Tuan Ibrahim Sokong Pahang Tidak Luluskan Lesen Baharu Perlombongan Di Tasik Chini


 


KUALA LUMPUR - Menteri Alam Sekitar dan Air, Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man menyokong kenyataan kerajaan Pahang yang komited untuk tidak meluluskan mana-mana permohonan baharu aktiviti perlombongan di dalam kawasan Tasik Chini.
Tuan Ibrahim menjelaskan, keputusan itu selaras dengan persetujuan kerajaan Pahang untuk mewartakan Taman Negeri Tasik Chini sebagai kawasan Hutan Simpan Chini pada tahun 2019.
"Saya juga menyokong kenyataan kerajaan negeri Pahang yang komited untuk tidak meluluskan mana-mana permohonan baru aktiviti perlombongan di dalam kawasan Tasik Chini, selaras dengan persetujuan kerajaan negeri untuk mewartakan Taman Negeri Tasik Chini sebagai kawasan Hutan Simpan Chini pada tahun 2019.
Beliau berkata demikian susulan kenyataan Pejabat Tanah dan Galian Pahang semalam bahawa tiada lesen perlombongan baru akan dikeluarkan setelah tanah seluas 4,600 hektar di Tasik Chini, Pekan diwartakan sebagai Hutan Simpan Chini pada 13 Mac 2019.
"Saya juga menyokong kenyataan kerajaan negeri Pahang yang komited untuk tidak meluluskan mana-mana permohonan baru aktiviti perlombongan di dalam kawasan Tasik Chini, selaras dengan persetujuan kerajaan negeri untuk mewartakan Taman Negeri Tasik Chini sebagai kawasan Hutan Simpan Chini pada tahun 2019.
"Konsep 'whole of government approach' iaitu kerjasama strategik antara KASA dengan agensi-agensi lain termasuk kerajaan negeri ini amat penting dalam memastikan kelestarian tapak “Biosphere Reserve, Unesco” iaitu Tasik Chini sentiasa dilindungi sebagai khazanah alam dunia," katanya dalam satu kenyataan.
Minggu lalu, Malaysiakini melaporkan bahawa kerajaan Pahang telah memberikan persetujuan kepada sebuah syarikat untuk menjalankan operasi perlombongan kira-kira tiga kilometer dari Tasik Chini, sehingga menimbulkan kemarahan aktivis alam sekitar.
Laporan tersebut menimbulkan spekulasi yang membimbangkan mengenai kualiti air di Tasik Chini kerana aktiviti penebangan hutan dan perlombongan di sekitar tasik.
Pejabat Tanah dan Galian Pahang semalam berkata sebanyak 14 lesen telah dikeluarkan sebelum diwartakan dan daripada jumlah itu hanya dua yang masih beroperasi.
"Satu lesen akan berakhir pada akhir bulan ini sementara yang lain pada akhir tahun ini.
"Pihak berkuasa negeri komited untuk memastikan bahawa tidak ada lesen baru yang akan dikeluarkan di Tasik Chini selain tidak berkompromi terhadap pemajak atau kegagalan syarikat untuk mematuhi syarat yang ditetapkan.
"Pada 17 Jun 2020, pihak berkuasa negeri mengeluarkan arahan berhenti kerja segera terhadap 11 orang penyewa atau pengusaha di kawasan Tasik Chini kerana tidak mematuhi syarat-syarat kelulusan perlombongan," katanya.
Katanya, terdapat lapan agensi teknikal bawah kerajaan negeri dan persekutuan yang terlibat dalam penilaian kepatuhan terhadap syarat-syarat aktiviti perlombongan, termasuk Jabatan Mineral dan Geosains, Jabatan Perhutanan negeri dan Jabatan Alam Sekitar (JAS).
Yang lain adalah Jabatan Pengairan dan Saliran, pejabat tanah dan daerah, badan pengurusan air,  Jabatan Hidupan Liar, Taman Negara (Pahang) dan Jabatan Kerja Raya (JKR).
Di samping itu, PBN juga mengeluarkan prosedur operasi standard untuk tindakan pemulihan kerana ketidakpatuhan terhadap syarat-syarat untuk kelulusan kegiatan perlombongan di Tasik Chini pada 20 Julai 2020, kepada semua pemajak atau pengusaha yang terlibat.
