Ptg Dakwa Tiada Lesen Melombong Diluluskan Lepas Tasik Chini Di Warta Jadi Hutan Simpan


 

KUANTAN - Tiada lagi lesen baru perlombongan dikeluarkan selepas kawasan seluas 4,600 hektar di Tasik Chini, Pekan diwartakan sebagai Hutan Simpan Chini pada 13 Mac 2019, menurut Pejabat Tanah dan Galian (PTG) Pahang.
Menurut kenyataan PTG Pahang hari ini, sebanyak 14 lesen telah dikeluarkan sebelum pewartaan itu dibuat dan daripada jumlah tersebut, hanya dua masih beroperasi.
Satu lesen akan tamat pada hujung bulan ini manakala lesen satu lagi pemegang pajakan atau operator berakhir pada hujung tahun ini.

"Pihak berkuasa negeri (PBN) komited memastikan tiada lesen baru akan dikeluarkan di kawasan Tasik Chini selain tidak akan berkrompromi atas kegagalan pematuhan syarat oleh pemegang pajakan atau operator.
"Pada 17 Jun 2020, PBN telah mengeluarkan arahan berhenti kerja serta-merta kepada 11 pemegang pajakan atau operator di kawasan Tasik Chini kerana berlaku ketidakpatuhan pada syarat kelulusan perlombongan," menurut kenyataan itu.
PTG Pahang berkata terdapat lapan agensi teknikal daripada kerajaan negeri dan persekutuan terlibat dalam penilaian pematuhan syarat aktiviti perlombongan, antaranya Jabatan Mineral dan Geosains (JMG), Jabatan Perhutanan Negeri Pahang (JPNP) dan Jabatan Alam Sekitar (JAS).
Jabatan lain ialah Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS), Pejabat Tanah dan Daerah (PTD), Badan Kawal Selia Air, Jabatan Perhilitan Negeri (JPN) dan Jabatan Kerja Raya (JKR).
Selain itu, PBN juga telah mengeluarkan prosedur operasi standard (SOP) bagi Tindakan Pemulihan Akibat Ketidakpatuhan Kepada Syarat-syarat Kelulusan Aktiviti Perlombongan di Tasik Chini pada 20 Julai 2020 kepada semua pajakan dan operator berkenaan.
"Mereka hanya dibenarkan beroperasi setelah semua arahan dipatuhi, antaranya perlu melakukan penandaan sempadan yang jelas, menanam semula pokok, mendaftar penggunaan jentera, dikenakan bayaran bon jaminan RM250,000 dan menyediakan pos pasukan penguat kuasa.
"JPNP juga sejak 18 Nov 2019 hingga 30 Dis 2019, telah melaksanakan kerja pemulihan dan penanaman pokok di kawasan Tasik Chini melibatkan keluasan 1.2 hektar melalui Kumpulan Wang Amanah Pemulihan Bersama bernilai RM 250,000," menurut kenyataan itu.
Menurut kenyataan itu, pemantauan terhadap kualiti air Tasik Chini juga sentiasa dilakukan sejak 2005 melibatkan 15 stesen pemantauan air, dan hasil pemantauan mendapati kualiti air ialah pada tahap bersih dan selamat untuk semua hidupan air.
Selain itu, JAS juga telah menguatkuasakan perintah penyediaan laporan penilaian kesan alam sekitar (EIA) bermula 2015 bagi memastikan kelestarian alam sekitar di situ. #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://pahangdaily.blogspot.com/2021/06/ptg-pahang-dakwa-tiada-lesen-melombong.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+blogspot/LWFdy+(Pahang+Daily+Online)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jabatan Perhutanan Pahang Cadang Hutan Simpan Chini Di Warta Hutan Perlindungan

Jabatan Perhutanan Pahang Cadang Hutan Simpan Chini Di Warta Hutan Perlindungan

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 215 hits
KUANTAN Jabatan Perhutanan Negeri Pahang akan mencadangkan supaya keseluruhan Hutan Simpan Chini Pekan diwartakan sebagai Hutan Perlindungan di bawah Akta Perhutanan Negara 1984 Menurut kenyataan JPNP hari ini peruntukan dianggarkan berjuml...
Bekas Calon Bebas Persoalkan Benarkah Ada Lesen Melombong Baharu Lulus Di Tasik Chini

Bekas Calon Bebas Persoalkan Benarkah Ada Lesen Melombong Baharu Lulus Di Tasik Chini

papar berkaitan - pada 5/6/2021 - jumlah : 255 hits
KUANTAN Bekas calon bebas Pilihan Raya Kecil DUN Chini Mohd Shukri Mohd Ramli hari ini menggesa Kerajaan Negeri Pahang menafikan adanya kelulusan lesen melombong baharu di sekitar kawasan Tasik Chini di Pekan Ini katanya jika benar ada lese...
Cerita Dari Sebalik Kemusnahan Hutan Simpan Tasik Chini Ayuh Bangkit Cegah Kemungkaran

Cerita Dari Sebalik Kemusnahan Hutan Simpan Tasik Chini Ayuh Bangkit Cegah Kemungkaran

papar berkaitan - pada 12/6/2021 - jumlah : 189 hits
TEMERLOH Kemusnahan hutan simpan di Tasik Chini sudah tidak perlu dinafikan lagi Ini kini menjadi buah mulut ramai pihak dari dalam dan luar negara Tasik Chini adalah merupakan tasik semulajadi kedua terbesar di Malaysia selepas Tasik Bera ...
Selepas Lebih Dua Tahun Tasik Chini Masih Belum Di Wartakan Sebagai Hutan Simpan

Selepas Lebih Dua Tahun Tasik Chini Masih Belum Di Wartakan Sebagai Hutan Simpan

papar berkaitan - pada 19/6/2021 - jumlah : 266 hits
KUALA LUMPUR Kawasan seluas 4 600 hektar di Tasik Chini di Pekan Pahang yang dikatakan telah dijadikan hutan simpan kekal pada tahun 2019 untuk melindungi biodiversiti belum diwartakan secara rasmi Difahamkan pewartaan itu tidak dibuat lebi...
Tuan Ibrahim Sokong Pahang Tidak Luluskan Lesen Baharu Perlombongan Di Tasik Chini

Tuan Ibrahim Sokong Pahang Tidak Luluskan Lesen Baharu Perlombongan Di Tasik Chini

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 137 hits
KUALA LUMPUR Menteri Alam Sekitar dan Air Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man menyokong kenyataan kerajaan Pahang yang komited untuk tidak meluluskan mana mana permohonan baharu aktiviti perlombongan di dalam kawasan Tasik Chini Tuan Ibrahim m...
Jabatan Alam Sekitar Pahang Mendakwa Kualiti Air Di Tasik Chini Di Kategorikan Bersih

Jabatan Alam Sekitar Pahang Mendakwa Kualiti Air Di Tasik Chini Di Kategorikan Bersih

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 210 hits
KUANTAN Jabatan Alam Sekitar Pahang mengesahkan kualiti air Tasik Chini Pekan sehingga kini dikategorikan bersih berdasarkan pemantauan yang dilakukan jabatan itu JAS dalam kenyataan hari ini memaklumkan ia berdasarkan pemantauan bermula pa...
Hiburan Harap Naga Tasik Chini Bangun Sara Ali Kecewa Hasil Bumi Ditarah Golongan Tamak Haloba

Hiburan Harap Naga Tasik Chini Bangun Sara Ali Kecewa Hasil Bumi Ditarah Golongan Tamak Haloba

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 389 hits
Pelakon Sara Ali dalam sebuah hantaran di Instagramnya ada mengimbau kenangan lewat zaman kanak kanaknya yang pernah menikmati keindahan lanskap Tasik Chini yang kini sudah musnah kerana sikap tamak manusia menggondol hasil hutan Ujar Sara ...
Sahabat Alam Gesa Kerajaan Pahang Henti Aktiviti Perlombongan Di Tasik Chini

Sahabat Alam Gesa Kerajaan Pahang Henti Aktiviti Perlombongan Di Tasik Chini

papar berkaitan - pada 12/6/2021 - jumlah : 229 hits
SAM menggesa kerajaan negeri mewartakan keseluruhan Tasik Chini dan kawasan sekitarnya sebagai kawasan perlindungan kerana ia merupakan satu daripada kawasan sensitif alam sekitar KUALA LUMPUR Sahabat Alam Malaysia menggesa kerajaan negeri ...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Fostering Critical Thinking In Our Children

Pantang Larang Berbincang Buat Tafsiran Sendiri Ayat Ayat Al Quran Yang Dipegang Kuat

Golden Lounge International Kuala Lumpur International Airport An Overview

Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan