Punca Dan Cara Mengatasi Kekejangan Kaki



Kaki kejang merupakan salah satu masalah yang akan dihadapi oleh kebanyakkan orang. Dalam seumur hidup, seseorang itu mesti akan mengalami kekejangan otot kaki walaupun sekali.

Kekejangan otot ini selalunya berlaku secara tiba-tiba dan ia tidak mampu dikawal. Keadaan ini selalunya melibatkan otot bahagian betis dan pesakit selalunya terduduk kesakitan disebabkan masalah ini.

Akan tetapi, kekejangan otot juga boleh berlaku dibahagian lain seperti:
Leher Abdomen Tapak kaki Tangan Yang paling membuatkan anda terkejut adalah apabila ia berlaku ketika anda tidur. Selalunya pesakit akan meloncat daripada katil dan memegang kaki yang mengalami kekejangan disebabkan masalah tersebut.

Apakah Punca kepada Kaki kejang?

Untuk otot kaki berfungsi dengan normal, ia memerlukan kuantiti mineral yang sepatutnya di dalam badan. Apabila perkara ini terganggu, ia akan mengganggu fungsi otot dan menyebabkan ia mengalami kekejangan.

Beberapa punca kepada masalah kekejangan otot ini adalah: Dehidrasi : Seseorang yang mengalami kekeringan selalunya akan mempunyai jumlah mineral yang tidak normal di dalam badan. Perkara ini akan mendedahkan seseorang itu untuk mengalami kekejangan otot Peredaran darah yang tidak cukup kebahagian kaki. Perkara ini selalunya berlaku apabila seseorang itu meletakkan kakinya dalam posisi melipat. Ini menyebabkan salur darah terhimpit dan aliran darah berkurangan ke bahagian kaki.

Muntah dan cirit-birit : Masalah ini akan menyebabkan mineral daripada dalam badan keluar sekali bersama muntah dah cirit tersebut. Ini akan menyebabkan mineral di dalam badan menjadi tidak seimbang Senaman yang berlebihan. Senaman adalah sesuatu yang bagus. Tetapi jika ia dilakukan secara berlebihan akan menyebabkan seseorang itu mengalami dehidrasi. Malah berpeluh secara berlebihan juga akan menyebabkan kandungan mineral dalam badan menjadi sedikit terganggu.

Otot yang tercedera

Terdapat juga beberapa faktor risiko yang menyebabkan seseorang itu mudah mengalami masalah kaki kejang ini. Faktor tersebut adalah:
Berlebihan minum alkohol Mengadung Masalah buah pinggang/Buah pinggang rosak Hipotiroid Perlu diketahui bahawa, majoriti daripada masalah kaki kejang ini berlaku secara tiba-tiba tanpa apa-apa punca yang berbahaya. Ia boleh baik dengan sendirinya tanpa memerlukan rawatan ataupun ujian untuk mengetahui punca kepada masalah tersebut.

Tetapi jika ia kerap berlaku, anda dinasihati untuk berjumpa dengan doktor.

Apakah ujian pengesahan untuk mengetahui punca kaki kejang?

Seperti yang diterangkan di atas, masalah kekejangan kaki selalunya bukanlah sesuatu yang bahaya dan kerap kali ia akan baik dengan sendirinya. Anda hanya perlu risau jika masalah tersebut berlaku secara kerap ataupun lebih teruk berbanding biasa. Pesakit dinasihatkan untuk pergi ke klinik untuk mendapatkan pemeriksaan yang selanjutnya untuk mengesan sebarang masalah yang pesakit ada.

Beberapa ujian yang akan dibuat untuk mengesan masalah pesakit adalah: Ujian fungsi buah pinggang(Renal profile): Buah pinggang berfungsi untuk mengawal kandungan mineral di dalam badan. Jika ia tidak berfungsi dengan normal, kandungan mineral dalam badan mungkin menjadi tidak normal dan boleh menyebabkan kekejangan otot berlaku., Bacaan Kalsium dan kalium dalam darah: Kalsium diperlukan untuk pengecutan otot dan kalium pula diperlukan untuk penghantaran maklumat melalui saraf. Jika kandungannya berubah di dalam badan, seseorang itu mungkin akan mengalami kekejangan oto Fungsi Kalenjar tiroid
Ujian kehamilan 
Apakah cara untuk menghentikan kekejangan otot?