"Mereka hanya dibenarkan beroperasi setelah semua arahan dipatuhi, termasuk harus melakukan pembatasan yang jelas, menanam semula pokok, mendaftarkan penggunaan mesin, dikenakan bayaran jaminan RM250,000 dan memberikan kuasa kepada pasukan penguatkuasa.
"Jabatan Perhutanan negeri telah melakukan pekerjaan pemulihan dan penanaman pokok dari 18 Nov 2019 hingga 30 Dis 2019, melibatkan kawasan seluas 1.2 hektar di kawasan Tasik Chini melalui Dana Amanah Rehabilitasi Bersama dengan biaya sebanyak RM250,000," kata Pejabat Tanah dan Galian Pahang.
Dakwaan Tasik Chini sudah dipulihara dipertikai
NGO alam sekitar, Persatuan Aktivis Sahabat Alam (Kuasa) sebelum ini menyangkal dakwaan bahawa kawasan sekitar Tasik Chini telah dipulihara.
Di laman Facebooknya, Kuasa menyiarkan gambar satelit, yang diambil pada 30 Mei dan 4 Jun tahun ini, menunjukkan kawasan di selatan tasik itu masih terjejas.
"Ada pihak mendakwa kawasan ini telah dipulihara dan ditanam semula, dan gambar yang tular sebelum ini (gambar di atas) adalah gambar lama.
"Tetapi gambar terkini menunjukkan sebaliknya. Secara jelas terdapat kawasan perlombongan di bahagian selatan tasik," menurut Kuasa.
NGO itu berkata walaupun kawasan seluas 4,900 hektar di Tasik Chini diwartakan sebagai hutan simpan kekal pada 2019, ia tidak meliputi keseluruhan tasik, terutama di bahagian utara, selatan dan barat.
"Kerajaan Pahang harus serius memulihara semula kawasan rizab biosfera Unesco ini dengan menghentikan projek-projek tidak mampan yang sedia ada dan mewartakan keseluruhan kawasan sekeliling/rizab tasik sebagai kawasan perlindungan, terutamanya sebagai kawasan Hutan Simpanan Kekal - Hutan Taman Negeri," katanya.
Semakan Malaysiakini melalui sumber satelit yang berbeza mendapati kawasan di sebelah selatan tasik hampir tiada tumbuhan. Ini meliputi kawasan tebing selatan tasik hingga ke penempatan Felda Tasik Chini, sekitar lima kilometer dari situ.
Imej daripada Planet Labs Inc yang berpangkalan di Amerika Syarikat diambil sepanjang Mei tahun ini dan dipadankan bagi meminimumkan halangan awan. apabila dibandingkan dengan gambar yang diambil dua tahun lalu, iaitu pada Jun 2019, tampak seperti kurang penambahbaikan di kawasan itu.
Bagaimanapun, ada sedikit tanda-tanda pokok yang tumbuh semula di kawasan yang telah dinyah hutan di sekitar tasik, terutama di kawasan utara tasik di mana pembalakan dijalankan sebelum ini.
Kualiti air di Tasik Chini
Tuan Ibrahim juga mengulangi penjelasan Jabatan Alam Sekitar (JAS) Pahang berhubung kemungkinan adanya logam di Tasik Chini seperti yang dibangkitkan oleh Ahli Parlimen Kuantan, Fuziah Salleh.
"JAS sentiasa komited dalam menjalankan pemantauan kualiti air Tasik Chini secara berterusan sejak tahun 2005.
"Terdapat sebanyak 15 stesen pemantauan kualiti air di lokasi yang berbeza dengan kekerapan pemantauan sekali setiap bulan bagi setiap stesen," katanya.
Katanya, sebanyak 20 parameter diambil kira (analisis) dalam pemantauan yang dijalankan pada setiap stesen.
Ia merangkumi Pepejal Terampai (SS), Keperluan Oksigen Biologi (BOD), Klorida, Fosfat, Sulfat, Fluorida, Keperluan Oksigen Kimia (COD), Nitrat Nitrogen, Ammoniakal Nitrogen (AN), Minyak dan Gris serta E.coli dan 9 parameter logam berat merangkumi Besi, Mangan, Tembaga, Nikel, Plumbum, Zink, Kadmium, Arsenik dan Raksa.
"Pelaporan dibuat berdasarkan parameter-parameter utama iaitu data kualiti air bagi tahun 2016 sehingga 2021 (sehingga Mac) berdasarkan parameter BOD, SS dan AN menunjukkan kualiti air Tasik Chini dalam kategori bersih," kata Tuan Ibrahim. #sumber


http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://pahangdaily.blogspot.com/2021/06/tuan-ibrahim-sokong-pahang-tidak.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+blogspot/LWFdy+(Pahang+Daily+Online)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sahabat Alam Gesa Kerajaan Pahang Henti Aktiviti Perlombongan Di Tasik Chini

Sahabat Alam Gesa Kerajaan Pahang Henti Aktiviti Perlombongan Di Tasik Chini

papar berkaitan - pada 12/6/2021 - jumlah : 229 hits
SAM menggesa kerajaan negeri mewartakan keseluruhan Tasik Chini dan kawasan sekitarnya sebagai kawasan perlindungan kerana ia merupakan satu daripada kawasan sensitif alam sekitar KUALA LUMPUR Sahabat Alam Malaysia menggesa kerajaan negeri ...
Bekas Calon Bebas Persoalkan Benarkah Ada Lesen Melombong Baharu Lulus Di Tasik Chini

Bekas Calon Bebas Persoalkan Benarkah Ada Lesen Melombong Baharu Lulus Di Tasik Chini

papar berkaitan - pada 5/6/2021 - jumlah : 255 hits
KUANTAN Bekas calon bebas Pilihan Raya Kecil DUN Chini Mohd Shukri Mohd Ramli hari ini menggesa Kerajaan Negeri Pahang menafikan adanya kelulusan lesen melombong baharu di sekitar kawasan Tasik Chini di Pekan Ini katanya jika benar ada lese...
Kerajaan Pahang Pusat Penyelidikan Tasik Chini Konsisten Pulihara Kelestarian Tasik

Kerajaan Pahang Pusat Penyelidikan Tasik Chini Konsisten Pulihara Kelestarian Tasik

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 172 hits
KUANTAN Kerajaan Negeri Pahang dan Pusat Penyelidikan Tasik Chini sentiasa konsisten ke arah memulihara dan memelihara kelestarian Tasik Chini Pekan Berdasarkan laporan PPTC dikeluarkan hari ini Tasik Chini Rizab Biosfera di bawah Program M...
Water Quality At Tasik Chini Clean Assures Pahang Doe

Water Quality At Tasik Chini Clean Assures Pahang Doe

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 443 hits
Pahang s Department of Environment has assured that the water quality of Tasik Chini is classified as clean following allegations that the lake had become polluted The average reading of the parameters measured for Tasik Chini s water quali...
Tasik Chini Ketsa Tidak Akan Keluarkan Kelulusan Perlombongan

Tasik Chini Ketsa Tidak Akan Keluarkan Kelulusan Perlombongan

papar berkaitan - pada 20/6/2021 - jumlah : 140 hits
Kementerian Tenaga dan Sumber Asli tidak akan mengeluarkan sebarang kelulusan bagi aktiviti perlombongan di kawasan sensitif dan dipelihara Menurut Menterinya Datuk Seri Dr Shamsul Anuar Nasarah ia termasuk kawasan pemeliharaan Hutan Simpan...
Jabatan Alam Sekitar Pahang Mendakwa Kualiti Air Di Tasik Chini Di Kategorikan Bersih

Jabatan Alam Sekitar Pahang Mendakwa Kualiti Air Di Tasik Chini Di Kategorikan Bersih

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 210 hits
KUANTAN Jabatan Alam Sekitar Pahang mengesahkan kualiti air Tasik Chini Pekan sehingga kini dikategorikan bersih berdasarkan pemantauan yang dilakukan jabatan itu JAS dalam kenyataan hari ini memaklumkan ia berdasarkan pemantauan bermula pa...
Pahang Regent Wants Mining Activities At Tasik Chini To Stop

Pahang Regent Wants Mining Activities At Tasik Chini To Stop

papar berkaitan - pada 15/6/2021 - jumlah : 320 hits
Pahang regent Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah wants a stop to the mining activities at Tasik Chini Comptroller of the Pahang royal household Ahmad Khirrizal Ab Rahman said the regent held a surprise visit to the site on June 13 He added t...
Ptg Dakwa Tiada Lesen Melombong Diluluskan Lepas Tasik Chini Di Warta Jadi Hutan Simpan

Ptg Dakwa Tiada Lesen Melombong Diluluskan Lepas Tasik Chini Di Warta Jadi Hutan Simpan

papar berkaitan - pada 13/6/2021 - jumlah : 206 hits
KUANTAN Tiada lagi lesen baru perlombongan dikeluarkan selepas kawasan seluas 4 600 hektar di Tasik Chini Pekan diwartakan sebagai Hutan Simpan Chini pada 13 Mac 2019 menurut Pejabat Tanah dan Galian Pahang Menurut kenyataan PTG Pahang hari...
Isu Tasik Chini Kerajaan Pahang Yang Sebelum Ini Berdegil Akhirnya Akur

Isu Tasik Chini Kerajaan Pahang Yang Sebelum Ini Berdegil Akhirnya Akur

papar berkaitan - pada 16/6/2021 - jumlah : 334 hits
AGENDA DAILY Pemandangan Tasik Chini yang menerima kesan akibat aktiviti perlombongan Kerajaan Negeri Pahang yang sebelum ini berdegil akhirnya akur untuk campur tangan bagi menyelesaikan isu perlombogan di Tasik Chini yang diwartakan Tapak...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik

Pertiwi Trending Boikot Bangkit Usahawan Bumiputera Tv Pertiwi 23 04 2024

Piala Presiden 2024 Senarai Pasukan Format

Saff One Zaidie Shidee Izmir Zoul Dzikri Sor Maaf Raya Kosong Kosong Chord