Pru15 Zahid Ingatkan Ismail Sabri Supaya Patuh Keputusan Mt


agendaily.com18/12/2021
Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mengingatkan Perdana Menteri yang juga Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob supaya mematuhi sebarang keputusan dibuat oleh MT untuk mengadakan PRU15 lebih awal.

Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi hari ini seolah-olah memberi peringatan kepada Naib Presiden UMNO Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob supaya mematuhi keputusan yang akan dibuat Majlis Tertinggi (MT) berhubung mengadakan Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15) lebih awal.

Walaupun, MT belum bermesyuarat dan berbincang mengenai usul-usul yang dibawa oleh UMNO bahagian, tetapi berdasarkan kenyataan beliau hari ini, pimpinan tertinggi parti itu sudah menetapkan PRU15 perlu diadakan sebelum tamat penggal Parlimen pada 2023.

Sebab itu, Zahid mengingatkan Ismail Sabri yang juga Perdana Menteri supaya mematuhi sebarang keputusan dibuat oleh MT untuk mengadakan PRU15 lebih awal.

Lagi pula, Perdana Menteri sekarang ini tidak mahu tergesa-gesa mengadakan PRU15 lebih awal sebelum berakhir penggal Parlimen pada 2023, sementara pemilihan UMNO perlu diadakan selewat-lewatnya November tahun depan.

Terdahulu, ketika menggulung perbahasan pada Mesyuarat Perwakilan UMNO Bahagian Bera di Pahang, Ismail Sabri mengingatkan semua pihak terutama UMNO untuk tidak mendahului kuasa Yang di-Pertuan Agong berhubung pembubaran Parlimen.

Menurutnya walaupun sebagai PM beliau boleh memikirkan tarikh sesuai untuk membubarkan Parlimen, namun ia perlu mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong.

“Bubar Parlimen bukan hak mutlak Perdana Menteri kerana mesti mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong. Jangan kita mendahului kuasa Seri Paduka dan jangan kita mendahului membuat kenyataan dalam perkara bidang kuasa Seri Paduka,” katanya.

Sekarang ini, hanya UMNO yang dilihat begitu galak mendesak supaya PRU15 diadakan kerana mereka tidak berkuasa penuh ke atas kerajaan hari ini walaupun ia dipimpin Naib Presiden UMNO. Berita berkaitan

Mengulas lanjut, Zahid pada sidang media selepas merasmikan Mesyuarat Perwakilan UMNO Bahagian Bagan Datuk, hari ini berkata UMNO menaruh keyakinan Ismail Sabri akan membuat keputusan untuk mengadakan PRU15 berdasarkan ketetapan yang akan diputuskan oleh MT kelak.

Beliau berkata ibu pejabat akan meneliti berapa yang mahukan pilihan raya awal, berapa yang mahukan pemilihan awal dan pihaknya tidak boleh membuat kesimpulan pada hari ini, kerana mesyuarat belum tamat sepenuhnya.

Menurutnya ketetapan itu berdasarkan suara pada peringkat akar umbi, termasuk sayap Pemuda dan Puteri UMNO yang mengusulkan supaya PRU15 diadakan lebih awal sebelum tamat penggal Parlimen pada 2023.

“Semua usul-usul ini akan dikumpulkan, sebelum ia dibentangkan kepada lima pemimpin utama parti untuk kita pula akan membentangkan kepada Majlis Tertinggi UMNO, sebelum sebarang keputusan dibuat,” katanya.

Semalam, 176 Pemuda UMNO Bahagian serta 171 Puteri UMNO Bahagian daripada keseluruhan 191 UMNO Bahagian di seluruh negara, bersetuju mengusulkan PRU15 diadakan lebih awal daripada pemilihan parti.

Dalam pada itu, Zahid memberi alasan kelewatan mengadakan PRU15 akan menyukarkan UMNO untuk menangani pelbagai tuduhan dan fitnah, seperti mana yang berlaku pada PRU14 lalu.

Zahid pernah memegang jawatan Timbalan Perdana Menteri kerajaan Barisan Nasional (BN) selama kira-kira 33 bulan dan kini berdepan tuduhan jenayah di dua Mahkamah Tinggi.

Di Mahkamah Tinggi Shah Alam, Pengerusi BN itu berdepan 40 tuduhan menerima suapan daripada Ultra Kirana Sdn Bhd berhubung Sistem Visa Luar Negara (VLN) kerajaan.

Sebanyak 33 pertuduhan adalah berkaitan menerima suapan berjumlah SGD13.56 juta daripada Syarikat Ultra Kirana Sdn Bhd sebagai dorongan untuk dirinya sebagai Menteri Dalam Negeri di Kementerian Dalam Negeri Malaysia (KDN), melanjutkan kontrak syarikat itu sebagai pengendali Perkhidmatan One Stop Centre (OSC) di negara China dan Sistem VLN serta didakwa mengekalkan kontrak perjanjian untuk membekalkan sistem bersepadu VLN kepada syarikat sama oleh KDN.

Tujuh pertuduhan lagi, Presiden UMNO itu didakwa sebagai Menteri Dalam Negeri memperoleh untuk dirinya wang tunai SG$1,150,000, RM3,000,000, EURO15,000 dan AS$15,000 tanpa balasan daripada syarikat sama yang mempunyai hubungan dengan kerja rasmi beliau.

Beliau juga mengaku tidak bersalah terhadap 47 pertuduhan jenayah di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membabitkan Yayasan Akalbudi.