Apabila seseorang itu mengalami kekejangan otot, selalunya dia mesti akan di dalam keadaan panik dan tidak tahu untuk berbuat apa-apa. Tetapi terdapat cara yang anda boleh lakukan untuk menghentikan kekejangan otot tersebut.

Cara-cara ini boleh dilakukan jika kekejangan otot tersebut tidak melibatkan simptom-simptom yang lain. Tetapi jika ia melibatkan simptom kerosakan buah pinggang, simptom hipotiroid dan sebagainya, pesakit dinasihati untuk terus berjumpa dengan doktor
1) Lawan otot yang sedang tegang atau regangkan otot tersebut
Jika anda secara tiba-tiba diserang kekejangan otot kaki, apa yang anda boleh buat adalah anda perlu meregangkan otot itu. Contoh jika otot ditapak kaki anda sedang kejang, anda perlu tarik jari tapak kaki dengan kuat supaya otot tapak kaki yang kejang itu meregang. Cara ini selalunya berkesan jika kekejangan otot bukan disebabkan perkara yang serius.

Jika kekejangan itu pada bahagian betis pun sama, tarik tapak kaki anda ke atas untuk meregangkan otot betis tersebut.

Cara untuk regangkan otot jika kekejangan itu berlaku pada bahagian betis ataupun peha bahagian belakang

2) Minum air garam ‘Oral rehydration salt(ORS)’

Jika anda berlebihan bersenam dan mengalami kekejangan otot selepas itu, anda boleh mengambil ORS untuk memberhentikan kekejangan tersebut. Selalunya kekejangan jenis ini tidak berhenti dengan hanya meregangkan otot tersebut.

Dan ia berlaku disebabkan ketidakseimbangan mineral di dalam badan disebabkan individu tersebut berpeluh secara berlebihan. Oleh sebab itu, pengambilan ORS yang mengandungi pelbagai mineral untuk badan akan menyebabkan kekejangan otot itu berhenti

3) Ais

Pesakit boleh menggunakan air untuk mengurangkan kesakitan lepas daripada kekejangan otot

4) Ambil ubat tahan sakit

Jika pesakit masih sakit selepas daripada itu, pesakit boleh mengambil ubat tahan sakit yang boleh didapati di farmasi

Apakah cara untuk mengelakkan masalah kaki kejang daripada berlaku?

Masalah kaki kejang selalunya datang tanpa diundang. Akan tetapi, anda boleh mengamalkan beberapa tips ini untuk mengelakkan diri anda daripada masalah tersebut. Ia adalah: Sentiasa mengambil air yang mencukupiterutamanya jika anda sedang bersenam Lakukan senaman yang berperingkat untuk mengelakkan kecederaan pada bahagian otot Cuba elakkan makanan ataupun minuman yang menyebabkan dehidrasi lebih mudah berlaku seperti cokelat dan Kopi terutamanya ketika anda bersenam. Ini kerana dua makanan ini akan menyebabkan seseorang itu lebih banyak buang air kecing daripada biasa. Bagi yang mengalami muntah dan cirit-birit yang teruk, anda di dinasihati untuk mendapatkan rawatan daripada doktor. Ini untuk mengelakkan anda daripada berterusan mengalami dehidrasi. Anda juga boleh mengambil garam ORS untuk menghidrat diri anda dan seterusnya mengelakkan diri daripada terkena masalah kejang kaki. 
Sumber : The Diagnosa

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://riziqin.blogspot.com/2019/02/punca-dan-cara-mengatasi-kekejangan-kaki.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Mengatasi Komputer Error Yang Benar

Cara Mengatasi Komputer Error Yang Benar

papar berkaitan - pada 12/2/2019 - jumlah : 301 hits
Cara mengatasi komputer error sebenarnya sangat mudah jika kita mengetahui gejala gejala kerusakan atau error pada komputer Permasalahan pada komputer bisa membuat kita frustasi khususnya bila anda tidak mampu mengatasi permasalahan tersebu...
4 Cara Mengatasi Kulit Kering Dengan Cepat Dan Efektif

4 Cara Mengatasi Kulit Kering Dengan Cepat Dan Efektif

papar berkaitan - pada 9/2/2019 - jumlah : 349 hits
Cara mengatasi kulit yang kering dan pecah pecah dengan cepat dan efektif adalah tips yang banyak dicari wanita Sebab munculnya bintik bintik jerawat atau area wajah kering pecah pecah saat keluar akan membuat wanita merasa malu dan kurang ...
Bersenam Tinggikan Kaki Pakai Stoking Khas Boleh Elak Ibu Hamil Kejang Kaki Saluran Darah Tertekan Jadi Punca

Bersenam Tinggikan Kaki Pakai Stoking Khas Boleh Elak Ibu Hamil Kejang Kaki Saluran Darah Tertekan Jadi Punca

papar berkaitan - pada 17/2/2019 - jumlah : 380 hits
Kekejangan pada bahagian kaki dan betis yang biasa dialami di akhir trimester kehamilan meresahkan ibu Ia sangat menyakitkan PUNCA KEKEJANGAN KAKI Sememangnya rasa kejang di kaki memang sering terjadi kepada wanita hamil terutamanya pada tr...
Cara Mengatasi Mual Muntah Saat Hamil Medis Dan Herbal

Cara Mengatasi Mual Muntah Saat Hamil Medis Dan Herbal

papar berkaitan - pada 7/2/2019 - jumlah : 314 hits
Senyumperawat com Mengatasi mual muntah saat hamil adalah perkara yang tiap ibu hamil berbeda kadarnya Ada yang masih bisa ditolerir tapi juga ada yang sampai lemah lunglai menghadapinya Tentunya kunci pertamanya jangan sampai panik Suami j...
Berjalan Kaki Cara Terbaik Untuk Dapat Bentuk Tubuh Yang Ideal Dan Fit

Berjalan Kaki Cara Terbaik Untuk Dapat Bentuk Tubuh Yang Ideal Dan Fit

papar berkaitan - pada 26/2/2019 - jumlah : 219 hits
Mungkin ramai lelaki yang tidak tahu bahawa selain bersenam ada beberapa cara lain yang boleh dilakukan untuk mendapatkan bentuk tubuh yang ideal dan fit Antara kaedah yang boleh anda lakukan ialah dengan berjalan kaki Selain memberi kekuat...
Cara Mengatasi Masalah Fanpage Facebook Ikon Mata Garis Miring

Cara Mengatasi Masalah Fanpage Facebook Ikon Mata Garis Miring

papar berkaitan - pada 11/2/2019 - jumlah : 367 hits
Salah satu masalah Halaman Fan Facebook adalah munculnya ikon mata garis miring di shortcut menu Apa itu ikon mata garis miring Gambarnya seperti di atas Icon mata bergaris miring itu muncul di shorcut menu Hal itu menandakan ada masalah be...
Cara Masak Bubur Nasi Pecah Cantik Siap Dalam 15 Minit

Cara Masak Bubur Nasi Pecah Cantik Siap Dalam 15 Minit

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 372 hits
Cara Masak Bubur Nasi Pecah Cantik Siap Dalam 15 Minit Salam semua macam lama sangat tak bersiaran siapa yang perasan tu memang sah dia rindu kita Ada ke hii mood ke laut dalam sebab internet kawasan rumah ada orang buat jahat bertahun dah ...
Rupanya Ada Beza Jenis Butter Yang Digunakan Untuk Baking Ini Cara Untuk Pilih

Rupanya Ada Beza Jenis Butter Yang Digunakan Untuk Baking Ini Cara Untuk Pilih

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 256 hits
Aku ni baru nak berjinak jinak dengan baking tapi selalu confuse nak beli butter yang macam mana Butter merupakan elemen terpenting di dalam proses baking Tetapi masih ramai dalam kalangan kita yang masih keliru dengan pemilihan butter yang...
Cara Pasang Addon The Magic Dragon Pada Kodi 18

Cara Pasang Addon The Magic Dragon Pada Kodi 18

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 355 hits
Sambutan terhadap Kodi nampaknya agak luar biasa sejak aplikasi penstriman kegemaran seperti tidak lagi dibangunkan dan apa yang ada hanyalah aplikasi klonnya Menggunakan Kodi tidaklah semudah Terrarium TV dan tetapi apabila telah dapat mem...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

My Duty Role As Src Director Only Existed In Name Shahrol Tells Court

Taman Tema Genting Highland

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Neoclassical Apartments Interior Decor Inspirations

Tuah Adzmi Zack Zakwan Adikkk Muna Shahirah Wani Syaz Nurul Iman Ya Raya Chord



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tadabbur Surah Surah Lazim Qarin Persiapan Mencari Lailatulqadar

Singo Pear Manfaat Pada Kesihatan Dan Petua Redakan Batuk

10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

Hablun Minallah By Dr Hm Rakib S H M Ag Nurul Ikhlas Pekanbaru

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan