Saya kehilangan handphone di tandas RNR Gurun Kebetulan abang bawa laptop terus abang login Gmail account saya Selepas itu track my device menggunakan Google account Kemudian pilih ring my phone Walaupun phone kita dah ditetapkan kepada Sil...
10 Tips Mudah Buat Anak Suka Solat Rileks Media

10 Tips Mudah Buat Anak Suka Solat Rileks Media

papar berkaitan - pada 13/1/2019 - jumlah : 424 hits
Cara Ajar Anak Solat 1 Ajar anak suka dengar azan Sewaktu azan suruh anak diam dengar dan menghayati sama sama Kuatkan suara ketika menjawab azan supaya anak dapat dengar Jelaskan kepada anak anda tentang azan iaitu panggilan untuk solat Ke...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah

Dolar Berada Dalam Kawalan