Dua belas daripada pertuduhan itu membabitkan pecah amanah jenayah (CBT), lapan rasuah dan 27 pengubahan wang haram membabitkan wang berpuluh-puluh juta ringgit milik Yayasan Akalbudi.

Pada 19 Mac lepas, pendakwaan telah menutup kesnya selepas memanggil 99 saksi.

Hakim Mahkamah Tinggi Collin Lawrence Sequerah telah mengarahkan pendakwaan dan pembelaan mengemukakan hujahan bertulis masing-masing pada 28 Mei dan menetapkan 28 hingga 30 Jun serta 1 hingga 2 Julai sebagai tarikh pendengaran bagi hujahan lisan


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2021/12/pru15-zahid-ingatkan-ismail-sabri.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemilihan Umno Sebelum Pru15 Belum Tentu Ismail Sabri Mampu Tewaskan Zahid Hamidi

Pemilihan Umno Sebelum Pru15 Belum Tentu Ismail Sabri Mampu Tewaskan Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 14/12/2021 - jumlah : 175 hits
Apabila Ismail Sabri Yaakob memperlekeh kemenangan cemerlang BN di PRN Melaka dengan mengatakan undi popular UMNO hanya meningkat 1 peratus saja pada pilihan raya tersebut tujuan tersiratnya barangkali ialah untuk memberitahu kepimpinan UMN...
Agenda Zahid Kata Pn Zalim Supaya Bersatu Pas Tarik Sokongan Kepada Ismail Sabri

Agenda Zahid Kata Pn Zalim Supaya Bersatu Pas Tarik Sokongan Kepada Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 22/12/2021 - jumlah : 170 hits
Presiden UMNO yang juga Ahli Parlimen Bagan Datuk Ahmad Zahid Hamidi dikatakan tidak berani menarik sokongan kepada Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebagaimana dilakukannya terhadap Tan Sri Muhyiddin Yassin pada Ogos lalu Tuduhan Ahmad Zahid...
Desakan Kluster Kabinet Lewatkan Pru15 Boleh Makan Diri Ismail Sabri

Desakan Kluster Kabinet Lewatkan Pru15 Boleh Makan Diri Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 19/12/2021 - jumlah : 213 hits
Berdasarkan mesyuarat perwakilan UMNO bahagian bahagian yang berlangsung setakat semalam jelas kini terdapat dua mazhab keinginan yang ketara dalam parti itu Mazhab pertama mahukan PRU15 diadakan segera dan ia mesti dilangsungkan sebelum pe...
Ismail Sabri Tersepit Umno Calon Tiga Nama Jadi Pm Jika Menang Pru15

Ismail Sabri Tersepit Umno Calon Tiga Nama Jadi Pm Jika Menang Pru15

papar berkaitan - pada 14/12/2021 - jumlah : 165 hits
AGENDA DAILY Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebagai Naib Presiden dilihat tidak mempunyai kekuatan untuk berdepan trio Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi Timbalan Presiden Datuk Seri Mohamad Hasan dan bekas Perdana Menteri Datuk Se...
Keputusan Kes Najib Kedudukan Ismail Sabri Goyah

Keputusan Kes Najib Kedudukan Ismail Sabri Goyah

papar berkaitan - pada 16/12/2021 - jumlah : 189 hits
December 16 2021 Kedudukan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yakub dikatakan dalam bahaya berikutan keputusan Mahkamah Rayuan mengekalkan keputusan ke atas Datuk Seri Najib Razak Ekoran itu kekecohan berlaku di Jabatan Perdana Menteri...
Terkini Dari Dato Kamal Ismail Sabri Mula Usaha Singkir Zahid

Terkini Dari Dato Kamal Ismail Sabri Mula Usaha Singkir Zahid

papar berkaitan - pada 5/12/2021 - jumlah : 160 hits
TERKINI DARI DATO KAMAL ISMAIL SABRI MULA USAHA SINGKIR ZAHID PKR AMANAH TANPA DAP ISMAIL SABRI TERBUKTI GAGAL
Jika Ismail Sabri Terus Lengahkan Pru15 Mungkinkah Umno Sendiri Paksa Parlimen Dibubarkan

Jika Ismail Sabri Terus Lengahkan Pru15 Mungkinkah Umno Sendiri Paksa Parlimen Dibubarkan

papar berkaitan - pada 13/12/2021 - jumlah : 141 hits
Berikutan kenyataan Ismail Sabri yang memperlekeh kemenangan BN dalam PRN Melaka dengan menyebut undi popular UMNO hanya meningkat sebanyak 1 peratus saja lalu mengatakan sabar dulu untuk diadakan PRU15 Ketua Pemuda UMNO Dr Asyraf Wajdi Dus...
Pesanan Untuk Ismail Sabri Jawatan Pm Bukan Tangkal Sakti Untuk Pasti Menang Presiden Umno

Pesanan Untuk Ismail Sabri Jawatan Pm Bukan Tangkal Sakti Untuk Pasti Menang Presiden Umno

papar berkaitan - pada 16/12/2021 - jumlah : 134 hits
Apabila Kelab Penyokong Kerajaan atau BBC mengadakan sidang media menyatakan sokongan terbuka agar Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob diberi tempoh berkuasa menerajui negara sehingga tahun 2023 tujuan paling mudah difahami di sebaliknya ia...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Lelaki Lihat Lembaga Besar Semasa Solat Berjemaah

Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris